Er der nogen i dette forum, som har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Jakob1981
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2021, 09:35
Interesser: Haglgeværer
Geografisk sted: Haslev

Er der nogen i dette forum, som har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har?

Indlæg af Jakob1981 » 15. jan 2021, 10:36

Hej herinde.

Jeg er den lykkelige ejer af en AYA Ambassador og en Super Prince. Jeg har, uden større held, søgt på noget historie omkring importen af netop AYA, til det danske marked. Jeg har søgt mig til, at det startede i 50'erne, med Julius Guldmann, Korsør der importerede. Min interesse ligger egentlig i, at få kendskab til de model-navne der blev leveret i Danmark. De hedder jo ikke det samme som på de andre markeder, f.eks. i Spanien og i England.
Desuden er der også nogle Ambassador-modeller, som har navnet "Guldmann" i betegnelsen.
Er der en forskel på en Ambassador med og uden "Guldmann" i model-navnet?


Er der ikke nogen i dette forum, der har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har? Eller i det hele taget har indgående kendskab til det samarbejde der var mellem Guldmann og AYA?

Jeg har på en Svensk hjemmeside fundet følgende info omkring modellerne og hvad de svarer til:
http://www.shotguns.se/html/nordic_models.html
AYA Nordic Models.png

På forhånd tak!


MVH

Jakob
Senest rettet af Jakob1981 15. jan 2021, 11:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Er der nogen i dette forum, som har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har?

Indlæg af Ølgaard » 15. jan 2021, 11:10

Jakob1981 skrev:
15. jan 2021, 10:36
Hej herinde.

Jeg er den lykkelige ejer af en AYA Ambassador og en Super Prince. Jeg har, uden større held, søgt på noget historie omkring importen af netop AYA, til det danske marked. Jeg har søgt mig til, at det startede i 50'erne, med Julius Guldmann, Korsør der importerede. Min interesse ligger egentlig i, at få kendskab til de model-navne der blev leveret i Danmark. De hedder jo ikke det samme som på de andre markeder, f.eks. i Spanien og i England.
Desuden er der også nogle Ambassador-modeller, som har navnet "Guldmann" i betegnelsen.
Er der en forskel på en Ambassador med og uden "Guldmann" i model-navnet?

Er der nogen i dette forum, som har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har?

På forhånd tak!


MVH

Jakob
Der var engang en importør af jagtvåben som hed Guldmann.

:razz: :razz:

Jakob1981
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2021, 09:35
Interesser: Haglgeværer
Geografisk sted: Haslev

Re: Er der nogen i dette forum, som har et større kendskab til de forskellige Danske AYA-betegnelser end jeg har?

Indlæg af Jakob1981 » 15. jan 2021, 11:37

Har gravet mere i det og fundet yderligere.

Se det opdaterede indlæg!


Mvh.

Jakob

Besvar