Anmeldelse: SAKO Quad

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Badaka » 6. okt 2021, 09:48

Min overpimpede TCR22 trængte til udskiftning og blev byttet bort til en SAKO Quad i 22lr og 22 win mag.
Modellen var med syntetisk skæfte og deres standardpibe.

Jeg var allerede ved indgåelse af aftalen sikker på at skæftet var noget blødt stads og at jeg ville udskiftte dette ved første komne lejlighed.

Da jeg fik kanonen i min besiddelse syntes jeg også at dette var tilfældet når man kigger på den udefra.
Som i min tidligere anmeldelse af SAKO Finnfire 2, så er der lidt meget plastik over enkelte dele på kanonen.
Blandt andet generede låsens greb mig. Dette er en plastik pind med en lang umbraccobolt indeni. Holdet det? ja bevares, men det er ikke "Sako-lækkert" og ergo måtte der findes et ny.... :biggrin:
Sako handle.JPG
Sako handle.JPG (48.85 KiB) Vist 2635 gange
Sako handle 1.JPG
Sako handle 1.JPG (72.7 KiB) Vist 2635 gange
Da jeg fik kanon skildt ad så jeg at selve støbningen omkringe låsestolen er meget solid og i hårdt plastik. Jeg overvejede at pillar-bedded det, men kom til den konklusion at det måske ikke var så nødvendigt.

Deres pibeskift er genialt i udførsel men jeg tvivlede på om det kunne holde indskydningen, hvilket vist sig at være meget forkert af mig......

Jeg læste på et forum at kanonen skød bedst hvis man brugt en momentskruetrækker til at spænde både pibe og låsestolen, således at man altid brugte samme moment ved tilspænding.

Låsestolen er spændt med 4,5Nm og piben låses fast med 5,5nm.
Piben kan, modsat CZ'erne, skiftes ved at løsne en bolt og det er her at riflen virkelig imponere mig.

Når min 22lr pibe er afmonteret og spændes fast igen med ovennævnte 5,5nm, så holder indskydningen inden for få mm på 50m!
Jeg forstår næsten ikke det kan lade sig gøre, men jeg har afmonteret og fastspænt min pibe snart 10 gange og den sidder samme sted hver gang. :respekt:

Jeg endte med at montere en 20moa rail på troppen, som egentlig er lavet til en CZ455. Men begge kanoner er lavet med 11mm dovetail, så det passer fint.

På toppen monterede jeg en Leupold VX3i 4,5-14x50 LRP (med godt kliktårn og ffp) og så var det bare at komme på skydebanen.
Her fortsatte kanonen virkelig med at imponere mig.

Modsat min TCR22 som også var meget præcis, men med et lidt mere begrænset udvalg af ammunition, så virker Quad'en til at skyde godt med stort set alt jeg hælder i den.

I den forgangne weekend forsøgte vi at skyde lidt long range med kanonen og her var jeg omend endnu mere forbavset.

TCR'en skød hamrende præcist inden for 100m (+ ish) med ude på 150+m kunne jeg godt have besvær med at få den til at ramme. jeg tænker det skyldtes at den halvautomatiske lås laver en større varians i udgangshastigheden end en repeterlås.

Med SK Rød kunne vi, ca. 4 ud af 5 gange, ramme en 20x20cm klokke på 246m med en semikraftig sidevind.

Der var op til flere finskytter og tidligere jægersoldater med til denne skydning, som alle var meget imponeret over kanonens evner, som i "hold da kæft den skyder godt"-udtalelser.

Jeg er ikke færdig med at pimpe denne kanon, men hold da fast hvor har den taget mig med storm indtil nu.
SAKo Quad.JPG
SAKo Quad.JPG (46.67 KiB) Vist 2635 gange

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Krung » 6. okt 2021, 12:46

Ja, den er lækker.

Jeg vil gerne nævne 2 ting til dens fordel:

Aftrækket er godt fra fabrikken af. Der er en grund til at der ikke er så mange aftermarket aftræk til den.

Der er et indlæg i skæftet, som kan skrues af, og så er der plads til de tykke piber. Smart med 1 skæfte til begge løsninger.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Rahan » 6. okt 2021, 12:47

Badaka skrev:
6. okt 2021, 09:48

Med SK Rød kunne vi, ca. 4 ud af 5 gange, ramme en 20x20cm klokke på 246m med en semikraftig sidevind.

Der var op til flere finskytter og tidligere jægersoldater med til denne skydning, som alle var meget imponeret over kanonens evner, som i "hold da kæft den skyder godt"-udtalelser.

Man skal selvfølgelig altid passe på med at rose andre personer !!!
Men der er altså ingen rifler der er bedre end skytten gør dem til, så mon ikke også du selv er rigtig godt skydende :numberone:

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Badaka » 6. okt 2021, 14:10

Jeg takker for de venlige ord, men så godt skyder jeg nu heller ikke:-)

Tror kimen af min anmeldelse er at denne salonriffel er bedre end noget andet jeg tidligere har leget med, og for de af jer der kender mine indkøbsvaner, så er det ret mange alligevel :biggrin:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Flugteren » 6. okt 2021, 14:16

Badaka skrev:
6. okt 2021, 14:10
Jeg takker for de venlige ord, men så godt skyder jeg nu heller ikke:-)

Tror kimen af min anmeldelse er at denne salonriffel er bedre end noget andet jeg tidligere har leget med, og for de af jer der kender mine indkøbsvaner, så er det ret mange alligevel :biggrin:
En god riffel, hvor mekaniske variabler er taget ud af ligningen, kan hjælpe enhver skytte med præstationen, og det bliver kun bedre, jo dygtigere en skytte man er.

Jeg kender selv følelsen af at komme bag en riffel, hvor alting bare siger "Ahhhhh, det er lækkert", og man så sætter en gruppe indenfor en femkrone på 100 meter. :biggrin:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Niels » 8. okt 2021, 07:04

En Sako Quad er fed, og skyder afsindigt godt.

Jeg har skiftet skruen i aftrækket der justerer spændingen på aftræksfjederen til en kortere model, så den kan stå lidt lettere.

Min skyder fantastisk med SK longrange match på 300 m banen - der er stor underholdningsværdi i at klaske stål på den afstand.
:GoodBoy: Biltema grisen :GoodBoy: får seriøse prygl på 200+ m.

Jeg overvejer stadig en 17HMR pibe.

Her er et billede, med kikkerten monteret i 3d printede indlæg i baserne med ca 40 MOA hældning.
Det er siden skiftet ud med en 30MOA rail fra Area419 lavet specielt til Quad'en. - den kunne godt have haft 10 mere.

Quad Varmint:
20210801_191721.jpg

Og her, 5 skud på 100 m.


20210716_155541.jpg

Den bliver her hos mig lidt endnu :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Krung » 8. okt 2021, 08:40

Nillerdrengen skrev:
8. okt 2021, 07:04
Jeg har skiftet skruen i aftrækket der justerer spændingen på aftræksfjederen til en kortere model, så den kan stå lidt lettere.
Det må jeg gøre med min. Jeg beder nok snart om rapport over alt hvad du nogensinde har lavet.
Niels skrev:
8. okt 2021, 07:04
Jeg overvejer stadig en 17HMR pibe.
Jeg har kun en 17 HMR pibe i min. Det er bare en sjov kaliber at plinke med, men koster jo noget. Jeg har en 22lr på min CZ 455.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Niels » 8. okt 2021, 11:27

Krung skrev:
8. okt 2021, 08:40

Jeg beder nok snart om rapport over alt hvad du nogensinde har lavet.
Niels skrev:
8. okt 2021, 07:04
Jeg overvejer stadig en 17HMR pibe.
Jeg har kun en 17 HMR pibe i min. Det er bare en sjov kaliber at plinke med, men koster jo noget. Jeg har en 22LR på min CZ 455.
Det kan gøres ganske kortfattet - jeg har skiftet skruen og monteret en rail på den - det er alt.
Sonic har skåret M18x1 i næsen - det synes jeg sq var pænt arbejde de lavede den dag.
Jeg ville ikke have et mindre gevind på, for at minimere chancen for at spændinger i løbet åbnede inderdiameteren hvor der blev skåret gevind.
Det kostede så en sonic fritz for at det kunne fungere, men så er det bare sådan det er.

Jeg har de bedste intentioner om pillar og epoxybedding, men det er jeg ikke lige nået til endnu.

17HMR er betagende, men manglen på ordentlig ammunition holder mig lidt tilbage.
Måske falder jeg i det hul en dag.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Krung » 8. okt 2021, 11:35

Niels skrev:
8. okt 2021, 11:27
Det kan gøres ganske kortfattet - jeg har skiftet skruen og monteret en rail på den - det er alt.
Sonic har skåret M18x1 i næsen - det synes jeg sq var pænt arbejde de lavede den dag.

..

Jeg har de bedste intentioner om pillar og epoxybedding, men det er jeg ikke lige nået til endnu.

...

17HMR er betagende, men manglen på ordentlig ammunition holder mig lidt tilbage.
Måske falder jeg i det hul en dag.
Jeg har fået alle mine gevind hos Sonic Øst/Syd - HG/Digebo. Det er altid godt arbejde. Min quad kom med gevind + rail, men den er også købt brugt.

Jeg tror ikke bedding er nødvendig ... tror ... Der er ikke så mange kræfter i sådan en lille skyder.

Jeg slår lidt mig selv i hovedet over ikke at have købt en 17 Mach 2 pibe hos AH Larsen sidste black friday. De kostede kun 800 kr.

For at komme tilbage på sporet, så er Quad'ens største problem nok manglen på aftermarket dele. Jeg vil gerne have et chassis. Og jeg har bokset lidt med at få en ny slagstift på grund af Normark droppede importen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Niels » 11. okt 2021, 17:41

Krung skrev:
8. okt 2021, 11:35

For at komme tilbage på sporet, så er Quad'ens største problem nok manglen på aftermarket dele. Jeg vil gerne have et chassis. Og jeg har bokset lidt med at få en ny slagstift på grund af Normark droppede importen.
McMillan og GRS laver et skæfte der er skåret til Quad riflerme, men der ud over er det lidt tyndt med chassis til modellen.
Jeg synes nu min er rigeligt tung allerede, så det medc chassis er ikke så interessant.

Men, fandt du en slagstift ?
Det ligner en rimeligt banal opgave at dreje en ny der fungerer. Jeg har overvejet det, bare for ikke at hænge fast i at mangle en hvis den knækker en dag.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Krung » 11. okt 2021, 17:53

Niels skrev:
11. okt 2021, 17:41
Krung skrev:
8. okt 2021, 11:35

For at komme tilbage på sporet, så er Quad'ens største problem nok manglen på aftermarket dele. Jeg vil gerne have et chassis. Og jeg har bokset lidt med at få en ny slagstift på grund af Normark droppede importen.
McMillan og GRS laver et skæfte der er skåret til Quad riflerme, men der ud over er det lidt tyndt med chassis til modellen.
Jeg synes nu min er rigeligt tung allerede, så det medc chassis er ikke så interessant.

Men, fandt du en slagstift ?
Det ligner en rimeligt banal opgave at dreje en ny der fungerer. Jeg har overvejet det, bare for ikke at hænge fast i at mangle en hvis den knækker en dag.
Chassis skulle være for at få indstillingsmuligheder. Jeg plejer at bruge noget højere kolbe end de fleste.

Slagstifter er nu ikke længere svære at få fat på. Salon DK kører nu efter Normark opgav. Den plus stift og fjedre koster kun 295 kr. Gad vide om det er noget Sako laver mange af.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Badaka » 1. jan 2022, 11:02

Jeg kom til at opgradere skæftet.

Jeg syntes Boyds træet er lidt blødt, så jeg valgte at lave to pillars i aluminium som jeg limede ned i skæftet.

Jeg har ikke prøvet at skyde med den endnu, men forventer da ikke at den er blevet dårligere end med det orginale skæfte :biggrin:

sako quad.PNG

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Niels » 2. jan 2022, 14:37

Badaka skrev:
1. jan 2022, 11:02
Jeg kom til at...
sako quad.PNG
Det var sørme da uheldigt.
Men det ser ret fornuftigt ud.
Har du planer om full epoxy eller lader du den stå der ?

Jeg har beddet mit varmint skæfte, og sat alu-pillars i også - og jeg synes det er blevet godt efterfølgende.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Anmeldelse: SAKO Quad

Indlæg af Badaka » 2. jan 2022, 15:12

Jeg drejede pillars med lidt riller og så fik de ellers lidt epoxy ned i træet.
Jeg har ikke full bedded låsen.

Glæder mig til at få prøvet kanonen ved lejlighed

Besvar