Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2021, 10:03

FrederikHK skrev:
19. dec 2021, 10:34
Brugt er bestemt også en mulighed for mig. Jeg har kigget på gul og gratis og herinde, men jeg synes ikke .223 udvalget er vildt stort. Har henvendt mig til en bruger omkring en Rem 700 (.223) og skrevet til en på gul og gratis omkring en brugt Tikka T3 til 8k. Kender I nogle andre gode sider til handel med brugte våben?

Et sæt er selvfølgelig fristende fordi der er tænkt på stort set det hele og jeg mere eller mindre bare kan gå i gang. Men måske det giver bedre mening at finde en brugt klassiker som en Rem 700 eller lignende og så tage den forbi en våbenhandler og få købt og monteret optik, dæmper mv.

Kæft en jungle det er som ny. :smile:
"Et sæt" er jo i bund og grund ikke andet end en riffel med velfungerende kikkert. Og en dæmper er absolut ikke et "must"

Jeg ved godt at det ikke er den kaliber du leder efter, men jeg købte en ældre Husqvarna 6,5x55 riffel med en fremragende kikkert for sølle 3.500,- kroner som min begynderriffel. Den har også den fordel at det er til at købe træningsammunition til en overkommelig pris.

Jeg er lidt bange for at "du vil for meget fra starten" og at du stirrer dig blind på alle mulige datablade m.m.

Køb dig en billig brugt riffel med en ammunition der er til at betale, og start med at komme på skydebanen med den en masse gange.

Held og lykke med projektet. :Hug:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 20. dec 2021, 10:35

Man kan altså lige så godt begynde sin samling ordentligt. Det er som regel efter første riffel, man lærer hvilken retning man udvikler sine behov udi. Nogle lærer hurtigere end andre... :giggle:

Hvis man er totalt kedelig, så har man i sit skab:

.22 LR
.223 Remington
.308 Winchester

Den første er obligatorisk, de to efterfølgende kan substitueres med andre, nogenlunde tilsvarende kalibre. Så er man i princippet dækket næsten fuldstændig ud til dansk jagt, på nær et par nicher.

At starte med en god .223 Remington er fornuftigt, hvis man alligevel ikke har intentioner om de tre store slags hjortevildt.
Den kan skyde småvildt, den kan skyde langt, den er den billigste CF (ud over pistol kalibre, som er mindre generelt anvendelige), den kan skyde præcist og den larmer minimalt (for en supersonisk) med dæmper. Yderligere har man fra meget let kuglevægt og op til relativt høj, hvilket kan gøre den enten meget sikker i forhold til opspringere og nedfald, eller levere god energi på distancen.

Med mindre jeg anså stor hjort som sandsynligt, og ønsket, ville jeg fortrinsvis gå med en .223 Remington, på det meste danske jagt, hvor skud ud til ca. 200 meter er grænsen.

Senere hen fylder man skabet op med bizarre påfund og fetish drevne behov :hunter:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Epae » 20. dec 2021, 10:40

C-X skrev:
20. dec 2021, 10:35
Senere hen fylder man skabet op med bizarre påfund og fetish drevne behov :hunter:
Nogle starter bare der :giggle:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 20. dec 2021, 11:24

Min omvej var heller ikke logisk... :grimasse:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Flugteren » 20. dec 2021, 11:44

I tager alle sammen fejl. Man starter med en 6.5x55 og arbejder sig op i de større kaliber derfra. Jeg er af den overbevisning, at enhver jæger bør ende med at gå på vildsvinejagt med en .577 T-REX :giggle:

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Depecheyawl » 20. dec 2021, 12:43

PSindrup skrev:
20. dec 2021, 10:03
FrederikHK skrev:
19. dec 2021, 10:34
Brugt er bestemt også en mulighed for mig. Jeg har kigget på gul og gratis og herinde, men jeg synes ikke .223 udvalget er vildt stort. Har henvendt mig til en bruger omkring en Rem 700 (.223) og skrevet til en på gul og gratis omkring en brugt Tikka T3 til 8k. Kender I nogle andre gode sider til handel med brugte våben?

Et sæt er selvfølgelig fristende fordi der er tænkt på stort set det hele og jeg mere eller mindre bare kan gå i gang. Men måske det giver bedre mening at finde en brugt klassiker som en Rem 700 eller lignende og så tage den forbi en våbenhandler og få købt og monteret optik, dæmper mv.

Kæft en jungle det er som ny. :smile:
"Et sæt" er jo i bund og grund ikke andet end en riffel med velfungerende kikkert. Og en dæmper er absolut ikke et "must"

Jeg ved godt at det ikke er den kaliber du leder efter, men jeg købte en ældre Husqvarna 6,5x55 riffel med en fremragende kikkert for sølle 3.500,- kroner som min begynderriffel. Den har også den fordel at det er til at købe træningsammunition til en overkommelig pris.

Jeg er lidt bange for at "du vil for meget fra starten" og at du stirrer dig blind på alle mulige datablade m.m.

Køb dig en billig brugt riffel med en ammunition der er til at betale, og start med at komme på skydebanen med den en masse gange.

