King Cobra "sintret metal kan ikke poleres"?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

King Cobra "sintret metal kan ikke poleres"?

Indlæg af Ninjakebab » 8. maj 2018, 15:04

Jeg er ved at anskaffe mig en Colt King Cobra, og har i min søgning om info om urværket, stødt på flere udtalelser der antyder at man ikke kan slibe og polere på de interne dele, da de er fremstillet ved sintring. Mere præcist ved MIM (metal injection molding), som er sprøjtestøbning med pulver og bindemiddel, og efterfølgende sintring. Mit udgangspunkt er at jeg ikke tror på det :nolisten: og hellere vil stille mig kritisk over for... Alt :giggle:

Jeg har fundet 3 forskellige udtalelser på udenlandske fora, og generelt er der ingen referencer eller dybere forklaringer:

  • "I believe they may have used sintered metal parts like Dan Wesson or perhaps MIM later as on the Colt Magnum Carry. Sintered parts, especially, limit what can be done via polishing and fitting."
  • "Be careful about stoning the King Cobras. They only surface hardened the internal parts, leaving only a thousandth or two to stone. If you go too deep, you'll be into the soft inner metal."
  • "Because the later Colt's like the King Cobra used internal action parts made using a powdered metal technology, the parts can't be polished. If polished there's a danger that the thin glass hard surface will be polished through, exposing the soft metal underneath."


Men så er det jeg ikke kan få det til at give videnskabelig mening. Udtalelserne antyder at der er en amorf hinde på de sintrede dele, lidt i stil med hærdet (varmetempereret) glas - som nok mere er en krystallinitets-gradient end en "hinde". Jeg kan ikke få det til at give mening at sintrede ståldele skulle have anistropiske mekaniske egenskaber :help:

Med reference i fysisk kemi er amorf stål ganske enkelt ikke muligt*

*medmindre metallet enten er en legering af en masse andre hovedbestanddele (og ikke kun sporstoffer)
*medmindre produktionsprocessen nedkøler parterne med 10^6 grader i sekundet

Så vidt jeg ved fra min baggrundsviden (primært fra keramisk sintring) vil sintring generelt ikke engang resultere i en amorf flydende fase der kan "låses" fast, da sammensmeltningen primært er diffusions-drevet i interfacen, og ikke et bulk faseskift. Men jeg har ikke erfaring med stål-sintring eller MIM, så jeg vil gerne være helt sikker.

En anden mulighed der kunne resultere "ikke-polerbare dele" ville være porøse parter, så der er en svampet struktur under hinden. Men det vil da være en decideret fejl ikke at opnå ~99% densitet af det faste stof :impatient: eller hvad?

Nogen der ved noget, har set officielle udtalelser fra Colt, eller har hørt om folk der rent faktisk har prøvet - og fejlet?
Jeg har meget svært ved at tro man kan fremstille stålparter ved sintring med så ringe mekaniske egenskaber - ikke uden at lave grove fejl i hvert fald
Senest rettet af Ninjakebab 8. maj 2018, 17:34, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: King Cobra "sintret metal kan ikke poleres"?

Indlæg af Grendel » 8. maj 2018, 15:14

Har ikke kendskab til polering og mim dele men en Colt har sjældent behov for en polering af indvendige dele for bedre aftræk m.m :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: King Cobra "sintret metal kan ikke poleres"?

Indlæg af Ninjakebab » 8. maj 2018, 17:35

Grendel skrev:
8. maj 2018, 15:14
Har ikke kendskab til polering og mim dele men en Colt har sjældent behov for en polering af indvendige dele for bedre aftræk m.m :smile:
God pointe :eek: meeen jeg kan jo så godt lide at pille! Haha
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: King Cobra "sintret metal kan ikke poleres"?

Indlæg af Grendel » 8. maj 2018, 18:20

Ninjakebab skrev:
8. maj 2018, 17:35
Grendel skrev:
8. maj 2018, 15:14
Har ikke kendskab til polering og mim dele men en Colt har sjældent behov for en polering af indvendige dele for bedre aftræk m.m :smile:
God pointe :eek: meeen jeg kan jo så godt lide at pille! Haha
:biggrin: og det er jo grund nok ..
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Besvar