Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22lr

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22lr

Indlæg af Badaka » 13. jan 2019, 15:33

Hejsa.

Jeg har anskaffet mig en Sako Finnfire II som jeg tænkte at jeg ville give en lille anmeldelse af.
Generelt er jeg Sako-Fan men jeg vil undlade at lyde for "farvet". Mit referencepunkt er en CZ 455 Synthetic som jeg har haft nogle år.
Finnfire.PNG
Jeg har en kammerat som har den tidligere model, kaldet P94S (Finnfire I) - dette er en fantastisk bygget skyder hvor alt er lavet i den velkendte Sakokvalitet. Jeg havde en forhåbning om at P04R modellen (Finnfire II) ville være identisk eller bedre :shame:

Jeg må dog indrømme at Sako (beretta) har været lidt for "omkostningsbevidste" i deres udførsel af denne skyder.
Hvis jeg sammenligner min Sako 85 Finnlight med denne Finnfire, så mangler sidstnævnte lidt de lækre detaljer som jeg gerne så.
Min 85'er er lækker hele vejen igennem. Det håndværksmæssige er i top kvalitet og jeg intet negativt sige om den.

På finnfire modellen har Sako valgt at bruge lidt for meget plastik....."end-cappen" på bundstykket er plastik, aftrækker bøjlen er plastik, magasin brønden (altså indføringsmekanismen som holder magasinet) er også plastik.
Sjovt nok er magasinet af metal med en plastikbund.
Magasinet kunne jeg dog have accepteret som værende i plastik som man ser det på CZ's salonrifler, men jeg har det lidt stramt med de andre komponenter nævnt.

Bundstykket var også meget groft i sin maskinerede overflade, så jeg valgte at polere dette ned for at få et pænere udseende samt bedre låsegang. Låsegangen er fin fra fabrikkens side af, men nu er den bedre.

Selve låsestolen og piben er udført i vanlig Sako kvalitet med øje for det håndværkmæssige. Det samme kan sige om skæftet, som trods sin størrelse er forbavsende let, men meget flot i træet.
Selve låsestol og pibe ligner en Sako Quad hvor man har blokeret mekanismen som spænder piben fast.

Aftrækket er lysår fra CZ's aftræk fra fabrikken. Sako'en aftræk er let og lækkert med en meget kraftigt rammende slagstift (den ødelagde min plastikpatron ret hurtigt)

CZ'ens aftræk måtte jeg modificere med lettere fjedre for at blive godt. Dette gøres nemt og aftrækket bliver også eminent derefter. Sako'en er dog stadig bedre i min optik.

Jeg har ikke nået på skydebanen endnu, men jeg forventer mig en fantastisk præcision af Sako'en ligesom jeg oplevede på min CZ'er.

En anden detalje som ikke huer mig er selve ejectoren. Udstrækkeren er en stor klo, men ejectoren er en lille tynd "metaltråd" som har en fjedrende funktion i dens opbygning. Dens evne som ejector er fænomonal => Med selv den mindste bagudrettet bevægelse sendes hylsteret flere meter væk.
Men det virker bare lidt "kleint" i konstruktionen.


Grunden til min lidt skeptiske holdning er nok Sako's prissætning på dyret. Jeg slap med 6.000kr da den kom ubrugt ud af et dødsbo.
Fra ny tror jeg at den nærmer sig de 9.500-10.000kroner.

Dont get me wrong: det er en toplækker skyder som bare føles lækker når man får den i hånden, men om den er dobbelt så meget værd som en CZ455, det er jeg nu ikke helt sikker på :???:

Hvis jeg stod i en butik og skulle vælge mellem en ny CZ455 eller en brugt Finnfire II til 6000kr, så ville jeg vælge Sako'en med det samme.

Hvis jeg havde mulighed for at vælge en Finnfire I (den gamle model) i fornuftig stand, så valgte jeg den på stedet!

Badaka

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 16:57

Super gennemgang :razz:

Jeg har håndteret både Sako Finnfire II og Quad Hunter Pro (desværre ikke skudt med nogen af dem) - de to modeller er så godt som identiske. Den største forskel er det faktum at Quad har mulighed for pibeskift og at Finnfire II kommer med et markant flottere finish på pibe og låsestol. Skæftet på de to er identiske (med mindre der er, af vekselsystemet dikterede, detaljer som kun kan ses når våbnet er adskilt) også hvad angår kvaliteten af træet.
Prisforskellen på de to er - i vejl. priser - 1300 kr. (Finnfire II 9799,- og Sako Quad Hunter Pro 11.099,-). Jeg tænker at står valget mellem de to, så er det om man har behov for vekselsystemet som dikterer valget, ikke så meget prisen.

Jeg må dog erkende at jeg ikke kan se hvordan en Sako Finnfire II adskiller sig væsentligt fra f.eks. en CZ-455 Varmint med træskæfte (vejl. 6395,- kan normalt findes omkring 5500,-) - heller ikke hvad angår aftræk (men nu har jeg - af de to - også kun skudt med CZ-455, til gengæld med en del forskellige, herunder to af dem mine egne) . Med en CZ-455 får man endog en aftrækkerbøjle i metal frem for plast. Selvom det ikke betyder ret meget (om noget i det hele taget?) rent praktisk, så foretrækker jeg personligt metaldele på våben med træskæfte; jeg synes at det er pænere og føles mere "rigtigt".

Skulle jeg bløde for en high-end salonriffel så ville jeg - udover førstevalget, som udgøres af den Browning BL-22 Grade 2 jeg allerede har - kigge på en Weihrauch HW 66, den forekommer mig at være langt mere lig en Sako Finnfire I i kvalitet og finish - og den har, efter min smag i hvert fald, et fabelagtigt aftræk.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Boryx » 13. jan 2019, 18:51

Jeg har en Sako Quad Range i kaliber 22lr. Det er jo i bund og grund samme riffel, men med tyk pibe og et andet skæfte.
Jeg er også imponeret af den - aftræk er eminent og præcisionen er imponerende. Har skudt 5 skudsgrupper under 20mm (nærmere 15mm) på 100 meter med den.

Havde den med en dag vi skød stålmål, der havde jeg træf 4 ud af 5 skud ca. på 230 meter på 15x15 cm stålplader - man skulle lytte godt efter for at høre “pling”

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Badaka » 13. jan 2019, 21:11

Elbæk skrev:
13. jan 2019, 16:57
Super gennemgang :razz:

Jeg har håndteret både Sako Finnfire II og Quad Hunter Pro (desværre ikke skudt med nogen af dem) - de to modeller er så godt som identiske. Den største forskel er det faktum at Quad har mulighed for pibeskift og at Finnfire II kommer med et markant flottere finish på pibe og låsestol. Skæftet på de to er identiske (med mindre der er, af vekselsystemet dikterede, detaljer som kun kan ses når våbnet er adskilt) også hvad angår kvaliteten af træet.
Prisforskellen på de to er - i vejl. priser - 1300 kr. (Finnfire II 9799,- og Sako Quad Hunter Pro 11.099,-). Jeg tænker at står valget mellem de to, så er det om man har behov for vekselsystemet som dikterer valget, ikke så meget prisen.

Jeg må dog erkende at jeg ikke kan se hvordan en Sako Finnfire II adskiller sig væsentligt fra f.eks. en CZ-455 Varmint med træskæfte (vejl. 6395,- kan normalt findes omkring 5500,-) - heller ikke hvad angår aftræk (men nu har jeg - af de to - også kun skudt med CZ-455, til gengæld med en del forskellige, herunder to af dem mine egne) . Med en CZ-455 får man endog en aftrækkerbøjle i metal frem for plast. Selvom det ikke betyder ret meget (om noget i det hele taget?) rent praktisk, så foretrækker jeg personligt metaldele på våben med træskæfte; jeg synes at det er pænere og føles mere "rigtigt".

Skulle jeg bløde for en high-end salonriffel så ville jeg - udover førstevalget, som udgøres af den Browning BL-22 Grade 2 jeg allerede har - kigge på en Weihrauch HW 66, den forekommer mig at være langt mere lig en Sako Finnfire I i kvalitet og finish - og den har, efter min smag i hvert fald, et fabelagtigt aftræk.
Der vil jeg give dig ret at en god Anschutz eller Weihrauch også kan komme på tale.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af FrederikF » 13. jan 2019, 21:33

Elbæk skrev:
13. jan 2019, 16:57
Skulle jeg bløde for en high-end salonriffel så ville jeg - udover førstevalget, som udgøres af den Browning BL-22 Grade 2 jeg allerede har.
Sorry for off topic.
Men sig mig Elbæk - hvad er præcisionen “out of the box” med sådan en Browning - kan man leve med det, eller er den god? Er af en eller anden geund blevet bidt af .22 bacillen iben relativ høj alder :oops:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 22:04

FrederikF skrev:
13. jan 2019, 21:33
Elbæk skrev:
13. jan 2019, 16:57
Skulle jeg bløde for en high-end salonriffel så ville jeg - udover førstevalget, som udgøres af den Browning BL-22 Grade 2 jeg allerede har.
Sorry for off topic.
Men sig mig Elbæk - hvad er præcisionen “out of the box” med sådan en Browning - kan man leve med det, eller er den god? Er af en eller anden geund blevet bidt af .22 bacillen iben relativ høj alder :oops:
.22 LR rifler er nogle af de sjoveste og mest alsidige våben der findes - og det er aldrig for sent at komme i gang :razz:

Jeg har faktisk aldrig haft den spændt ned i en bænk og testet dens præcision for alvor, det synes jeg ikke rigtige at bøjlespændere lægger op til. I gaffel og med albuerne støttet på bordpladen samler den 15 skud inden for det sorte på en standard salonriffelskive på 25 m lige så hurtigt som jeg kan skyde - fritstående er den lidt mere "levende" pga. den lave vægt måden og den er balanceret på. Men, den er så rigeligt minute-of-råge:

Billede

Riflen er min mindst præcise salonriffel, men de to andre er så en custom Ruger 10/22 og en CZ-455 Synthetic A-Tec Quiet, så deeet...

