Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Indlæg af Elbæk » 16. apr 2019, 21:21

Billede

Jo, endnu en...

Den her har stået i skabet som halvfærdigt projekt alt for længe (med optik og montage liggende klar), så da Bigfoot satte et pillar bedded Hogue skæfte til salg herinde, tænkte jeg at nu skulle det være nu.

Det krævede lidt filen, skæren og skraben at få alting til at passe og fungere, men det var absolut overkommeligt. Jeg lavede ikke nogen fejl jeg ikke kan leve med :axe

Riflen startede sit liv som en Mauser 98K (årstal ukendt, men den har øvhøne flere steder), senere konverteret til en S&L M69 med en 6,5x55 match pibe samt S&L matchaftræk med sidesikring. Jeg overtog den som halvfærdigt projekt med gevind skåret i piben (inkl. medfølgende Sonic 45 dæmper) og Picatinny rail moteret, jeg mistænker at den sidste ejer opgav projektet pga. et skæfte som havde slået sig gevaldigt.

Udover nyt skæfte har riflen fået en Vortex Optics Diamondback Tactical 4-12x40 sat i Hawke Match ringe (ekstra høje) på toppen. Ringene er ikke de bedste man kan få, men de er lige netop høje nok og jeg har faktisk ok erfaringer med dem fra andre projekter. Låsehåndtaget går lige netop fri af kikkerten - og på hvis man ikke aktivt prøver at undgå det, kikkerten har allerede fået sin Mauser stribe :???:

Måske skal piben fritlægges yderligere, men jeg vil lige se hvordan den samler før jeg begynder at fjerne materiale.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Indlæg af Lars M. L. » 17. apr 2019, 09:03

Interessant. Jeg ville dog få modificeret ladegrebet, så kikkerten kunne komme ned i normal højde - med mindre du har en meget lang og slank hals :grimasse:
Mvh Lars

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Indlæg af Langenge » 17. apr 2019, 09:09

Ser godt ud :thumbup:
Må være fin til at "snipe" rådyr på lidt længere afstande :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Indlæg af Elbæk » 17. apr 2019, 09:22

Lars M. L. skrev:
17. apr 2019, 09:03
Interessant. Jeg ville dog få modificeret ladegrebet, så kikkerten kunne komme ned i normal højde - med mindre du har en meget lang og slank hals :grimasse:
Mvh Lars
Låsehåndtaget er allerede forsøgt modificeret af tidligere ejer, jeg tænker at det skal gøres færdig på et tidspunkt. Der er dog grænser for hvor meget mere kapital jeg er villig til at smide i projektet. De mærker der giver i den relativt billige optik, er jeg villig til at leve med.
Indtil videre fungerer riflen fint med den monterede forhøjer fra Stabilotherm - samme model som jeg har anvendt på min Ruger American Ranch i 5.56 siden jeg fik den.

Jeg monterer generelt min optik højere end de fleste foretrækker - jeg har en relativt lang hals og tillige ret fyldige kæber. Ikke meget hage, men til gengæld er der to :oops:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Åh nej... Endnu en f*****g sporterized Mauser 98K/S&L M69

Indlæg af Elbæk » 18. apr 2019, 12:22

Den kan godt skyde, bedre end jeg kan; sub 2MOA liggende med en alt andet end optimal Kina bipod.

Sub MOA i en indskydningbænk (To treskuds grupper med lidt justering på optik imellem):

20190418_121814.jpg

Ammunition: 8,4 g Norma Golden Target.

Med dæmper på åbner grupperne lidt op i skrå strenge.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar