Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
og
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. apr 2022, 17:20
Interesser: Jagtgeværer og rifler
Geografisk sted: SYDTHY
Has thanked: 7 times

Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af og » 5. apr 2022, 12:11

Hej.

Håber at der herinde er en våben- og ammunitionskyndig, som vil hjælpe mig.

Jeg har købt en Beretta S 55 O/U fra 1970, som jeg gerne vil bruge stålhagl i, men jeg vil selvfølgelig ikke
risikere skade/sprængning af løbene !
Ved godt at jeg altid vil kunne bruge Bismuth !

Følgende er stemplet ind i løbene:
Våben/serienummer B42678
Løb Trykprøvet til 1.330 kg
Øverste løb 18.3 og 2 cirkler (3/4 boring)
Nederste 18.4 og 4 cirkler (1/4 boring)

High Strenght Cromium Molyboneum Steel 5


N.B. Jeg vil også gerne vide, hvor store hagl og krudtmængde jeg evt. kan bruge ??

På forhånd mange tak.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af HR » 5. apr 2022, 14:17

Standardsvaret er maks størrelse 3 og ingen high performance (ok det er så dobbeltkonfekt. Alt større end #3 er per definition high perfrrmance).

Risikoen for en løbssprængning er nul. Men du risikerer kosmetiske skader på trangboringen (og senere popper den så ribben). Du kunne overveje at åbne det stramme løb op til 1/2 eller 1/4. De 3/4 den har nu skyder ikke godt med stål da den er alt for stram. Men det er ikke lige et våben der er den store bekymring om. Køb nogle gode stålpatroner der ikke er for vilde. Fks Bornaghi 28 gr BIOWAD i størrelse 3 og 5, skyd og vær glad.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

og
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. apr 2022, 17:20
Interesser: Jagtgeværer og rifler
Geografisk sted: SYDTHY
Has thanked: 7 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af og » 5. apr 2022, 14:48

HR skrev:
5. apr 2022, 14:17
Standardsvaret er maks størrelse 3 og ingen high performance (ok det er så dobbeltkonfekt. Alt større end #3 er per definition high perfrrmance).

Risikoen for en løbssprængning er nul. Men du risikerer kosmetiske skader på trangboringen (og senere popper den så ribben). Du kunne overveje at åbne det stramme løb op til 1/2 eller 1/4. De 3/4 den har nu skyder ikke godt med stål da den er alt for stram. Men det er ikke lige et våben der er den store bekymring om. Køb nogle gode stålpatroner der ikke er for vilde. Fks Bornaghi 28 gr BIOWAD i størrelse 3 og 5, skyd og vær glad.

/HR

MANGE TAK FOR INPUT..

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af Lassescout » 8. apr 2022, 18:52

Da vi allesammen skulle skifte til jernhagl i 1980´erne var indstillingen at bøsser som var trykprøvet til 800 kg fint kunne skyde med jernhagl men at alle nye haglbøsser burde være trykprøvet til 1.200 kg og så var der ihvertfald overhovedet ingen problemer. Så en Beretta der er trykprøvet til 1.330 kg bør der ikke være den mindste bekymring for. Det er selvfølgelig forudsat at den er i almindelig velholdt stand. Har den ligget i bunden af en pram og rustet er det ligegyldigt hvad den er trykprøvet til på fabrikken.

Jeg ville få det trange løb åbnet helt op til cylinder. Så har du 1/4 og en cyl. det er fint til det meste med jernhagl.

Tillykke med købet for resten, jeg har et blødt punkt for Beretta, det er fine våben.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af Dansken » 8. apr 2022, 19:08

Prøv at lægge løbet på en vægt og se om det vejer 1,330 kilo 😉

og
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. apr 2022, 17:20
Interesser: Jagtgeværer og rifler
Geografisk sted: SYDTHY
Has thanked: 7 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af og » 9. apr 2022, 23:52

Dansken skrev:
8. apr 2022, 19:08
Prøv at lægge løbet på en vægt og se om det vejer 1,330 kilo 😉
Mange tak skal du have "Dansken".
Jeg har taget fejl og du har fuldstændig ret !
Det passer at løbet vejer 1,330 kg.

Hvor pokker kan trykstemplet så findes ?

Jeg har fundet flere stempler:
1) Et PSF eller FSF ?
2) Et 64E eller 64F ?
3) Et stempel 5 eller 6 på den ene side imellem løbene - den anden side 5.

Vil være glad hvis der er en som kan fortælle mig, hvor jeg evt. så kan finde tryktestresultatet ??

På forhånd tak !

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af HR » 10. apr 2022, 09:09

Italien er medlem af CIP og din Beretta er derfor testet til brug af patroner med et maksimalt tryk på 740 bar, ved brug af en testladning på 960 bar. Jeg interesserer mig ikke så meget for italienske våben, men jeg mener at prøvestemplet er en stjerne med noget krimskrams rundt omkring. Og jeg mener at de italienske stempler er ret små og diskrete.
HR

Edit: Prøv at se her: https://www.shotguns.se/html/italy.html
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af Dansken » 10. apr 2022, 09:18

Der er ingen trykstempler på en haglbøsse fra den tid. De er prøvet til de "almindlige" 12-70 patroner som fandtes på da den blev lavet. Jeg mener at have læst at de er prøvet til 800 kg/cm2 (sådan hed det dengang)
I 1990'erne da der begyndte at tales om stålhaglpatroner blev folk helt hysteriske med at våbnet skulle stemples med en "Fransk Lilje" for at klare stål
(Her taler jeg om Sverige: Jeg ved ikke hvordan udvikligen gik i Danmark dengang- men i har jo blyforbud)
De første stålhaglpatroner vi fik her var der nogle hysterisk høje tryk i for at få højere fart og have energi så det rakte til.
Udviklingen er gået fremad, og stålhaglpatronerne er blevet meget bedre, jævnere i kvalitet- og man har fået trykket ned trods at der er god fart på dem.
Hvis den havde været kamret i 12-76 (magnum) kan du stoppe de stålhaglpatroner i som du vil: Da klarer den trykket af alle.
MEN en bøsse som är "tæt" og i god mekanisk stand og ikke for trang trangboring skulle jeg ikke bekymre mig om at skyde fornuftigt ladede stålpatroner i.
For øvrigt har alle så travlt med trangboringen for at skyde stål: Det er meget (eller mindst lige så) vigtigt med overgangskonen foran kammeret: Har man en brat kone for "rullstukade" (jeg ved ikke hvad det hedder på Dansk) stiger trykket hurtigt og drastisk når man affyrer hvorimod om man skærer en lang overgangskone så "stjärnstukade" patroner (som bliver længre end rullstukade efter affyring) får plads så bliver trykket bliver lavere.

At man skrev vægten på løbene skal väre hvis der med tiden skete en skade på våbnet, och dette var kraftigt slidt, og måske renseboret et par gange så man havde fjernet materiale og der blev en rets sag kunne fabrikanten sige at den var unaturligt hårdt slidt: Så meget vejede den da vi prøvetrykkede den.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af HR » 10. apr 2022, 10:29

Dansken skrev:
10. apr 2022, 09:18
Der er ingen trykstempler på en haglbøsse fra den tid.
Det er ikke helt korrekt. Italien var på det tidspunkt medlem af CIP og de testede efter deres regler. Derfor indikerer stemplet en afprøvning til de tryk jeg skrev længere oppe (740 bar/960 bar).
De er prøvet til de "almindlige" 12-70 patroner som fandtes på da den blev lavet. Jeg mener at have læst at de er prøvet til 800 kg/cm2 (sådan hed det dengang)
CIP regulerer både våben og ammunition. Og en CIP godkendt 12/70 må netop udvikle de 740 bar (754 kg/cm2).
I 1990'erne da der begyndte at tales om stålhaglpatroner blev folk helt hysteriske med at våbnet skulle stemples med en "Fransk Lilje" for at klare stål
Ja, der opstod et behov for en højere standard. Så i tillæg til de gamle stempler indførte man et “High performance” test med et fælles stempel i form af den franske lilje. Testtrykket på en 12/76 har, i øvrigt, fra start været højere end på en 12/70 (lige som det er på en 44mag vs en 44spl)

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

og
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. apr 2022, 17:20
Interesser: Jagtgeværer og rifler
Geografisk sted: SYDTHY
Has thanked: 7 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af og » 10. apr 2022, 23:30

Har arbejdet lidt videre på det med trykprøven af løbene.

Fandt stempel PSF med 2 stjerner ovenover på min S55.

På denne side fandt jeg nedenstående file:///C:/Users/ol/Desktop/Italien.html
Jeg fandt også der 2 ældre korrekturmærker bla. FINITO, som jeg også har som stempel.

Siden 1962

GardoneBrescia


Dette bevis er kun obligatorisk for haglgeværer med kamre, der er længere end 2 3/4" eller 70 mm. Bevistrykket er 17637 psi.

Selv om det ikke er obligatorisk for min S 55 - så har den ikke desto mindre stempel PSF med 2 ** ovenover !

Fandt på websiden "www.Asknumbers.com", at 1 psi = 0,07030695783 kg/cm²

Dette omregnet med 17637 psi giver ialt = 1240,00 kg/cm2 - er mit facit korrekt ??


Håber at der er en der vil checke !!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af HR » 10. apr 2022, 23:56

og skrev:
10. apr 2022, 23:30
Har arbejdet lidt videre på det med trykprøven af løbene.

Fandt stempel PSF med 2 stjerner ovenover på min S55.

På denne side fandt jeg nedenstående file:///C:/Users/ol/Desktop/Italien.html
Jeg fandt også der 2 ældre korrekturmærker bla. FINITO, som jeg også har som stempel.

Siden 1962

GardoneBrescia


Dette bevis er kun obligatorisk for haglgeværer med kamre, der er længere end 2 3/4" eller 70 mm. Bevistrykket er 17637 psi.

Selv om det ikke er obligatorisk for min S 55 - så har den ikke desto mindre stempel PSF med 2 ** ovenover !

Fandt på websiden "www.Asknumbers.com", at 1 psi = 0,07030695783 kg/cm²

Dette omregnet med 17637 psi giver ialt = 1240,00 kg/cm2 - er mit facit korrekt ??


Håber at der er en der vil checke !!


Ja, det er korrekt. Din 12/70er er trykprøvet til samme standard som en 12/76. Hvis vi holder os til bar, som er den enhed CIP arbejder med idag, så svarer de 17637 psi til 1216 bar. Altså næsten oppe ved de 1320 bar som High performance (liljen) testes ved idag.

Men glem nu de tryk, for det er ikke der problemet ligger. Det er trangboringen der kommer til skade når du forsøger at klemme hårde jernhagl i en plastkop gennem en indsnævring der er bygget til bløde blyhagl skubbet af en filtprop. Der er ikke et eneste haglgevær bygget til røgsvag der er sprunget i løb eller lås på grund af stålpatroner. Og slet ikke en 55er.
HR

Edit: Det er helt normalt at der er flere stempler fra forskellige stadier i fremstillingsprocessen.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

og
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. apr 2022, 17:20
Interesser: Jagtgeværer og rifler
Geografisk sted: SYDTHY
Has thanked: 7 times

Re: Stålpatroner i Beretta S 55 O/U fra 1970

Indlæg af og » 11. apr 2022, 11:00

Mange tak for Jeres svar !!

Jeg er godt klar over problemerne med 3/4 trangboringen - måske også 1/2, men jeg syntes at det var sjovt at
prøve at få det løbstryk på plads også !!

Tror jeg er kommet til det resultat, at jeg ikke nænner at bore i den dejlige bøsse, så jeg vil simpelthen bare
bruge Bismuth patroner - så kan jeg vist godt skyde med en 3`patron, som altid har været min foretrukne
jagtpatron førhen.

Her er det korrekte link til svenske stempelmærke webside: https://www.shotguns.se/html/italy.html

Endnu engang tak.

Besvar