Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Luluselsker » 19. mar 2019, 09:31

Remington Thunderbolt virker, det er dog ikke en præcis patron.
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Fast Fumble » 19. mar 2019, 10:30

Luluselsker skrev:
19. mar 2019, 09:31
Remington Thunderbolt virker, det er dog ikke en præcis patron.

Åhja, Remington Thunderbolt!
Dem købte jeg engang 5.000 af, fordi dne lokale havde et godt tilbud. Ret hurtigt fandt jeg ud af at den patron er "typisk Amerikansk". Ikke særlig præcis og ikke særlig driftsikker i mine pistoler. Fooooork, det tog lang tid at få brugt de 5.000 patroner...

(Der findes en del amerikansk .22lr ammo som efterlader det indtryk, at Amerikanere ikke tager den kaliber særlig seriøst, synes jeg. Men ikke al Amerikansk .22 er ringe, jeg skyder fx med amerikanske pistoler (Browning) og med Amerikansk CCI ammo, begge dele virker fint for mig).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Luluselsker » 19. mar 2019, 10:36

Fast Fumble skrev:
19. mar 2019, 10:30
Luluselsker skrev:
19. mar 2019, 09:31
Remington thunderbolt virker i det er ikke en præcis patron dog
Åhja, Remington Thunderbolt!
Dem købte jeg engang 5.000 af, fordi dne lokale havde et godt tilbud. Ret hurtigt fandt jeg ud af at den patron er "typisk Amerikansk". Ikke særlig præcis og ikke særlig driftsikker i mine pistoler. Fooooork, det tog lang tid at få brugt de 5.000 patroner...

(Der findes en del amerikansk .22LR ammo som efterlader det indtryk, at Amerikanere ikke tager den kaliber særlig seriøst, synes jeg. Men ikke al Amerikansk .22 er ringe, jeg skyder fx med amerikanske pistoler (Browning) og med Amerikansk CCI ammo, begge dele virker fint for mig).
Kan kun sige samme de virker er ikke præcise men får da værktøjet til at repetere har pt omkring 30000 af dem tilbage der ryger til forskellige arrangementer
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af APE74 » 20. mar 2019, 21:57

aahh ja "Thundercrap" er stoopet med at bruge dem,, sviner meget og saa lugter de underligt
men de er billige , snuppede nogle paa udsalg : $15 for 500 stk.. saa det er 3 cent stykket.. men puha hvor blev min Buckmark svinet til...
kan faa CCI "Green Tag" er vist en form for Target/ Match grade - men saa er vi oppe at snakke 9mm priser (std. ikke target)
og saa tror jeg de fleste hellere vil skyde det... eller give lidt mere og saa gaa op til .223 Rem/ 5.56 NATO

personligt kan jeg godt lide 22LR,, men er maaske mest pga den lave pris...


er korrekt, mht til USA,, har egentlig ikke rigtig set direkte kunkurrenceskydning med 22LR herovre (eller saa meget andet for den sags skyld udover IPSC ect) tror at de fleste bare skyder for at have det sjovt. personligt gemmer jeg mine skiver og skriver dato, afstand og kaliber paa,, saa jeg kan se om det bliver bedre, fra gang til gang :oops:

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 26. mar 2019, 20:18

Tillader mig lige at bringe denne tråd tilbage på sporet... :biggrin:

Fik trådstarter mon løst sit problem?

Jeg har selv præcis samme problem med samme skyder og vekselsæt købt samme sted. Har prøvet SK, CCI standard, og noget Lapua og RWS - vekselsættet mangler “en brøkdel af en millimeter” i at kunne låse patronen i kammeret. Trykker jeg let bag på slæden efter hver skud, så virker sættet upåklageligt...

Gode råd modtages med stor taknemmelighed!

Med jægerhilsen;

:razz:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Fast Fumble » 26. mar 2019, 21:10

S200 skrev:
26. mar 2019, 20:18
Jeg har selv præcis samme problem med samme skyder og vekselsæt købt samme sted. Har prøvet SK, CCI standard, og noget Lapua og RWS - vekselsættet mangler “en brøkdel af en millimeter” i at kunne låse patronen i kammeret. Trykker jeg let bag på slæden efter hver skud, så virker sættet upåklageligt...
Hvis problenmet er at slæden ikke går helt i battery, så tror jeg ikke problemet er ammo-relateret.
Jeg ville kigge efter om det er et fjeder problem: Er recoil spring stærk nok? Er extractor tension korrekt, går extractor korrekt ind over rim'en på den friske patron, når slæden slippes manuelt? Er breechface og kammer rent? Kamrer patronerne let nok i piben, eller går det lidt for stramt?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 29. mar 2019, 07:16

@ Fastfumble:

Jeg har renset ALT ned til mindste detalje - inklusiv breech head. Jeg har også prøvet med flere forskellige slags olier Slæden lukker fint om en ny patron - og den glider let i kammeret.. Jeg havde faktisk ikke tænkt på extractor tension - det kunne faktisk godt være problemet. Hvilke muligheder har jeg for at arbejde med denne fjeder?

Og stort tak for hjælpen! :smile:

:razz:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Fast Fumble » 29. mar 2019, 10:39

S200 skrev:
29. mar 2019, 07:16
Jeg har renset ALT ned til mindste detalje - inklusiv breech head. Jeg har også prøvet med flere forskellige slags olier Slæden lukker fint om en ny patron - og den glider let i kammeret.. Jeg havde faktisk ikke tænkt på extractor tension - det kunne faktisk godt være problemet. Hvilke muligheder har jeg for at arbejde med denne fjeder?
Jeg er bestemt ikke ekspert i SIG, jeg har faktisk aldrig haft en.
Men generelt skal recoil spring of extractor også passe sammen. Hvis patronen glider let i kammeret (også de patroner der giver udfordringer? Hvis du bruger genladet, kan der være ret stor forskel på hylster-dimensioner, afh. af hvor godt de er sized) så er det ikke et stramt kammer der er dit problem. Hvis pistolen også går fint i battery når du cycler den manuelt, så bliver det noget sværere at finde fejlen. Prøv at føre slæden langsommere frem, og se hvor problemet opstår. Extractor tension kan man tjekke på forskellige måder, men SIG har vistnok ekstern extractor med spiral-fjeder, ikke? Så kan der være noget med grater, som forhindrer extractor i at bevæge sig som den skal, eller recoil spring kan simpelthen være for svag til at pistolen går pålideligt nok i battery.
På mine 2011 pistoler er extractor ne bladfjeder, og det er temmelig vigtigt at den har korrekt tension. Tension på 2011 kan tjekkes ved at tage slæden af, sætte en ny patron ind på plads i breechface, og så ryste slæden. Ved let rysten skal patronen blive siddende, ved voldsom rysten skal den falde ud. Okay, det er en lidt grovkornet måde at tjekke på, men den tjener sit formål :smile:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 31. mar 2019, 08:44

Så fik jeg nørdet med SIG`en. Jeg rensede alt ned til grunden og gjorde mig følgende erfaringer:

1) Problemet er at låsen ikke lukker helt til - og derfor får jeg en klikker
2) Jeg oplever færre problemer, når våbnet er ny-renset
3) Alle de testede patroner glider let i kammeret (SK, CCI, LAPUA Score Max)
4) Problemet opstår også, når jeg lader med manuelt ladegreb (skød 10 “enkeltskud”...)

Som påpeget af Fastfumble, så tror jeg problemet skyldes min recoil spring eller extractor tension. Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg kan skifte extractor (den er ganske rigtig “ekstern”).

Er der nogen der ved, om man kan købe en stærkere recoil spring til dette vekselssæt?

Med jægerhilsen

:razz:

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Ninjakebab » 1. apr 2019, 09:06

S200 skrev:
31. mar 2019, 08:44
Så fik jeg nørdet med SIG`en. Jeg rensede alt ned til grunden og gjorde mig følgende erfaringer:

1) Problemet er at låsen ikke lukker helt til - og derfor får jeg en klikker
2) Jeg oplever færre problemer, når våbnet er ny-renset
3) Alle de testede patroner glider let i kammeret (SK, CCI, LAPUA Score Max)
4) Problemet opstår også, når jeg lader med manuelt ladegreb (skød 10 “enkeltskud”...)

Som påpeget af Fastfumble, så tror jeg problemet skyldes min recoil spring eller extractor tension. Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg kan skifte extractor (den er ganske rigtig “ekstern”).

Er der nogen der ved, om man kan købe en stærkere recoil spring til dette vekselssæt?

Med jægerhilsen

:razz:
Det er lidt sjovt, det er nærmest modsatte problem som de fleste andre (bl.a. trådstarter) rapporterer, altså at deres rekylfjedre bremser for meget så der opstår repeterings-fejl.
Man kunne jo egentlig forestille sig at hvis de udbedrer deres problem med lettere rekylfjeder så er der risiko for de opnår samme problem som dig. Omvendt, hvis du anskaffer kraftigere rekylfjeder er der chance for du selv opnår repeterings-fejl (sortseer vinklen på det).

Forstår jeg det korrekt at det er extractor-"kloen" der ikke når frem og låser om randen på hylsteret, og derved forhindrer pistolen i at gå helt i battery? I så fald ville jeg personligt starte med at kigge på selve kloen. Er der grater eller andre ujævnheder der forhindrer den i at glide over hylsterkanten? Se nedenstående lækre billede:
klo.png
Inspicer området markeret med rødt
klo.png (7.53 KiB) Vist 11042 gange
Hvis den er ujævn er der chance for det kan udbedres ved lidt polering, hvis du er til hjemmefusk. På den måde kan du måske slippe for at rode ved fjedre. Hvis kloen er lækker og glat kan du, alternativt til en kraftigere rekylfjeder, skyde genvej ved at indsætte et afstands-stykke foran fjederen på rekylstyret, således at fjederen opnår højere kompression. Optimalt set bør dette være plastic, så du undgår at slide på rekylstyret når den hamrer frem og tilbage. Du kommer langt med blot 3-4 mm ekstra kompression.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Gurk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. aug 2011, 01:09
Interesser: Big badabuummm
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Gurk » 3. apr 2019, 14:01

Kan følge op på trådstarters indlæg. Og sige at jeg skød 20skud med hans pistol igår. Og den går ret godt med de Blazer kugler :D

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 7. apr 2019, 21:45

@fastfumble: Extractoren glider fint over hylster kanten - jeg tror, jeg i første omgang prøver med en stærkere rekylfjeder.

Stort tak for hjælpen; Det er altid en fornøjelse at få gode råd fra kyndige folk!

Med jægerhilsen ;

:razz:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Fast Fumble » 7. apr 2019, 22:01

You're welcome.

Det er desværre et problem som kan tage lang tid at identificere og løse, og dermed være en kilde til megen frustration. Been there, done that, gider ikke vekselsæt mere. Men det kan jo altid bringes til at fungere, så held og lykke med gøbben.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Lycon » 7. apr 2019, 22:07

Fast Fumble skrev:
19. mar 2019, 10:30
Åhja, Remington Thunderbolt!
Dem købte jeg engang 5.000 af, fordi dne lokale havde et godt tilbud. Ret hurtigt fandt jeg ud af at den patron er "typisk Amerikansk". Ikke særlig præcis og ikke særlig driftsikker i mine pistoler. Fooooork, det tog lang tid at få brugt de 5.000 patroner.
Det samme er tilfældet med Remington Yellow Jacket. Jeg købte også 5000 stk. Jeg forærede de sidste 1000 stk. væk.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

CP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 11. mar 2017, 23:52
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Fyn/Nyborg
Geografisk sted: Nyborg
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af CP » 22. maj 2019, 17:21

Hej.
Jeg har lige set den her tråd, og jeg har tidl. haft problemer med samme vekselsæt, men nu fungerer det - Blazer - amm. så fungerer den, prøv det!

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 10. okt 2020, 22:51

Tjah bum bum - så gik der godt og vel et år inden jeg igen Skulle prøve vekselsættet. Og selvom CCI Blazer har 1-2 funk-fejl pr. æske, så lever jeg fint med det. Prøvede også Winchester Lazer og CCI mini-mag. Sidstnævnte kører helt problemfrit i SIG’en - imidlertid er præcisionen ikke den bedste.

Endnu engang STORT TAK til jer alle for gode råd og vejledning!

Med jægerhilsen :razz:

S200

Brugeravatar
Alc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 19. mar 2019, 08:28
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Alc » 10. okt 2020, 23:50

De her.22 er der også godt skrald i til billige penge og der er minus 10 % ved 500 stk.

https://www.skyttebutik.dk/Produkter/Sp ... -22-009718
0C3DEB49-F2DC-4301-A117-99D03F4E2271.jpeg
Søgaard

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af S200 » 13. okt 2020, 17:19

Dem havde jeg ikke set. Der lader også til at være lidt ramasjang i dem, så det skal da også prøves.

Tak skal du have!

:thumbup: S200

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Prestone » 22. okt 2020, 19:15

CP skrev:
24. jan 2019, 17:58
Er der nogen der har erfaring med Sig Sauer 226 - 9 mm. har købt et vekselsæt cal. .22LR nyt, og har en masse funktioneringfejl, det er muligvis et spørgsmål om hvilken ammunition man bruger. Hunters House anbefaler CCI, men det virker slet ikke, SK den grønne speciel går heller ikke så godt?

Hvis nogen har samme våben - vekselsæt vil jeg da være glad for at høre fra dig!

Er købt som nyt ved Hunter House.

Som andre skriver så prøv med lidt tilpasning i forhold til rammen.

Er slæden lavet af stål eller potmetal ? Hvis slæden er tung kommer den aldrig til at køre helt godt med standard 22 ammo! Skulle du føle dig lidt dristig og vild kunne du jo evt flattoppe slæden og få lavet nogle flotte udfræsninger på siden af den for at fjerne noget vægt.

Hvis man kigger på CZ kadet sættet så vil man se at det ikke er hele slæden der bliver brugt der men kun en del af den for ikke at have for meget vægt at skulle flytte rundt på når pistolen cycler
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Sig Sauger P226
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. sep 2022, 17:24
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: Jylland

Re: Sig Sauer 226 - vekselsæt cal. .22LR fungerer ikke

Indlæg af Sig Sauger P226 » 27. sep 2022, 17:30

Hvis dit vekselsæt er amerikansk har du måske forklaringen, jeg har af samme grund undladt at tilkøbe det til min X-Five

Besvar