Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af O27 » 10. nov 2020, 19:49

Jeg har en SPS Pantera 2011 jeg bruge til lidt (desværre ikke meget i år) IPSC standard.

Den er lidt opgraderet med stiplet greb med undercut, Dawson tool-less guide rod og poleret aftræk.

Men nu står jeg og vil opgradere lidt dele som; Magwell i stål (86g), Aftech ejector, Gepert X-line aftrækker og måske EGW ignition kit samt Nitrofin thumbrest, justering af mine 4 SPS magasiner samt en gange DLC coating hos AHlarsen.

Jeg kan ikke selv rode med det (IT PM med 20 tommelfingre) så skal have AH LARSEN til det hele. Jeg kan se det løber lidt op så jeg tænkte på om det kan svare sig at smide så mange penge i en SPS contra at finde en brugt STI og opgradere på?

Jeg ville jo helst købe en helt ny SVI eller tilsvarende, men jeg kan egentlig godt lide at købe en jeg selv kan finde delene til og så er det nemmere at finde lidt ad-hoc budget.

Input søges

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Ras.Killing » 10. nov 2020, 20:47

Hvis den ellers køre som den skal... Så kommer du næppe til at mærke om der står SPS eller STI på den :smile: den kedelige sandhed er, at det er de færreste skytter der kan udkonkurrere sin pistol. Specielt hvis udgangspunktet ellers bare er nogenlunde.

(Men en STI er nu et lækkert stykke skydejern!)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af O27 » 10. nov 2020, 21:19

Der er ikke noget at udsætte på den. Slæden kører fint stram og virker til at være identisk kvalitet med et par STI i klubben

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af BMadsen » 12. nov 2020, 11:59

Disse planlagte opgraderinger, er det noget du forventer vil rykke dig op ad resultatlisterne til kommende stævner eller? ....... :mrgreen:

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af O27 » 12. nov 2020, 12:13

Både og...

Regner med at thumb rest og måske tungsten guide rod vil hjælpe på antallet af alfaer. Vil heller ikke afvise det vil være tilfældet på et endnu bedre aftræk

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2020, 12:18

O27 skrev:
12. nov 2020, 12:13
Både og...

Regner med at thumb rest og måske tungsten guide rod vil hjælpe på antallet af alfaer. Vil heller ikke afvise det vil være tilfældet på et endnu bedre aftræk
Af de ting du lister op, så er det også thumbrest og måske tungsten der giver bedst mening.

Hvis den ellers virker... så ser jeg ikke grund til at skifte resten - andet end fornøjelsen ved nyt grej.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Dan_A
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22. jan 2007, 22:54
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Dan_A » 12. nov 2020, 12:23

O27 skrev:
12. nov 2020, 12:13
Både og...

Regner med at thumb rest og måske tungsten guide rod vil hjælpe på antallet af alfaer. Vil heller ikke afvise det vil være tilfældet på et endnu bedre aftræk
At skyde lidt mere end 50 skud per kvartal vil gøre meget mere for dine resultater :biggrin: Brug dine penge på faktisk at træne IPSC i stedet, hvis det er bedre resultater du vil have.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Flugteren » 12. nov 2020, 12:26

Ras.Killing skrev:
10. nov 2020, 20:47
Hvis den ellers køre som den skal... Så kommer du næppe til at mærke om der står SPS eller STI på den :smile:
Neighbor Impression Factor er en stor årsag til, at man skal have nyt grej. Det gælder om at vise naboskytten, at éns pistol - uanset om man kan leve op til det eller ej - har potentiale til lidt mere end de andre pistoler.

Det er de små sejre her i livet, der gør det hele værd at leve :twisted:

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af O27 » 12. nov 2020, 13:15

Dan_A skrev:
12. nov 2020, 12:23
O27 skrev:
12. nov 2020, 12:13
Både og...

Regner med at thumb rest og måske tungsten guide rod vil hjælpe på antallet af alfaer. Vil heller ikke afvise det vil være tilfældet på et endnu bedre aftræk
At skyde lidt mere end 50 skud per kvartal vil gøre meget mere for dine resultater :biggrin: Brug dine penge på faktisk at træne IPSC i stedet, hvis det er bedre resultater du vil have.
🖕🖕🖕😂😂😂😂😂

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2020, 15:27

Flugteren skrev:
12. nov 2020, 12:26
Ras.Killing skrev:
10. nov 2020, 20:47
Hvis den ellers køre som den skal... Så kommer du næppe til at mærke om der står SPS eller STI på den :smile:
Neighbor Impression Factor er en stor årsag til, at man skal have nyt grej. Det gælder om at vise naboskytten, at éns pistol - uanset om man kan leve op til det eller ej - har potentiale til lidt mere end de andre pistoler.

Det er de små sejre her i livet, der gør det hele værd at leve :twisted:
Uden tvivl :biggrin: det var bare lige for at forventningsafstemme!

Hvis formålet er en top tunet skyder, så er det bare at slå sig løs... men hvis man forventer at tunningen er lig bedre resultater, så kan det godt ske man bliver skuffet :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Ras.Killing » 12. nov 2020, 15:29

Alt det sagt...

Så ville jeg hverken begynde at voldtune på en SPS eller STI.

Så hellere kigge efter en brugt SVI :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Fast Fumble » 12. nov 2020, 15:57

Ras.Killing skrev:
12. nov 2020, 15:29
Alt det sagt...
Så ville jeg hverken begynde at voldtune på en SPS eller STI.
Så hellere kigge efter en brugt SVI :thumbup:
Det er jo lidt sjovt, så forskellige vi er på det punkt. Her vil jeg forvente at vi kan få mange forskellige holdninger på banen.

Jeg har en voldtunet STI og en SVI som jeg ikke har ændret på. Jeg skyder lige godt med begge, og jeg er lige glad for dem begge. Den samlede omkostning på de to pistoler er nogenlunde ens. Det er lidt fedt at man bare kan købe en SVI som er en exeptionelt sprød skyder direkte fra kassen. Men det er også lidt fedt at have lavet en masse selv (eller have fået lavet) på pistolen, og vide præcis hvorfor den skyder som den gør. Jeg har ikke rigtig nogen preference, tror jeg.
Min kammerat som købte min SPS, voldtunede den med kvalitets dele. Han blev også rigtig glad for den, og jeg prøvede den nogle gange - den skød også virkelig godt.

Men jeg er i hvert fald enig med den comedian der foreslog at træne mere end 50 skud i kvartalet... Der er intet der skaber resultater som træning! (Og 1000 skud om måneden koster jo også lidt).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Martin G » 12. nov 2020, 23:00

BMadsen skrev:
12. nov 2020, 11:59
Disse planlagte opgraderinger, er det noget du forventer vil rykke dig op ad resultatlisterne til kommende stævner eller? ....... :mrgreen:

Damn😅 shots fired 😜

O27 var det sidste match der var DQ? 😬😅
“Der var et egern!”

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af O27 » 12. nov 2020, 23:59

:getout:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af PSindrup » 13. nov 2020, 08:56

Du kunne jo også lede efter en NVFer i nabolaget med fingrene skruet ordentligt på, og så gøre det til et hyggeprojekt, i stedet for at spenderer en formue på projektet.

Peter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af Fast Fumble » 13. nov 2020, 10:00

PSindrup skrev:
13. nov 2020, 08:56
Du kunne jo også lede efter en NVFer i nabolaget med fingrene skruet ordentligt på, og så gøre det til et hyggeprojekt, i stedet for at spenderer en formue på projektet.
Det er faktisk en farlig opfordring!

Når det handler om modifikation af aftræk eller sikring på semi-auto pistoler, så skal man være meget sikker på at man har kompetencen til at udføre opgaven, hvis man vælger at gøre det selv. Vælger man andre til at udføre det, skal man være sikker på deres kvalifikationer!
Er "våbensmeden" ikke kvalificeret, så KAN man - lang tid efter opgaven er udført - pludselig stå med et våben der kan skyde, selvom det er sikret, eller som kan gå full-auto uden varsel. Og så skyder dimsen altså typisk til magasinet er tomt. Det kan være et kontrollerbart problem på en riffel, men det kan let være meget ukontrollerbart på en pistol.

Her ligger en vis sikkerhed i at bruge en professionel våbensmed.

Ovenstående er baseret på personlig erfaring.
(Been there, done that, noticed the looks from my fellow shooters...)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dilemma: 2011 opgradere eller skifte til nyt

Indlæg af PSindrup » 13. nov 2020, 10:04

Fast Fumble skrev:
13. nov 2020, 10:00
PSindrup skrev:
13. nov 2020, 08:56
Du kunne jo også lede efter en NVFer i nabolaget med fingrene skruet ordentligt på, og så gøre det til et hyggeprojekt, i stedet for at spenderer en formue på projektet.
Det er faktisk en farlig opfordring!

Når det handler om modifikation af aftræk eller sikring på semi-auto pistoler, så skal man være meget sikker på at man har kompetencen til at udføre opgaven, hvis man vælger at gøre det selv. Vælger man andre til at udføre det, skal man være sikker på deres kvalifikationer!
Er "våbensmeden" ikke kvalificeret, så KAN man - lang tid efter opgaven er udført - pludselig stå med et våben der kal skyde, selvom det er sikret, eller som kan gå full-auto uden varsel. Og så skyder dimsen altså typisk til magasinet er tomt. Det kan være et kontrollerbart problem på en riffel, men det kan let være meget ukontrollerbart på en pistol.

Her ligger en vis sikkerhed i at bruge en professionel våbensmed.

Ovenstående er baseret på personlig erfaring.
(Been there, done that, noticed the looks from my fellow shooters...)
Point taken! :thumbup:

Alt hvad der foretages skal naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. :Hug:

Ting som at udskifte "skaller" (er det ikke det man kalder "håndtagene" på en pistol?) eller polering af slæden er jo ting man godt kan foretage selv, uden at bringe sikkerheden i fare.

Peter

Besvar