Valg af .223 Rem jagtriffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Valg af .223 Rem jagtriffel?

Indlæg af Bager » 30. jan 2020, 17:42

Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Bofhenator » 30. jan 2020, 18:04

Bager skrev:
30. jan 2020, 17:42
Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?
Jeg har en T3 i 223, det er en ualmindelig kedelig riffel der bare rammer der hvor jeg peger.

Jeg er MEGET glad for den, selvom det i den grad ikke er et spændende eller anderledes valg.

Nu er jeg jo et unikt og særligt snefnug, så jeg har puttet den i et GRS skæfte, det har ikke gjort den mindre skøn at skyde med.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Krung » 30. jan 2020, 18:19

Jeg har en rem 700 med match pibe. Den kommer kun med på jagt, hvis jeg ikke kan finde de andre.

Jeg har prøvet en Schultz og Larsen. Den lille. Den er lækker. Hvis den kan veksle pibe til 300 black out, gad jeg virkelig godt have den.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Sortseer » 30. jan 2020, 19:00

Krung skrev:
30. jan 2020, 18:19
Jeg har prøvet en Schultz og Larsen. Den lille. Den er lækker. Hvis den kan veksle pibe til 300 black out, gad jeg virkelig godt have den.
Det kan den, og den er lækker. Næsten erotisk lækker. Køb :biggrin:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 30. jan 2020, 19:16

Krung skrev:
30. jan 2020, 18:19
Jeg har prøvet en Schultz og Larsen. Den lille. Den er lækker. Hvis den kan veksle pibe til 300 black out, gad jeg virkelig godt have den.
:goodpost: .300Blk er vældig god til jagt på mindre dyr på kortere hold og det vil i mine øjne være optimalt f.eks.at kunne slynge 110-125gr BT/TNT/VMax eller 110-130gr blyfri med >650m/s til godt 125m og også kunne slynge 55gr SP eller 62grs TTSX ud med >900m/s til omkring de 200m.
Det ville være en perfekt kombination for mig, men en S&L Legacy med ekstra vekselpibe ville også løbe en del op over 6Kkr.
Vil man prøve med en .300Blk så er der Bergara BA13 TD som kommer til en overkommelig pris.

Weatherby Vanguard i .223Rem er IMHO en fin riffel til prisen, man skal bare være opmærksom på at få den i 1:9” udgaven og ikke 1:12”. Den kan der også fåes en del aftermarket dele til.

Og så er der jo også Howa Mini Action, Ruger American Ranch og Mossberg MVP
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af HappyNanoq » 30. jan 2020, 19:19

CZ 527 / CZ 527 AMERICAN.
Rigtig dejlig lille let riffel, fin finish, godt aftræk og nyere generationer med snelle.
Gode metalmagasiner.

Havde en CZ 527 i cal 7.62x39, og nød den, men valgte desværre at lade den blive på grønland.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 30. jan 2020, 19:23

HappyNanoq skrev:
30. jan 2020, 19:19
CZ 527
De ældre modeller har en tendens til at slagfjederen bliver slatten og de ældre modeller er i 1:12” - Min fik ny slagfjeder og var 1:12” indtil den blev tryllet om ..........

Men :thumbup: fantastisk aftræk, en formidabel lille lås og gode magasiner. Let og håndterbar riffel :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Boryx » 30. jan 2020, 19:43

Bager skrev:
30. jan 2020, 17:42
Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?
Jeg synes at når du skriver en lille, så udelukker du allerede Tikka og Remington. Sako, CZ, S&L etc laver lækre små korte låse.

De kan være svære at finde i den ønskede stigning, men f.eks en Sako vixen i 222 kan findes billigt og så ompibes til præcist den pibeprofil, gevind til dæmper og stigning som du ønsker. Altsammen til billigere penge end ny Tikka.

Boyd AT-one laver skæfter til alle Sako modeller...

NB - fik jeg sagt at jeg er Sakoman....

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af HappyNanoq » 30. jan 2020, 20:08

Kleth skrev:
30. jan 2020, 19:23
HappyNanoq skrev:
30. jan 2020, 19:19
CZ 527
De ældre modeller har en tendens til at slagfjederen bliver slatten og de ældre modeller er i 1:12” - Min fik ny slagfjeder og var 1:12” indtil den blev tryllet om ..........

Men :thumbup: fantastisk aftræk, en formidabel lille lås og gode magasiner. Let og håndterbar riffel :smile:
Ja, de nye, efter de moderniserede fabrikken, er blevet rigtig gode.
Og vil vove den påstand, at de er på niveau med Tikka T3 og overgår Ruger 77 samt andre amerikanske mainstream rifler.
I hvert fald i præcision, måske 'rasler' de en smule mere i tollerancerne, men de skyder godt og virker solide.

De nye er som standard i 1:9" twistrate, de gamle var vist godt nok 1:12" twistrate i .223rem
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Sierra13 » 30. jan 2020, 20:20

Boryx skrev:
30. jan 2020, 19:43
Bager skrev:
30. jan 2020, 17:42
Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?
Jeg synes at når du skriver en lille, så udelukker du allerede Tikka og Remington. Sako, CZ, S&L etc laver lækre små korte låse.

De kan være svære at finde i den ønskede stigning, men f.eks en Sako vixen i 222 kan findes billigt og så ompibes til præcist den pibeprofil, gevind til dæmper og stigning som du ønsker. Altsammen til billigere penge end ny Tikka.

Boyd AT-one laver skæfter til alle Sako modeller...

NB - fik jeg sagt at jeg er Sakoman....

En Sako Bavarian XS action og en L action (altså 222/223 og 6,5x55/3006/9,3x62)
er der kun 30 mm forskel på længderne, hvis man fratrækker pibelængden, totallængden af våbenet.
Og jeg tænker det ligeledes er forholdvis gældende selvom man også kigger på ældre modeller,
på Sako 75, er det ligeledes 30mm der skiller.

Så hvis man går op i 30mm for at spare længde, så tænker jeg man er på et punkt hvor man skal overveje, en carbonriffel der er lavet som bullpup :oops:
I de T3er jeg har set, er der sat et stop i låsen, således man ikke laver unødigt lang throw ved repetering. Nogle fjerner bevidst dette stop for at kunne lade nogle ekstra lange hjemmerul

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Boryx » 30. jan 2020, 20:32

Morten273 skrev:
30. jan 2020, 20:20
Boryx skrev:
30. jan 2020, 19:43
Bager skrev:
30. jan 2020, 17:42
Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?
Jeg synes at når du skriver en lille, så udelukker du allerede Tikka og Remington. Sako, CZ, S&L etc laver lækre små korte låse.

De kan være svære at finde i den ønskede stigning, men f.eks en Sako vixen i 222 kan findes billigt og så ompibes til præcist den pibeprofil, gevind til dæmper og stigning som du ønsker. Altsammen til billigere penge end ny Tikka.

Boyd AT-one laver skæfter til alle Sako modeller...

NB - fik jeg sagt at jeg er Sakoman....

En Sako Bavarian XS action og en L action (altså 222/223 og 6,5x55/3006/9,3x62)
er der kun 30 mm forskel på længderne, hvis man fratrækker pibelængden, totallængden af våbenet.
Og jeg tænker det ligeledes er forholdvis gældende selvom man også kigger på ældre modeller,
på Sako 75, er det ligeledes 30mm der skiller.

Så hvis man går op i 30mm for at spare længde, så tænker jeg man er på et punkt hvor man skal overveje, en carbonriffel der er lavet som bullpup :oops:
I de T3er jeg har set, er der sat et stop i låsen, således man ikke laver unødigt lang throw ved repetering. Nogle fjerner bevidst dette stop for at kunne lade nogle ekstra lange hjemmerul
Nu er lille, meget mere end længde :oops: ...

En lille fiks lås, tilpasset kaliberen - giver en HELT anden følelse mellem hænderne. Har du hold en Sako Vixen og efterfølgende en Tikka T3? Hvis du har, så burde du kunne huske forskellen. Bevares, længden er tæt på identisk - men det er en helt anden riffel.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Langenge » 30. jan 2020, 20:38

Har selv en Weatherby Vanguard Sporter i .223 med twistrate 1-9.
Det er altså en dejlig skyder. Rammer hvor du sigter, og går som en drøm i låsen, og koster ikke en formue :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Sierra13 » 30. jan 2020, 20:45

Boryx skrev:
30. jan 2020, 20:32
Morten273 skrev:
30. jan 2020, 20:20
Boryx skrev:
30. jan 2020, 19:43
Bager skrev:
30. jan 2020, 17:42
Jeg søger en lille rådyr/ræv riffel i kaliber 223 med 1/9 i stigning. Jeg vil gerne kunne sætte et Boyds AT-one skæfte på. Jeg hælder selv til tikka T3 eller remmington 700 serien men er åben for forslag. udskifteligt magasin er ikke et must. Det skal IKKE mach pibe, men let og håndterbar. Det tiltaler mig at man kan bygge om. Det må gerne være brugt eller fra egun. Jeg forestiller mig en pris på 5-6000kr. Hvad skal jeg vælge?
Jeg synes at når du skriver en lille, så udelukker du allerede Tikka og Remington. Sako, CZ, S&L etc laver lækre små korte låse.

De kan være svære at finde i den ønskede stigning, men f.eks en Sako vixen i 222 kan findes billigt og så ompibes til præcist den pibeprofil, gevind til dæmper og stigning som du ønsker. Altsammen til billigere penge end ny Tikka.

Boyd AT-one laver skæfter til alle Sako modeller...

NB - fik jeg sagt at jeg er Sakoman....

En Sako Bavarian XS action og en L action (altså 222/223 og 6,5x55/3006/9,3x62)
er der kun 30 mm forskel på længderne, hvis man fratrækker pibelængden, totallængden af våbenet.
Og jeg tænker det ligeledes er forholdvis gældende selvom man også kigger på ældre modeller,
på Sako 75, er det ligeledes 30mm der skiller.

Så hvis man går op i 30mm for at spare længde, så tænker jeg man er på et punkt hvor man skal overveje, en carbonriffel der er lavet som bullpup :oops:
I de T3er jeg har set, er der sat et stop i låsen, således man ikke laver unødigt lang throw ved repetering. Nogle fjerner bevidst dette stop for at kunne lade nogle ekstra lange hjemmerul
Nu er lille, meget mere end længde :oops: ...

En lille fiks lås, tilpasset kaliberen - giver en HELT anden følelse mellem hænderne. Har du hold en Sako Vixen og efterfølgende en Tikka T3? Hvis du har, så burde du kunne huske forskellen. Bevares, længden er tæt på identisk - men det er en helt anden riffel.
Ja jeg tænkte straks i længde, som unge mænd jo gør :rolf:

Jeg kender desværre ingen med sådan en bette svend, men jeg synes allerede en T3 er lille, let og handy hvis der blot er kortet lidt af piben. Næsten som en scout :oops:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af ESAF » 30. jan 2020, 21:42

Krung skrev:
30. jan 2020, 18:19
Jeg har en rem 700 med match pibe. Den kommer kun med på jagt, hvis jeg ikke kan finde de andre.
Sker det ofte at du ikke kan finde dine våben, Krung? :giggle:
Personligt er jeg absolut ikke fan af rem 700. Sako vixen derimod.... :biggrin:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af NWF » 30. jan 2020, 22:01

Langenge skrev:
30. jan 2020, 20:38
Har selv en Weatherby Vanguard Sporter i .223 med twistrate 1-9.
Det er altså en dejlig skyder. Rammer hvor du sigter, og går som en drøm i låsen, og koster ikke en formue :smile:
Samme her - value for money hele vejen igennem.... skiller mig formentlig aldrig af med den :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kortmentyk » 30. jan 2020, 22:59

Jeg har haft en tikka 590 i 223 rem. Lækker riffel og som boryx skriver så er der bare et eller andet over en riffel med kort lås.
Jeg blev bare ikke "mæt" når jeg skød med den. Jeg er er heller ikke til store voldsomme kalibrer, men jeg kan godt lide en smule mere "uummpffff" end en 223 kan give.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 31. jan 2020, 06:46

Kortmentyk skrev:
30. jan 2020, 22:59
Jeg er er heller ikke til store voldsomme kalibrer, men jeg kan godt lide en smule mere "uummpffff" end en 223 kan give.
:thumbup: Jeg er stor tilhænger af de små kalibre :razz: jeg bryder mig generelt set ikke om at slippe mere energi end nødvendigt i forhold til vildt og omgivelser.
Listen af kalibre i skabet inkluderer .30-06Spr, 8x57IS, .308win, 7mm-08Rem, .223Rem og .300BLK (Og .22lr). Det som kommer med på jagt er det som passer til jagten mht. det største vildt og omgivelser.
En anden parameter er at få valgt den rigtige ammunition/projektil til at få den effekt jeg ønsker i vildtet.
Generelt set favoriserer jeg min .300Blk da den er ekstremt alsidig, jeg skyder dog kun supersonisk med den.
Weatherby Vanguard .223Rem er det våben jeg føler jeg nærmest kan nøjes at pege med og den har 24” pibe og med lyddæmper på, bliver den noget af et kosteskaft. En dårlig gruppe er på 5cm og jeg kan skyde 5 forskellige slags jagtammunition i samme vægtklasse i den og de sidder inden for 5cm.
Eneste hage, som jeg ser, med Weatherby Vanguard i forhold til OPs ønsker, er at låsen er en medium-lås, piben kan jo amputeres til ønsket længde.
Senest rettet af Kleth 31. jan 2020, 07:52, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Bager » 31. jan 2020, 07:36

Det er bare et godt forum det her. Jeg vil rigtigt gerne have en riffel med kort lås. Jeg har kigget på Sako Vixen. Det er et rigtig godt bud. Jeg har dog kun fundet dem til omkring 6000kr på forhandlernes hjemmesider. Så vil jeg hellere købe noget nyt. En kort lås tiltaler mig meget. Jeg har kigget på den S&L Legacy. Super fed og et rigtigt godt bud. 14.000kr er dog mere end jeg vil give for riffel nr.2. Jeg har lavet agenter på Lauritz. Hvad koster en ompibning ca?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 31. jan 2020, 07:46

Bager skrev:
31. jan 2020, 07:36
Det er bare et godt forum det her. Jeg vil rigtigt gerne have en riffel med kort lås. Jeg har kigget på Sako Vixen. Det er et rigtig godt bud. Jeg har dog kun fundet dem til omkring 6000kr på forhandlernes hjemmesider. Så vil jeg hellere købe noget nyt. En kort lås tiltaler mig meget. Jeg har kigget på den S&L Legacy. Super fed og et rigtigt godt bud. 14.000kr er dog mere end jeg vil give for riffel nr.2. Jeg har lavet agenter på Lauritz. Hvad koster en ompibning ca?
Det afhænger af pibevalg og valg af bøssemager, men umiddelbart skal du nok regne med omkring 6000kr plus det løse, f.eks. gevind på pibe og evt. bedding.

Angående SAKO Vixen, så er det en virkelig lækker riffel og man skal være opmærksom på at en SAKO Vixen med 1:14" (.222Rem) at den kan blive NO-GO i tilfælde af et blyforbud, såfremt at kravene til projektilvægt ikke sænkes i samme ombæring. En Sako Vixen i 1:12" (.223Rem) vil antageligvis blive bundet til 50gr blyfri flat-base projektiler, så det oprindelige ønske om en 1:9" er IMHO rigtig fornuftig.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Badaka » 31. jan 2020, 08:47

Sako 85 med xs lås og 1:8 pibe.
Jeg fandt min brugt for 8200kr.

Af alle de rifler jeg har haft er Sako 85 bare det ypperste i udseende og skydeevner.

Har en Finnlight i 308 og ovenstående i 223rem.

Derudover kan man ikke sige noget negativt om optilock montage systemet til optik.

Sako All the Way! :biggrin:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Krung » 31. jan 2020, 09:41

Nu kommer vi godt rundt i periferien af hvad der bliver spurgt til, så her er lidt mere til derude:

En S&L ville det blive til for mig, hvis jeg havde den slags penge liggende i en skuffe. Lækker som den - den ender nok ikke hjemme hos mig. Min Rem700 er til træning. HVis man skyder godt med den, kan man skyde godt med alt.

Jeg er bange for at blive anklaget for hang til små størrelser, men jeg elsker bare det rette værktøj til opgaven, og ræve og rådyr er bare nemmere at komme tæt på end en T-Rex. Mit våbenskab tæller i rifler freedom-kal 20, 22, 223, 243, 264, 30 og 12GA. Jeg venter stadigvæk på at finde en CZ 457 i 17HMR. Jeg har en syg trang til at bruge mindste, men passende værktøj til opgaven. Jeg elsker også vekselpiber.

Jeg er en af dem, der har gode ting at sige om S&L, men der er sgu svært at slå finsk finmekanik i lækkerhed. Value for money er CZ svær at slå. Jeg prøvede en 527 i .223. Den skød sgu godt. Den er lidt CZ i finishen, men jeg er nu på 3. CZ produkt, så man kan selv drage sine konklusioner :freak:

Jeg synes hurtigt det kan blive dyrt at opgradere eller ompibe, men det betyder ikke at jeg overvejer det hver gang.

Køb det lækreste du har råd til, der går alligevel ikke lang tid før det næste ufravigelige behov opstår.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 31. jan 2020, 10:13

Krung skrev:
31. jan 2020, 09:41
Jeg er en af dem, der har gode ting at sige om S&L, men der er sgu svært at slå finsk finmekanik i lækkerhed. Value for money er CZ svær at slå. Jeg prøvede en 527 i .223. Den skød sgu godt. Den er lidt CZ i finishen, men jeg er nu på 3. CZ produkt, så man kan selv drage sine konklusioner :freak:

Jeg synes hurtigt det kan blive dyrt at opgradere eller ompibe, men det betyder ikke at jeg overvejer det hver gang.
Min CZ527 i .223Rem kostede mig 2500kr og jeg fik hældt en del skud igennem før at dens egenspredning blev et problem for mig.
Når jeg kiggede på at vi havde hældt 900kr for ny slagfjeder samt 2x420kr for tilladelser og jeg næppe kunne få mere end 2500-3000kr for den, så blev en ompibning væsentligt mere attraktiv især når jeg kunne få en pibe-profil og en kaliber jeg drømte om i samme ombæring.
Når jeg køber brugte rifler, så betaler jeg nødigt mere end at jeg kan få riflen ompibet og stadig have en riffel til fornuftig pris. Så er jeg måske lidt som Krung, tilhænger af de "små" kalibre; jeg drømmer bl.a. om 7mm-TCU/7mm-223/7mm Ingram men jeg kan også lide de lidt mere specielle kalibre, men det kræver jo at man kan lade selv eller er rigtig gode venner med en genoplader..

Til .223Rem skal riflen være billig eller speciel, hvis det skal kunne betale sig at ompibe den; der er trods alt et ret stort udbud i et bredt udvalg af priser.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Bager » 31. jan 2020, 10:37

Jeg har fundet en halv-grim Sako Vixen 222R på egun til 250 euro. Den ser jeg lige hvor højt den kommer op. Jeg har også givet et sjoflet bud (8K) på en meget flot S&L Legacy på gul og gratis, men den har mach pibe, hvilket ikke passer mig så godt, og sælger ville ikke forære den væk :-) Jeg er meget taknemmelig for alle de indspark der har været. Jeg kommet tættere på et bud på hvad jeg vil have. Det med den korte lås havde jeg ikke overvejet, og jeg kan mærke at mavefornemmelsen siger billig skyder er bedre end noget til 10+

223AI kan den skyde 223Rem uden problemer?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Kleth » 31. jan 2020, 10:42

Bager skrev:
31. jan 2020, 10:37
223AI kan den skyde 223Rem uden problemer?
Det burde den! - Er kammeret lavet af en rigtig bøssemager og testet med go- og no-go gauges, så skulle der ikke være problemer da AI kammeret skal headspace lige for neden af hylsterhalsen.

Billede
https://ackleyimproved.com/headspace-an ... artridges/


Og et mere
Billede
https://gundigest.com/gear-ammo/reloadi ... ming-cases
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Valg af 223rem jagtriffel

Indlæg af Bager » 24. feb 2020, 17:56

Bare til Info, så endte jeg med at købe en ny Shultz og Larsen Legacy i 223Rem med 2. sorteringskæfte. Mange tak for alle de gode input

Besvar