Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
clau1491
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. okt 2018, 17:50
Interesser: jagt
Geografisk sted: Aalborg

Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af clau1491 » 5. okt 2018, 17:54

1) Må man montere lygte på sit haglgevær, så længe man ikke anvender det i selve jagten?
2) Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder lerduer eller ønsker at bruge det til jagt i udlandet?

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af Hønsetyv » 5. okt 2018, 18:23

Ja Hvis den er registreret som samlervåben så 100% ellers er det en kamp mellem dig og den lokale politimyndighed og derefter retten.
Ja. (Ingen skydninger i DK er indrettet på afgivelse af mere end 2 skud på bane så hvorfor?).

Du må også skamtune din knallert så længe den ikke kommer på offentlig vej.
Du må også sætte sorte ruder i bilen og bruge 20cm fælgforøgere når det er hjemme og ikke på offentlig vej.

Du må så meget så længe du holder det privat.

Er du i tvivl så kunne du eventuelt se i den gældende lovgivning hvad der er legalt og hvad der er forbudt:
https://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.as ... 60923-full

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 6. mar 2014, 18:26
Interesser: Hulmaskiner
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Re: Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af CheesusCrust » 8. okt 2018, 17:01

1: du skriver "selve jagten" hvad dækker det over?
2: du må gerne besidde, men ikke anvende haglgevær der kan indeholde mere end 2 skud i Danmark

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af Bofhenator » 8. okt 2018, 18:24

clau1491 skrev:
5. okt 2018, 17:54
1) Må man montere lygte på sit haglgevær, så længe man ikke anvender det i selve jagten?
Altså, det sidder på bøssen mens du er på jagt, men ikke er tændt? Jeg ville lade være.

Regulering af invasive arter derimod, der må det både være monteret og i brug. (Mårhund der må reguleres efter solnedgang feks).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af Krung » 9. okt 2018, 09:24

clau1491 skrev:
5. okt 2018, 17:54
2) Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder lerduer eller ønsker at bruge det til jagt i udlandet?
Der er lidt mange måder at tolke hvad du mener med dette spørgsmål:

A) "Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder lerduer"
B) "Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder ... i udlandet?
C) "Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin"

Mht
A) (underforstået skydning foregår i DK) så er det den gamle krig, hvor jeg mener at det må man ikke.
B) Hvis skydning foregår i udlandet, er det kun hvordan du får det derhen, der er problemet. Og hvordan udlandet forholder sig til geværet.
C) Ja. Du må gerne besidde et gevær der ikke er 'plomberet'. Men jeg er en af dem, der mener at du ikke må noget sjovt med det.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 582 times
Been thanked: 1024 times

Re: Spørgsmål: Lygte og magasin på haglgevær

Indlæg af HR » 9. okt 2018, 16:49

Krung skrev:
9. okt 2018, 09:24
clau1491 skrev:
5. okt 2018, 17:54
2) Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder lerduer eller ønsker at bruge det til jagt i udlandet?
A) "Må et haglgevær indeholde mere end 1 skud i kammer og et i magasin, hvis man skyder lerduer"
...
Mht
A) (underforstået skydning foregår i DK) så er det den gamle krig, hvor jeg mener at det må man ikke.
Yes, der er en gammel diskussion der om hvorvidt man må bruge et haglgevær som jeg ikke vil komme videre ind på her. Der er også en detalje omkring hvad man har oplyst på anmeldelsen. Det er diskuteret til døde allerede. Men lad mig lige citere fra "Instruks for brugen af udendørs skydebane til flugtskydning. Forening: Rosenholm Jagtforening. Banens beliggenhed (adresse): Falkær, Thorsagervej 28, 8544 Mørke." Dette dokument omtales normalt som banens politigodkendelse.

Der må kun anvendes:
A. Våben: Glatløbede haglgevær i kaliber 12, 16 og 20, der maksimalt kan indeholde
to patroner.


Lur mig om der ikke står noget tilsvarende i de fleste andre baners instruks.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar