MG 42 som halvauto... nice!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
VZ54
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 15. sep 2007, 20:03
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af VZ54 » 23. mar 2021, 15:06

Den bliver nok svær at få tilladelse til, men det ku' være fedt at stille op med sådan en kanon, når riflen skal indskydes inden bukkejagten :rolf:
Hessen Arms MG 42 - Halvauto :rock: :numberone:
https://www.egun.de/market/item.php?id=13979253
Man kan aldrig få for mange ladebøger

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af PSindrup » 23. mar 2021, 15:20

VZ54 skrev:
23. mar 2021, 15:06
Den bliver nok svær at få tilladelse til, men det ku' være fedt at stille op med sådan en kanon, når riflen skal indskydes inden bukkejagten :rolf:
Hessen Arms MG 42 - Halvauto :rock: :numberone:
https://www.egun.de/market/item.php?id=13979253
Jeg er ikke sikker på at der er mange konsortier der vil byde dig velkommen hvis du dukker op med et patronbælte slynget over skulderen :giggle: :twisted:

Peter

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af WRanG » 23. mar 2021, 15:21

Har set dem en del gange på egun.de
Det burde vel ikke være et problem med tilladelse til sådan en. Den er halv auto, og kaliberen er tilladt...
Den er bare tungt som et ondt år :) og koster da også lidt mønt
- History is written by the victors -

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 582
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 32 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Dumpe » 23. mar 2021, 15:24

Årh hva der er da kun 2 bønner i båndet.
Selv om jeg kunne, er jeg for nærig til at ofre Kr 36000, på sådan en skyder. Havde det være 12,7, eller lignende, var det en anden sag.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Epae » 23. mar 2021, 15:25

WRanG skrev:
23. mar 2021, 15:21
Har set dem en del gange på egun.de
Det burde vel ikke være et problem med tilladelse til sådan en. Den er halv auto, og kaliberen er tilladt...
Den er bare tungt som et ondt år :) og koster da også lidt mønt
bliver sjovt at se svaret når du udfylder ansøgningen til tilladelsen og skal nævne magasinkapacieten... skriver du "bæltefødet" tænker jeg nogen får et anfald hos PAC :mrgreen:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af WRanG » 23. mar 2021, 15:29

''Det er til grisejagt i sverige'' - ''De er farlige når de kommer i flok'' :fun:
Epae skrev:
23. mar 2021, 15:25
WRanG skrev:
23. mar 2021, 15:21
Har set dem en del gange på egun.de
Det burde vel ikke være et problem med tilladelse til sådan en. Den er halv auto, og kaliberen er tilladt...
Den er bare tungt som et ondt år :) og koster da også lidt mønt
bliver sjovt at se svaret når du udfylder ansøgningen til tilladelsen og skal nævne magasinkapacieten... skriver du "bæltefødet" tænker jeg nogen får et anfald hos PAC :mrgreen:
- History is written by the victors -

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af LJ » 23. mar 2021, 15:35

Epae skrev:
23. mar 2021, 15:25
bliver sjovt at se svaret når du udfylder ansøgningen til tilladelsen og skal nævne magasinkapacieten... skriver du "bæltefødet" tænker jeg nogen får et anfald hos PAC :mrgreen:
:fun:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Cp-Medic » 23. mar 2021, 16:48

altså jeg kunne godt være fristet

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Frantz » 23. mar 2021, 17:07

Pas på med at nævne sådan et våben......
Jeg kom til at nævne og fik en masse hate.....

viewtopic.php?f=53&t=85028
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af NSander » 23. mar 2021, 17:30

Frantz skrev:
23. mar 2021, 17:07
Pas på med at nævne sådan et våben......
Jeg kom til at nævne og fik en masse hate.....

viewtopic.php?f=53&t=85028
Det har måske ikke så meget med våbnet at gøre, som det handler om, at når der kommer et nyt medlem, og stiller mange spørgsmål der kunne betragtes som værende i gråzonen, så kan man nogle gange få den mistanke, at der er nogen ude på at miskreditere jægerstanden, eller en journalist der baiter efter en god historie.

Hvis det var Elbæk, Lycon, etc. Der startede den hypotetiske debat, om en MG42 klon, på tilladelse som repeter. Så tror jeg faktisk debatten ville være udlukkende sober.

Man møder nogle gange det samme, hvis man frekventerer skytteforeninger. En eller anden ukendt person, der møder op, og på sin første dag spørger "Hvornår må jeg tage en pistol med hjem, kan den her skyde gennem en bildør? Hvad er det kraftigste våben i har" etc. Ting som folk bliver lidt foruroligede over, fordi vores bedste værn, som jægere og skytter, for at vi fortsat kan dyrke vores hobby, er en selvjustits, der sikrer at ikke gud og hver man bliver associeret med "jagt" eller "skytteforeninger", da det kan betyde skydesportens død.

Der er altid plads til en fornuftig diskussion, om, hvordan en MG42 ville egne sig som rådyr riffel, eller hvor vidt en 14,5x114mm kan skyde gennem en Lada Niva på langs. Men det hele handler om kontekst.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Greyberd63 » 23. mar 2021, 17:54

Vores vinklesliper bevæbnet MOD, beskrive sin holdning ganske malerisk, den tåler en gentagelse
Jeg plejer heller ikke at være til den sippede og restriktive side.

Men lige i dette tilfælde, der har jeg altså følelsen af, at nogen løber rundt og spreder "en dårlig" på vores allesammens yndlings horehus.

Man har måske en fest, men vi andre kommer til at slås med kløen og blærerne senere. Og måske må etablisementet ende med at dreje nøglen om.

Not cool...... Not cool at all.😒
Mvh
Grey

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Agamemnon » 23. mar 2021, 18:46

WRanG skrev:
23. mar 2021, 15:21
Det burde vel ikke være et problem med tilladelse til sådan en. Den er halv auto, og kaliberen er tilladt...
Hvis den nogensinde har været fuldautomatisk, og dermed er konverteret til halvautomatisk, så er svaret nej.

Dén mulighed døde 12SEP2018, da våbenbekendtgørelsen blev ændret, som følge af revisionen af EU's våbendirektiv.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210107-194619.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Agamemnon » 23. mar 2021, 18:48

Greyberd63 skrev:
23. mar 2021, 17:54
Vores vinklesliper bevæbnet MOD, beskrive sin holdning ganske malerisk, den tåler en gentagelse
Jeg plejer heller ikke at være til den sippede og restriktive side.

Men lige i dette tilfælde, der har jeg altså følelsen af, at nogen løber rundt og spreder "en dårlig" på vores allesammens yndlings horehus.

Man har måske en fest, men vi andre kommer til at slås med kløen og blærerne senere. Og måske må etablisementet ende med at dreje nøglen om.

Not cool...... Not cool at all.😒
Mvh
Grey
Kæft hvor kan jeg være poetisk, når det tager mig ☝️🤓
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Frantz » 23. mar 2021, 18:57

NSander skrev:
23. mar 2021, 17:30
Frantz skrev:
23. mar 2021, 17:07
Pas på med at nævne sådan et våben......
Jeg kom til at nævne og fik en masse hate.....

viewtopic.php?f=53&t=85028
Det har måske ikke så meget med våbnet at gøre, som det handler om, at når der kommer et nyt medlem, og stiller mange spørgsmål der kunne betragtes som værende i gråzonen, så kan man nogle gange få den mistanke, at der er nogen ude på at miskreditere jægerstanden, eller en journalist der baiter efter en god historie.

Hvis det var Elbæk, Lycon, etc. Der startede den hypotetiske debat, om en MG42 klon, på tilladelse som repeter. Så tror jeg faktisk debatten ville være udlukkende sober.

Man møder nogle gange det samme, hvis man frekventerer skytteforeninger. En eller anden ukendt person, der møder op, og på sin første dag spørger "Hvornår må jeg tage en pistol med hjem, kan den her skyde gennem en bildør? Hvad er det kraftigste våben i har" etc. Ting som folk bliver lidt foruroligede over, fordi vores bedste værn, som jægere og skytter, for at vi fortsat kan dyrke vores hobby, er en selvjustits, der sikrer at ikke gud og hver man bliver associeret med "jagt" eller "skytteforeninger", da det kan betyde skydesportens død.

Der er altid plads til en fornuftig diskussion, om, hvordan en MG42 ville egne sig som rådyr riffel, eller hvor vidt en 14,5x114mm kan skyde gennem en Lada Niva på langs. Men det hele handler om kontekst.
Jeg er på ingen måde ny og heller ikke anonym. Mange ved hvem jeg er da jeg er aktiv konkurrence skytte.

Diskussionen om dette våben starte meget fornuftigt med debat om bla andet det tosset og underlige ved dette våben. Men pludselig drejede debatten sig til at skulle have planer om at købe dette våben og udfordre vores våben lov. Det er grunden til "edit" I toppen.
Vil faktisk heller har en svd, m1 karabin eller m1 garant hvis jeg endelig skal ha et krigs kamp lignende våben.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af HR » 23. mar 2021, 19:56

Frantz skrev:
23. mar 2021, 18:57
NSander skrev:
23. mar 2021, 17:30
Frantz skrev:
23. mar 2021, 17:07
Pas på med at nævne sådan et våben......
Jeg kom til at nævne og fik en masse hate.....

viewtopic.php?f=53&t=85028
Det har måske ikke så meget med våbnet at gøre, som det handler om, at når der kommer et nyt medlem, og stiller mange spørgsmål der kunne betragtes som værende i gråzonen, så kan man nogle gange få den mistanke, at der er nogen ude på at miskreditere jægerstanden, eller en journalist der baiter efter en god historie.

Hvis det var Elbæk, Lycon, etc. Der startede den hypotetiske debat, om en MG42 klon, på tilladelse som repeter. Så tror jeg faktisk debatten ville være udlukkende sober.

Man møder nogle gange det samme, hvis man frekventerer skytteforeninger. En eller anden ukendt person, der møder op, og på sin første dag spørger "Hvornår må jeg tage en pistol med hjem, kan den her skyde gennem en bildør? Hvad er det kraftigste våben i har" etc. Ting som folk bliver lidt foruroligede over, fordi vores bedste værn, som jægere og skytter, for at vi fortsat kan dyrke vores hobby, er en selvjustits, der sikrer at ikke gud og hver man bliver associeret med "jagt" eller "skytteforeninger", da det kan betyde skydesportens død.

Der er altid plads til en fornuftig diskussion, om, hvordan en MG42 ville egne sig som rådyr riffel, eller hvor vidt en 14,5x114mm kan skyde gennem en Lada Niva på langs. Men det hele handler om kontekst.
Jeg er på ingen måde ny og heller ikke anonym. Mange ved hvem jeg er da jeg er aktiv konkurrence skytte.

Diskussionen om dette våben starte meget fornuftigt med debat om bla andet det tosset og underlige ved dette våben. Men pludselig drejede debatten sig til at skulle have planer om at købe dette våben og udfordre vores våben lov. Det er grunden til "edit" I toppen.
Vil faktisk heller har en svd, m1 karabin eller m1 garant hvis jeg endelig skal ha et krigs kamp lignende våben.
Jeg har læst den tråd igennem igen og kan virkelig ikke se noget hate. Du bad om en diskussion og den fik du. Prøv selv at læse den igennem igen med et neutralt standpunkt. Hvis det ikke hjælper, så find en kuglepen og den sidste tråd i jokes 2. :twisted:
Peace-
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Bofhenator » 23. mar 2021, 20:48

Frantz skrev:
23. mar 2021, 18:57
...
Jeg er på ingen måde ny og heller ikke anonym. Mange ved hvem jeg er da jeg er aktiv konkurrence skytte.

...
"Ny" er jo relativt og særdeles subjektivt.

Men du har en historik med at spørge ind til grænsetilfældene.
"Må man dit, kan man dat"

det kan være det var derfor den respons du fik havde en tone du opfattede (mere eller mindre reelt) som du fik lidt hate?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af APE74 » 30. apr 2021, 16:05

Var hjemme ved en kollega (herovre i USA) som har saadan een, ulempen med semi er, at den ikke skyder med aaben bolt,, saa man skal tage ladegreb hvergang - saa virker lidt som en bolt action...
Ved ikke om det er den samme som dem fra DE.. men det er den maade som de bliver gjort lovlige herovre

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Flugteren » 30. apr 2021, 16:58

APE74 skrev:
30. apr 2021, 16:05
Var hjemme ved en kollega (herovre i USA) som har saadan een, ulempen med semi er, at den ikke skyder med aaben bolt,, saa man skal tage ladegreb hvergang - saa virker lidt som en bolt action...
Ved ikke om det er den samme som dem fra DE.. men det er den maade som de bliver gjort lovlige herovre
Så er det fordi, at den er bygget på et samlesæt og ikke konverteret korrekt til semiauto, for det bør være muligt at bygge en form for gassystem ind i riflen, så den rent faktisk fungerer som semi auto.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Kenned » 1. maj 2021, 13:23

Flugteren skrev:
30. apr 2021, 16:58
APE74 skrev:
30. apr 2021, 16:05
Var hjemme ved en kollega (herovre i USA) som har saadan een, ulempen med semi er, at den ikke skyder med aaben bolt,, saa man skal tage ladegreb hvergang - saa virker lidt som en bolt action...
Ved ikke om det er den samme som dem fra DE.. men det er den maade som de bliver gjort lovlige herovre
Så er det fordi, at den er bygget på et samlesæt og ikke konverteret korrekt til semiauto, for det bør være muligt at bygge en form for gassystem ind i riflen, så den rent faktisk fungerer som semi auto.
Men som repetér er den vel endnu nemmere at få tilladelse til :biggrin:
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 582
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 32 times

Re: MG 42 som halvauto... nice!

Indlæg af Dumpe » 1. maj 2021, 19:46

men netop den fra Hessen arms er halvauto, og skyder med closed bolt, som jeg lige kan se det.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MfCn-45Cx3c[/youtube]

Besvar