Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af T-REX » 21. jan 2020, 20:31

I Grønland, koster en Sako Carbonlight ex. 10% mindre, end den danske Ex moms pris.

Men det skyldes nok, at omsætningen i Grønland, er markant højere, i forhold til befolkningstallet, end i DK.

Jagtammo(Sako), er også til rimelige priser( .243 Win er næsten kr. 100/billigere pr 20 stk, end dansk momsfri pris), men nu købte forhandleren også 2 x 20" Containere, på en gang. (Vel omkring 15 tons)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af LundJensen » 22. jan 2020, 12:20

Morten273 skrev:
21. jan 2020, 15:20
LundJensen skrev:
21. jan 2020, 14:19
Morten273 skrev:
21. jan 2020, 11:10
Som APE74 er inde på.

Hvad koster en Tikka T3 tac i USA kontra Danmark, hvis man holder prisen op mod reallønnen?
Så er det langtfra sikkert den er så billig mere.


Og så har netop Tikka/Sako gjort meget for at komme ind på det amerikanske marked, og selv amerikanerne er ved at få øjnene op for der findes andet end Remington 700 serien :giggle:
Men USA vinder nok alligevel hvis du beregner den disponible Realløn....
Min googlefu er ærligt talt ikke udviklet nok til at data jeg er tilfreds med, men umiddelbart, giver dette et indblik.

Citat start:
Tager man medianindkomsten (altså den »midterste«, ikke gennemsnittet) i OECD-landene, og justerer man for forskelle i købekraft, ligger den i USA på lidt over 30.000 dollar, mens Danmark ligger på godt 27.000 dollar. Kun Sverige, olielandet Norge og bankstaten Luxembourg ligger højere end USA.
Citat slut:

Tallene er fra 2016 og udtalt af Peter Kurrild-Klitgaard, som er professor i almen og sammenlignende statskundskab ved Københavns Universitet.

Medianindkomst fortæller vel ikke meget i denne sammenhæng.
Reallønnen indregner inflation og forbrugerprisindeks og er derfor heller ikke sammenlignelig men en udmærket indikator for hvilket retning det går hvis man sammenligner historiske data for realløn mellem USA og DK
Hvis du i stedet kigger på den disponible realløn vil du opleve at skatter (direkte som indirekte) medregnes og dette stiller os en del dårligere end tilsvarende lønindkomst i USA (indkomstskat + moms handicapper vores købekraft ret så meget !)

Jeg må også sige at rejser til det store udland var sjovere for 10 år siden mht hvad der kunne købes af isenkram til billigere penge. De fleste lande i den vestlige verden er efterhånden på niveau med eller overstiger vores købekraft - så det føles dyrere nu at have mange arbejdsrelaterede rejsedage...

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 816
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 111 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Freja » 24. jan 2020, 09:46

Det jo ik kun våben det galt med. Vhitavori krudt er er set i US til halv pris. Fragtet over dammen plus US told.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Longrifle » 27. jan 2020, 10:57

Jeg ved fra en kammerat, der forsøgte at komme ind på markedet i Danmark, at det er fuldstændig kartelstyret med fastsatte udsalgspriser, hvis du vil handle med de gængse mærker.

Inkl. skytternes egen butik.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 816
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 111 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Freja » 27. jan 2020, 12:04

Ja, det jo desværre alm kendt

ChristianL
Banned
Banned
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21. dec 2019, 18:59
Interesser: skydning
Geografisk sted: brønderslev
Has thanked: 1 time

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af ChristianL » 27. jan 2020, 16:52

jeg tror der er kartel aftaler overalt , se bare bil forsikring , forsikringsselskaberne har en præmie indtægt på 13 mia ,og et overskud på 5 mia om året ,det giver dem et overskud på 35 % af deres omsætning :evil: hvis ikke det skriger af kartel ved jeg ikke hvad der gør

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Tangloppen » 27. jan 2020, 18:32

Jah, Gud nåde og trøste hvis man rent faktisk står og skal bruge sin forsikring.

Jeg havde en assurandør ude i forbindelse med en større renovering.
Fik forklaret at han ville tage nogle forbehold, såfremt jeg accepterede det, da jeg så ville kunne spare lidt penge.

Jeg hoppede i med begge ben (for sidste gang!), da det han sagde gav god mening.

Da jeg så ringede nogle måneder senere, viste det sig at forsikringen havde taget forbehold for, jah, alt.
Selv dét jeg spurgte specifikt efter den dag (kloakering uden for husets 4 vægge), havde de taget forbehold for.
Så kort sagt - jeg betaler for noget som ikke dækker noget som helst ud over lynnedslag (og nærlæser jeg dokumenterne lidt bedre står det sikkert sort på hvidt at de heller ikke dækker det).
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af Longrifle » 27. jan 2020, 18:51

Det er uden tvivl våbenkartellet der medfører, at vi betaler overpris for krudt, projektiler osv.

Der er ingen fri konkurrence. Holder du ikke priserne, kan du ikke købe hos grossisten - eller direkte fra fabrikken.

Til skade for skyttesagen og de aktive.

Jeg køber i udlandet med ren samvittighed!

Mht forsikringer, så kan man vælge frit imellem mange - også medlemsejede (de fleste er for magelige til at skifte bank og forsikring, i øvrigt). Udvalget mht våben og tilbehør er begrænset. Og priserne ens.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor er våben så meget dyrere i DK end USA?.

Indlæg af DKhunter » 4. feb 2020, 13:30

Det er også i høj grad kulturen der spiller ind, i USA køber man en riffel for at gå på jagt og skyder hjemme på ranchen/skydebanen. Et våben er en brugsgenstand, og et grade 5 skæfte har ikke nogen "værdi" for målgruppen, i det, det blot er fordyrene.

Besvar