.223 - råd til riffel søges

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af Langenge » 3. maj 2022, 22:11

C-X skrev:
3. maj 2022, 22:06
Langenge skrev:
3. maj 2022, 22:05
Min egen Weatherby Vanguard Sporter er en stor fornøjelse for mig.
Men det er selvfølgelig ikke en riffel oppe i dit prisleje :oops:

https://weatherby.com/store/vanguard-sporter/
Hvem forhandler Weatherby og Howa herhjemme (fastlandet)?
Fisk :???:
Jeg købte min fra ny i Østjysk i 2016.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lasse_N
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 73
Tilmeldt: 24. okt 2005, 17:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vejle
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af Lasse_N » 4. maj 2022, 11:01

Langenge skrev:
3. maj 2022, 22:05
Min egen Weatherby Vanguard Sporter er en stor fornøjelse for mig.
Men det er selvfølgelig ikke en riffel oppe i dit prisleje :oops:

https://weatherby.com/store/vanguard-sporter/
Fandt den på bud her https://huntershouse.dk/kat379-Aktuelle ... ibre..html


skal nok noget andet optik på, men synes om prisen - hvad tænker du i forhold til din oplevelse med den ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af C-X » 4. maj 2022, 12:00

Weatherby/Howa er sådan nogle no-nonsens rifler, af samme type som Remington og de ældre Sako. Gammelt design, og når det virker, så virker det. Forvent et mekanisk godt produkt, uden nogen videre luksus eller moderne features. Så er der heller ikke så meget som kan fejle.
De er meget populære i bl.a. Sydafrika, hvor pengene er små og behovet for stabilt værktøj stort.

Der er rimeligt med after market stumper, men Tikka og Remington + kloner, er dog langt foran og mere tilgængelige.

Jeg ville ikke tøve med en Weatherby/Howa, men strander ofte på, at de modeller jeg har begæret, ikke er til at opstøve i Danmark. Især Howa 1500 Mini Action Varmint...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af NWF » 4. maj 2022, 16:06

Lasse_N skrev:
4. maj 2022, 11:01
Langenge skrev:
3. maj 2022, 22:05
Min egen Weatherby Vanguard Sporter er en stor fornøjelse for mig.
Men det er selvfølgelig ikke en riffel oppe i dit prisleje :oops:

https://weatherby.com/store/vanguard-sporter/
Fandt den på bud her https://huntershouse.dk/kat379-Aktuelle ... ibre..html


skal nok noget andet optik på, men synes om prisen - hvad tænker du i forhold til din oplevelse med den ?
Er den tilfredse ejer af en vanguard sporter i .223 - det er en superb og yderst præcis riffel til pengene og med 1:9 twist skyder den fint med det blyfri ammo jeg har har testet af i den - og med dæmper er der reelt ikke rigtig rekyl i, så er en fornøjelse af skyde med.

Eneste anke er at den er småtung - løbet er 24" og derved for mange af os danskere nok i den lange ende - jeg fik knappet 5 cm af da jeg fik slået gevind i den selv om våbensmeden forslog 10 cm. Det er ikke den ideelle pürsch riffel, der ville en S&L Legacy nok være bedre qua dens str.

Den annonce fra HH er meget gamle - tror det er 6-7 år siden jeg så den første gang - så om de stadig har dem er et godt spg.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af Langenge » 4. maj 2022, 17:24

Nu synes jeg ikke, at min Vanguard er tung, men jo, jeg ville nok også hive 10cm af den, hvis jeg skulle have dæmper på.
Men med hensyn til rekyl, så er der jo reelt slet ikke noget rekyl i en .223, heller ikke uden dæmper.
Men nej, jeg har på intet tidspunkt fortrudt mit køb, og den kommer nok aldrig til salg. Det er en, efter mine behov og ønsker, en vidunderlig riffel (når vi taler om den kaliber)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: .223 - råd til riffel søges

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2022, 17:32

Weatherby vanguard er en no nonsens riffel til en fornuftig pris. Mark V er et andet dyr. Den er mere luksuriøs og lækker, men inden under overfladen gemmer der sig en fæl konstruktion med trykpunkt.
Jeg har en der har voldt mig ufatteligt mange problemer. Jeg kan ikke anbefale en Mark V.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar