Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Indlæg af Luluselsker » 11. apr 2019, 21:29

Hej forum

Har gået i smug og opkøbt lidt gl rollingblock rifler
Har ikke været nemt at skjule men er lykkes

Nu er spørgsmålet så jeg ønsker jo at skære dem mere eller mindre midt over sagt groft

Har købt en håndfuld svenske kaliber 50 om man vil kalde 12.17x44R for kaliber 50
Dem havde keg tænkt mig at skære ned til meææem 45 og 50 cm pibelængde påmontere nye skæfter i plastik afstøbt efter de gamle samt rail og aimpoint

Første er sådan set allerede færdig og klar til jeg dkaffer hylstre osv. Men kom til at tænke på om det egentlig er noget skidt jeg har fået gang i nu der er en samlerinteresse på de gamle?

Inden det kommer for langt er den der er lavet om hverken nummerens pæn eller på anden måde unik er umiddelbart en frembragt fra stumper riffel der er endt i dk

Men resten jeg har tilbage er nummerens og i nogenlunde stand uden slør eller voldsomt rust

Vil det være synd at kappe ned eller er det son jeg tænker at der er lavet millioner af den model så ingen fsre oå flrde?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Indlæg af Kode1303 » 11. apr 2019, 21:58

I min sigteoptik er der ikke noget i vejen for at choppe og modificere gamle våben, hvis de ikke er sjældne og generelt værdifulde i den originale stand.
Jeg kan tilføje et par spørgesmål:
Skal der ikke dæmper på?
Giver det problemer med banetræning med 12.7?
Og hvor tykke er dine fingre? :giggle:
... er det son jeg tænker at der er lavet millioner af den model så ingen fsre oå flrde?
Vedhæftede filer
EDF13484-109B-44CD-ACF2-CF8B92214D9C.jpeg
Make mine a carbine.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Indlæg af Luluselsker » 11. apr 2019, 22:07

Kode1303 skrev:
11. apr 2019, 21:58
I min sigteoptik er der ikke noget i vejen for at choppe og modificere gamle våben, hvis de ikke er sjældne og generelt værdifulde i den originale stand.
Jeg kan tilføje et par spørgesmål:
Skal der ikke dæmper på?
Giver det problemer med banetræning med 12.7?
Og hvor tykke er dine fingre? :giggle:
... er det son jeg tænker at der er lavet millioner af den model så ingen fsre oå flrde?
Meget fede fingrer desværre og fæere defekte af slagsen også, 🤣 men jo gu faen skal der dæmper på skal bare finde ud af at lave en base til forskruning


MEN DEN ORIGINALE BAJONETSTOL ER FLYTTET MED NED SÅ KAN DU SIGE 70CM SVÆRD PÅ 45CM PIBE :rock:
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Indlæg af Refraktorius » 13. apr 2019, 16:27

Hvis ikke dimsen har en særlig bevaringsværdi, så grib endelig nedstrygeren.
De våben der er værdifulde i dag, er det jo faktisk ofte, fordi de engang var "talrige og værdiløse". De var "gammelt lort" og blev kasseret eller brugt til noget andet, og nu er de tilbageværende så interessante, fordi de er gamle og fåtallige.

Så gemmer man de de virkeligt pæne og laver noget sjovt med de andre, så er det rent win-win.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Hvornår er det OK at modernicere eller måske direkte bastardisere et gl våben?

Indlæg af Luluselsker » 13. apr 2019, 17:15

Refraktorius skrev:
13. apr 2019, 16:27
Hvis ikke dimsen har en særlig bevaringsværdi, så grib endelig nedstrygeren.
De våben der er værdifulde i dag, er det jo faktisk ofte, fordi de engang var "talrige og værdiløse". De var "gammelt lort" og blev kasseret eller brugt til noget andet, og nu er de tilbageværende så interessante, fordi de er gamle og fåtallige.

Så gemmer man de de virkeligt pæne og laver noget sjovt med de andre, så er det rent win-win.
:biggrin:

Well you sir just settled it de sidste ryger i drejebænken og får samtidigt nye skæfter osv. Hul i det skal der være fest så skal der sq også musik
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar