Browning B25 C3 - erfaringer søges

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af High Standard » 1. dec 2020, 07:34

Hej,

Jeg overvejer i øjeblikket at anskaffe mig en Browning B25 C3, udfordringen er imidlertid at jeg ikke har nogen erfaring med Browning B25 overhovedet og heller ikke synderlig erfaring med OU da jeg altid har sværget til SS og allerhelst hanebøsser. Jeg er sikker på at det er nogen herinde, der har en masse erfaring på området og håber at I vil hjælpe? Jeg er også meget interesseret i forslag til litteratur på området, da jeg har en tendens til at nørde lidt når det gælder mine jagtvåben :blink:

Tusinde tak på forhånd!

Hilsen

High Standard

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af HR » 1. dec 2020, 10:47

Du vil blive glad for en lidt ældre model. De har ofte mere drop og cast en nyere OUere, og passer til den samme skydestil som dine SXS (fra før alle skulle stå og krumme forover som om man skyder lerduer). Det sagt, så er mange B25ere tilpasset den første køber, så der er store variationer fra våben til våben. Så her gælder det endnu mere end ellers, du skal ud og prøve dem. Det faste forskæfte er noget bras, men det er der ikke noget at gøre ved hvis det skal være en 25er. Undlad at købe en der har været brugt til seriøs flugtskydning. En B25 fra FN er ikke så slidstærk som en japaner og de deler ikke reservedele.
/HR
Edit: Køb en med et helt simpelt forskæfte der bare er rundet af fortil. Beaver tail eller schnabel kommer til at ligge for højt i hånden på dig når du er vandt til SXS.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af High Standard » 1. dec 2020, 13:32

Hej HR
Tusinde tak for dit indspark, ja, det bliver nok en lidt ældre bøsse, jeg har kig på en fra 1975 men uden for meget slid. Det er en lidt mærkelig fornemmelse at skulle gå over til O/U og mit hjerte bliver nok hos mine hanebøsser, men nogen gange skal man prøve noget nyt og jeg tror tiden er kommet til det for mit vedkommende, men skal det være skal det helst være håndbygget - derfor en B25 :giggle:

Hilsen

High Standard

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af Flugteren » 1. dec 2020, 14:05

High Standard skrev:
1. dec 2020, 13:32
Hej HR
Tusinde tak for dit indspark, ja, det bliver nok en lidt ældre bøsse, jeg har kig på en fra 1975 men uden for meget slid. Det er en lidt mærkelig fornemmelse at skulle gå over til O/U og mit hjerte bliver nok hos mine hanebøsser, men nogen gange skal man prøve noget nyt og jeg tror tiden er kommet til det for mit vedkommende, men skal det være skal det helst være håndbygget - derfor en B25 :giggle:

Hilsen

High Standard
De moderne B525/B725 fra Browning er faktisk også tilpasset en hel del i hånden. Ja, der bliver skåret ud med CNC, men Miroku (som producerer våbene for Browning) lægger en del arbejde i håndtilpasning og fit & finish. Det er blandt andet derfor, at man ikke "bare" kan købe nye løb til sin Browning O/U og smide dem i låsen, de skal tilpasses af bøssemageren.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af LJ » 1. dec 2020, 19:06

Hvad forventer TS at bruge på projekt B25?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af Boryx » 1. dec 2020, 19:31

Jeg har en stående (altså en B25 C3) - den kan byttes for en engelsk s/s med haner, damask piber og i kaliber 28, såfremt den falder i min smag.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Browning B25 C3 - erfaringer søges

Indlæg af High Standard » 10. dec 2020, 14:40

Hej,

Tusinde tak for svarene og undskyld den meget sene tilbagemelding. Sagen har taget en lille drejning, da jeg af min bøssemager fik tilbudt et sæt B25 parbøsser i C3 udgaven. Det er nogen han har haft stående i flere år, men i super fin stand - skæfter skal pudses op, bagkapper skiftes og rembøjler fjernes, men alt vil blive ordnet så de står som nye.
B25 C3 par-bøsser.jpg
Hilsen

High Standard

Besvar