Taurus 38/357/9mm

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Greyberd63 » 15. jun 2021, 15:50

Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:42
Flugteren skrev:
15. jun 2021, 15:29
Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:18
Agamemnon skrev:
14. jun 2021, 15:56
Ølgaard skrev:
14. jun 2021, 13:29
MEN sætter man træskæfter på lander den på 210mm.
Hvilket den, som udgangspunkt, ikke bliver lovlig af.
Der er jeg uenig.

Totallængden på våbnet måles som vist på billedet. Det samme med en revolver, man måler ikke kun fra pibe til ramme, men inkl. grebet.


8B54CF8B-D23D-4E02-BF2B-EBB0A94BB55B.jpeg


Hvis revolveren overholder en totallængde på 210mm med normale greb, så er den good to go.

Og så er det selvfølgelig ejerens ansvar, ikke at skifte til en konfiguration, hvor våbnet bliver for kort.
Men er pistolen ikke i en ulovlig konfiguration, når skæftet tages af?
Jeg tror det må afhænge af situationen.

Hvis formålet er at f.eks. rense eller vedligeholde revolveren, så tænker jeg nej.

Hvis formålet er at man ønsker at gøre revolveren mindre, så uden tvivl.

Som det er beskrevet længere oppe, så er reglerne jo ikke lavet, så det er umuligt for våbnet at komme under 210mm.

Hvorfor skulle man i cirkulæret skrive “målt uden eventuelt ortopædisk skæfte”, hvis målet skulle være fra start pibe til slut ramme?

Målet er med et normalt skæfte, og ikke et skæfte hvis formål er at gøre en for kort revolver lang nok.

Det man så kan diskutere er hvad et ortopædisk skæfte er.
Skal man som formand sidde og læse våben cirkulære, det bør vel være nok at læse Vejledning i registering af våben, udgivet af DGI.

Punkt 18 beskriver hvordan man skal måle pibe og total længde.

https://www.dgi.dk/media/37990/vejledni ... v-2021.pdf

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Ras.Killing » 15. jun 2021, 15:57

Greyberd63 skrev:
15. jun 2021, 15:50
Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:42
Flugteren skrev:
15. jun 2021, 15:29
Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:18
Agamemnon skrev:
14. jun 2021, 15:56
Ølgaard skrev:
14. jun 2021, 13:29
MEN sætter man træskæfter på lander den på 210mm.
Hvilket den, som udgangspunkt, ikke bliver lovlig af.
Der er jeg uenig.

Totallængden på våbnet måles som vist på billedet. Det samme med en revolver, man måler ikke kun fra pibe til ramme, men inkl. grebet.


8B54CF8B-D23D-4E02-BF2B-EBB0A94BB55B.jpeg


Hvis revolveren overholder en totallængde på 210mm med normale greb, så er den good to go.

Og så er det selvfølgelig ejerens ansvar, ikke at skifte til en konfiguration, hvor våbnet bliver for kort.
Men er pistolen ikke i en ulovlig konfiguration, når skæftet tages af?
Jeg tror det må afhænge af situationen.

Hvis formålet er at f.eks. rense eller vedligeholde revolveren, så tænker jeg nej.

Hvis formålet er at man ønsker at gøre revolveren mindre, så uden tvivl.

Som det er beskrevet længere oppe, så er reglerne jo ikke lavet, så det er umuligt for våbnet at komme under 210mm.

Hvorfor skulle man i cirkulæret skrive “målt uden eventuelt ortopædisk skæfte”, hvis målet skulle være fra start pibe til slut ramme?

Målet er med et normalt skæfte, og ikke et skæfte hvis formål er at gøre en for kort revolver lang nok.

Det man så kan diskutere er hvad et ortopædisk skæfte er.
Skal man som formand sidde og læse våben cirkulære, det bør vel være nok at læse Vejledning i registering af våben, udgivet af DGI.

Punkt 18 beskriver hvordan man skal måle pibe og total længde.

https://www.dgi.dk/media/37990/vejledni ... v-2021.pdf

Mvh
Grey
Jeps :thumbup: jeg har selv postet netop punkt 18 for få kommentarer siden.

Totallængden måles parallelt med piben i hele våbnets længde, ikke i rammens længde.

Når du angiver målet for f.eks. en riffel, så er det også inkl. skæfte, bagkappe og andet gøgl.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Bofhenator » 15. jun 2021, 16:35

Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:57
Greyberd63 skrev:
15. jun 2021, 15:50
Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:42
Flugteren skrev:
15. jun 2021, 15:29
Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 15:18
Agamemnon skrev:
14. jun 2021, 15:56
Ølgaard skrev:
14. jun 2021, 13:29
MEN sætter man træskæfter på lander den på 210mm.
Hvilket den, som udgangspunkt, ikke bliver lovlig af.
Der er jeg uenig.

Totallængden på våbnet måles som vist på billedet. Det samme med en revolver, man måler ikke kun fra pibe til ramme, men inkl. grebet.


8B54CF8B-D23D-4E02-BF2B-EBB0A94BB55B.jpeg


Hvis revolveren overholder en totallængde på 210mm med normale greb, så er den good to go.

Og så er det selvfølgelig ejerens ansvar, ikke at skifte til en konfiguration, hvor våbnet bliver for kort.
Men er pistolen ikke i en ulovlig konfiguration, når skæftet tages af?
Jeg tror det må afhænge af situationen.

Hvis formålet er at f.eks. rense eller vedligeholde revolveren, så tænker jeg nej.

Hvis formålet er at man ønsker at gøre revolveren mindre, så uden tvivl.

Som det er beskrevet længere oppe, så er reglerne jo ikke lavet, så det er umuligt for våbnet at komme under 210mm.

Hvorfor skulle man i cirkulæret skrive “målt uden eventuelt ortopædisk skæfte”, hvis målet skulle være fra start pibe til slut ramme?

Målet er med et normalt skæfte, og ikke et skæfte hvis formål er at gøre en for kort revolver lang nok.

Det man så kan diskutere er hvad et ortopædisk skæfte er.
Skal man som formand sidde og læse våben cirkulære, det bør vel være nok at læse Vejledning i registering af våben, udgivet af DGI.

Punkt 18 beskriver hvordan man skal måle pibe og total længde.

https://www.dgi.dk/media/37990/vejledni ... v-2021.pdf

Mvh
Grey
Jeps :thumbup: jeg har selv postet netop punkt 18 for få kommentarer siden.

Totallængden måles parallelt med piben i hele våbnets længde, ikke i rammens længde.

Når du angiver målet for f.eks. en riffel, så er det også inkl. skæfte, bagkappe og andet gøgl.
Udfordringen for pistoler kunne cære at hele ordlyden i cirkulæret er:
https://www.retsinformation.dk/eli/mt/2000/8
§20

...
totallængde på mindst 210 mm målt uden eventuelt ortopædisk skæfte eller afskruelige dele
Så hvad forståes ved afskuelige dele? Er det hele skæfter (det passer ikke med SKV-vejledningen, som er godkendt af rigspolitiet, men er det nok hvis man sidder på anklagebænken?) er det piber på en revolver? De kan skues af på mange modeller og våbnet kan skyde uden (det er helt hat og briller at læse det på den måde, men det var det også da vi snakkede om genladning på nye hylstre).

Som formand bruger jeg vejledningen fra SKV og opfatter den som dækkende, men jeg ville ikke blive meget overrasket hvis nogen ved PAC eller rigspolitiet pludselig opfatter afskruelige dele på en helt ny og fantasifuld måde.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Ras.Killing » 15. jun 2021, 16:53

Jeg tænker netop at eller er en vigtig del af den sætning.

Når man skriver ortopædisk skæfte eller afskruelige dele, så er et skæfte ikke en afskruelig del.

I andre lovtekster regner man permanente anordninger, som ting der kræver værktøj for at skille ad. Jeg ville personligt tolke afskruelige dele som ting man kan skrue af og på med fingrene. Det kunne i dette tilfælde være en gevindbøsning på piben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Bofhenator » 15. jun 2021, 19:06

Ras.Killing skrev:
15. jun 2021, 16:53
Jeg tænker netop at eller er en vigtig del af den sætning.

Når man skriver ortopædisk skæfte eller afskruelige dele, så er et skæfte ikke en afskruelig del.

...
Så er et ortopædisk skæfte ikke en en afskruelig del.

Som sagt, jeg bruger vejledningen fra SKV, men vil ikke blive overrasket over det modsatte...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Taurus 38/357/9mm

Indlæg af Prestone » 15. jun 2021, 22:02

Flugteren skrev:
15. jun 2021, 08:32
Hvordan er kvaliteten på Taurus egentlig, og især revolverne? Man hører jo ofte om bashing af Taurus-pistoler i USA, men også lidt af dem i Europa. Typiske kritikpunkter er byggekvalitet (mangel på den), for løse tolerancer eller andre mekaniske fejl.

Jeg har en Tracker .357 - 7 skuds, den er ret godt bygget og har en super lækker satin overflade, jeg har nu haft den i 3 år og den har skudt en del, den kører som den skal, fin værdi for pengene.
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Besvar