Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Rixen » 1. aug 2018, 21:56

Her i ferien, har jeg været en tur i Italien og skyde rigtigt langt.
Jeg mødte en Hollænder dernede, ved navn Rob. Som har den samme kærlighed for de gamle schweiziske rifler, som jeg selv.

Han har skrevet en rigtig spændende artikel, omkring lidt af riflernes historie, og genladning til K31. Særligt konvertering fra Berdan til Boxer primer, syntes jeg er interessant. Der laves dog stadig hylstre og fabrikspatroner til kaliberen. Så det er mere en underholdende hobby, end en nødvendighed. Jeg bruger selv nye Norma hylstre.

Jeg nåede desværre ikke at få min egen K31 i våbenpasset, så den kunne komme med. Men Rob var flink at låne mig hans. Ammunitionen var ikke køn, riflen ej heller. Den han havde med, var et lig. Med en usansynligt grim pibe (der er billede af mundingen i artiklen). Til trods for dette, skød den ganske fint. Men nu prøvede jeg også kun at skyde på 960 meter med den. Ville gerne lige have prøvet den på papir også. Men det kunne ikke lige lade sig gøre, sådan som skydelinjerne lå i terrænnet.

Rob har givet mig lov til at dele den her. Så jeg håber nogen andre også kunne finde det interessant.
Schieten met de K31

Artiklen er på hollandsk, men jeg syntes den er rimelig forståelig til trods. Hvis der er tilstrækkelig interesse, vil Rob måske oversætte til engelsk.


Her er også lige et billede af min egen. En rigtig flot, og ekstremt velskydende K31 fra 1941.
IMG_0481.png


IMG_0486.png





En 6,5x55 rammer iøvrigt ganske ok på 1710 meter :mrgreen:
Senest rettet af Rixen 1. aug 2018, 23:11, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Hønsetyv » 1. aug 2018, 22:10

Jeg vil vædde en lunken Pokal pils på at du mener 7,5x55 :blink:
Kaliber bøf.jpg
Kaliber bøf.jpg (20.03 KiB) Vist 7020 gange

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Rixen » 1. aug 2018, 22:14

Hønsetyv skrev:
1. aug 2018, 22:10
Jeg vil vædde en lunken Pokal pils på at du mener 7,5x55 :blink:

Kaliber bøf.jpg
Nope. 6,5x55. Med min Sauer baneriffel. Jeg har skam ret godt styr på de to :giggle:
Jeg vil i øvrigt hellere have en Hancock!

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Parfait » 1. aug 2018, 22:44

Damn, en flot riffel!

Slettet bruger

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Slettet bruger » 1. aug 2018, 22:55

Hollandsk er faktisk ikke så svært at forstå - på tekst altså.
Som tale lyder det ........ ja ved sgu ikke hvad jeg skal sammmenligne det med.
Jeg har jagt ved hollændere og har flere gange været i Holland, både på kursus, på “ indkøb” og rent privat.
Men hvis man læser det skrevne sprog - sådan lidt på “ Jysk, som jo er en god blanding af tysk, engelsk og dansk, er det faktisk slet ikke så svært at forstå meningen i hovedtræk.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Hønsetyv » 1. aug 2018, 23:09

Rixen skrev:
1. aug 2018, 22:14
Hønsetyv skrev:
1. aug 2018, 22:10
Jeg vil vædde en lunken Pokal pils på at du mener 7,5x55 :blink:

Kaliber bøf.jpg
Nope. 6,5x55. Med min Sauer baneriffel. Jeg har skam ret godt styr på de to :giggle:
Jeg vil i øvrigt hellere have en Hancock!
Så er det bare en lidt misvisende "caption" til et billede af en K31 og det der ledte mig på afveje.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Skydning med K31 (Hollandsk artikel)

Indlæg af Rixen » 1. aug 2018, 23:11

Parfait skrev:
1. aug 2018, 22:44
Damn, en flot riffel!
Meget. Jeg så den første gang, da jeg kørte til Tyskland for at hente den. Købt totalt i blinde. Jeg var svært positivt overrasket.
Jeg fik hjælp af et af vores medlemmer, med køb, transport, import, og afhentning. :NVFrules:

Slettet bruger skrev:
1. aug 2018, 22:55
Hollandsk er faktisk ikke så svært at forstå - på tekst altså.
Som tale lyder det ........ ja ved sgu ikke hvad jeg skal sammmenligne det med.
Jeg har jagt ved hollændere og har flere gange været i Holland, både på kursus, på “ indkøb” og rent privat.
Men hvis man læser det skrevne sprog - sådan lidt på “ Jysk, som jo er en god blanding af tysk, engelsk og dansk, er det faktisk slet ikke så svært at forstå meningen i hovedtræk.
Helt enig. Det talte sprog er svært, men jeg fanger forståelige bidder her og der. Teksten er rimelig at få noget mening ud af.

Hønsetyv skrev:
1. aug 2018, 23:09

Så er det bare en lidt misvisende "caption" til et billede af en K31 og det der ledte mig på afveje.
Det er ikke en caption til billedet, men en tekst indsat selvstændigt under. Jeg sætter lige et par flere linjeskift ind, så du ikke bliver forvirret :twisted:

Besvar