Historisk skydning og våben

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Historisk skydning og våben

Indlæg af Bygork » 9. jan 2021, 14:58

Hej

Jeg har i dag nogle våben registreret som jagtvåben. Men i praksis har jeg dem mest fordi de er lidt sjove og har lidt affektionsværdi historisk. Det drejer sig f.eks. Om Otterup m70/77 i 22 LR, samt m69og en gammel Husqvarna 146 i 9,3x62.

Jeg tænker at de nye våbentilladelses priser hurtigt overstiger det mange af riflerne er værd. Derfor havde jeg tænkt på at sælge dem. Men hvad er min mulighed for at få tilladelse til dem gennem en historisk skytte forening/skytteklub. Hvad vil det koste på SKV, hvis man er medlem af en sådan klub? Hvad vil det kræve for at jeg kan opnå en sådan tilladelse?

På forhånd tak😀

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 9. jan 2021, 15:40

Bygork skrev:
9. jan 2021, 14:58
Hej

Jeg har i dag nogle våben registreret som jagtvåben. Men i praksis har jeg dem mest fordi de er lidt sjove og har lidt affektionsværdi historisk. Det drejer sig f.eks. Om Otterup m70/77 i 22 LR, samt m69og en gammel Husqvarna 146 i 9,3x62.

Jeg tænker at de nye våbentilladelses priser hurtigt overstiger det mange af riflerne er værd. Derfor havde jeg tænkt på at sælge dem. Men hvad er min mulighed for at få tilladelse til dem gennem en historisk skytte forening/skytteklub. Hvad vil det koste på SKV, hvis man er medlem af en sådan klub? Hvad vil det kræve for at jeg kan opnå en sådan tilladelse?

På forhånd tak😀
Otteruppen, kan du uden problemer få på SKV2, m69 ligeså, under DGI
Husqvarna 146 via DSF program kombi riffel.

Min klub er medlem hos Unionen/DGI/DSF, er ikke 100 % sikker men mener, at hvis du skal have våben uner DSF program, så skal din klub være medlem af DSF.

Lidt igesom med sortkrudt , er det vist også med DSF, de er selvstændige forbund under Unionen.

Mvh
Grey

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af FBN » 9. jan 2021, 17:51

Husqvarna 146 i 9,3x62. kan IKKE komme på SKV.
Den har for stor kaliber, i SKV systemmet er det 8,60 mm (.338)
Uanset om det er DSF,DGI eller DSU.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Ras.Killing » 9. jan 2021, 19:09

En SKV tilladelse koster 300kr og holder i 5 år. Hertil skal du være medlem af en skytteforening. Prisen for et kontingent kan svinge lidt, men 500-1000kr. årligt er ikke helt ved siden af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Dansken » 10. jan 2021, 00:53

Er din Husqvarna 146 skåret op til 9,3X62 ?
Husky 146 er i kaliber 9,3X57. Hvis den er leveret i din kaliber hedder den 246 og dem er der kun lavet godt et par hundrede af (237 eller sådan noget- jeg kan slå det op i morgen) så den skal du i så fald passe godt på.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Slettes3 » 10. jan 2021, 08:05

FBN skrev:
9. jan 2021, 17:51
Husqvarna 146 i 9,3x62. kan IKKE komme på SKV.
Den har for stor kaliber, i SKV systemmet er det 8,60 mm (.338)
Uanset om det er DSF,DGI eller DSU.

Ja...mærkligt nok ligger der en begrænsning i kaliber. Historisk skydning burde omfatte alle kaliber og våben man kan sætte i et historisk sammenhæng. Der er sikkert mange der skyder med sortkrudts våben og kaliber der ikke gider at bøvle med tilladelse til sortkrudt og alt det halløj. ..f.eks hvis man har en M71 Mauser i 11,15x60R...eller en .577 Snider. Osv osv.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 10. jan 2021, 08:45

Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 08:05
FBN skrev:
9. jan 2021, 17:51
Husqvarna 146 i 9,3x62. kan IKKE komme på SKV.
Den har for stor kaliber, i SKV systemmet er det 8,60 mm (.338)
Uanset om det er DSF,DGI eller DSU.

Ja...mærkligt nok ligger der en begrænsning i kaliber. Historisk skydning burde omfatte alle kaliber og våben man kan sætte i et historisk sammenhæng. Der er sikkert mange der skyder med sortkrudts våben og kaliber der ikke gider at bøvle med tilladelse til sortkrudt og alt det halløj. ..f.eks hvis man har en M71 Mauser i 11,15x60R...eller en .577 Snider. Osv osv.
Det er sortkrudt forbundet, der insisterer på, at skal man skyde med sortkrudt, så skal man være medlem af sortkrudt klub.

Historisk riffel skydning er en diciplin for sig selv, der er også begrænsninger på våben.
Krav til våben
pibe, sigtemidler, lås, bundstykke, aftræk, rem og kolbe af oprindelig konstruktion.
2. repetérvåben, herunder våben omdannet fra andet ladesystem til repetérfunktion.
3. Modelår 1950 eller tidligere (tilbage til og med 1886) Med modelår forstås det år geværet er approberet/antaget i et militært system eller politi/toldvæsen.
4. ISSF's tekniske specifikationer for storkalibret standardriffel.
Klasser
Der skydes i følgende klasser
Klasse A: Otterup M/52, M/58 og M/69.
Klasse B: Krag-Jørgensen M/92, Svensk gevær M/96, Gew98 ompibet til 6,5 mm.
Klasse C: Dansk gevær M/89, Enfield P14, Enfield P17 (US Model of 1917, gevær M 17/53) , Svensk gevær M/38, Gevær M/50 (Garand) ombygget til repetér, Schmidt-Rubin M/1889 og M/1911, Enfield No.4, Mk.1*, K98k ompibet til 6,5mm, Springfield 1903 (A3), Mosin-Nagant (7,62*54R), Gew98 i kaliber 8*57.
Klasse D: Schmidt-Rubin M/31, Springfield 1903, Lee-Enfield No.1, Mk.III, K98k i kalibrene 8*57 og 7,62*63, Dansk gevær M/89 (artillerikarabinen).
Klasse E: US Karabin M1.
Klasse X: Alle historiske rifler med sigtekikkert af original model eller reproduktion deraf. Der må bruges fast anlæg bestående af feltmæssige genstande, historiske ammunitionskasser, pak- eller rygsække
Ikke moderne 'Bench-Rest' støtter.
Mvh
Grey

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Slettes3 » 10. jan 2021, 13:57

Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Vigilante » 10. jan 2021, 14:06

Den der klasseinddeling er nu mestendels udtænkt i konkurrenceøjemed. Så en US Carbine f.eks. ikke er oppe mod en svensk M96.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 10. jan 2021, 16:31

Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.

Mvh
Grey

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Bygork » 10. jan 2021, 17:13

Dansken skrev:
10. jan 2021, 00:53
Er din Husqvarna 146 skåret op til 9,3X62 ?
Husky 146 er i kaliber 9,3X57. Hvis den er leveret i din kaliber hedder den 246 og dem er der kun lavet godt et par hundrede af (237 eller sådan noget- jeg kan slå det op i morgen) så den skal du i så fald passe godt på.
Hej Dansken

Tak for input. Jeg kender godt historien med 146/246. Min er desværre en 146 der har været forbi AH.Larsen og blevet revet op :-)

Men de Huskyer er nu fine. Jeg har også en 146 i 9,3x57 og der er bare et super kaliber med lille rekyl. Kan jeg finde en fin Husky i 640 (648) i 8x57is med m98 lås, ville det være lidt interessant.

Utroligt at de gamle Husqvarna rifler med 98 lås ikke er mere eftertragtet. Jeg synes at med deres historie, brunering og følelsen af kvalitet ofte overgår mange nye rifler. Ved godt 98 låsen ikke er lige efterspurgt af alle, men der er jo masser af muligheder for at pimpe dem lidt op :-)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Bofhenator » 10. jan 2021, 17:15

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.

Mvh
Grey
Jeg ved ikke om det er passende i denne tråd, men kan du ikke uddybe det? Det er ikke en historie jeg er bekendt med (så det er nok foregået inden jeg blev blandet ind i foreningsskydning).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 10. jan 2021, 17:24

Bofhenator skrev:
10. jan 2021, 17:15
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.

Mvh
Grey
Jeg ved ikke om det er passende i denne tråd, men kan du ikke uddybe det? Det er ikke en historie jeg er bekendt med (så det er nok foregået inden jeg blev blandet ind i foreningsskydning).
Det er nu ikke så lang tid siden nogle år bare.

Men ville fra Unionens side opløse forbundene, så alle klubber under Unionen, blev tilknytte direkte til Unionen.
Og dermed ville alle Unions skydningen, Sortkrudt, DSF, histrorisk riffel kunne skydes, hvis man bare var medlem af 1 klub under Unionen.
Istedet som idag, hvor man skal være medlem af flere klubber.

Forbundene, skulle så være udvalg i stedet(dette er frit efter hukommelsen, så der kan være unøjagtigheder i dette).

Mvh
Grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Fast Fumble » 10. jan 2021, 18:33

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 17:24
Bofhenator skrev:
10. jan 2021, 17:15
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet.
Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.
Jeg ved ikke om det er passende i denne tråd, men kan du ikke uddybe det? Det er ikke en historie jeg er bekendt med (så det er nok foregået inden jeg blev blandet ind i foreningsskydning).
Det er nu ikke så lang tid siden nogle år bare.
Men ville fra Unionens side opløse forbundene, så alle klubber under Unionen, blev tilknytte direkte til Unionen.
Og dermed ville alle Unions skydningen, Sortkrudt, DSF, histrorisk riffel kunne skydes, hvis man bare var medlem af 1 klub under Unionen.
Istedet som idag, hvor man skal være medlem af flere klubber.
Forbundene, skulle så være udvalg i stedet(dette er frit efter hukommelsen, så der kan være unøjagtigheder i dette).
Åh, det arbejdes der nu stadig på! Det kommer til afstemning igen på næste delegeret-møde.
Men det er en ret forsimplet opstilling af forslaget, som har mange effekter, der er knap så "friheds-skabende". Og lad os lige huske på, at når specielt DSF og Sortkrudt er lidt kritiske, når der skal laves ny organisations struktur i Unionen, så skyldes det at det ikke er SÅ mange år siden, at et udvalg under Unionen var meget, meget tæt på at gøre hovedparten af vore våben ulovlige. DSF og Sortkrudt ønsker ikke en situation, hvor den slags pludselig kan vedtages, uden at vi har mulighed for at stoppe det. Det kunne vi jo trods alt sidste gang, selvom det kostede ret meget arbejde. Men det bragte DSF og Sortkrudt skytterne tættere sammen :smile:

Og ulovliggørelse af hovedparten af vore våben ... det kan man da kalde frihedsbegrænsende!

Og som tingene ser ud lige nu, så stemmer jeg imod forslaget igen næste gang.

Husk også lige på, at der er to ting der bliver afgørende for om man kan troppe op på en skydebane, og skyde med de våben man nu lyster:
1. Banens sikkerheds- og miljø-godkendelse.
2. Økonomi

Ad 1.
Godkendelser er dyre og arbejdstunge. Her lægger DGI nogle kræfter i arbejdet gennem Skydebaneforeningen, og uden det, ville skydning lige så langsomt dø i Danmark. Unionen hjælper her meget lidt.

Ad 2.
Det nye strukturforslag indeholder også en omlægning af økonomien. Når du ikke længere skal være med i et bestemt forbund, for at kunne skyde med det du nu ønsker, så betyder det at økonomien i det forbund der varetager dine interesser, nu får hele eller store dele af sit økonomiske fundament fra Unionen. Her er man desværre nødt til også at lege djævlens advokat lidt, og tænke over hvor meget DSF betyder for skydning med alt andet end olympiske våben i Danmark, og hvor meget Sortkrudt forbundet betyder for skydning med historiske våben - og hvor lidt der ville være af udvikling i mulighederne, hvis økonomien blev stærkt beskåret. Og så kan man samtidig tænke over hvor økonomien har klemt, de sidste 10 år, og om det bliver værre, med ændringerne i de tilskud Unionen lever af.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Frantz » 10. jan 2021, 19:01

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 08:45
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 08:05
FBN skrev:
9. jan 2021, 17:51
Husqvarna 146 i 9,3x62. kan IKKE komme på SKV.
Den har for stor kaliber, i SKV systemmet er det 8,60 mm (.338)
Uanset om det er DSF,DGI eller DSU.

Ja...mærkligt nok ligger der en begrænsning i kaliber. Historisk skydning burde omfatte alle kaliber og våben man kan sætte i et historisk sammenhæng. Der er sikkert mange der skyder med sortkrudts våben og kaliber der ikke gider at bøvle med tilladelse til sortkrudt og alt det halløj. ..f.eks hvis man har en M71 Mauser i 11,15x60R...eller en .577 Snider. Osv osv.
Det er sortkrudt forbundet, der insisterer på, at skal man skyde med sortkrudt, så skal man være medlem af sortkrudt klub.

Historisk riffel skydning er en diciplin for sig selv, der er også begrænsninger på våben.
Krav til våben
pibe, sigtemidler, lås, bundstykke, aftræk, rem og kolbe af oprindelig konstruktion.
2. repetérvåben, herunder våben omdannet fra andet ladesystem til repetérfunktion.
3. Modelår 1950 eller tidligere (tilbage til og med 1886) Med modelår forstås det år geværet er approberet/antaget i et militært system eller politi/toldvæsen.
4. ISSF's tekniske specifikationer for storkalibret standardriffel.
Klasser
Der skydes i følgende klasser
Klasse A: Otterup M/52, M/58 og M/69.
Klasse B: Krag-Jørgensen M/92, Svensk gevær M/96, Gew98 ompibet til 6,5 mm.
Klasse C: Dansk gevær M/89, Enfield P14, Enfield P17 (US Model of 1917, gevær M 17/53) , Svensk gevær M/38, Gevær M/50 (Garand) ombygget til repetér, Schmidt-Rubin M/1889 og M/1911, Enfield No.4, Mk.1*, K98k ompibet til 6,5mm, Springfield 1903 (A3), Mosin-Nagant (7,62*54R), Gew98 i kaliber 8*57.
Klasse D: Schmidt-Rubin M/31, Springfield 1903, Lee-Enfield No.1, Mk.III, K98k i kalibrene 8*57 og 7,62*63, Dansk gevær M/89 (artillerikarabinen).
Klasse E: US Karabin M1.
Klasse X: Alle historiske rifler med sigtekikkert af original model eller reproduktion deraf. Der må bruges fast anlæg bestående af feltmæssige genstande, historiske ammunitionskasser, pak- eller rygsække
Ikke moderne 'Bench-Rest' støtter.
Mvh
Grey
Når der ligger op til at våbenet skal være så historisk korrekt, hvorfor er der så nogle af våbene der skal ompibes? Og hvorfor skal et historisk våben ødelægges til repater?
Gatant er nu tilladt til jagt med 2 skyd, men skal stadig ødelægges til historisk skydning.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Bofhenator » 10. jan 2021, 19:01

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 17:24
Bofhenator skrev:
10. jan 2021, 17:15
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.

Mvh
Grey
Jeg ved ikke om det er passende i denne tråd, men kan du ikke uddybe det? Det er ikke en historie jeg er bekendt med (så det er nok foregået inden jeg blev blandet ind i foreningsskydning).
Det er nu ikke så lang tid siden nogle år bare.

Men ville fra Unionens side opløse forbundene, så alle klubber under Unionen, blev tilknytte direkte til Unionen.
Og dermed ville alle Unions skydningen, Sortkrudt, DSF, histrorisk riffel kunne skydes, hvis man bare var medlem af 1 klub under Unionen.
Istedet som idag, hvor man skal være medlem af flere klubber.

Forbundene, skulle så være udvalg i stedet(dette er frit efter hukommelsen, så der kan være unøjagtigheder i dette).

Mvh
Grey
Ahh, joh, så er jeg med.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 10. jan 2021, 19:08

Fast Fumble skrev:
10. jan 2021, 18:33
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 17:24
Bofhenator skrev:
10. jan 2021, 17:15
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet.
Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.
Jeg ved ikke om det er passende i denne tråd, men kan du ikke uddybe det? Det er ikke en historie jeg er bekendt med (så det er nok foregået inden jeg blev blandet ind i foreningsskydning).
Det er nu ikke så lang tid siden nogle år bare.
Men ville fra Unionens side opløse forbundene, så alle klubber under Unionen, blev tilknytte direkte til Unionen.
Og dermed ville alle Unions skydningen, Sortkrudt, DSF, histrorisk riffel kunne skydes, hvis man bare var medlem af 1 klub under Unionen.
Istedet som idag, hvor man skal være medlem af flere klubber.
Forbundene, skulle så være udvalg i stedet(dette er frit efter hukommelsen, så der kan være unøjagtigheder i dette).
Åh, det arbejdes der nu stadig på! Det kommer til afstemning igen på næste delegeret-møde.
Men det er en ret forsimplet opstilling af forslaget, som har mange effekter, der er knap så "friheds-skabende". Og lad os lige huske på, at når specielt DSF og Sortkrudt er lidt kritiske, når der skal laves ny organisations struktur i Unionen, så skyldes det at det ikke er SÅ mange år siden, at et udvalg under Unionen var meget, meget tæt på at gøre hovedparten af vore våben ulovlige. DSF og Sortkrudt ønsker ikke en situation, hvor den slags pludselig kan vedtages, uden at vi har mulighed for at stoppe det. Det kunne vi jo trods alt sidste gang, selvom det kostede ret meget arbejde. Men det bragte DSF og Sortkrudt skytterne tættere sammen :smile:

Og ulovliggørelse af hovedparten af vore våben ... det kan man da kalde frihedsbegrænsende!

Og som tingene ser ud lige nu, så stemmer jeg imod forslaget igen næste gang.

Husk også lige på, at der er to ting der bliver afgørende for om man kan troppe op på en skydebane, og skyde med de våben man nu lyster:
1. Banens sikkerheds- og miljø-godkendelse.
2. Økonomi

Ad 1.
Godkendelser er dyre og arbejdstunge. Her lægger DGI nogle kræfter i arbejdet gennem Skydebaneforeningen, og uden det, ville skydning lige så langsomt dø i Danmark. Unionen hjælper her meget lidt.

Ad 2.
Det nye strukturforslag indeholder også en omlægning af økonomien. Når du ikke længere skal være med i et bestemt forbund, for at kunne skyde med det du nu ønsker, så betyder det at økonomien i det forbund der varetager dine interesser, nu får hele eller store dele af sit økonomiske fundament fra Unionen. Her er man desværre nødt til også at lege djævlens advokat lidt, og tænke over hvor meget DSF betyder for skydning med alt andet end olympiske våben i Danmark, og hvor meget Sortkrudt forbundet betyder for skydning med historiske våben - og hvor lidt der ville være af udvikling i mulighederne, hvis økonomien blev stærkt beskåret. Og så kan man samtidig tænke over hvor økonomien har klemt, de sidste 10 år, og om det bliver værre, med ændringerne i de tilskud Unionen lever af.
Enig vedr- DSF. uden dem ingen IPSC og spændende riffelskydning, men hvad sker der nu.
Men hvad gør forbundene egenligt for de penge de modtager fra medlemmerne. Det er jo ikke ringe summer.

Sortkrudt forbundet har ikke offenligtgjort deres regnskab siden 2018, og det så ikke smukt ud, DSF regnskab anerjeg intet om.

Mvh
Grey

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af FBN » 10. jan 2021, 19:30

Jeg vil personligt også være bekymret over hvis DSU
for så stor magt :shock:

Der har jeg meget mere tiltro til DSF og DGI :thumbup:
De arbejder imø for det mere “frie/sjove” og brede.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af T-REX » 10. jan 2021, 20:04

Frantz skrev:
10. jan 2021, 19:01

Når der ligger op til at våbenet skal være så historisk korrekt, hvorfor er der så nogle af våbene der skal ompibes? Og hvorfor skal et historisk våben ødelægges til repater?
Gatant er nu tilladt til jagt med 2 skyd, men skal stadig ødelægges til historisk skydning.
Fordi der i våbencirkulæret står: om halvautomater: Tilladelse gives kun, til Jagt.
Kapitel 2

Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler

§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,

2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, halvautomatiske pistoler og revolvere,

3) halvautomatiske rifler og

4) andre lignende særligt farlige skydevåben.

Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2016/10222

Der er så kommet en ændring, der tillader halvautomater til jagt, at have 3 skud, i Magasinet, såfremt de er af en kaliber, der er egnet, til Klasse 1 Vildt.
Ligesom halvauto i .22LR uden begrænsninger, kan anvendes, til regulering.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392

Men kravet om halvauto og jagt, er uændret.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Dansken » 10. jan 2021, 20:26

Bygork skrev:
10. jan 2021, 17:13

Kan jeg finde en fin Husky i 640 (648) i 8x57is med m98 lås, ville det være lidt interessant.

Utroligt at de gamle Husqvarna rifler med 98 lås ikke er mere eftertragtet. Jeg synes at med deres historie, brunering og følelsen af kvalitet ofte overgår mange nye rifler. Ved godt 98 låsen ikke er lige efterspurgt af alle, men der er jo masser af muligheder for at pimpe dem lidt op :-)
Den er da ikke så svær at finde- heroppe :blink:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Fast Fumble » 10. jan 2021, 21:57

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 19:08
Men hvad gør forbundene egenligt for de penge de modtager fra medlemmerne. Det er jo ikke ringe summer.
Sortkrudt forbundet har ikke offenligtgjort deres regnskab siden 2018, og det så ikke smukt ud, DSF regnskab anerjeg intet om.
DSF's regnskaber offentliggøres hvert år, de er ret transparente. De laver en masse tiltag, og bruger også en del ressourcer på at hjælpe nye foreninger i gang med fx IPSC, det kan være lidt "tungt" i udstyr for en forening med kun få aktive DSF skytter, og ingen erfaring.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Greyberd63 » 10. jan 2021, 22:04

Fast Fumble skrev:
10. jan 2021, 21:57
Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 19:08
Men hvad gør forbundene egenligt for de penge de modtager fra medlemmerne. Det er jo ikke ringe summer.
Sortkrudt forbundet har ikke offenligtgjort deres regnskab siden 2018, og det så ikke smukt ud, DSF regnskab anerjeg intet om.
DSF's regnskaber offentliggøres hvert år, de er ret transparente. De laver en masse tiltag, og bruger også en del ressourcer på at hjælpe nye foreninger i gang med fx IPSC, det kan være lidt "tungt" i udstyr for en forening med kun få aktive DSF skytter, og ingen erfaring.
ER nysgerrig hvor kan man finde dem.

Mvh
Grey

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2021, 22:43

Greyberd63 skrev:
10. jan 2021, 16:31
Rigbymauser skrev:
10. jan 2021, 13:57
Grey63

Jeg er nok lidt mere frihedstænkende end hvad dansk foreningskultur tillader..LOL.

Jeg tænker man bare kan komme og skyde med hvad man har, bare det er historiske våben fra f.es WW2. Herfra er ballet åben og alt det der halløj med klasseinddelinger er noget frihedsbegrænsende. Når dette er skrevet ved jeg vi er i Danmark og her skal der være regler om eet eller andet. Der er også mange danskere der ikke kan fungere uden der står een og fortæller dem hvad de må og ikke må(ligesom i samfundet).

Egentlig burde man bare kunne troppe op på en skydebane og skyde med det man har lyst til og finde sammen med dem der har interesse for det man selv interessere sig for.
Unionen prøvede faktisk at give al skydning under Unionen fri, men DSF og Sortkrudt forbundet protesterede vildt.

Mvh
Grey
Det kunne være spændende at vide præcist hvorfor DSF og Sortkrudt er imod det - det fulde sandhed :inspect: :popkorn:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af Fast Fumble » 10. jan 2021, 23:27

Bjarne41 skrev:
10. jan 2021, 22:43
Det kunne være spændende at vide præcist hvorfor DSF og Sortkrudt er imod det - det fulde sandhed :inspect: :popkorn:
Jeg har givet mit bud her:
viewtopic.php?p=965215#p965153

(Husk at læse indlæggene i tråden)

Men jeg kan da tilføje, at Unionen, som DSF og sortkrudt er medlem af, og som derfor er vores forhandlere overfor myndighederne, lige siden EU våbendirektivets implementering i Danmark, har "arbejdet på" at få de dispensationer som direktivet åbner for, til fx lange magasiner. Og det bruger jeg personligt som "termometer" for hvor interesserede DSU er i at forhandle vore udfordringer for os. Og som man kan se på nogle interessante tråde på FB lige nu, så sker der NADA! Og faktisk var det også "våbenrådet" som DSU deltager i på vore vegne, der fjernede den grandfathering klausul, som tillod de der allerede havde lange magasiner, at beholde dem. SKV havde ellers informeret tydeligt om at den grandfathering naturligvis bestod, også når man fornyede sine tilladelser, men vupti, så var den pist væk.

Det fortæller mig, at DSU stadig ikke ønsker våben til dynamiske eller historiske discipliner. For de forhandler ikke, de rykker kun symbolsk, og de har det helt fint med at der ikke sker noget i sagerne. Er det sådan en organisation hvor jeg gerne ser magten centraliseret, og økonomien topstyret? Næh... Jeg havde store forhåbninger da der fra talerstolen blev proklameret, at nu var der skred i forhandlingerne. Men denne "forhandlingsteknik" - eller forhalingsteknik - den ser jeg som indikation på at den bestyrelse der repræsenterer mig, er nogle forløgne pampere, for hvem jeg bare er kontingent-betaler og stemme-kvæg.
Så jeg stemmer imod igen til næste delegeret forsamling.

Kig evt her:
https://www.facebook.com/groups/7126932 ... &ref=notif
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Historisk skydning og våben

Indlæg af FBN » 10. jan 2021, 23:45

Og i bud og grund er det vel også
økonomien for DSF, så de ikke pludselig står
med mindre og gøre med.

Samt sikre at når de så er oprettet som en slags
underafdeling at de ikke bare kan blive nedlagt
og få fjernet skydediscipliner på en general forsamling
i hovedbestyrelse, hvor man måske er mere ,
Interesseret i at skaffe penge og deres
ol skydninger og “rødvins” skydninger kørende.

Jeg er så ikke vild med at DSF mener at det kun
er IPSC skytter som kan stemme/stille op til komite.
der må alle medlemmer være lige, bare man er
medlem og aktiv skydende i den DSF disciplin.....
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar