kan jeg få en M1A Socom 16 i Danmark?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Tankis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15. jan 2012, 15:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: M1A Socom 16.

Indlæg af Tankis » 27. jan 2019, 08:58

Fra NFS 2010:9

https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 010_09.pdf

11 §2 Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.
Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket och som har en magasinskapacitet om högst två patroner (samt kan laddas med ytterligare en patron i patronläget) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter, skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de har en magasins­ kapacitet om högst fem patroner (samt kan laddas med ytterligare en patron i patronläget), förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.

M1 er baseret på et militært våben så jagt i Sverige er No Go. :shame:

Tidigere var det muligt at bruge militært våben før 1942 til jagt men den paragraffen er fjernet .

Med folde skæft er der forskel om det er et repeter våben (ok til jagt) eller halvautomat (no go til jagt) :what:
Blow your mind -- smoke gunpowder.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: M1A Socom 16.

Indlæg af 458hunter » 27. jan 2019, 14:03

Cp-Medic skrev:
26. jan 2019, 15:48
Chrstn_Olsen skrev:
26. jan 2019, 11:00
Cp-Medic skrev:
26. jan 2019, 00:51
selv en troy 308 pumpriffel er nogo til jagt i sverige
Taler vi på svensk tilladelse eller også for udenlandske jægere? Ved godt de er gået i selvsving med egne tilladelser, men har aldrig hørt at de skulle have kørt sager mod udenlandske jægeres våben.
ja for jvf jagtloven i sverige må der ikke jages med under 45cm pibe og troyen er 42,5. der er ikke særregler for hvad udlændinge må jage med. at folk så vælter rundt med ar10 og svd-kloner deroppe og ikke er blevet snuppet er så en anden sag
Du blander det en smule sammen syntes jeg. Vi diskuterede våbentyper og halvautomater og så den repeter du henviser til (Troy) falder så på længde, men det ville en gammel knækriffel med samme pibelængde også gøre.

Det er helt klart for mig at piben skal være 45cm, men det virker noget mere flydende defineret hvornår noget er militærlignende, hvis det lige pludselig også gælder repeterrifler fordi de kan foldes eller har en tube istedet for forskæfte.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: M1A Socom 16.

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2019, 21:03

ja det er sandt, jeg kommer ind på flere af de punkter der overrasker danske jægere.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: M1A Socom 16.

Indlæg af Cp-Medic » 27. jan 2019, 21:05

det med pibelængde var blot en tilføjelse da jeg ved der er flere der jager med bla troy heroppe. men det ændrer jo ikke på mine andre bemærkninger om halvauto heroppe

Besvar