Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af C-X » 13. maj 2022, 12:03

Jeg har købt en næsten ny Marlin 39A, årgang 2003, til min begyndende samling. Desværre var extractor fjederen knækket, kunne jeg konstatere ved første skud. Formentlig fordi den har skudt med CCI Stinger. Al debat om reklamation er ligegyldigt. Jeg tror ikke sælger vidste det og jeg vil ikke af med skyderen igen. Desuden kan sådan et problem opstå når som helst i fremtiden.

Desværre er sådan en fjeder udsolgt alle steder, som jeg har kunnet finde online, og produceres ikke længere, efter at Marlin gik til Remington (nu Ruger).

Det er denne model:
https://www.marlinspares.com/product/202069/ (udsolgt og sælger ikke udenfor UK længere)
http://www.wisnersinc.com/marlin-lever- ... -ejectors/ (model efter 1972)

Hvis nogen nu kender nogen, der kan have en liggende, så vil jeg gerne hjælpes. Det er nok så usandsynligt, at jeg end ikke vil oprette en annonce, men send endelig en PB, hvis nogen har stumpen liggende.

Jeg forventer at skulle lave en selv. Jeg har det meste af den oprindelige fjeder, der er knækket lige i krogen, der skulle gribe hylsteret. I min Marlin 39M sidder der også en hel fjeder, så de sidste mål kan reddes, uden jeg behøver pille den ud af denne.

Hvis nogen har sådan et materiale på hånden, så lad mig endelig høre. Umiddelbar mangler jeg nogle stykker af 0,75x5x50 mm eller større.
Kan jeg skaffe materiale nok, så har jeg også tålmodigheden til, at bakse en ny sammen ved spisebordet, og til reservedelslager.

Hvis nogen har erfaring med at lave sådanne fjedre, så skriv gerne alle gode tips i tråden.

Har du værksted og lyst til besøg, tager jeg gerne imod tilbud om praktisk hjælp.

Jeg har erfaret at bl.a. urmagere og reparatører af diverse musikinstrumenter laver denne type fjedre. Bøssemagere kan sikkert også, men jeg forventer at timeprisen ender i noget grusomt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af T-REX » 14. maj 2022, 11:54

Hvis du kender nogen, i USA, så er den på lager, hos Numrich.

https://www.gunpartscorp.com/products/1911280
39a-1911280.jpg
39a-1911280.jpg (8.9 KiB) Vist 3245 gange
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af C-X » 14. maj 2022, 12:29

Tak :thumbup:

Jeg har desværre ikke rigtig nogen muligheder lige pt., for at arrangere køb og transport. Hvis nogen har, så giv endelig besked.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af Ølgaard » 14. maj 2022, 12:40

Jeg har fået nogle stumper igennem en ven i Arkansas, men det kostede 19 dollars fra Numrick til ham og 17 dollars til mig, og delen kostede 8 dollars :biggrin:

Men den var IKKE til at skaffe i EU, så det må koste :giggle:

:razz: :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af C-X » 14. maj 2022, 12:46

Hvis du kan få dem hjem, ad den vej, så vil jeg meget gerne have 3 stk., og skal naturligvis nok betale up front.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af RVAL » 14. maj 2022, 12:56

Ølgaard skrev:
14. maj 2022, 12:40
Jeg har fået nogle stumper igennem en ven i Arkansas, men det kostede 19 dollars fra Numrick til ham og 17 dollars til mig, og delen kostede 8 dollars :biggrin:

Men den var IKKE til at skaffe i EU, så det må koste :giggle:

:razz: :razz:

Sorry C-X for off-topic..

Hvis din ven “pusher” andet end Marlin dele.. så mangler jeg et heatshield til min Winchester M12 :biggrin:

https://www.partsforantiqueguns.com/Win ... hment.html

Har fundet den her.. men de sender ikke ud af US :cry:

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af Ølgaard » 14. maj 2022, 13:18

RVAL skrev:
14. maj 2022, 12:56
Ølgaard skrev:
14. maj 2022, 12:40
Jeg har fået nogle stumper igennem en ven i Arkansas, men det kostede 19 dollars fra Numrick til ham og 17 dollars til mig, og delen kostede 8 dollars :biggrin:

Men den var IKKE til at skaffe i EU, så det må koste :giggle:

:razz: :razz:

Sorry C-X for off-topic..

Hvis din ven “pusher” andet end Marlin dele.. så mangler jeg et heatshield til min Winchester M12 :biggrin:

https://www.partsforantiqueguns.com/Win ... hment.html

Har fundet den her.. men de sender ikke ud af US :cry:
Tal med C-X om samkøb, jeg har givet ham adressen til ham, så det ikke skal gå igennem mig, det gør det jo nemmere :smile:

:razz: :razz:

Brugeravatar
RVAL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. nov 2020, 11:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nuuk
Has thanked: 259 times
Been thanked: 141 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af RVAL » 14. maj 2022, 13:24

[/quote]

Tal med C-X om samkøb, jeg har givet ham adressen til ham, så det ikke skal gå igennem mig, det gør det jo nemmere :smile:

:razz: :razz:
[/quote]

:numberone: :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af C-X » 14. maj 2022, 13:26

Jeg prøver den amerikanske kontakt her en af de kommende dage, og skal nok forhøre om din savnede stump også.
Skriver derefter til dig, RVAL.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af Epae » 14. maj 2022, 13:28

Skulle ellers foreslå marlinspares, jeg fik en bekendt i UK til at købe en skrue til mig og smide den med posten men hvis den er udsolgt så er det jo ligemeget.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Extractor fjeder til Marlin 39A - købes hvor eller laves af hvem? Erfaringer til DIY?

Indlæg af C-X » 23. aug 2022, 19:44

Wuhuuu :DancingBanana:

Så kom der fanme fisme fjedre fra Amerika!

Ølgaards kontakt kunne formidle :numberone:

Screenshot_2022-08-23-19-39-56-42_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
39A Golden og 39M Mountie

Mon ikke der er et dueltræ der skal have tæv i weekenden? 🤠🤠
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar