Min Walther GSP laver fejl efter rengøring?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Min Walther GSP laver fejl efter rengøring?

Indlæg af Nielshm » 27. jan 2019, 15:27

En ting jeg har bøvlet med siden dag 1, er funktioneringsfejl, hvis jeg gør min Walther GSP ren.
Det kan være 1 fejl, 5 eller 10 fejl. Som regel bliver det tomme hylster ikke kastet ud, selv om alt er pinligt rent og smurt så alt glider let. Også magasinet.

Hvis den så skyder 20 skud og begynder at få lidt snask i hjørnerne, så er den klippestabil de næste 500 skud. Men rengøring, så er der ikke andet end ulykker.
Hvad er det lige som driller? Og det er langt fra den eneste jeg hører om, der har det på samme måde.
Senest rettet af Refraktorius 4. feb 2019, 21:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Lillelars » 27. jan 2019, 16:11

Min gør det også efter rensning, HVIS jeg smøre det for lidt, så prøv og give den lidt mere olie på siderne af bundstykket :razz:
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Nielshm » 27. jan 2019, 16:28

Lillelars skrev:
27. jan 2019, 16:11
Min gør det også efter rensning, HVIS jeg smøre det for lidt, så prøv og give den lidt mere olie på siderne af bundstykket :razz:
Der er olie, men den sejler ikke i det. Det er mærkeligt, for jeg synes bundstykket går langt lettere efter rengøring end før jeg begynder på noget.
I går i Viborg til nytårsstævne var jeg nær blevet vanvittig. Der var helt seriøst hver 2. skud indtil der var 15 skud igennem piben, så begyndte det at virke igen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Fast Fumble » 27. jan 2019, 17:18

Nielshm skrev:
27. jan 2019, 16:28
Der er olie, men den sejler ikke i det. Det er mærkeligt, for jeg synes bundstykket går langt lettere efter rengøring end før jeg begynder på noget.
I går i Viborg til nytårsstævne var jeg nær blevet vanvittig. Der var helt seriøst hver 2. skud indtil der var 15 skud igennem piben, så begyndte det at virke igen.
Hvad præcist gør den? Sidder det tomme hylster stadig i kammeret? Er det samme fejl hver gang, eller varierer det?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Nielshm » 27. jan 2019, 17:26

Enten sidder det tomme hylster helt i kammeret eller også kommer den i klemme. Men skidt, møg og krudtslam kurerer alt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af C-X » 27. jan 2019, 18:03

Kunne det løses ved at skifte smøremiddel til noget med grafit i? Visse olier kan være ret klistrede...

Har nul forstand på :twoguns: så lad være med at tro jeg ved noget om det og "?" skal tages bogstaveligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Fast Fumble » 27. jan 2019, 19:13

C-X skrev:
27. jan 2019, 18:03
Kunne det løses ved at skifte smøremiddel til noget med grafit i? Visse olier kan være ret klistrede...
Har nul forstand på :twoguns: så lad være med at tro jeg ved noget om det og "?" skal tages bogstaveligt.
Jah, det er nu faktisk et meget godt bud!
Jeg bruger normalt Break-Free til at smøre mine skydere, men når det skal være tyndt, bruger jeg Tri-Flow, som er noget meget tyndt Teflon baseret. Det kunne være et forsøg værd.
Men mon ikke problemet er udtrækker relateret? Hvis hylstre bliver siddende i kammer på en helt ren pistol, så er det jo enten kammeret der binder (er der bly-aflejringer i kammeret?) eller udtrækkeren der slipper hylstret. Ingen smørelse ved udtrækkeren!

Jeg er ikke helt skarp på hvordan man renser et kammer for bly, men når jeg renser revolvere, hvor der jo kan aflejres en solid gang grat i tromlen, så bruger jeg en bronze børste monteret på en fast stang, monteret i en accu-boremaskine. Det kan fjerne hvad som helst på meget kort tid.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Scott » 1. feb 2019, 19:17

Det var også klassisk med High standard, at de ikke funktionerede ordentligt lige når de var renset
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Walther GSP fejl efter rengøring

Indlæg af Luluselsker » 2. feb 2019, 20:26

Walther skal også smøres med fedt ikke olie står endda i manualen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Min Walther GSP laver fejl efter rengøring?

Indlæg af Refraktorius » 4. feb 2019, 21:29

Undskyld at jeg bliver en smule filosofisk:

Man undervurderer hvor fantastisk et stykke mekanik et automatvåben (halv- eller helauto) egentligt er.

Det skal håndtere et voldsomt højt tryk, sende et projektil afsted med flere hundrede meter i sekundet og stadig omsætte noget af energien til en bevægelse som trækker det tomme hylster ud, fører det baglæns, kaster det ud, samler den nye patron op og fører den ind i kammeret igen (uden at hverken våben, ammunition eller skytte kommer til skade).
Og starter udtrækket for tidligt, så er trykket i kammeret så højt, at hylsteret enten bliver siddende eller at det måske sprænges.

Følsomheden kan ses ved, at man som regel får problemer hvis man fører bundstykket frem.
Så meget af det afhænger af mekanikken og timingen. Bevægelserne skal ske med den rigtige hastighed, og når våbnet renses, kan det komme til at køre hurtigere, men det kan også risikere at skulle slås med en masse frisk olie.

Nogle moderne våben er lavet med meget snævre tolerancer, så der kan “rigeligt olie” give problemer.
(Og har man haft sin barndom i Forsvaret, er man typisk ikke genert med olieflasken :oops: )

Prøv at rense den, og så ikke smøre den mere end ved at gnide den med en oliefugtet klud på glidefladerne.
Det kan også være, at den simpelhen skal kæmpe sig gennem krudtslammet for at køre langsomt nok.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Min Walther GSP laver fejl efter rengøring?

Indlæg af Ninjakebab » 15. feb 2019, 09:27

Refrak kunne være i den rigtige tankegang, at det simpelthen kan glide for godt. Det er jo et fantastisk maskineri i arbejde.

Alternativt tænker jeg at lidt afsat sod i kammeret kan fungere som carbon tør-smøring, hvilket vil være meget afhængig af ammunition og endda klima for at danne den rette struktur. Kunne sagtens forestille mig at lidt snævre kamre kunne opføre sig "uventet" pga. dette fænomen - men det er dog kun på tankestadiet herfra, har aldrig påvist det.

Se nu kunne det være sjovt hvis du havde lidt grafit eller simpelthen en forkullet gren du lige kørte rundt i kammeret efter rensning af pistolen. Så kunne man da tilnærmelsesvis efterprøve det.

EDIT: Du kunne jo også bare undlade at rense pibe/kammer næste gang, for at se hvorvidt det er her problemet ligger, eller i selve maskineriet (udtrækker osv.)
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Min Walther GSP laver fejl efter rengøring?

Indlæg af T-REX » 15. feb 2019, 18:15

Da jeg i tidernes morgen, skød med klubbens Walther GPS, så var konsensus, at efter total rengøring, der skulle den skyde ca. 20 skud, før den fungerede og ramte, som den skulle.

Jeg havde dog aldrig funk fejl, på den.

Det samme, med min Feinwerkbau AW93, efter total rens, så skulle der lige skydes en 20-30 skud, inden man tog til stævne, ellers ramte den, mindre godt.

Min rensning blev derfor reduceret til at tørre skidtet af(Bundstykke og kammerenden, af piben, men ikke kammeret), men kun ca. 1 x årligt, at trække piben, igennem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar