Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Olifar » 30. aug 2020, 21:34

Hej,

Hvis man nu har fundet sin drømme "snubnose" revolver, men den lige er 5mm for kort ifht de famøse 21cm, er der så noget i vejen for selv at snitte et greb der giver 5mm ekstra i længden... og så skrive 21cm i SKV-ansøgningen?

på forhånd tak :D
Senest rettet af Refraktorius 2. sep 2020, 10:49, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift præciseret. Læs opslaget i small talk

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af T-REX » 30. aug 2020, 22:12

Jeg kan intet se galt, i det.

Så længe den overholder reglerne, når DU får den udleveret
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 826
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 459 times
Been thanked: 214 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af The Mad Viking » 30. aug 2020, 22:24

Ikke for at være Onkel Kedelig, men jeg mener ikke, at det man bruger til at forlænge med må kunne afmonteres, bare sådan lige.
Og det er vel tilfældet med et greb på en revolver?
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Raptor357 » 30. aug 2020, 22:43

Olifar skrev:
30. aug 2020, 21:34
Hej,

Hvis man nu har fundet sin drømme "snubnose" revolver, men den lige er 5mm for kort ifht de famøse 21cm, er der så noget i vejen for selv at snitte et greb der giver 5mm ekstra i længden... og så skrive 21cm i SKV-ansøgningen?

på forhånd tak :D
Ja det er der noget galt ved.
Længden er med et almindeligt skæfte på. I reglerne står der uden aftageligt anatomisk skæfte og det tolkes som at det er med et almindeligt standard skæfte på.
Få svejset en ring på ved håndtaget til en fangsnor, den holder i byretten
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Olifar » 30. aug 2020, 22:54

Raptor357 skrev:
30. aug 2020, 22:43
Olifar skrev:
30. aug 2020, 21:34
Hej,

Hvis man nu har fundet sin drømme "snubnose" revolver, men den lige er 5mm for kort ifht de famøse 21cm, er der så noget i vejen for selv at snitte et greb der giver 5mm ekstra i længden... og så skrive 21cm i SKV-ansøgningen?

på forhånd tak :D
Ja det er der noget galt ved.
Længden er med et almindeligt skæfte på. I reglerne står der uden aftageligt anatomisk skæfte og det tolkes som at det er med et almindeligt standard skæfte på.
Få svejset en ring på ved håndtaget til en fangsnor, den holder i byretten
Det er med ringen er da en meget god idé... Bare den så ikke bliver betragtet som en ulovlig halsbåren kniv lige pludselig ;)

Fx. med en S&W med træskæfte vs Hogue greb - der er da flere milimeter til forskel, selv med "almindelige standard skæfter" - tænker jeg jo bare :)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Agamemnon » 30. aug 2020, 23:04

Større ortopædgreb og afskruelige dimser kan ikke lovligt anvendes til at forlænge våbnet med.


Screenshot_20200830-225350.jpg
Mht. Påsvejsning af eks. ring til fangsnor, husk da at opmåling skal foretages således.

Det nytter således ikke noget at påsvejse forlængende anordninger alene på grebets underside, i nedadgående retning, da det ikke øger den totale længde.

Screenshot_20200830-230009__01.jpg
Husk desuden at det er DIT ansvar, som ejer, at våbnet er i lovlig stand, herunder at det opfylder længdekravene.

Du er ikke ansvarsfri, fordi du henviser til at forhandler eller tidligere ejer mente at våbnet overholdt de krævede mål.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Allan3 » 30. aug 2020, 23:21

Jeg spurgte Alice på SKV kontoret om der da jeg har en revolver hvor der er stort gummi greb på, og jeg troede det skulle skrues af for at måle ind til selve rammen/metal grebet på revolveren, men jeg fik afvise at hvis man skal bruge værktøj til at fjerne det med så betegnes det som permanent, og derfor kan der skrues et greb på sol forlænger revolveren med 5mm, for at overholde loven.

Og lige et side spørgsmål, hvad er det for en revolver?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Agamemnon » 30. aug 2020, 23:34

Allan3 skrev:
30. aug 2020, 23:21
Jeg spurgte Alice på SKV kontoret om der da jeg har en revolver hvor der er stort gummi greb på, og jeg troede det skulle skrues af for at måle ind til selve rammen/metal grebet på revolveren, men jeg fik afvise at hvis man skal bruge værktøj til at fjerne det med så betegnes det som permanent, og derfor kan der skrues et greb på sol forlænger revolveren med 5mm, for at overholde loven.

Og lige et side spørgsmål, hvad er det for en revolver?
Når VC specifikt nævner afskruelige dele som værende ikke at betragte som lovlig forlængelse, så virker det fuldstændigt åndssvagt ...pudsigt... at SKV skulle udtale sig imod dette, ved at hævde at afskruelighed er tilladt, blot dette kræver værktøj.

Jeg ville sikre mig dén udtalelse på skrift og stadig have i baghovedet, at våbnets lovlighed var mit ansvar og mit alene, før jeg gjorde noget som helst andet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Fast Fumble » 31. aug 2020, 11:16

Agamemnon skrev:
30. aug 2020, 23:34
Allan3 skrev:
30. aug 2020, 23:21
Jeg spurgte Alice på SKV kontoret om der da jeg har en revolver hvor der er stort gummi greb på, og jeg troede det skulle skrues af for at måle ind til selve rammen/metal grebet på revolveren, men jeg fik afvise at hvis man skal bruge værktøj til at fjerne det med så betegnes det som permanent, og derfor kan der skrues et greb på sol forlænger revolveren med 5mm, for at overholde loven.

Og lige et side spørgsmål, hvad er det for en revolver?
Når VC specifikt nævner afskruelige dele som værende ikke at betragte som lovlig forlængelse, så virker det fuldstændigt åndssvagt ...pudsigt... at SKV skulle udtale sig imod dette, ved at hævde at afskruelighed er tilladt, blot dette kræver værktøj.

Jeg ville sikre mig dén udtalelse på skrift og stadig have i baghovedet, at våbnets lovlighed var mit ansvar og mit alene, før jeg gjorde noget som helst andet.
Det er også vigtigt at være bevidst om, at SKV ikke kan "overtrumfe" våbencirkulæret, så hvis der en dag opstår en sag, så er fuldstændig ligegyldigt hvad SKV har udtalt. Det er stadig udelukkende skyttens ansvar at våbelov, våbendirektiv og våbencirkulære er overholdt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Opmåling af Pistol/ Revolver

Indlæg af Greyberd63 » 31. aug 2020, 13:17

Hvis det er en model, der sælges i DK, til danskere, så er den formodenlig godkendt allerede.
Hvis det er en du skal have hentet hjem fra udlandet, så skal den kunne godkendes.
Hvis der er tvivl om den kan godkendes p.g.a toltallængde, så ville jeg nok bruge våbenhandler, til at tage den hjem.
De kan formodenligt også via deres våbensmed, få lave den lovlig, hvis der er ændringer der skal laves.

Men hvad er det for en du vil have ??

Mvh
Grey

Olifar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 8. dec 2018, 15:33
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 2 times

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Olifar » 5. sep 2020, 19:03

Tak for alle svarene - det er altid interessant, at finde ud af mere om våbenlovgivning og hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre.

Det var mest en S&W model 65 i 3" (næsten en snubnose ;) ) - jeg havde kig på i mine drømme (og jeg kan jo nok nøjes med den i 4" når alt kommer til alt). Men det var også bare af ren nysgerringhed.

Endnu en gang tak :D

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Siggy » 5. sep 2020, 19:06

Jeg mener en 686 i 3” lige er lang nok. Den findes i en Security Special udgave fra deres Performance Center
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Greyberd63 » 5. sep 2020, 19:16

S&W 625-3 er 212 mm lang, men er svær at finde og vist nok kun i 45 acp, en i vores klub har en. :biggrin:

Mvh
Grey

Edit

Denne skulle lige være lang nok også, og er i 357 mag

https://www.smith-wesson.com/firearms/p ... s-model-60

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Raptor357 » 5. sep 2020, 23:12

Ballancen i en model 65 4" er formidabel, den kan jeg godt anbefale, jeg har en :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Fast Fumble » 6. sep 2020, 12:55

Raptor357 skrev:
5. sep 2020, 23:12
Ballancen i en model 65 4" er formidabel, den kan jeg godt anbefale, jeg har en :biggrin:
Formidabel til hvad?
Jeg havde i mange år to 686, en 6" og en 4". Jeg købte egentlig den 4" til Tjenestepistol og IPSC, med den tanke at den ville være hurtig at flytte rundt med, men det tog mig en sæson at nå frem til at ulemperne var langt større end fordelene.

Tager du ud og kigger IPSC, Tjenestepistol og SteelChallenge i dag, er der stort set ingen andre end 6", og det er også dem der vinder. Der er af og til en 5", men stort set aldrig nogen 4".

Der var nu EN ting min 4" var rigtig god til: At imponere nye skytter og event-skydninger. Der er rigtig godt smæk på rekylen i en .357Mag i en 4" :biggrin:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kan man forlænge en revolver der er for kort til SKV?

Indlæg af Elbæk » 6. sep 2020, 20:50

Fast Fumble skrev:
6. sep 2020, 12:55
Raptor357 skrev:
5. sep 2020, 23:12
Ballancen i en model 65 4" er formidabel, den kan jeg godt anbefale, jeg har en :biggrin:
Formidabel til hvad?
Jeg havde i mange år to 686, en 6" og en 4". Jeg købte egentlig den 4" til Tjenestepistol og IPSC, med den tanke at den ville være hurtig at flytte rundt med, men det tog mig en sæson at nå frem til at ulemperne var langt større end fordelene.

Tager du ud og kigger IPSC, Tjenestepistol og SteelChallenge i dag, er der stort set ingen andre end 6", og det er også dem der vinder. Der er af og til en 5", men stort set aldrig nogen 4".

Der var nu EN ting min 4" var rigtig god til: At imponere nye skytter og event-skydninger. Der er rigtig godt smæk på rekylen i en .357Mag i en 4" :biggrin:
Jeg har gjort mig samme erfaring.

Jeg valgte min Ruger GP100 med 4.2" pibe, alene af æstetiske årsager - og selvom jeg stadig synes at 4.2" pibe er pænere end 6", så havde jeg i dag valgt en 6" any day every day.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar