556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 09:22

Nå det er farligt at stikke naller e frem i et emne som andre ikke kan få til at lykkes


Men here goes

Måden jeg fik min 223rem ar halvauto regget på er som følger:

1 har skulder og hånd skade på hhv v skulder og høj hånd


2 fik en udtalelse fra egen læge der beskriver problemet
Og at min læge vurderer at jeg skal benytte halvautomat

3 indsendte erklæring via eboks til acø.

4 ringede og bad dem bekræfte modtagelse samt at indskrive den som fast notat i min folder ved dem ligesom de fik telefonnummer og email fast noteret i min mappe

5 indsendte ansøgningen og i kommentar feltet skrev jeg at lægeerklæring er indsendt og noteret i stammappe

6 da de sendte mig partshøringen tog jeg kontakt til acø telefonisk og var meget skuffet over deres behandling af sagen gr det handicap jeg nu En gang har der gør jeg har behovet samt har godtgjort for det via attest mv.

7 fik at vide tilladelse blev lavet med det samme og at jeg enten kunne hente på mener det var højetaarstrup station eller vente på posten kom inden for 10 dage

Så lægelig grund er altså også en vej til under. 308 halvauto i dk ikke at jeg anbefaler folk at rende ud og gøre sig selv til krøbling
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Badaka » 11. dec 2018, 09:33

hvilket dyr har du så anskaffet dig?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Flugteren » 11. dec 2018, 10:10

Tillykke med tilladelsen - men at man skal være handicappet/skadet for at få udstedt en tilladelse til halvauto i under .308 er jo en elendig forvaltningspraksis, især fordi det ikke er nedskrevet som et krav nogen steder.

Politiets Administrative Center, som det jo nu hedder, vil jo nok få mistanke, hvis flere hundrede jægere hvert år bliver erklæret "handicappede" af deres læge, så tilladelsen kan gå igennem.

Igen, tillykke med tilladelsen, men medmindre man har tænkt sig at lyve overfor en statslig myndighed, så er din fremgangsmåde jo nok forbeholdt et lille mindretal. :wall:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 10:19

Badaka skrev:
11. dec 2018, 09:33
hvilket dyr har du så anskaffet dig?
Colt med veksel sæt til 300blk
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 10:20

Flugteren skrev:
11. dec 2018, 10:10
Tillykke med tilladelsen - men at man skal være handicappet/skadet for at få udstedt en tilladelse til halvauto i under .308 er jo en elendig forvaltningspraksis, især fordi det ikke er nedskrevet som et krav nogen steder.

Politiets Administrative Center, som det jo nu hedder, vil jo nok få mistanke, hvis flere hundrede jægere hvert år bliver erklæret "handicappede" af deres læge, så tilladelsen kan gå igennem.

Igen, tillykke med tilladelsen, men medmindre man har tænkt sig at lyve overfor en statslig myndighed, så er din fremgangsmåde jo nok forbeholdt et lille mindretal. :wall:
Netop det her skal du jo så huske skal ses lidt med jura rillerne på

De afviser gr manglende relevans til jagt i dk men anerkender dem til jagt i dk hvis du har et handicap ergo skal de godkende til jagt i dk....
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Flugteren » 11. dec 2018, 10:41

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 10:20
Flugteren skrev:
11. dec 2018, 10:10
Tillykke med tilladelsen - men at man skal være handicappet/skadet for at få udstedt en tilladelse til halvauto i under .308 er jo en elendig forvaltningspraksis, især fordi det ikke er nedskrevet som et krav nogen steder.

Politiets Administrative Center, som det jo nu hedder, vil jo nok få mistanke, hvis flere hundrede jægere hvert år bliver erklæret "handicappede" af deres læge, så tilladelsen kan gå igennem.

Igen, tillykke med tilladelsen, men medmindre man har tænkt sig at lyve overfor en statslig myndighed, så er din fremgangsmåde jo nok forbeholdt et lille mindretal. :wall:
Netop det her skal du jo så huske skal ses lidt med jura rillerne på

De afviser gr manglende relevans til jagt i dk men anerkender dem til jagt i dk hvis du har et handicap ergo skal de godkende til jagt i dk....
Jeg kan godt se, hvad du mener.

Problemet er, hvis Politiet så viderefortolker og foretager den beslutning, at halvautorifler i .223 kun kan være jagtrelevante for jægere med handicap. :help:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lassescout » 11. dec 2018, 10:50

Det er egentlig ret enkelt. Tilladelse til halvautomat kan kun udstedes i ganske særlige tilfælde. Og politiet har skønnet, at dette er et ganske særligt tilfælde. Så politiet har gjort det de skal: de har vurderet den enkelt ansøgning individuelt og foretaget et skøn, som de så baserer afgørelsen på.

Der er ikke noget at komme efter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 11. dec 2018, 11:56

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 09:22
Nå det er farligt at stikke naller e frem i et emne som andre ikke kan få til at lykkes
Også tillykke med tilladelsen herfra - kan kun glæde mig over at en medjæger/skytte får det han drømmer om :)

Hvordan forholder det sig med dit "handicap" - er din skader på nogen måde "officelt" anerkendt af forsikring, myndighederne eller lign - eller er det bare din læges vurdering som ligge bag?

Bare for lige at spørge dumt, er dit våben plumberet eller? Og er tilladelsen givet tiljagt i Dk eller "jagt i udlandet"?

Jeg har læst at handicappede jægere til riffelprøven må benytte sig af deres "individuelt tilpassede hjælpemidler" - men jeg ville tro at det var støtte og lign. At disse så også kan få lov at stå udenfor den alm. lov som kræver 2 skuds plumbering på halvautoer, det undre mig da det jo klart overskrider loven såfremt den ønskede til dansk jagtbrug - og jeg ville næsten tro at loven stod over det at være handicappet når vi kommer til et så alvorlige område som våben - men skal også blankt indrømme at jeg er ikke inde i lovgivningen omkring handicappede og deres muligheder.

Er der nogle herinde som har indsigt i handicap-området og lovgivning og måske kunne kaste lidt mere lys over hvorfor en sådan tilladelse er givet ud fra en jurdiske betragtning(i må gerne afstå fra gætteri og antagelser, er interesseret i konkret viden)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 12:26

NWF skrev:
11. dec 2018, 11:56
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 09:22
Nå det er farligt at stikke naller e frem i et emne som andre ikke kan få til at lykkes
Også tillykke med tilladelsen herfra - kan kun glæde mig over at en medjæger/skytte får det han drømmer om :)

Hvordan forholder det sig med dit "handicap" - er din skader på nogen måde "officelt" anerkendt af forsikring, myndighederne eller lign - eller er det bare din læges vurdering som ligge bag?

Bare for lige at spørge dumt, er dit våben plumberet eller? Og er tilladelsen givet tiljagt i Dk eller "jagt i udlandet"?

Jeg har læst at handicappede jægere til riffelprøven må benytte sig af deres "individuelt tilpassede hjælpemidler" - men jeg ville tro at det var støtte og lign. At disse så også kan få lov at stå udenfor den alm. lov som kræver 2 skuds plumbering på halvautoer, det undre mig da det jo klart overskrider loven såfremt den ønskede til dansk jagtbrug - og jeg ville næsten tro at loven stod over det at være handicappet når vi kommer til et så alvorlige område som våben - men skal også blankt indrømme at jeg er ikke inde i lovgivningen omkring handicappede og deres muligheder.

Er der nogle herinde som har indsigt i handicap-området og lovgivning og måske kunne kaste lidt mere lys over hvorfor en sådan tilladelse er givet ud fra en jurdiske betragtning(i må gerne afstå fra gætteri og antagelser, er interesseret i konkret viden)
Der er specifik erklæring fra lægen på at jeg grundet kronisk skade i skulder og hånd ikke kan skyde repeter åben og at det vurderes jeg skal bruge selvlader/"halvautomat så der er intet fusk i det på nogen vis det der for mig er komiske er at jeg gr en skade kan få tilladelsen men min sidemand får afslaget grundet de vurderer 223 som ikke jagtrelevant i halvautomat hvorimod en riffel med et hvilket som helst andet ladesystem i samme kaliber ryger direkte igennem som jagtrelevant det er i min optik dobbeltmoralsk
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af 100Radsbar » 11. dec 2018, 13:00

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 12:26
NWF skrev:
11. dec 2018, 11:56
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 09:22
Nå det er farligt at stikke naller e frem i et emne som andre ikke kan få til at lykkes
Også tillykke med tilladelsen herfra - kan kun glæde mig over at en medjæger/skytte får det han drømmer om :)

Hvordan forholder det sig med dit "handicap" - er din skader på nogen måde "officelt" anerkendt af forsikring, myndighederne eller lign - eller er det bare din læges vurdering som ligge bag?

Bare for lige at spørge dumt, er dit våben plumberet eller? Og er tilladelsen givet tiljagt i Dk eller "jagt i udlandet"?

Jeg har læst at handicappede jægere til riffelprøven må benytte sig af deres "individuelt tilpassede hjælpemidler" - men jeg ville tro at det var støtte og lign. At disse så også kan få lov at stå udenfor den alm. lov som kræver 2 skuds plumbering på halvautoer, det undre mig da det jo klart overskrider loven såfremt den ønskede til dansk jagtbrug - og jeg ville næsten tro at loven stod over det at være handicappet når vi kommer til et så alvorlige område som våben - men skal også blankt indrømme at jeg er ikke inde i lovgivningen omkring handicappede og deres muligheder.

Er der nogle herinde som har indsigt i handicap-området og lovgivning og måske kunne kaste lidt mere lys over hvorfor en sådan tilladelse er givet ud fra en jurdiske betragtning(i må gerne afstå fra gætteri og antagelser, er interesseret i konkret viden)
Der er specifik erklæring fra lægen på at jeg grundet kronisk skade i skulder og hånd ikke kan skyde repeter åben og at det vurderes jeg skal bruge selvlader/"halvautomat så der er intet fusk i det på nogen vis det der for mig er komiske er at jeg gr en skade kan få tilladelsen men min sidemand får afslaget grundet de vurderer 223 som ikke jagtrelevant i halvautomat hvorimod en riffel med et hvilket som helst andet ladesystem i samme kaliber ryger direkte igennem som jagtrelevant det er i min optik dobbeltmoralsk
Tillykke med tilladelsen, (dog ikke med din skade som giver dig et handikap).

Politiet har i dette tilfælde (som andre har nævnt) holdt sig til loven vedrørende særlige tilfælde.
Som i dit tilfælde gør at du kan få en tilladelse, hvor andre kommer til kort.

Om dette kan give tilbageslag for PAC/Politiet til at nægte tilladelse til folk uden handikap, må tiden vise.
Jeg er selv ikke i markedet for tiden på en .223/5,56 riffel, men jeg håber da at der kan komme en opblødning på den front.

Og ja er fuldstændig enig med dig at det er dobbeltmoralsk at jeg kan få tilladelse til en .223/5,56 som repeterriffel, men ikke få en i samme kaliber når platformen er ½-auto, da den ikke er godkendt.

Jeg forstår det ikke, men mon ikke de gør det "fordi de kan" jeg tror ikke den er længere end det..

I og med at Jægerforbundet er har denne indstilling: :moon: til jægere/skytter der ønsker en ½-auto ender den nok der.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 11. dec 2018, 13:26

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 12:26

Der er specifik erklæring fra lægen på at jeg grundet kronisk skade i skulder og hånd ikke kan skyde repeter åben og at det vurderes jeg skal bruge selvlader/"halvautomat så der er intet fusk i det på nogen vis det der for mig er komiske er at jeg gr en skade kan få tilladelsen men min sidemand får afslaget grundet de vurderer 223 som ikke jagtrelevant i halvautomat hvorimod en riffel med et hvilket som helst andet ladesystem i samme kaliber ryger direkte igennem som jagtrelevant det er i min optik dobbeltmoralsk
Vil lige gerne understrege at jeg tror på dig og at du bestemt ikke fusker med det :smile:

Våbencirkulæret siger klart at halvauto kun må indeholde 2 partroner til brug for dansk jagt hvis der skal gives tilladelse. Og det var derfor jeg var nysgerrig efter om din var plumberet eller ej - for det giver rigtig god mening at du får tilladelsen til en plumberet med dine skader da det er yderst relevant for dig med en halvauto.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af LapuaMagnum » 11. dec 2018, 14:09

Tillykke med den :biggrin:

Jeg syntes dog det er fucked up hvis det er muligt at få en halvauto i .223 grundet en nedsat funktion. Det beviser jo bare at der bliver lavet regler internt i en butik og der er forskelsbehandling.

Det er da fuldstændig underordnet hvem man når der søges, da en .308 kan have næsten samme vægt dog med lidt mere rekyl, så i mine øjne er det ulækkert at nogen har tolket sådan. Det er ikke en kritik af TS, men systemet.

Ellers er de begyndt at give tilladelser til halvauto .223 hvis man har et formål, hvilket ville være klædeligt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 14:12

NWF skrev:
11. dec 2018, 13:26
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 12:26

Der er specifik erklæring fra lægen på at jeg grundet kronisk skade i skulder og hånd ikke kan skyde repeter åben og at det vurderes jeg skal bruge selvlader/"halvautomat så der er intet fusk i det på nogen vis det der for mig er komiske er at jeg gr en skade kan få tilladelsen men min sidemand får afslaget grundet de vurderer 223 som ikke jagtrelevant i halvautomat hvorimod en riffel med et hvilket som helst andet ladesystem i samme kaliber ryger direkte igennem som jagtrelevant det er i min optik dobbeltmoralsk
Vil lige gerne understrege at jeg tror på dig og at du bestemt ikke fusker med det :smile:

Våbencirkulæret siger klart at halvauto kun må indeholde 2 partroner til brug for dansk jagt hvis der skal gives tilladelse. Og det var derfor jeg var nysgerrig efter om din var plumberet eller ej - for det giver rigtig god mening at du får tilladelsen til en plumberet med dine skader da det er yderst relevant for dig med en halvauto.
Altså den er vel teknisk set ikke mere plomberet end at magasinet er til 2 skud kan ikke se en begrænsning der skulle gøre jeg ikke kan smide et 100skuds lsv magasin i om jeg sådsn et kunne finde men til jagt er der aldrig andet end 2skuds i hvilket er et 5skudsmagasin med en fastnittet tap der blokerer føderampe i magasinet ved 1 skud således du skal repetere en patron og fylde magasinet igen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af CO » 11. dec 2018, 14:47

Altså den er vel teknisk set ikke mere plomberet end at magasinet er til 2 skud kan ikke se en begrænsning der skulle gøre jeg ikke kan smide et 100skuds lsv magasin i om jeg sådsn et kunne finde men til jagt er der aldrig andet end 2skuds i hvilket er et 5skudsmagasin med en fastnittet tap der blokerer føderampe i magasinet ved 1 skud således du skal repetere en patron og fylde magasinet igen
Magasinet, som højest må kunne indeholde ET skud, skal være nittet eller svejset fast.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lynge » 11. dec 2018, 15:08

CO skrev:
11. dec 2018, 14:47
Altså den er vel teknisk set ikke mere plomberet end at magasinet er til 2 skud kan ikke se en begrænsning der skulle gøre jeg ikke kan smide et 100skuds lsv magasin i om jeg sådsn et kunne finde men til jagt er der aldrig andet end 2skuds i hvilket er et 5skudsmagasin med en fastnittet tap der blokerer føderampe i magasinet ved 1 skud således du skal repetere en patron og fylde magasinet igen
Magasinet, som højest må kunne indeholde ET skud, skal være nittet eller svejset fast.
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af CO » 11. dec 2018, 15:21

sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lynge » 11. dec 2018, 15:30

CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
nej og ja der var AH Larsen der sagde at efter de nye love som DK har impemiteret fra EU har gjort at det ikke skulle være fastmonteret men må kun indeholde 1+1 i jagt og hvis man tog et større mag med så var det ulovligt
man må gerne bruge større mag til andet som ikke er jagt relateret F.eks IPSC i udlandet
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Bofhenator » 11. dec 2018, 15:45

Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
nej og ja der var AH Larsen der sagde at efter de nye love som DK har impemiteret fra EU har gjort at det ikke skulle være fastmonteret men må kun indeholde 1+1 i jagt og hvis man tog et større mag med så var det ulovligt
man må gerne bruge større mag til andet som ikke er jagt relateret F.eks IPSC i udlandet
Det er forkert, der er ingen ændringer:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.

Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Ninjakebab » 11. dec 2018, 15:49

Nu er jeg også ret nysgerrig efter hvordan paragraffen præcist er fomuleret, mht. plombering af ½ auto.
Jeg var også af opfattelsen at magasinet skulle være permanent fastgjort, i.e., så riflen slet ikke kan modificeres til at indeholde mere end 2 patroner - såfremt den skal være lovlig til jagt i DK. (Tak til Bof for lige at snige den efterlyste paragraf ind til os dovne :razz: )

On topic, så er det da fedt nok at de tager hensyn til den enkelte jæger, når du nu ikke KAN bruge repeter. Samtidig er det faktisk en smule øv, for når det er personlige vurderinger så er det straks MEGET værre hvis de dømmer i den restriktive og negative retning. Dér er personlig holdning fra en person i politiet/våbenkontroret fuldstændig uacceptabelt.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 11. dec 2018, 16:51

Er der nogle som har overblik over hvorledes de mange afslag der er på AR15erne fordeler sig på henholdsvis våben som er plomberet til 2 skud og og der ved kan bruges i DK og våben som ikke er plomberet og søges med begrundelse med henblik på jagt i udlandet?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af 458hunter » 11. dec 2018, 17:04

NWF skrev:
11. dec 2018, 16:51
Er der nogle som har overblik over hvorledes de mange afslag der er på AR15erne fordeler sig på henholdsvis våben som er plomberet til 2 skud og og der ved kan bruges i DK og våben som ikke er plomberet og søges med begrundelse med henblik på jagt i udlandet?
Jeg vil godt vove mig derud og påstå at ingen af 223rem riflerne er permanent plomberet til 2 skud. I hvert fald alle AR-riflerne.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af 458hunter » 11. dec 2018, 17:09

Er jeg den eneste der syntes det er lidt sjovt at der gives tilladelse til en AR-15 der er udformet, så magasinet skal lades med et skud, herefter repeteres og magasinet lades med et yderligere skud - når præmisen er at der gives tilladelse fordi personen ikke kan benytte repeterriffel.

Med den AR-15 kommer man til at repetere mindst lige så mange gange som med repeterriflen :)

Det vil dog være et kæmpe skridt frem hvis det passer at magasinet ikke skal permanent kobles til riflen, men det er nok at have et løst magasin permanent plomberet til 1 skud. Så skal min AR med på bukkejagt til sommer.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Cp-Medic » 11. dec 2018, 18:05

det er da helt sort at trådstarter har købt en ar platform da den skal skilles ad for at lade den når nu magasinet skal være fastmonteret. så forsvinder hele fordelen.

det er rigtigt langt at gå at lave lægeattester og så videre for at få den tilladelse og så ikke engang sætte sig ind i reglerne for plombering eller endda hvor mange skud der må være i magasinet.

oftest jubler jeg når folk tager en kamp mod systemet men i den her tager jeg mig til hovedet.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Marius » 11. dec 2018, 18:53

Tillykke med tilladelsen og dejligt at systemet lytter til jægere med særlige behov. Du kan formodentligt nedsætte belastning for skulder og hånd yderligere med en mundingsbremse.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Flugteren » 11. dec 2018, 18:56

Marius skrev:
11. dec 2018, 18:53
Tillykke med tilladelsen og dejligt at systemet lytter til jægere med særlige behov. Du kan formodentligt nedsætte belastning for skulder og hånd yderligere med en mundingsbremse.
Så da hellere end lyddæmper, så får OP fordelene ved en mundingsbremse kombineret ved mindre støjgener og risiko for tinnitus senere i livet :blink:

Besvar