Mauser K98. Bedste årgang?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Vict0r_m0ll3r
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. nov 2018, 13:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Lemvig
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Mauser K98. Bedste årgang?

Indlæg af Vict0r_m0ll3r » 29. nov 2018, 14:18

Hej jeg er stor fan af den gode gamle Mauser K98.

Og da jeg lige er blevet tilbudt en Mauser K98 fra 1945, blev jeg nysgerrig for hvad årgang er den bedste?
Jeg har hørt rigtig mange snakke godt om 1942 hvor at de siger at alle efter dem er noget skrammel....

Hvad siger i, der er rigtig mange kyndige folk, og jeg er meget ny inden for de lidt mere antikke rifler....

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 333 times

Re: Masuer bedste årgang????

Indlæg af Tangloppen » 29. nov 2018, 14:36

At de tidlige årgange skulle være bedre giver god mening.
Hen mod slutningen af krigen var tyskerne i alvorligt bekneb for at skaffe våben, samtidig med manglen på kvalitetsmaterialer skrantede.
Så jo tættere må kom på afslutningen, jo hurtigere og billigere blev de produceret.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Masuer bedste årgang????

Indlæg af Thomas A.J. » 29. nov 2018, 21:54

Jeg har en “byf42, dvs en k98 produceret af Mauser Oberndorf am Neckar i 1942. Om den er bedre end en model fra de senere år skal jeg ikke gøre mig klog på, men den virker pænt bearbejdet på metal delene og alle pasninger metal-træ er faktisk ganske nydelige.

En af de ting der har imponeret mig mest er at når man sætter en bajonet på sidder den fuldstændig stramt og låsen glider i med et lille klik, der er nul slør eller raslen, tingene passer bare sammen.

Generelt virker riflen solidt bygget, man er ikke i tvivl om det er ægte tysk stål of ikke kineser blik man står med i hånden............tror lige jeg skal ind og nusse den godnat :oops:
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Masuer bedste årgang????

Indlæg af Kortmentyk » 29. nov 2018, 22:56

Nusse den godnat......
Nu bliver jeg simpelthen også nødt til at gå ud og åbne skabet, tage et par ladegreb, snuse ned i et gammelt hylster, skrabe lidt hår af armen med jagtkniven og svinge lidt med en haglbøsse.
Ellers får jeg heller ikke lukket et øje......

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Mauser bedste årgang?

Indlæg af Thyk » 30. nov 2018, 06:06

Gun-Jesus har en fin gennemgang af ændringerne på k98 gennem årene.


youtu.be/knPDsJyCpjI

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Mauser bedste årgang?

Indlæg af Elbæk » 30. nov 2018, 07:41

Billede

Billede

Billede

Min er samlet i 1944 på låsestol produceret i 1941. Den er meget rå i finishen, piben har f.eks. stadig drejerillerne. Riflen bærer præg af at være smidt sammen af reservedele/kasserede dele og en halvrå pibe - dog har man taget sig tid til at blånere den (hvis det ikke er sket senere). Delene er fra mindst to forskellige producenter, men på nær bundstykket var riflen nummerens da jeg fandt den. Skæftet, som var skåret ned, har jeg senere udskiftet med et komplet tilsvarende. Jeg har naturligvis stadig det originale.
Riflen, som jeg gav 500,- for på Bornholm, skyder stadig bedre end jeg gør - og der er intet mekanisk ved den som ikke føles og fungerer lige så godt som enhver anden 98K, uanset årgang, jeg har håndteret.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Mauser bedste årgang?

Indlæg af Lassescout » 30. nov 2018, 09:07

M98´ere behøver ikke være produceret i Tyskland. Der findes f.eks. eksemplarer af meget høj kvalitet produceret på FN i Belgien.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar