Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
ChristianL
Banned
Banned
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. dec 2019, 18:59
Interesser: skydning
Geografisk sted: brønderslev
Has thanked: 1 time

Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af ChristianL » 18. jan 2020, 07:37

Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?. feks Tikka T3 Tac, listepris i DK 20500 kr ( kan dog fåes til 17500 kr i Hedensted) USA pris ca 1800 dollar , hvilket med dagens kurs er ca 12000 kr , så betaler vi så vidt jeg kan se ca 20 % mere i moms i DK end USA ,så det giver 2400 kr mere i moms i DK, så der er stadig en del forskel på prisen på det våben hvorfor?
Senest rettet af Refraktorius 20. jan 2020, 19:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift skiftet. Læs gerne opslaget i small talk.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Topcat » 18. jan 2020, 07:40

Folk er generelt villige til at betale mere i Danmark...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

ChristianL
Banned
Banned
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. dec 2019, 18:59
Interesser: skydning
Geografisk sted: brønderslev
Has thanked: 1 time

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af ChristianL » 18. jan 2020, 07:58

Topcat skrev:
18. jan 2020, 07:40
Folk er generelt villige til at betale mere i Danmark...
helst ikke

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Topcat » 18. jan 2020, 08:09

Hvis der ikke var nogen der var villige til at betale ville prisen nok blive sænket.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Flugteren » 18. jan 2020, 08:19

ChristianL skrev:
18. jan 2020, 07:37
hvorfor er våben så meget dyrere i dk end USA ?. feks tikka T3 tac, listepris i dk 20500 kr ( kan dog fåes til 17500 kr i hedensted) USA pris ca 1800 dollar , hvilket med dagens kurs er ca 12000 kr , så betaler vi så vidt jeg kan se ca 20 % mere i moms i dk end USA ,så det giver 2400 kr mere i moms i dk, så der er stadig en del forskel på prisen på det våben hvorfor ??
Det amerikanske marked er uendeligt meget større end det danske. Der er INDIVIDUELLE butikker i USA, der køber flere Tikka-rifler, end der bliver importeret i alt til Danmark, Sverige og Norge. Her i Danmark snakker man om at bede importørerne at hente en enkelt riffel eller to hjem - i USA køber de bare en container. Det giver en markant bedre pris. Tikka/Sako er villige til at skære deres avance ned til et minimum, blot for at komme ind på det amerikanske marked - og de tjener stadig mere på det, end de gør her i Europa.

I Danmark er markedet begrænset af, at det kun er folk med særligt behov og vandelsgodkendelse, som kan købe våben. Selvom vi alligevel er en del med jagttegn/SKV, så er de fleste skytter og jægere ikke nogle, der går ekstremt meget op i våben - de fleste jægere i min omgangskreds kan nærmest ikke engang huske deres riffels mærke. De skyder med det samme i flere årtier.

Du skal også tænke på, at det gennemsnitlige våben i USA er en masseproduceret Ruger American m. plastikskæfte. Den skyder fint, men bærer tydelig præg af samlebåndsprodukt. I Danmark har den gennemsnitlige våbenejer flere penge end den gennemsnitlige våbenejer i USA, så vi køber også dyrere produkter m. bedre finish. Jeg har nogle gange på skydebanen hurtigt lavet et overslag på den totale pris af udstyret til stede den dag - og det er på den gode side af 150K.

Så forklaringen er simpel: De køber mere og oftere end os.

ChristianL
Banned
Banned
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. dec 2019, 18:59
Interesser: skydning
Geografisk sted: brønderslev
Has thanked: 1 time

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af ChristianL » 18. jan 2020, 08:40

Flugteren skrev:
18. jan 2020, 08:19
ChristianL skrev:
18. jan 2020, 07:37
hvorfor er våben så meget dyrere i dk end USA ?. feks tikka T3 tac, listepris i dk 20500 kr ( kan dog fåes til 17500 kr i hedensted) USA pris ca 1800 dollar , hvilket med dagens kurs er ca 12000 kr , så betaler vi så vidt jeg kan se ca 20 % mere i moms i dk end USA ,så det giver 2400 kr mere i moms i dk, så der er stadig en del forskel på prisen på det våben hvorfor ??
Det amerikanske marked er uendeligt meget større end det danske. Der er INDIVIDUELLE butikker i USA, der køber flere Tikka-rifler, end der bliver importeret i alt til Danmark, Sverige og Norge. Her i Danmark snakker man om at bede importørerne at hente en enkelt riffel eller to hjem - i USA køber de bare en container. Det giver en markant bedre pris. Tikka/Sako er villige til at skære deres avance ned til et minimum, blot for at komme ind på det amerikanske marked - og de tjener stadig mere på det, end de gør her i Europa.

I Danmark er markedet begrænset af, at det kun er folk med særligt behov og vandelsgodkendelse, som kan købe våben. Selvom vi alligevel er en del med jagttegn/SKV, så er de fleste skytter og jægere ikke nogle, der går ekstremt meget op i våben - de fleste jægere i min omgangskreds kan nærmest ikke engang huske deres riffels mærke. De skyder med det samme i flere årtier.

Du skal også tænke på, at det gennemsnitlige våben i USA er en masseproduceret Ruger American m. plastikskæfte. Den skyder fint, men bærer tydelig præg af samlebåndsprodukt. I Danmark har den gennemsnitlige våbenejer flere penge end den gennemsnitlige våbenejer i USA, så vi køber også dyrere produkter m. bedre finish. Jeg har nogle gange på skydebanen hurtigt lavet et overslag på den totale pris af udstyret til stede den dag - og det er på den gode side af 150K.

Så forklaringen er simpel: De køber mere og oftere end os.
tror du ikke nærmere de danske våben handlere har større avance end i USA? og det holder priserne oppe , det er ihvertfald nogen flotte butikker de har råd til at bygge

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2020, 10:10

Mange danske jægere er villige til at betale en høj pris for både udstyr og selve jagten. Det er jo ikke unormalt at en forholdsvis grøn jæger køber en Blaser med Zeiss på toppen og rager en tur til Polen.

Det er jo også en af faktorerne i at al jagt indenfor rimelig afstand af KBH koster spidsen af en jetjager.

Hvis den med størrelsen på markedet skulle være afgørende, så skulle Tyskland og UK være markant billigere end DK.

Tror vi betaler den pris som folk generelt er villige til at betale.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Rigsby » 18. jan 2020, 13:43

ChristianL skrev:
18. jan 2020, 08:40
tror du ikke nærmere de danske våben handlere har større avance end i USA? og det holder priserne oppe , det er ihvertfald nogen flotte butikker de har råd til at bygge
Det tror jeg er en stor del af forklaringen.

Men ting er jo altid det værd som kunden vil betale så ........
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Huller I Skiven
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 18. apr 2011, 20:30
Interesser: Grov Pistol / Revolver
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 27 times
Been thanked: 5 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Huller I Skiven » 18. jan 2020, 14:06

Tænker vi i DK bl.a. betaler en høj pris for:
- Transport af få enheder pr. gang
- Potentiel lang liggetid i butikken = høje lageromkostninger
- Snævert marked, hvor barrieren er SKV eller jagttegn

Og selvfølgelig skal der på toppen af dette være en indtægt for den forhandler som har valgt at tage lidt forskellige lækkerier hjem til os.
Huller I Skiven :Agents:

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: våben pris dk vs USA

Indlæg af Martin G » 18. jan 2020, 14:45

Huller I Skiven skrev:
18. jan 2020, 14:06
Tænker vi i DK bl.a. betaler en høj pris for:
- Transport af få enheder pr. gang
- Potentiel lang liggetid i butikken = høje lageromkostninger
- Snævert marked, hvor barrieren er SKV eller jagttegn

Og selvfølgelig skal der på toppen af dette være en indtægt for den forhandler som har valgt at tage lidt forskellige lækkerier hjem til os.
Det tænker jeg er helt rigtig! Det danske marked er så lille, at det ofte også bliver helt overset af producenterne da salget er for lille. hvilket så resultere i at våbenhandlere så er nødsaget til at hente våben hjem fra div nabolande..

Kan da se at jeg kan spare små 5000.- ved at købe den nye Beretta 92X Performance syd for grænsen, eller Godt 7000.- ved at købe den næste STI i Sverige..
“Der var et egern!”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: våbenpriser i DK vs USA

Indlæg af C-X » 18. jan 2020, 18:32

Renset for alle afgifter, så har vi også EUs højeste fødevarepriser. Måske der er en sammenhæng? :???:

Selv på brugtmarkedet, for våben og relateret grej, skal man se sig pænt meget for, hvis man ønsker en god handel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: våbenpriser i DK vs USA

Indlæg af Kalthoff » 18. jan 2020, 19:43

I Danmark er der en tung bureaukratibyrde på våbenområdet i forhold til USA.

I Danmark skal der føres nøje protokol med hver eneste tilladelseskrævende genstand hele vejen fra der søges om importtilladelse, igennem hele transportkæden, ind i butikkens boksrum og ud til den enkelte jæger/sportsskytte.

Papirer skal udfyldes og indsendes til myndighederne. Allerede solgte varer skal opbevares indtil myndighederne besvarer ansøgningerne.

Lokaler til butik, værksted og lager skal specialindrettes og godkendes. Nogle gange skal de lokaler så kasseres og nye indrettes fordi der kommer en ny sherif på våbenkontoret med en anden fortolkning af reglerne (f.eks. Hunters House).

Alle handler, al tilgang og afgang fra lagerbeholdningen skal nøje protokolføres.

Alt dette kommer oveni den lagerstyring enhver detailhandel udfører af kommercielle årsager. Det er særlige byrder fordi der er tale om våben, ammunition eller andre tilladelsespligtige varer.

Det koster alt sammen.

I USA er dagligdags våben og ammunition i højere grad blot en vare som så mange andre. Skal holdes væk fra børn og tyveknægte, men det er der jo så mange varer der skal.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: våbenpriser i DK vs USA

Indlæg af Frantz » 18. jan 2020, 20:11

Jeg tænker også der er en alm import afgift når det er et våben uden for EU. Der ud over har vi 25% moms. (bare det gør os 6% dyre end Tyskland) Forsikring og sikring af våben i dk er også møg dyrt. Vi har 2 års reklationdret hvor det 1. Halve år er forhandleren der skal bevise du ikke har kørt dit våben over med en kampvogn eller tabt det eller blæst en bønne af der var fyldt helt op med krudt bare for at se om de kunne lade sig gøre.... Og mange andre onsvage ting
Der ud over har vi en høj løn i dk. Som sjovt nok også skal dækkes ind
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: våbenpriser i DK vs USA

Indlæg af Lassescout » 19. jan 2020, 11:24

Jeg er ikke sikker på, at detailforhandlerne alt i alt har nogen særlig avance på handelen med våben. De store klumper er nævnt: lang liggetid i butikken, små partier og stort bureaukrati. Dertil kommer at man som køber ofte har noget ældre man godt vil af med i bytte. Jeg har tit undret mig over den forholdsvis høje brugtpris en butik som Korsholm giver for mine brugte rifler når jeg køber nyt. De brugte skydevåben står virkeligt længe på hylderne, det er heller ikke billigt.

Derimod tror jeg at jagtbutikkerne har en fornuftig avance på tøj, udstyr og ammunition. De er groft sagt kludekræmmere, og det tror jeg vi som våbenkøbere skal være glade for. Så kan kludene betale for et godt udvalg på våbenhylderne.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Refraktorius » 20. jan 2020, 19:37

Jeg er +1 på Flugterens model.

Det er et lille marked.

Skal man tro folk i branchen, så tjener de ikke engang ret meget på våben.

En væsentlig årsag til lavere amerikanske priser er også, at den løn folk får derovre er skræmmende lav. Det sænker forretningernes udgifter drastisk.... men jeg tror de fleste danskere ville betakke sig for at få en amerikansk løn.
Ganske mange amerikanere har to fuldtidsjobs for at holde tag over hovedet og brød på bordet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af APE74 » 20. jan 2020, 22:03

Husk nu osse at priser I USA er eksl. Moms (sales Tax) - her I PA er den f. eks 6% ( ikke at det kan forklare den hoeje forskel til DK) andre Stater kan have 8% eller mere

Saa some naevnt laengere oppe,, saa er det Loennen I DK vs herovre,, noget lavere (nu ved jeg ikke hvad de faar I saadan en butik - provision maaske ?? men I normal detail er timeloennen ca $10) samt deres omsaetning er hoejere..

saa korrekt at mange har flere jobs for bare at faa det hele til at haenge sammen... er meget trist...
.er du syg skal du tage ferie eller ikke faa loen

Bare her lokalt , er der vel en ca 10 vaabehandlere,, og priser kan variere meget, fra forhandler til forhandler.
Saerligt een bestemt forhandler langer simpelthen saa meget over disken - ligemeget hvornaar jeg har vaeret der,, saa er der kunder som udfylder papirer (baggrundscheck/ ATF form 4473)
Saa tror at han kan faa nogle gode priser ved at koebe stort ind. - hoej volumen med lille fortjeneste

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af C-X » 20. jan 2020, 22:25

Der er også et eller andet galt i, at en Tikka kan sælges billigere, til forbrugeren, i USA end den kan indkøbes engros i DK.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA

Indlæg af Ras.Killing » 21. jan 2020, 03:22

Og så er der jo også et led mere, som skal tjene penge her hjemme.

Når man går ned til en våbenhandler, så har han jo ikke nødvendigvis selv importeret alle de våben der står på hylderne, nok nærmere tværtimod. Der vil være en person/firma som har importen af det pågældende fabrikat og som distribuere til andre forretninger der har interesse i at sælge våbnet.

Og man kan da være ret sikker på, at importøren også tager sig betalt for den del :smile: herefter skal forhandleren så også gøre sig en fortjeneste (efter udgifter til forretning, lønninger osv. osv.).

Jeg er ret sikker på, at våbenhandlere i USA bare placere en ord. direkte ved producenten :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Sierra13 » 21. jan 2020, 11:10

Som APE74 er inde på.

Hvad koster en Tikka T3 tac i USA kontra Danmark, hvis man holder prisen op mod reallønnen?
Så er det langtfra sikkert den er så billig mere.


Og så har netop Tikka/Sako gjort meget for at komme ind på det amerikanske marked, og selv amerikanerne er ved at få øjnene op for der findes andet end Remington 700 serien :giggle:

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af LundJensen » 21. jan 2020, 14:19

Morten273 skrev:
21. jan 2020, 11:10
Som APE74 er inde på.

Hvad koster en Tikka T3 tac i USA kontra Danmark, hvis man holder prisen op mod reallønnen?
Så er det langtfra sikkert den er så billig mere.


Og så har netop Tikka/Sako gjort meget for at komme ind på det amerikanske marked, og selv amerikanerne er ved at få øjnene op for der findes andet end Remington 700 serien :giggle:
Men USA vinder nok alligevel hvis du beregner den disponible Realløn....

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Sierra13 » 21. jan 2020, 15:20

LundJensen skrev:
21. jan 2020, 14:19
Morten273 skrev:
21. jan 2020, 11:10
Som APE74 er inde på.

Hvad koster en Tikka T3 tac i USA kontra Danmark, hvis man holder prisen op mod reallønnen?
Så er det langtfra sikkert den er så billig mere.


Og så har netop Tikka/Sako gjort meget for at komme ind på det amerikanske marked, og selv amerikanerne er ved at få øjnene op for der findes andet end Remington 700 serien :giggle:
Men USA vinder nok alligevel hvis du beregner den disponible Realløn....
Min googlefu er ærligt talt ikke udviklet nok til at data jeg er tilfreds med, men umiddelbart, giver dette et indblik.

Citat start:
Tager man medianindkomsten (altså den »midterste«, ikke gennemsnittet) i OECD-landene, og justerer man for forskelle i købekraft, ligger den i USA på lidt over 30.000 dollar, mens Danmark ligger på godt 27.000 dollar. Kun Sverige, olielandet Norge og bankstaten Luxembourg ligger højere end USA.
Citat slut:

Tallene er fra 2016 og udtalt af Peter Kurrild-Klitgaard, som er professor i almen og sammenlignende statskundskab ved Københavns Universitet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Lassescout » 21. jan 2020, 15:59

Da min far købte sin første deciderede jagtriffel (altså ikke en modificeret tyskerriffel), kostede den ham et halvt års løn. Den sidste riffel jeg købte kostede 1/5 af en månedsløn.

