ID af gammel S/S hanegevær?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

ID af gammel S/S hanegevær?

Indlæg af SBO » 17. jan 2019, 22:42

Jeg har fået en gammel rusten bøsse med hjem. Ved nærmere eftersyn kan jeg se et par Rigsvåben på kamrene og bliver nysgerrig efter hvad det er for en karl jeg har fået op under neglene? Kan se den har fået et andet skæfte der ikke passer rigtig godt, men det er vist mange år siden.
Tanken var egentligt at den skulle ha været kortet ned til 55.5 cm og været brugt til sortkrudts sjov, men den har et par ud-bulninger på det ene løb, så ved ikke helt om det kan gå.

Det eneste rigtige tekst der står på den er "Røgsvagt krudt" på venstre side af venstre kammer

Nogen der kan fortælle mig noget om den ud fra billederne ?
IMG_0282.jpg
IMG_0283.jpg
IMG_0284.jpg
IMG_0285.jpg
IMG_0286.jpg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: ID af gammel S/s hanegevær

Indlæg af HR » 18. jan 2019, 10:21

Det er en belgier og den er trykprøvet til røgsvagt. Søg på "belgian proof marks", så finder du en fil med billeder. Datoen er et bogstav der ofte står i kursiv og er meget svær at læse. Hvis du renser det gamle fedt af og rasper lidt kridt på bliver det meget nemmere.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: ID af gammel S/s hanegevær

Indlæg af HR » 18. jan 2019, 19:57

Brugte lige 5 minutter her: http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html.
Våbnet er trykprøvet i Liege i Belgien 1924 (indikeret ved bogstavet “C” uden stjerne). De små værksteder med en enkelt mester stemplede typisk ikke deres navn i bøsserne og der var en livlig handel med halvfabrika i forskellige stadier. Mit gæt er at den er blevet importeret af en dansk bøssemager som har lavet den sidste finish og graveringen af det danske rigsvåben. Jeg har en ret pæn bøsse med en lignende skov af belgiske stempler. Min er dog en Anson & Deeley boxlås og den er fra 1931.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: ID af gammel S/S hanegevær?

Indlæg af SBO » 19. jan 2019, 21:46

Tak for svar og links, jeg prøve rat læse mig frem til mere info :NVFrules:

Besvar