Browning O/U - hvilken model?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
apandersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. mar 2020, 07:03
Interesser: Jagt, riffel, hagl
Geografisk sted: Østjylland

Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af apandersen » 8. jun 2020, 20:53

Jeg står overfor at skulle have mit første haglgevær og kigger i retning af klassikerne på brugtmarkedet: Browning, Beretta og Miroku.

Jeg er stødt ind i følgende Browning (se billede). Den står i Ribe, uden særlig meget info. Sælger mener det er en 525 SP, men det synes jeg ikke det ligner.

Er der nogen, der ved hvilken model der er tale om? Er der derudover nogle der har nogle tips og tricks til en førstegangskøber udover de gængse ("ud og mærke efter, hvilken der passer bedst til dig")? Lige meget hvad skal jeg nok have skæftet forlænget, da jeg er knap to meter høj og besidder et sæt lange arme

På forhånd tak.
Vedhæftede filer
Screenshot_20200608-202222__01__01__01.jpg

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af MMC » 9. jun 2020, 07:06

Beklager jeg ikke kan hjælpe dig med modelbestemmelse. Men vil sige, at jeg er 198cm og har orangutangarme. Har en 525 sporter one med 76cm løb og ekstra på kolben. Den passer mig rigtig godt - sagt med al den saglighed en lallende amatør kan sige det. Hvis du nogensinde kommer på den forkerte side af Storebæltsbroen og bevæger dig helt til Amager, så skal du være velkommen til at røre med fingrene. Bor 10min fra skydebanen på Selinevej, så den kan også prøveskydes hvis du vil.

Bare et tilbud fra en voksen mand til en anden.

apandersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. mar 2020, 07:03
Interesser: Jagt, riffel, hagl
Geografisk sted: Østjylland

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af apandersen » 9. jun 2020, 10:08

MMC skrev:
9. jun 2020, 07:06
Beklager jeg ikke kan hjælpe dig med modelbestemmelse. Men vil sige, at jeg er 198cm og har orangutangarme. Har en 525 sporter one med 76cm løb og ekstra på kolben. Den passer mig rigtig godt - sagt med al den saglighed en lallende amatør kan sige det. Hvis du nogensinde kommer på den forkerte side af Storebæltsbroen og bevæger dig helt til Amager, så skal du være velkommen til at røre med fingrene. Bor 10min fra skydebanen på Selinevej, så den kan også prøveskydes hvis du vil.

Bare et tilbud fra en voksen mand til en anden.
Haha, sikke da en beskrivelse. Men af kropstype lyder vi nogenlunde ens! Jeg synes også mest jeg er til Browning, efter de få jeg har haft i hænderne. De er lidt tungere end Beretta'er, men det gør mig ikke noget. Tak for tilbuddet

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2020, 10:14

Kik på den og se om den ser om den ser slidt ud.

I lukket tilstand må der ikke være nogen som helst slør eller noget der "rasler"

Prøv at åbne/knække den og se/hør om det er noget der er løst eller "rasler"

Jeg er selv ny i gamet, på trods af min høje alder, og jeg endte med at købe en ny Silma til 7.000,-, som jeg er relativt tilfreds med.

Skulle jeg "starte forfra", så ville jeg helt sikkert vælge en brugt Browning

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af HR » 9. jun 2020, 10:23

Det er et rigtigt godt sted at starte med en brugt beretta, browning eller miroku. Hvis en browning passer til dig, så se bort fra beretta. Det to mærker har et ret forskelligt feel, så der er en tendens til at man er enten til det ene eller det andet. Og her mener jeg ikke som i fanboy. Jeg er selv tosset med mekanikken i en browning, men jeg skyder desvære bedre med de mere slanke berettaer.

Det våben du har sendt et billede af ligner ikke en 525er, det ser væsentligt ældre ud.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af Marmelade » 9. jun 2020, 10:45

Hold bøssen op mod lyset - se om der er udposninger på løbet (derkan være skudt med stål i for stram en boring). Derudover giver det også et godt indblik i, som der er rust og skrammer. Tjek også hvordan den ser ud indvendig.

Er slagstifterne ok - og kan du se dem (ellers er de knækket)

Som nævnt tidligere: Der må ikke være noget der rasler, når bøssen er lukket.

Er det med faste boringer, så vær opmærksom på at de ikke er for stramme, jo mindre du kun vil skyde bismunth..

Tjek at sikringen virker som den skal.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af LJ » 9. jun 2020, 11:33

apandersen skrev:
8. jun 2020, 20:53
Jeg står overfor at skulle have mit første haglgevær og kigger i retning af klassikerne på brugtmarkedet: Browning, Beretta og Miroku.

Jeg er stødt ind i følgende Browning (se billede). Den står i Ribe, uden særlig meget info. Sælger mener det er en 525 SP, men det synes jeg ikke det ligner.

Er der nogen, der ved hvilken model der er tale om? Er der derudover nogle der har nogle tips og tricks til en førstegangskøber udover de gængse ("ud og mærke efter, hvilken der passer bedst til dig")? Lige meget hvad skal jeg nok have skæftet forlænget, da jeg er knap to meter høj og besidder et sæt lange arme

På forhånd tak.
Ja en 525 er det ikke. Ej heller forgængere som 425 og 325. Det kunne være en A1 eller lign. Finish på skæfte og stand fortæller at det er et ældre våben, muligvis noget 70´er, start 80´er. Våbennummeret kunne hjælpe med at bestemme alderen.
Med din højde ville jeg ikke købe noget med under 76 cm løb til at starte med.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af HR » 9. jun 2020, 12:00

:goodpost:
Det er dog ikke en A1 (eller mere korrekt en B25 A1). Det kan ses på den måde forskæftet låser. Et forsigtigt bud kunne være en B125 fra en gang i 70erne eller de tidlige 80ere (hvis det da ikke er en Miroku). Det rammer en lidt uheldig periode. Den er gammel, men ikke gammel nok til at være en ægte B25 fra FN i belgien. Det betyder ikke at det er et dårligt gevær. Men det betyder at prisen skal afspejle en alder på 40-50 år.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

apandersen
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. mar 2020, 07:03
Interesser: Jagt, riffel, hagl
Geografisk sted: Østjylland

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af apandersen » 9. jun 2020, 12:39

Tak til jer begge for at gætte på model. Det ser mere rigtigt ud.. Og tak for rådet om længden på løb, det tager jeg til efterretning!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Browning O/U - hvilken model?

Indlæg af LJ » 9. jun 2020, 12:46

Det er rigtigt, forskæftet låser anderledes på en A1 :smile:

Den er lidt svær at bestemme men hvis ellers den er i god stand og rimelig i pris, er det sikkert en fin skyder.

Besvar