Sjögren udtrækker driller

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 8. maj 2021, 11:50

Jeg har netop været på skydebanen for at afprøve min Sjögren.

Den har været ved våbenmekker for at få kammeret revet op til 70 mm og trangboringen åbnet lidt. Den stammer fra et dødsbo, så jeg har ingen informationer om, hvordan den har fungeret tidligere. Geværet forekommer velholdt, der er ingen rust, der mangler ingen dele, skruer og gevind er i orden hele vejen rundt.

Men når jeg affyrer den, bliver det tomme patronhylster siddende i kammeret. Bundstykket ryger bagud som det skal, men udtrækkeren får bare ikke hylsteret med ud. Er der nogle Sjögren ejere på forum som har oplevet det samme? Er der et quick fix eller skal jeg gå den tunge gang til bøssemageren igen?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Tangloppen » 8. maj 2021, 13:38

Syntes bare du skal sælge den til mig… :biggrin:

Og undskyld for OT.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af HR » 8. maj 2021, 14:18

Har bøssemageren poleret kammeret?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 8. maj 2021, 14:42

HR skrev:
8. maj 2021, 14:18
Har bøssemageren poleret kammeret?
HR
Det tror jeg faktisk ikke. Kammeret virker "børstet" ikke poleret. Kan det gøre forskellen ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Flugteren » 8. maj 2021, 15:04

For mig lyder det enten som en slidt udtrækker, eller at låsen simpelthen ikke "lukker" omkring hylsterets rand, så udtrækkeren ikke får fat. Jeg havde nok prøvet at skifte rekylfjederen og udtrækkeren ved samme lejlighed - mon ikke, det løser problemet?

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Boryx » 8. maj 2021, 17:14

Ældre geværer er ikke altid venner med moderne patroner. Inden jeg havde gjort mere, så havde jeg prøvet 5-7 forskellige mærker patroner. Der kan være en type hvor udformningen/størrelsen af kraven gør forskellen.

Hvis ikke det virker, så kan en bøssemager måske afhjælpe problemet (men mon ikke han testede da modificerede den, og den netop fungerede med den type patroner han anvendte)

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Rulab » 8. maj 2021, 18:30

Lassescout skrev:
8. maj 2021, 11:50
Er der nogle Sjögren ejere på forum som har oplevet det samme? Er der et quick fix eller skal jeg gå den tunge gang til bøssemageren igen?
Jeg har samme problem, min Sjøgren er ligeledes revet op til 70 mm kammer og trækker ikke 10-15 % af hylstrene med ud. Jeg mistænker en slidt udtrækker, jeg har tidligere oplevet et lign. problem på en SKB halvautomat, hvor en ny udtrækker løste problemet.
Du må gerne skrive en opdatering, når du finder løsningen.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Rulab » 8. maj 2021, 18:37

Flugteren skrev:
8. maj 2021, 15:04
For mig lyder det enten som en slidt udtrækker, eller at låsen simpelthen ikke "lukker" omkring hylsterets rand, så udtrækkeren ikke får fat. Jeg havde nok prøvet at skifte rekylfjederen og udtrækkeren ved samme lejlighed - mon ikke, det løser problemet?
Geværet er over 110 år gammelt, der blev produceret 5000 stk. i sin tid, så det med at prøve at skifte et par dele for at se om det løser problemet er ikke så let :blink:
Havde det været en Remington 1100 eller lign. hvor det havde været dele for et par hundrede kroner, så var det et udmærket råd, men en ny udtrækker til en Sjøgren er ikke lige en hyldevare.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Tangloppen » 8. maj 2021, 18:54

Rulab skrev:
8. maj 2021, 18:37
Flugteren skrev:
8. maj 2021, 15:04
For mig lyder det enten som en slidt udtrækker, eller at låsen simpelthen ikke "lukker" omkring hylsterets rand, så udtrækkeren ikke får fat. Jeg havde nok prøvet at skifte rekylfjederen og udtrækkeren ved samme lejlighed - mon ikke, det løser problemet?
Geværet er over 110 år gammelt, der blev produceret 5000 stk. i sin tid, så det med at prøve at skifte et par dele for at se om det løser problemet er ikke så let :blink:
Havde det været en Remington 1100 eller lign. hvor det havde været dele for et par hundrede kroner, så var det et udmærket råd, men en ny udtrækker til en Sjøgren er ikke lige en hyldevare.
Gustavhamselv her på forummet er ganske ferm med hans CNC fræser, og elsker de her spøjse projekter…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 8. maj 2021, 19:05

Når jeg kamrer en patron og prøver at trække lidt tilbage i bundstykket, følger patronen med ud. Udtrækkeren har helt tydeligt fat i kraven. Jeg synes også udtrækkeren virker skarp og med god fjederstyrke. Jeg vil lige prøve lidt forskellige patroner, og så en polering af kammeret før jeg gør andet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 813
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 107 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Freja » 8. maj 2021, 23:52

Hvorfor rive kammer op? Den skyder fantastisk med Eley’s 67 mm bismut, ingen funkfejl.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 9. maj 2021, 22:13

Freja skrev:
8. maj 2021, 23:52
Hvorfor rive kammer op? Den skyder fantastisk med Eley’s 67 mm bismut, ingen funkfejl.
Det gør den sikkert stadig. Jeg ser ingen ulemper ved at rive kammeret op. Håbet er at finde nogle lidt mere "almindelige" patroner den kan fungere med. Udvalget af 70 mm patroner er bare større end 65-67 mm.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 813
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 107 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Freja » 10. maj 2021, 06:34

Nu skyder man vel ikke flere hundrede skud om året med en Sjøgren? Har min egen med på lidt hygge andejagt et par gange om året. Det jo nærmest vandalisme at skære i såen fin skyder.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Flugteren » 10. maj 2021, 08:35

I USA går de for 24K DKK, i Danmark skærer vi kammeret op fordi den ikke kan bruge moderne, “lange” patroner. :rolf:

https://www.gunbroker.com/item/890984531

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 10. maj 2021, 12:36

I gør bare præcist hvad I vil med Jeres geværer, så gør jeg hvad jeg vil med mit :smile: .

Jeg synes geværet har fået en nænsom opgradering, det er jo ikke malet taktisk sort med picatinnyrails over det hele. Man kan ikke engang erkende ændringerne uden målegrej. En Sjögren har fra starten været boret til et sted mellem fuld og ondskabsfuld trangboring, så at åbne boringen lidt har været en god idé siden ca. 1980 da vi gik væk fra blyhagl med filtforladning. At få et større udvalg af patroner at vælge imellem ødelægger heller ikke geværet, men gør det bare mere sandsynligt at det også får lov at strække ud på skydebanen en gang imellem, hvorved det også bliver mere sandsynligt at jeg tager det med på jagt. Jeg har ikke købt det til pynt.

Så ændringerne er velovervejede og moderate. Jeg er godt klar over, at amerikanerne kan finde på at give mindst det samme i dollars som vi giver i kroner for geværet. Måske skulle man begynde at købe op og eksportere?

P.S. Hvordan mon en Sjögren ser ud i "Hello Kitty" pink ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Flugteren » 10. maj 2021, 13:45

Lassescout skrev:
10. maj 2021, 12:36
Jeg synes bare geværet har fået en nænsom opgradering, det er jo ikke malet taktisk sort med picatinnyrails over det hele. Man kan ikke engang erkende ændringerne uden målegrej. En Sjögren har fra starten været boret til et sted mellem fuld og ondskabsfuld trangboring, så at åbne boringen lidt har været en god idé siden ca. 1987 da vi gik væk fra blyhagl. At få et større udvalg af patroner at vælge imellem ødelægger heller ikke geværet, men gør det bare mere sandsynligt at det også får lov at strække ud på skydebanen en gang imellem, hvorved det også bliver mere sandsynligt at jeg tager det med på jagt. Jeg har ikke købt det til pynt.

Så ændringerne er velovervejede og moderate. Jeg er godt klar over, at amerikanerne kan finde på at give mindst det samme i dollars som vi giver i kroner for geværet. Måske skulle man begynde at købe op og eksportere?
Jeg driller kun. Det giver da kun mening at bore den op til 70 mm, især hvis den skal bruges og ikke bare stå som pynt. I det hele taget undrer det mig, at Sjögren-geværet ikke koster mere, end det gør. Især for en danskproduceret haglbøsse. Jeg er selv på udkig efter en Sjögren, for det er da et stykke skandinavisk våbenhistorie.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller. Edit: Problemet løst

Indlæg af Lassescout » 4. sep 2021, 12:05

Så er problemet løst, og jeg har haft en herlig lærerig tur på skydebanen.

Jeg indså at mine mekaniske evner er så begrænsede, så jeg måtte have professionel hjælp. Bøssen røg derfor ind til Korsholm, som rensede og smurte mekanismen, og justerede udtrækkeren til dybere indgreb. Nu trækker den hylstre ud og genlader så det er en fryd :10: .

,,,ja det vil sige. faktisk gør den det kun med den ene af to slags patroner jeg havde med. Det er begge flugtskydningspatroner i kaliber 12/70 med 24 gram jernhagl, men de røde FOB Viper "S" Standard er åbenbart ladet hårdere end de grå Kent Champion Club Steel, så med de grå ville den enten ikke åbne låsen eller også kom den næste patron ikke ordentligt op til indfødningsrampen.

De røde kørte hurtigt og problemfrit så det var en fryd. Jeg må bare sørge for at købe hårdt ladede patroner til den fremover, og så bruge de svagere i den dobbeltløbede. Det var i grunden heldigt at jeg havde én type med der virkede. Jeg ville have været noget nedslået hvis begge typer havde drillet i dag, selvom løsningen på problemet ville være den samme.
Vedhæftede filer
Sjøgren med patroner.jpg
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Hønsetyv » 12. sep 2021, 19:50

Primært problem er at en Sjögren er fremstillet/konstrueret til den rekyle og kammertryk en 12/67 fra 1910 frembringer!!!!!!!
Dvs rent rekyle baseret genladning og det med krudt der tangerer sortkrudt i brændhastighed (max. 400m/s) g max. og 28-34gram ladning.

Sæt en 12/70 i med ændret/moderne krudrtladning og den vil "klæbe" i kammeret på en helt anden måde end originalen, og vupti så er der problemer.

I kan ikke få en gammel travhest til at trække tunge vogne i landbruget.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Sjögren udtrækker driller

Indlæg af Lassescout » 14. sep 2021, 10:13

Det kan man nu altså godt (ja, ikke det med hesten :smile: ).

Det er rigtigt nok en rekylgenlader, men jo ikke en simpel blow back som en pistol eller salonriffel. Rekylen virker ved at bruge inertien til at spænde en fjeder, og det er denne rekylfjeder som åbner låsen og smider det brugte hylster ud. Derefter tager en frembringerfjeder over i modsat retning og lukker låsen over en ny patron fra magasinet. Så selve haglskuddet er for længst afviklet når genladningen foregår. Der er ikke noget tryk tilbage i løbet eller hylstret, så bare hylstret vender nogenlunde tilbage til normal form, kan det nemt trækkes ud.

Men det er klart at funktionen afhænger af balancen mellem de to fjedres fjederstyrker, og her kan et 110 år gammelt gevær godt få udfordringer uanset patrontypen. F.eks. var frembringerfjederen meget slap da jeg modtog geværet. Det er et velkendt problem og et venligt forummedlem har derfor fremstillet en buket fjedre, hvoraf jeg var heldig at kunne købe en. Jeg skiftede denne fjeder før jeg overhovedet havde affyret geværet første gang.

Geværet er en meget stærk konstruktion, men uanset hvor kraftig en patron der bruges, kan rekylfjederen højst spændes i bund. Så på den måde er haglpatronens tryk afkoblet fra genladefunktionen, bare haglpatronen er kraftig nok til at spænde fjederen. Der er derfor heller ingen grund til at frygte den klump stål der farer ned mod ansigtet når man skyder. Den sendes afsted af et fjedertryk, ikke et gastryk.

Jeg regner ikke med at få problemer med jagtpatroner, der indeholder flere gram hagl end flugtskydningspatroner. Flugtskydningspatroner med 24 gram hagl er vel de svageste jeg kommer til at affyre, så det er bare dejligt at der er en tilgængelig type af dem jeg kan bruge.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar