Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Andreas E. » 29. apr 2021, 15:32

Hej

Jeg faldt over denne meget velholdte Simson Suhl på Lauritz: https://m.lauritz.com/da/auktion/simson ... 2/i6012428 som jo nærmest ser nybygget ud, og tænkte på hvornår de mon stoppede deres våbenproduktion?
Jeg ejede sådan et gevær som knægt og var meget glad for det.

Hilsen Andreas
Vedhæftede filer
C5D49C74-E297-49AB-8012-D7532E1FF8FB.jpeg
B250A4F3-AAC4-4D0E-9F6E-F1316E993FDD.jpeg
EEF306A9-DCAE-4658-9A04-9B298F0EFA59.jpeg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af HR » 29. apr 2021, 15:54

Jeg mener at de stoppede ca da Berlinmuren faldt. Det pågældende våben er datostemplet under løbene med 3 (eller 4 cifre). For eksempel 182, for 1. måned 1982. Ud fra model, den homogene og mørke "case coloring" og det ringe træ vil jeg gætte på at den er fra ca 1980. Personligt foretrækker jeg perioden fra 1955-1965 hvor der var mindre blik inden i, bedre træ og bedre finish.

Men i øvrigt et fint jagtvåben! Jeg har skudt en magen til i stumper og stykker.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Flugteren » 29. apr 2021, 16:03

Der er en meget god PDF om modelnavne og historen om Simson & Co, Suhl, som jeg fandt her:

http://www.christophfunk.dk/files/2415/ ... _fotos.pdf

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Andreas E. » 1. maj 2021, 13:27

Interessant læsning.
Jeg synes det våben jeg linker er I usædvanlig flot faktisk ubrugt stand, så det må næsten være fra slutningen af Simson Suhls produktionstid.
Det er vel ikke sandsynligt at det kan være et overgemt gevær fra en tidligere periode.
Men kunne da være sjovt at eje et gevær der nok har 40 år på bagen, som er praktisk talt nyt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2021, 13:49

Andreas E. skrev:
1. maj 2021, 13:27
Interessant læsning.
Jeg synes det våben jeg linker er I usædvanlig flot faktisk ubrugt stand, så det må næsten være fra slutningen af Simson Suhls produktionstid.
Det er vel ikke sandsynligt at det kan være et overgemt gevær fra en tidligere periode.
Men kunne da være sjovt at eje et gevær der nok har 40 år på bagen, som er praktisk talt nyt.
Jeg tror ikke, at det afbillede gevær er overgemt. Det har almindelige tegn på slid omkring låsehovedet og låseknasten, men det er helt sikkert et gevær, som er blevet behandlet pænt og ikke brugt særligt meget. Formentligt har det udelukkende været brugt som jagtgevær.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af HR » 1. maj 2021, 16:23

Ikke enig....Den bøsse er har levet i et skab eller hos en forhandler. Jeg kan ikke se hvordan du kan se slid ud fra de billeder?

@ Andreas: Som skrevet højere oppe er det en sen model.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 923
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 127 times
Been thanked: 264 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Peter » 1. maj 2021, 18:30

Selvom lauritz.com er gode til at tage nydelige billeder af trætte geværer, så er jeg helt enig i, at dette gevær ikke har set dagens lys ret mange gange.
Jeg ser heller intet slid i mekaniske dele?

Der er tale om en husmandsmodel som er over 30 år gammel, og var den blevet brugt tilsvarende, ville der med garanti have været synligt slid på brunering, men ikke engang tværboltens brunering ser ud til at være slidt.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af FrederikF » 1. maj 2021, 19:22

Lidt læsestof:
http://germanhuntingguns.com/wp-content ... d-Only.pdf

Der var en fin førkrigs Simson på Lauritz i forrige uge. Den gad jeg godt have (med Ejektorer und alles).
Har selv to østtyskere. En fra ‘51 og en fra ‘67. Ingen af dem er særligt brugt/slidt. Men den fra ‘51 er som en “bankboks” klar til to generationer til (jeg er tredje generation). Den fra ‘67 har ikke samme kvalitet.
Mine førkrigs Suhl våben, særligt de fra 1890-1914 er i en halt anden klasse og klar til yderligere et par generationer.

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af Andreas E. » 1. maj 2021, 19:54

Er der ydre kendetegn der gør, at man kan skelne de gamle modeller fra de nyere (ud over selvfølgelig at se på våbennummeret)?
Overvejer at byde på ovenstående våben, da jeg ikke har set en Simon Suhl i så god stand før.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen der har historisk info om Simson Suhl?

Indlæg af HR » 1. maj 2021, 20:47

Andreas E. skrev:
1. maj 2021, 19:54
Er der ydre kendetegn der gør, at man kan skelne de gamle modeller fra de nyere (ud over selvfølgelig at se på våbennummeret)?
Overvejer at byde på ovenstående våben, da jeg ikke har set en Simon Suhl i så god stand før.
Jeg har svaret en anden tråd med henvisninger til billeder, G&G billederne er der ikke længere, men dem fra Lauritz er der.
viewtopic.php?f=70&t=83680&p=947271&hilit=Suhl#p947155.

At det et en sen model ses flere steder. Dels den konkrete model, med samme bredde på hele baskulen, de små dimser omkring signalstifterne og den svungne linje på baskulen under kamrene. Med den modet er vi efter wwII. Der ud over ser den også bare sen ud. Det er ikke sikkert at jeg har ret, men jeg gætter ud fra en række ting. 1) de brede årer og lige fibre i træet (cigarkassetræ). Der blev brugt bedre træ i 50’erne og 60erne. 2) Træet står over metallet som det skal. Men der mangler lige at en skæftemager har været forbi med pudseklodsen og har lagt det skarpe hjørne ned. Det samme kan ses ved hjørnerne. Der mangler lige de 10 minutters håndarbejde der blev lagt i finishen frem til ca 1970. 3) Farvespillet efter hærdningen er meget mørk, hvilket ses frem imod slutningen på produktionen.

Du gør ikke noget forkert ved at købe våbnet. Jeg foretrækker den ældre model, og jeg foretrækker våben fra senest 66-67-68 stykker. Men den der type skyder aldeles udemærket, og du skal have pænt mange penge op af lommen for at købe et moderne våben i samme kvalitet. Du kan selvfølgelig købe en af de der moderne lerskydere, men det er der vel ingen der gider slæbe rundt på en jagt (med mindre de ikke ved bedre) :twisted: ).

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar