Haglgevær til lerduer (og jagt)

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 14. nov 2020, 21:55

Hej derude

Jeg har været jæger i 25 år, men mange af årene ikke ret meget og mest med riffel. De sidste par år har jeg virkelig fanget interessen igen for fasanjagten. Derfor er jeg også startet regelmæssigt med at komme på skydebanen. Hvad der startede som træning til jagten er blevet lidt mere seriøst nu og jeg overvejer derfor at købe en mere dedikeret sporting-bøsse (som man også kunne tage med på jagt). Savner især lidt mere ‘sving’, single-trigger, chokes, rekyl-dæmpning og i det hele taget en lidt tungere bøsse sammenlignet med min nuværende (en gammel Beretta).

Jeg har vel 20-30.000 at lægge. Jeg havde for nylig nogle modeller i hånden herunder Beretta 686 sporting, Browning 725 (mener jeg) samt Guerini Invictus 1 sporting. Sidstnævnte var meget lækker og passede godt, men også den dyreste.

Er der nogen, der har anbefalinger i det prisleje og er der nogen der har konkret erfaring med Guerini’en? Jeg er normal af bygning og skyder vel lerduer en gang om ugen og er på fuglejagt 6-8 gange på en sæson.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af HR » 14. nov 2020, 23:11

De 3 våben du nævner er alle gode. Hvis det er guerinien der passer så køb den fra starten af. Så skal du kun græde en gang.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Epae » 14. nov 2020, 23:14

buy once, cry once.
Prøv alle 3 og find ud af hvilken en passer dig bedst - de er alle gode.
Personligt passer Browning bedre til mig så af de 3 ville jeg altid stemme for 725'eren :)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af LJ » 14. nov 2020, 23:32

Find en haglbøsse der passer så godt som muligt fra start og brug de penge der skal til på at få den tilpasset dine mål og præferencer.

Der er mange meninger om mærker og modeller, mange er baseret på hear say og dermed ubrugelige.
Hvis man kun har skudt med et mærke, kan man godt have en god oplevelse med det men ikke rigtig noget der gør en anbefaling specielt brugbar.

Jeg foretrækker selv lerdueknusere med justerbar skæfteryg men det kræver at man ikke skruer på dem, fordi man har en knap så god dag.
De er et middel til at undgå at vride et skæfte en vej som det ikke vil og som kan rette sig tilbage igen. Man kan i højere grad fintune skæftet til sig. Andre bryder sig ikke om dem af f.eks. æstetiske og/eller funktionelle årsager.

Guerini laver rigtig fine våben, så en invictus er bestemt ikke noget dårligt køb. Mit råd vil være at prøve forskellige inden køb. Hvis man spørger pænt og har sund våbenbetjening kan man tit få lov til at prøve andre skytters våben på banerne.

Jeg ville ikke kategorisere en 686 som interessant men andre modeller fra Beretta kunne sagtens være det.
Andre mærker som f.eks. Miroku og Zoli er også et kig værd.

Sidst men ikke mindst, så få en dygtig instruktør til at kigge dig lidt over skulderen. Måske har du fået et par dårlige vaner der kan justeres lidt på og forbedre din træfprocent :smile:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Sierra13 » 14. nov 2020, 23:43

Nup en der passer som andre også er inde på :giggle:

Jeg er glad for B725, den passer mig derudover også langt bedre end Beretta 686

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Kortmentyk » 15. nov 2020, 00:38

Jeg har de sidste 8 år skudt med en guirini og den er jeg super glad for. Balancen og førbarheden er, for mig, i top. Jeg har også haft både Browning og miroku, men synes de virker tunge og kedelige. Min guirini er en 20'er med 81 cm løb og den er der fantastisk godt sving i.

MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 15. nov 2020, 14:51

Mange tak for gode svar.

Der er noteret at “fit” er nøgleordet.

Kan se at der også er Zoli Kronos og Blaser F16 i samme prisklasse. Sidstnævnte har jeg skudt med - jeg synes den er meget kort til mig, men super lækker og funktionel bøsse ellers.

Hvad er jeres holdning til udvendige eller indvendige chokes?

Og justerbart skæfte er vel primært relevant hvis ikke man kan finde en bøsse, der passer “fra hylden”?

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Sierra13 » 15. nov 2020, 15:22

MN81 skrev:
15. nov 2020, 14:51
Mange tak for gode svar.

Der er noteret at “fit” er nøgleordet.

Kan se at der også er Zoli Kronos og Blaser F16 i samme prisklasse. Sidstnævnte har jeg skudt med - jeg synes den er meget kort til mig, men super lækker og funktionel bøsse ellers.

Hvad er jeres holdning til udvendige eller indvendige chokes?

Og justerbart skæfte er vel primært relevant hvis ikke man kan finde en bøsse, der passer “fra hylden”?

Hvis du får skæftet tilpasset, så er det i min optik minimalt hvad du har at bruge justerbarhed til, medmindre, det er ifht hvilket tøj du har på. Så kan det måske være meget rart?

En ting jeg personligt vandt en del ved var at få lidt længere løb end det der var standarden førhen

Synes mange af de gamle har 71cm, og "skovbøsserne" nede i 60'erne,
for mig var 76 cm et godt kompromis, hvor til min bygning synes jeg 81cm var lidt langt, også når jeg bruger den en del på jagt

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af LJ » 15. nov 2020, 15:48

MN81 skrev:
15. nov 2020, 14:51
Mange tak for gode svar.

Der er noteret at “fit” er nøgleordet.

Kan se at der også er Zoli Kronos og Blaser F16 i samme prisklasse. Sidstnævnte har jeg skudt med - jeg synes den er meget kort til mig, men super lækker og funktionel bøsse ellers.

Hvad er jeres holdning til udvendige eller indvendige chokes?

Og justerbart skæfte er vel primært relevant hvis ikke man kan finde en bøsse, der passer “fra hylden”?
Som jeg nævnte er Zoli også værd at kigge på, Blaser F16 kommer jeg ikke til at anbefale til nogen og jeg har skudt med de fleste varianter.
Der har været en del fejl på dem og til prisen fåes bedre alternativer.

Jeg har ikke nogen speciel holdning til chokes, jeg har begge dele. På jagt kan indvendige måske have en æstetisk fordel for nogle.
Det er mere et spørgsmål om finde den rigtige kombi af løb, choke og patron.
Hvis man er et fjols til at vedligeholde kan udvendige have den fordel at de er lettere at få fat i og ud. når de har sat sig fast.

Justerbart skæfte giver, udover almindelig tilpasning, mulighed for at ændre lidt på skæftet til forskellige discipliner. Til trap vil man typisk gerne have en lidt højere ryg og til jagt/sporting måske en neutral.

76 eller 81 cm løb anser jeg som et must til en lerdueskyder, medmindre ens statur fordrer et kortere løb. 76 cm synes jeg er et godt kompromis hvis den også skal med på jagt, men igen, 81 cm fungerer også glimrende.

MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 8. dec 2020, 18:27

Tak for svar!

Jeg er efter at have prøvet en række forskellige landet på enten at købe

Browning 725 Pro sport
Zoli Kronos Sporting

Begge passer godt umiddelbart og skyder godt. Browning virker måske lidt mere klodset, hvor Zoli virker en tak mere elegant og “håndterbar”. Browning får omvendt meget gode skudsmål på holdbarheden og Zoli er måske som det mere eksotiske mærke lidt mere bøvlet at få serviceret/repareret?

Pris, skæfte, øvrige specs er nærnest ens - hvad ville I vælge?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af HR » 8. dec 2020, 19:09

MN81 skrev:
8. dec 2020, 18:27
Tak for svar!

Jeg er efter at have prøvet en række forskellige landet på enten at købe

Browning 725 Pro sport
Zoli Kronos Sporting

Begge passer godt umiddelbart og skyder godt. Browning virker måske lidt mere klodset, hvor Zoli virker en tak mere elegant og “håndterbar”. Browning får omvendt meget gode skudsmål på holdbarheden og Zoli er måske som det mere eksotiske mærke lidt mere bøvlet at få serviceret/repareret?

Pris, skæfte, øvrige specs er nærnest ens - hvad ville I vælge?
Den der passer bedst...
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Marmelade » 8. dec 2020, 19:16

MN81 skrev:
8. dec 2020, 18:27
Tak for svar!

Jeg er efter at have prøvet en række forskellige landet på enten at købe

Browning 725 Pro sport
Zoli Kronos Sporting

Begge passer godt umiddelbart og skyder godt. Browning virker måske lidt mere klodset, hvor Zoli virker en tak mere elegant og “håndterbar”. Browning får omvendt meget gode skudsmål på holdbarheden og Zoli er måske som det mere eksotiske mærke lidt mere bøvlet at få serviceret/repareret?

Pris, skæfte, øvrige specs er nærnest ens - hvad ville I vælge?
Zoli'en er bygget som en Perazzi og går altså ikke sådan lige i stykker. Jeg var igennem samme tur som dig, og valget blev en Zoli Z-gun. De virker bedre bygget og man kan selv skifte reserve delene. Men gå efter den du syntes passer bedst og du syntes er flottest :smile:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Kortmentyk » 8. dec 2020, 22:36

Jeg havde uden at blinke med øjnene nappet zoli'en når nu den skal bruges til at skyde med.

Skulle du banke hegnspæle i med den, havde jeg taget browningen :giggle:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af LJ » 8. dec 2020, 22:54

MN81 skrev:
8. dec 2020, 18:27
Tak for svar!

Jeg er efter at have prøvet en række forskellige landet på enten at købe

Browning 725 Pro sport
Zoli Kronos Sporting

Begge passer godt umiddelbart og skyder godt. Browning virker måske lidt mere klodset, hvor Zoli virker en tak mere elegant og “håndterbar”. Browning får omvendt meget gode skudsmål på holdbarheden og Zoli er måske som det mere eksotiske mærke lidt mere bøvlet at få serviceret/repareret?

Pris, skæfte, øvrige specs er nærnest ens - hvad ville I vælge?
Hvor høj er du og hvilken statur har du?

MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 9. dec 2020, 19:27

185 - 85 kg cirkus

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af LJ » 9. dec 2020, 20:18

MN81 skrev:
9. dec 2020, 19:27
185 - 85 kg cirkus
Så har du frit valg.
Er man lidt mindre af statur kan man godt komme til at slås lidt med Browningen. Zoli´en er lidt mere....kvik...i måden den håndterer på.
Jeg ville selv være i tvivl mellem de to.
Prøv dem igen...helst i lidt længere tid. Kør din ladesekvens igennem, klarstilling, sving osv.
Så burde du finde ud af hvilken der ligger bedst til dig :smile:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Slettes3 » 9. dec 2020, 22:24

En god Browning B25 er i min optik det bedste for pengene når beløbet er max kr 30K. Jeg indrømmer jeg har ikke opdateret min over/under viden i mands minde og der sikkert er massere af andre fabrikater derude der er gode. Men endnu er B25 en bøsse der er robust, balanceret og holder en hvis markedes værdi.
Var jeg en “haglmand” ville en god over/under bruges til de ugentlige baneræs, og en side-by-side til fællesjagterne. Man skal dog træne med sin side-by-side på skydebanen engang imellem så den ikke føles “fremmed” når man er på fællesjagten.

MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 10. dec 2020, 07:47

Mange tak for super gode input. Er der nogen der kender en god Zoli forhandler på Sjælland? (Har virkelig svært via Google at finde en - kan se der er et par stykker i det jyske).

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af LJ » 10. dec 2020, 13:09

The Gun Room har desværre lukket deres afd på Sjælland, ellers havde det været mit bedste bud. Ring evt. til dem i Padborg og hør Roland om i kan lave en aftale :smile:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af Kortmentyk » 10. dec 2020, 17:06

Gik du helt bort fra guirini'en ?

MN81
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14. nov 2020, 21:41
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Haglgevær til lerduer (og jagt)

Indlæg af MN81 » 27. dec 2020, 21:58

LJ: Tak igen!

Kortmentyk: Mjaa... CG er gode bøsser, ingen tvivl, men de to nævnte modeller passer mig på en eller anden måde bedre. Jeg vil ikke 100 % afvise at CG fortsat kunne være interessant. Ved du som CG-mand hvad forskellen er på invictus Sporting og så invictus Sporting impact? Der er 10.000 kroner forskel så det er næppe kun den justerbare skinne og lidt træ? Og kan man sige noget om CG’s holdbarhed sammenholdt med Browning og Zoli?

Rigtig god jul til jer!

Besvar