Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Aratan » 15. okt 2020, 22:01

Jeg har siden jeg startede med jagt i 2015 mest skudt med O/U som de fleste begyndere, men min indre Tweed-general kalder på at der skal S/S på bordet...

Jeg har flere ældre S/S i skabet, alle købt gennem NVF, men selvom de skyder fint så passer de ikke 100%

Der er flere veje at gå, den dyre er at få tilpasset eksempelvis en ny Rizzini men det koster rask væk 50-60k med et hæderligt stykke træ på, købt ubeset. Til gengæld så er det efter mål og med singletrigger... (ja jef ved godt at jeg kan lære at skyde med dobbelt, men jeg vil gerne undgå det)

Så kigger jeg på min aldrende 3-ringede Simson Suhl, som er fint trangboret til stål men hvor skæftet ligner noget jeg selv har lavet i sløjd og overvejer at bekoste et nyt skæfte til den.

Er der nogen der kan pege på en passende skæftemager til den opgave, gerne på Sjælland? Igen kender jeg godt den dyre løsning hos Game&Gun, men så kan jeg næsten lige så godt gå all-in på en helt ny...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Lars M. L. » 15. okt 2020, 22:26

En treringet Sauer vil også være en treringet Sauer, hvis du sætter et nyt skæfte på til 5.000-10.000,-
Hvis du vil bruge nogle penge på en s/s-bøsse, ville jeg personligt lede efter en bedre brugt haglbøsse med 50-100 år på bagen. Hvis skæftet ikke passer perfekt, kan en bøssemager bøje skæftet til dig.
Det vil give en klassisk haglbøsse med et skæftetræ, som man ikke kan købe i dag til menneskepenge. Med et budget svarende til en std. Beretta eller Browning kommer man langt, hvis den ikke skal hedde Holland & Holland ;-)
Vh Lars
Hunters’ House har en del på deres hjemmeside. Per Langvad ved Viborg har vist solgt sit lager til JaFi, men det kunne også være et relevant sted at lede efter et godt jagtgevær.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Senserazer » 15. okt 2020, 23:16

Det er godt nok på Fyn, men Arne Holgersen gjorde et godt stykke arbejde med at tilpasse min haglbøsse.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Aratan » 16. okt 2020, 12:45

Lars M. L. skrev:
15. okt 2020, 22:26
En treringet Sauer vil også være en treringet Sauer, hvis du sætter et nyt skæfte på til 5.000-10.000,-
Hvis du vil bruge nogle penge på en s/s-bøsse, ville jeg personligt lede efter en bedre brugt haglbøsse med 50-100 år på bagen. Hvis skæftet ikke passer perfekt, kan en bøssemager bøje skæftet til dig.
Det vil give en klassisk haglbøsse med et skæftetræ, som man ikke kan købe i dag til menneskepenge. Med et budget svarende til en std. Beretta eller Browning kommer man langt, hvis den ikke skal hedde Holland & Holland ;-)
Vh Lars
Hunters’ House har en del på deres hjemmeside. Per Langvad ved Viborg har vist solgt sit lager til JaFi, men det kunne også være et relevant sted at lede efter et godt jagtgevær.
Jeg er med på at samme beløb kan købe en masse historie, men nu var formålet at få noget der passede og skød godt for en fornuftig penge...

Hvis jeg selv kan vælge vil jeg gerne have singletrigger, ejektor, automatisk sikring og et skæfte der passer, navn og historik er mindre vigtigt...

Hvis jeg skal købe et andet end det jeg har så vil jeg gerne have et kal 20 også...

Så begynder der at være langt mellem snapsene...

Den jeg har ikke noget særligt, men den er betalt, og lige her kigger jeg på om jeg kan få et nyt bagskæfte uden at tage et lån i huset...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af High Standard » 16. okt 2020, 12:54

Hej Aratan,

Jeg er nødt til at tilslutte mig Lars argument, jeg har selv fået lavet nye skæfter og du skal altså regne med minimum 15-20 af de lange før du er færdig, så hvis det handler om value for money er det ikke den rigtige vej at gå. Omvendt, hvis du har veneration for den 3 ringede, så skal du selvfølgelig gøre det, men det er vigtigt at du er bevidst om det og ikke tror at det er en billig løsning, for det er det ikke :smile:

Held og lykke med projektet uanset om du vælger det ene eller det andet :thumbup:

Hilsen,

High Standard

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Slettes3 » 16. okt 2020, 17:43

Køb den bøsse du i virkeligheden gerne vil have.
En pæn englænder a la Westley Richards, Joseph Lang, Charles Lancaster kan stadig fåes til under kr £5000 i pæn stand.
Top navne som Boss, Purdey og H&H koster stadig mange penge. Man skal dog ikke være være bange for at låne kr200Ks til en sjov bøsse. Nogen låner til motorcykel, bil båd mv.
Våbene på den lange bane holder pris og ses på som en investering der også ligger en brugsglæde i samtidig.
At ofre kr. 20000 på et bagskæfte på en "Suhlbøsse"..er lige så som at smide penge ud på en sjov fredag aften. Dagen efter kan man ikke spore pengene.

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 200
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Nuser » 16. okt 2020, 19:00

Hvis Beretta kan friste, har K.O.Skov tilbud lige p.t.
http://www.koskov.dk/Oktober-Tilbud.aspx
Per

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af Aratan » 18. okt 2020, 21:08

Tanken var egentlig så simpel som:

Jeg ønsker en simpel S/S som passer til mig, som skyder godt og som derfor er god at gå på jagt med. Hvem der har lavet den og hvordan den ser ud er mindre vigtigt.

Jeg er med på at man kan sminke lig for dyrt og hvis det jeg forestiller mig ikke kan laves for under 15-20k er det selvfølgelig ikke interessant.

Jeg kom så lige til at trawle salgssiden for Hunters House igennem, der er godt nok mange fine imellem. havde aldrig overvejet en bøsse med damaskløb, men de kunne godt tiltale mig...

Jeg har overvejet en parallello, men så ville jeg hellere få tilpasset en ny af et mere obskurt mærke, frem for at købe stangvaren.

Jeg tænker videre vinteren over, blive ikke lige med det første anyway, den gamle er fint funktionel til den smule jagt det bliver til denne sæson...

Tak til alle dem der bød ind...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Skæftemager på Sjælland til custom S/S skæfte

Indlæg af High Standard » 19. okt 2020, 08:48

Hej Aratan,

Bare en lille kommentar på falderebet :smile:

Helt enig med dine betragtninger om damascus løb, det er de eneste rigtige og måske bliver du med tiden klar til at gå over til hanebøsser - se så er man på ret kurs :blink: Men indtil da, kunne du jo overveje en som denne

https://kronborggravering.com/vaaben/h ... ouchester/

Held og lykke med din søgning.

Hilsen

High Standard

Besvar