Held og lykke med projektet. :Hug:

Peter

Du er sikkert glad for din kikkert, men “fremragende” er nok op til øjnene der ser og hvordan man forstår netop dét ord.
Personligt havde jeg ærget mig, var jeg gået din vej, da jeg startede.

Værsgo OP, lidt ekstra kaos-råd til samlingen.
Og husk, meninger er som røv**ller :blink:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2021, 13:16

Depecheyawl skrev:
20. dec 2021, 12:43
PSindrup skrev:
20. dec 2021, 10:03
FrederikHK skrev:
19. dec 2021, 10:34
Brugt er bestemt også en mulighed for mig. Jeg har kigget på gul og gratis og herinde, men jeg synes ikke .223 udvalget er vildt stort. Har henvendt mig til en bruger omkring en Rem 700 (.223) og skrevet til en på gul og gratis omkring en brugt Tikka T3 til 8k. Kender I nogle andre gode sider til handel med brugte våben?

Et sæt er selvfølgelig fristende fordi der er tænkt på stort set det hele og jeg mere eller mindre bare kan gå i gang. Men måske det giver bedre mening at finde en brugt klassiker som en Rem 700 eller lignende og så tage den forbi en våbenhandler og få købt og monteret optik, dæmper mv.

Kæft en jungle det er som ny. :smile:
"Et sæt" er jo i bund og grund ikke andet end en riffel med velfungerende kikkert. Og en dæmper er absolut ikke et "must"

Jeg ved godt at det ikke er den kaliber du leder efter, men jeg købte en ældre Husqvarna 6,5x55 riffel med en fremragende kikkert for sølle 3.500,- kroner som min begynderriffel. Den har også den fordel at det er til at købe træningsammunition til en overkommelig pris.

Jeg er lidt bange for at "du vil for meget fra starten" og at du stirrer dig blind på alle mulige datablade m.m.

Køb dig en billig brugt riffel med en ammunition der er til at betale, og start med at komme på skydebanen med den en masse gange.

Held og lykke med projektet. :Hug:

Peter

Du er sikkert glad for din kikkert, men “fremragende” er nok op til øjnene der ser og hvordan man forstår netop dét ord.
Personligt havde jeg ærget mig, var jeg gået din vej, da jeg startede.

Værsgo OP, lidt ekstra kaos-råd til samlingen.
Og husk, meninger er som røv**ller :blink:
Tilføj selv: "Fremragende til prisen og til mit formål" :thumbup:

Peter

FrederikHK
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. dec 2021, 21:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af FrederikHK » 20. dec 2021, 13:38

Tak igen for de mange indspark.

Jeg har en riiimelig god fornemmelse for hvilken retning jeg skal, selvom forvirring bestemt har meldt sig nogle gange i processen. :D

Det ender nok med .223 og gerne en brugt Rem 700. Jeg forsøger at holde det “billigt”, men stadig købe kvalitet som burde holde de næste mange år, eller som jeg kan sælge videre uden det store tab, hvis det ender med at være helt ved siden af mine præferencer (som jeg jo ikke kender endnu).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 20. dec 2021, 13:49

Man kan også sagtens have flere rifler, i samme kaliber eller grupper, hvis man både vil have den korte, lette pürch riffel og så en tung, længere varmint riffel.

Det kan også være repetér og halvautomatisk, repetér og bøjlespænder osv., måske et kombinationsvåben.

Det samme kaliber kan laves ret forskelligt, også alt efter hvilket våben det bruges i.

Så selvom du udvikler dig lidt væk fra din første riffel, og får brug for at købe noget andet, så er det slet ikke sikkert, at den ikke får en anden rolle i din samlede våbengarderobe.

Selv har jeg dobbelt op på både .22 LR og .223 Remington, og jeg kunne sagtens finde flere behov i samme kalibre :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af RasKrog » 20. dec 2021, 13:54

FrederikHK skrev:
20. dec 2021, 13:38
Tak igen for de mange indspark.

Jeg har en riiimelig god fornemmelse for hvilken retning jeg skal, selvom forvirring bestemt har meldt sig nogle gange i processen. :D

Det ender nok med .223 og gerne en brugt Rem 700. Jeg forsøger at holde det “billigt”, men stadig købe kvalitet som burde holde de næste mange år, eller som jeg kan sælge videre uden det store tab, hvis det ender med at være helt ved siden af mine præferencer (som jeg jo ikke kender endnu).
Det lyder som en god plan, jeg antager at du endnu ikke har fået riffeltegnet.
Der er kommet mange gode på bud rifler og andet grej, der er mere eller mindre nødvendigt for riffeljagt. Jeg er selv ganske ny riffeljæger, på det obligatoriske skydeforløb lærte jeg en masse, bl.a. at en skydestok ikke bare er en ting våbenhandlerne har fundet på for at sælge mere :blink:

Når du har valgt riffel, så start med at købe mindst 100 FMJ (træningsammunition) og kom så af sted på skydebanen, tag meget gerne en mere erfaren jægerven med, der kan hjælpe og guide dig på rette vej. Det er altid sjovere når man er flere af sted..

Husk også på at du ikke er gift med din riffel, det er lovligt at enten skifte den ud eller købe en mere til samlingen :blink:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Besvar