Så holdt op imod pris- og lønudviklingen synes jeg ikke våben er dyre. Det er lidt det samme med benzin. Vi går altid og brokker os over at benzinen er dyr, men sandheden er at vi aldrig har købt så billig benzin som vi gør nu, hvis vi regner det ud i % af en timeløn.

Jeg ved godt at betingelserne er fuldkommen anderledes nu end tidligere. Når min far kunne spare et halvt års løn sammen var det fordi han havde kost og logi som en del af ansættelsen, det må jeg betale af lønnen. Men alligevel....
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af C-X » 21. jan 2020, 16:18

Lasse, vi stiller også højere krav til grejet, end tidligere, hvis vi kigger på bund- og mellemniveauet. Tidligere var en gammel, mere eller mindre ombygget krigsmauser jo et udmærket jagtvåben. I dag vil vi både have let og præcis, hvilket så udelukker billig (vælg 2 af 3 doktrinen).

Nu ved vi jo heller ikke om din far tjente en anstændig løn, eller om det var på hans avisrute at pengene blev tjent. :smile:
Jeg er i øvrigt glad for, at jeg ikke ligger i laveste lønklasse længere, for sad jeg i kassen i Netto, på fuld tid, var der nok ikke råd til ret mange skydevåben i skabet. Vi skylder os selv at tænke på, at vi, også i Danmark, efterhånden har en working poor klasse.

Ammunitionen er derimod blevet dyr, rasende dyr. Fra år til år stikker priserne voldsomt af :cry:

Størstedelen af mine våben er handlet brugt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Tangloppen » 21. jan 2020, 16:33

Ja jeg har været ved at kaste op når jeg sidder og kigger på en amerikansk FB side om Tikka rifler.

Folk sidder og snakker om gode handler på CTR rifler hvor de begræder at skulle bløde 500$, og mere simple udgaver for det halve.

Og jeg sidder her og kigger på min som har kostet 2000$ (godt nok i spejlhjerneudgave og med justerbar kindpude, men alligevel)...

Men okay, det amerikanske marked er jo ret unikt. Tag noget som natkikkerter. Photonis er europæisk, og laver nogle af de bedste rør i verden (nogle vil mene dé bedste), men efter som ITAR forhindre amerikansk produceret rør i at blive solgt i EU, så har de mere eller mindre eneret til dette marked, og prisen holdes sindsygt høj.
I USA derimod, dumper de deres priser som død og helvede.
Her et konkret eksempel:
https://tnvc.com/shop/ngi-pvs-14-photon ... ode-gen-2/
2575$ = 17.330,- dkkr.

https://www.andres-industries-shop.de/e ... cts/120153
4795€ = 35.830,- dkkr.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

ChristianL
Banned
Banned
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. dec 2019, 18:59
Interesser: skydning
Geografisk sted: brønderslev
Has thanked: 1 time

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af ChristianL » 21. jan 2020, 17:28

Tangloppen skrev:
21. jan 2020, 16:33
Ja jeg har været ved at kaste op når jeg sidder og kigger på en amerikansk FB side om Tikka rifler.

Folk sidder og snakker om gode handler på CTR rifler hvor de begræder at skulle bløde 500$, og mere simple udgaver for det halve.

Og jeg sidder her og kigger på min som har kostet 2000$ (godt nok i spejlhjerneudgave og med justerbar kindpude, men alligevel)...

Men okay, det amerikanske marked er jo ret unikt. Tag noget som natkikkerter. Photonis er europæisk, og laver nogle af de bedste rør i verden (nogle vil mene dé bedste), men efter som ITAR forhindre amerikansk produceret rør i at blive solgt i EU, så har de mere eller mindre eneret til dette marked, og prisen holdes sindsygt høj.
I USA derimod, dumper de deres priser som død og helvede.
Her et konkret eksempel:
https://tnvc.com/shop/ngi-pvs-14-photon ... ode-gen-2/
2575$ = 17.330,- dkkr.

https://www.andres-industries-shop.de/e ... cts/120153
4795€ = 35.830,- dkkr.
ja det er da en endnu mere grotesk pris forskel end våben :evil:

Besvar