Kikkerten på billedet er forresten siden blevet skiftet ud med en Vortex Optics Diamondback 2-7x35 Rimfire i en cantilever montage. Jeg har stadig lidt knas med at opnå den optimale øjeafstand, men det hjælper på det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Badaka » 16. jan 2019, 21:26

Nu har jeg været et par gange på skydebanen med den og hold da fast hvor den skyder eminent!

Første gang var ikke ren jubel da min kikkert, VX1 3-9x40, havde alt for stor paralakseforskydning på de 15 og 25 meter som jeg prøvede.
Bevares...skudene var samlet men jeg var voldtsomt irriteret over ovenstående.

Jeg fandt da en MTX Optisan Viper i 3-12x44 med justerbar parallakse og vupti så var det en helt anden kanon og skyde med.

JEg har ikke haft en salonriffel der med ligeså stor præcision og glæde bare sætter blyet lige der hvor jeg ønsker det, siden jeg havde min tactical-pimpede Otterup M77 for år tilbage.

Hvis man ser bort fra de nævnte plastikdele i konstruktionen, så må jeg nok indrømme at jeg er ovenud tilfreds med denne nye kanon.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Badaka » 3. sep 2021, 13:25

For at komme tilbage til denne historie, så er min Finnfire i sin tid skiftet ud til den, den her på forummet anmeldte, TCR22, som siden er pimpet til ukendelighed og nok er DK mest præcise halvauto 22lr:-)

Den er nu byttet til en næsten ny sako quad med 22lr og 22wem piber samt noget godt kikkertværk, så med andre ord er jeg på vej tilbage til good old SAKO.-)

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Marmelade » 1. mar 2022, 15:39

Badaka skrev:
3. sep 2021, 13:25
For at komme tilbage til denne historie, så er min Finnfire i sin tid skiftet ud til den, den her på forummet anmeldte, TCR22, som siden er pimpet til ukendelighed og nok er DK mest præcise halvauto 22LR:-)

Den er nu byttet til en næsten ny sako quad med 22LR og 22wem piber samt noget godt kikkertværk, så med andre ord er jeg på vej tilbage til good old SAKO.-)
Hvordan vil du vurdere Sako Quad og Finnfire mod hinanden?
If it flies
It dies

If it hops
It drops

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af 458hunter » 1. mar 2022, 22:33

FrederikF skrev:
13. jan 2019, 21:33
Elbæk skrev:
13. jan 2019, 16:57
Skulle jeg bløde for en high-end salonriffel så ville jeg - udover førstevalget, som udgøres af den Browning BL-22 Grade 2 jeg allerede har.
Sorry for off topic.
Men sig mig Elbæk - hvad er præcisionen “out of the box” med sådan en Browning - kan man leve med det, eller er den god? Er af en eller anden geund blevet bidt af .22 bacillen iben relativ høj alder :oops:
Browningen kender jeg ikke, men min Henry 22lr bøjlespænder sætter 15 skud i en 6-8cm gruppe på 100meter. Det syntes jeg absolut er godkendt.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse : Sako Finnfire II - 22LR

Indlæg af Badaka » 2. mar 2022, 13:05

Marmelade skrev:
1. mar 2022, 15:39
Badaka skrev:
3. sep 2021, 13:25
For at komme tilbage til denne historie, så er min Finnfire i sin tid skiftet ud til den, den her på forummet anmeldte, TCR22, som siden er pimpet til ukendelighed og nok er DK mest præcise halvauto 22LR:-)

Den er nu byttet til en næsten ny sako quad med 22LR og 22wem piber samt noget godt kikkertværk, så med andre ord er jeg på vej tilbage til good old SAKO.-)
Hvordan vil du vurdere Sako Quad og Finnfire mod hinanden?

Min Sako Quad syntetisk er uden tvivl den mest præcise 22lr jeg har haft.
Nu har jeg smidt den i et bedded boyds skæfte og det er den ikke blevet dårligere af:-)

På vores jagt i Sverige har vi et 22lr mål på 245m. Det er en ½ lattergasflaske der er frithængende, så det giver en "gooonngg" når den rammes.

Med god ammunition har vi træf på denne 20cm brede klokke ca. 8-9 ud af 10 skud.

Det har mine andre kanoner aldrig været i nærheden af. (og jeg har haft mange........)

Besvar