Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Flugteren » 18. jan 2021, 13:08

Så lige denne på YouTube. Ret sjovt at se Ian besøge forskellige danske steder og butikker. Jeg formoder, at denne video må stamme fra 2018/19, da han var i København.


youtu.be/4Q0mrMfmzK0

S
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 127
Tilmeldt: 8. sep 2004, 09:58
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af S » 18. jan 2021, 14:24

Interessant video! Nogle fine våben han konstruerede, og den tørtrænings feature på M80'eren er da smart!

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Ølgaard » 18. jan 2021, 15:08

Jeg undersøgte engang hvor Agners prototyper var endt, der ligger flere på Tøjhuset (vil ikke kalde det andet).

Og Politiet har en hel del, jeg talte dengang med en venlig betjent om våben (de findes), og han sagde der var mange spændende ting, hvis der engang var en som ville skrive en bog om Agner, og han var bekendt med flere våben som han havde graveret som er i privat eje, udover dem som HH har liggende.

Kunne være spændende at se hvad han ellers har lavet end dem som vi er bekendt med, der skulle være forskellige som han havde lavet til politiet, i forskellige kalibre som blev forkastet.

:razz: :razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2021, 17:29

Ølgaard skrev:
18. jan 2021, 15:08
Jeg undersøgte engang hvor Agners prototyper var endt, der ligger flere på Tøjhuset (vil ikke kalde det andet).

Og Politiet har en hel del, jeg talte dengang med en venlig betjent om våben (de findes), og han sagde der var mange spændende ting, hvis der engang var en som ville skrive en bog om Agner, og han var bekendt med flere våben som han havde graveret som er i privat eje, udover dem som HH har liggende.

Kunne være spændende at se hvad han ellers har lavet end dem som vi er bekendt med, der skulle være forskellige som han havde lavet til politiet, i forskellige kalibre som blev forkastet.

:razz: :razz:
Jeg har skudt med M/80eren flere gange, en af skytterne i "min" forening har den, det er en fin fin pistol!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Greyberd63 » 18. jan 2021, 17:57

En af vores skytter har fornyligt købt en M80 på Lauritz, gav 1800 + gebyr for den

Han er en god skytte, og oplyste efter at have skudt med den, den skyder sgu bedre en min dyre feinwerkbau.

Mvh
Grey

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af T-REX » 18. jan 2021, 18:10

En skytte kammerat havde en Agner M80, der gik fullauto.
Først skød han 1 10'er, derefter 4 STK....
De 4 sidste, sad i samme(lidt store) hul, og kom så hurtigt, at det lød, som ET skud.
Jeg stod på banen, ved siden af.

Det viste sig, at fjederen til aftræksvægten var blevet slap.
Han fik den skiftet, men han havde mistet tiltroen til pistolen, så den blev solgt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Elbæk » 18. jan 2021, 21:50

En af skytterne i den forening jeg skyder i har haft en M80 i flere år, hun kan ikke få den til at funktionere stabilt uanset hvilken ammunition hun skyder med. Til en grad hvor skytten stort set ikke får skudt.

2-3 gange pr. magasin er der funkfejl, enten føde- eller ekstraktionsfejl.

En knækket udkaster er blevet udskiftet - og i samme omgang fik våbnet en generel gennemgang hos bøssemageren. Dette hjalp i en kort periode, men kun i en kort periode.

Mange forskellige typer og mærker ammunition har været prøvet, pistolen er meget kræsen mht. ammunition, både hvad angår funktionering og præcision. Desværre lader det til at den ammunition som pistolen skyder mest stabilt med samtidig er noget af det mindst præcise - og vice versa.

Pistolen bliver vedligeholdt af skyttens kæreste, som er erfaren skytte og våbenmekaniker i forsvaret. Det er renset og smurt bedre end mine egne våben oftest er.

Jeg har selv skudt med pistolen flere gange - ligeså har mere erfarne skytter. Vi oplever de samme problemer som skytten selv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Bofhenator » 18. jan 2021, 21:58

Elbæk skrev:
18. jan 2021, 21:50
En af skytterne i den forening jeg skyder i har haft en M80 i flere år, hun kan ikke få den til at funktionere stabilt uanset hvilken ammunition hun skyder med. Til en grad hvor skytten stort set ikke får skudt.

2-3 gange pr. magasin er der funkfejl, enten føde- eller ekstraktionsfejl.

En knækket udkaster er blevet udskiftet - og i samme omgang fik våbnet en generel gennemgang hos bøssemageren. Dette hjalp i en kort periode, men kun i en kort periode.

Mange forskellige typer og mærker ammunition har været prøvet, pistolen er meget kræsen mht. ammunition, både hvad angår funktionering og præcision. Desværre lader det til at den ammunition som pistolen skyder mest stabilt med samtidig er noget af det mindst præcise - og vice versa.

Pistolen bliver vedligeholdt af skyttens kæreste, som er erfaren skytte og våbenmekaniker i forsvaret. Det er renset og smurt bedre end mine egne våben oftest er.

Jeg har selv skudt med pistolen flere gange - ligeså har mere erfarne skytter. Vi oplever de samme problemer som skytten selv.
Øv, det er en svær pistol at få support på.

Det er en våbensmed der har den jeg har fået lov at pille ved, jeg kan prøve at høre ham om han har nogle tanker?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

TMF
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 70
Tilmeldt: 28. jan 2010, 04:25
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 3 times
Been thanked: 18 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af TMF » 19. jan 2021, 08:52

hej
jeg har selv haft en m80 for en del år siden.
min havde det problem at den knækkede slagstifter hurtigere end jeg kunne skaffe nye,
manden bag denne side:

http://agnerpistoler.dk/

Ib, hedder han, havde vist nok arbejdet hos Saxhøj og sagde at den jeg havde var blevet samlet af stumper da produktioen stoppede.
han fandt ud af at slagstift hullet var boret lidt skævt, han fik rettet op på det, aner ikke hvordan, men den kom til at skyde helt hæderligt.
hvis han stadig er i live, han var godt op i årene, så prøv at skrive til ham hvis i har problemer, hans mail er nederst på hans hjemmeside
mvh

TMF
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 70
Tilmeldt: 28. jan 2010, 04:25
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 3 times
Been thanked: 18 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af TMF » 19. jan 2021, 09:29

kom lige i tanke om, at en skyttekammerat på et tidspunkt havde en M5.
skød som en drøm så vidt jeg husker, men magasin udløser fjederen havde det med at blive slap eller knække.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Flugteren » 19. jan 2021, 10:35

Det kunne være sjovt, hvis ejerne af disse våben uploadede nogle videoer af pistolerne "in action", så flere folk kan se dem fungere. Det er denne slags ting, jeg holder af, når jeg ser FW. Våbene, historien og mekanikken bliver bevaret for eftertiden på film, billeder og tekst, så "glemte" våben kommer frem i lyset.

:razz:

Noob - 2021
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. jan 2021, 12:05
Interesser: samlervåben og optik.
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Noob - 2021 » 9. feb 2021, 14:52

På en hel andet note, men relaterer til Forgotten weapons, så finder jeg det ret trist Ian McCollum ikke nåede at se
tøjhuset i sine velmagts dage. Det var et af de fineste og mest omfattende museum i Europa.

Man kan kalde museet udstillings prioritering hvad man vil men jeg er stadig forbløffet
hvor lidt diskussion dette medførte i det offentlige forum selv dengang det foregik.

For min del er en 1 sal hvor man kan køre Gokart uden at ramme andet end ydervægge uden attraktionsværdi.

Dette lader til at være en udvikling generelt : I Ians nyere video herunder, hvor har han har en længere samtale med
2 museums kuratorer omkring hvilken udvikling man vælger disse udstillinger skal gå.

https://www.youtube.com/watch?v=Oqar7if25bA

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Forgotten Weapons - Pistols of Denmark's Artist-Turned-Inventor Bent Agner Nielsen

Indlæg af Marius » 9. feb 2021, 19:44

Noob - 2021 skrev:
9. feb 2021, 14:52
...
Man kan kalde museet udstillings prioritering hvad man vil men jeg er stadig forbløffet
hvor lidt diskussion dette medførte i det offentlige forum selv dengang det foregik....
Denne tråd indeholder en del opsamling på de diskussioner vi har haft herinde om skandalen.

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=60477
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Besvar