Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
PLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. jun 2022, 19:36
Interesser: Jagt Prepper
Geografisk sted: Smålandsfarvandet
Has thanked: 4 times

Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af PLC » 5. jun 2022, 19:52

Hej NVF.

Jeg har en god Savage riffel i kaliber 17 HMR.

Jeg påtænker at få piben afkortet til 40cm og i den forbindelse få monteret lyddæmper.

Grunden til mit opslag er at jeg gerne vil undersøge om det kunne have nogle dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller er der andre problemer ved en sådan operation?


De bedste hilsner PLC :NVFrules:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Afkortning af 17hmr riffel.

Indlæg af Bofhenator » 5. jun 2022, 20:09

PLC skrev:
5. jun 2022, 19:52
Hej NVF.

Jeg har en god Savage riffel i kaliber 17 HMR.

Jeg påtænker at få piben afkortet til 40cm og i den forbindelse få monteret lyddæmper.

Grunden til mit opslag er at jeg gerne vil undersøge om det kunne have nogle dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller er der andre problemer ved en sådan operation?


De bedste hilsner PLC :NVFrules:
Du mister ikke præcision ved at korte piben (oftest, tværtimod), du mister noget sigtelinje hvis du bruger jern-sigtemidler og det kan naturligvis være problematisk. Bruger du optik har det kun en indvirkning på dit V0, men det er det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel.

Indlæg af C-X » 5. jun 2022, 21:36

Jeg har gjort mig mine overvejelser med min egen. Den har 22" pibe og den skyder pisse godt med det meste.

Den larmer uanset og jeg synes ikke de bliver tilnærmelsesvis stille af en lydpotte, af dem jeg har hørt tæt på.

Jeg vil sandsynligvis opnå højere mundingshastigheder, men vil ikke være garanteret en bedre præcision, men risikerer en ringere. Det er jo ikke til at lade til den. Knaldet kommer tættere på, men dæmper, kontra nu hvor det kommer længere væk, men ikke dæmpet.

Foreløbig konklusion er ingen ændringer. Den virker, den påvirker ikke mit humør, med larmen, og skal det være stille, bliver det alligevel min .22 LR med dæmper.

Husk at 45 cm er minimum, hvis du skal bruge den i Sverige. Formentlig ikke aktuelt, men så er det da nævnt :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel.

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2022, 22:27

Husk svenskernes regl om 45cm pibe hvis man vil have riflen med til sverige.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af Strangeguy » 6. jun 2022, 12:13

Da jeg i sin tid fik lavet gevind i min savage 17hmr blev jeg frarådet at korte af piben, da han mente at 17hmr netop har brug for noget pibelængde for at udnytte krudtet. Og det er jo netop hastigheden der gør 17hmr til det den er :blink:
Mvh Søren

PLC
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5. jun 2022, 19:36
Interesser: Jagt Prepper
Geografisk sted: Smålandsfarvandet
Has thanked: 4 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af PLC » 6. jun 2022, 20:19

Tak for jeres kommentarer.

Hvilke vildtarter kunne være mulige at nedlægge i Sverige med en 17HMR?

Jeg er lidt bange for at miste præcision (bruger ofte riflen til regulering af gæs) hvilket ofte indebære skud på 100 meter.

Grunden til at jeg ville korte af riflen er at den bliver mere handy at bevæge sig med i terrænet og under transport. ( måske også fordi jeg syntes at det ser godt ud :biggrin: )

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af FrederikF » 6. jun 2022, 20:46

PLC skrev:
6. jun 2022, 20:19
Tak for jeres kommentarer.

Hvilke vildtarter kunne være mulige at nedlægge i Sverige med en 17HMR?

Jeg er lidt bange for at miste præcision (bruger ofte riflen til regulering af gæs) hvilket ofte indebære skud på 100 meter.

Grunden til at jeg ville korte af riflen er at den bliver mere handy at bevæge sig med i terrænet og under transport. ( måske også fordi jeg syntes at det ser godt ud :biggrin: )
Hvis den skyder godt nu, så ville jeg personligt aldrig korte ned på en .17. Det er farten der er hele pointen.
Alt andet lige mister du hastighed, når du korter og du risikerer at miste præcision (dog ikke meget sandsynligt).
Jeg har personligt aldrig haft brug for mere håndterbarhed med et våben til de lidt længere afstande.
I tæt skov, når jeg går igennem er jeg glad for en kort riffel - alt andet er længden ligegyldig.
Imho er det primært et modefænomen, hvor man mister funktionalitet på bekostning af udseende - lidt som siliconetasker og tunge piercinger.
Men fint at nogen vil lide for smag.
Jeg må med skam erkende at min egen Vixen i 222rem mistede 5cm da jeg fik dæmper på - det skal dog retfærdigvis nævnes at jeg lader selv (med hurtigt krudt) og har ikke tabt hastighed.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af C-X » 6. jun 2022, 21:01

Balance i våbnet, mundingsknaldet væk fra fjæset, samlet vægt... Det er, for mig, vigtigere end at et våben er kort.

https://www.snipershide.com/shooting/th ... d.6576187/

18-22" burde ikke gøre den store forskel i hastighed.

Skærer du et par tommer af og sætter en lysdæmper på i stedet, så ender du i princippet med en lige så tung riffel af samme længde, der heller ikke er lydsvag.

Man kunne i stedet vælge en med et let skæfte og en tynd pibe. Der er ikke meget barrel whip på randtændt.

Jeg er ikke opdateret på svensk jagtlov, men jeg kunne da forestille mig at bruge den til alt småvildt, der er lovligt, inkl. tjur, urfugl, rype, hare mv., hvis det er tilladt. Det er et fint kaliber, hvis man kan undgå de værste kødskader...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Afkortning af 17hmr riffel. Dårlige påvirkninger af riflens præcision? Eller andre problemer ved en sådan operation?

Indlæg af T-REX » 7. jun 2022, 19:17

19" er det, der ifølge denne: https://www.bullberrylegacy.com/17-HMR-velocity-data Giver den optimale hastighed.
Og man skal ned på 17" for at komme længere ned, end med en 22" Pibe.
Siden du snakker om Sverige, så er under 45 cm/ 17,72" ikke aktuelt.

Testen er lavet med Hornady 17 Grain projektiler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar