Tikka T3 hunter problemer!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Mindstorm » 24. jun 2007, 16:45

Min onkel har købt sig en tikka T3 hunter, .308, og er efterhånden godt træt af den, han har problemer med klikkere. I starten mente våbenhandleren at det var fordi han kom til at skubbe til repeter grebet (hedder det det? den man rykker i når man lader), dvs den blev skubbet lidt op og bundstykketet åbnede sig så meget at slagstiften ikke kunne slå patronen an. Nu har han så fået bøjet grebet sådan at det ikke kan komme i kontakt med hans hånd, stadig klikkere, så har våbenhandleren udskiftet fjedre og rettet et eller andet inden i bundstykket op, der skulle have været skævt, ved ikke have det var, men der har heller ikke hjulpet, stadig klikkere.
Vi var på skydebanen i dag og jeg stod ved siden af ham, og har havde tre klikkere lige i træk, det ville jo ikke være særligt fedt på en jagt, så der er klart at han er træt af riflen, der er ellers kun et lille år gammel, hvis den er det, måske kun et halvt. Da jeg stod ved siden af og kiggede kunne jeg se at han ikke på nogen måde berørte ladegrebet, så der er helt sikkert ikke der problemet er, jeg sagde at så måtte det jo være slagstiften der ikke kom langt nok frem, men han tog bagenden af bundstykket og her kunne man se at slagstiften faktisk havde min 0.5mm mere vandring, så vores konklusion blev at fjederen til slagstiften ikke er kraftig nok, den må have problemer med at anslå patroner med en hård fænghætte, men kan det virkeligt passe at tikka har lavet en riffel med en fjeder til slagstiften der er underdimensioneret? Er der andre der har oplevet lignende problemer?

Noget helt andet, jeg har lånt sådan en kikkert til at se indvendigt i løbet, ligesom den til knæoperationer, da jeg lige havde lånt den, så sagde jeg til min onkel, skal vi ikke lige prøve at se ned i løbet på din riffel, så han hentede tikkaen og jeg stak kikkerten ned i løbet, det kunne vi se at riffel gangene så fine ud og det var bare i orden det hele, men noget der undrede os meget var, at man kan se en meget fin streg der snor sig modsat af riffelgangede, måske en samling, jeg har ingen ide om hvad det er, men det er gennem hele løbet, så jeg tænkte på hvordan pokker de har lavet sådan et løb, er det ikke koldhamret som mange andre løb, det foregår da som jeg forestiller mig ved at man kommer en dorn inden i løbet og så hamre det omkring dornen, dette burde ikke lave en fin streg/samling gennem hele løbet.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Hønsetyv » 24. jun 2007, 18:24

Et par check spørgsmål:

Sker klikkerne med samme type ammo eller er der testet med flere forskellige typer hvoraf nogle er mere udsatte for klikkere end andre?
Ser anslaget i en klikker svagt ud (du ved i forhold til en afskudt)?

Hvis svaret til begge spørgsmål er ja, så er din onkel nok i besiddelse af en Tikka med et "for" langt kammer. Slagstiften slår patronen så langt frem i kammeret at den ikke orker at tænde fænghætten i samme arbejdsgang.

Der er 2 løsninger på problemet:
1) Lokomsløsningen: Få bøssemageren til at frilægge slagstiften så den fysisk stikker 0,4-0,5mm længere ud af bundstykket (i afskudt tilstand), og han er skydende igen.
2) Den rigtige løsning: Send riflen retur til Tikka for rep/udskiftning af piben.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

Brugeravatar
Biker
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 5. jul 2006, 17:55
Geografisk sted: Ringkøbingfjord

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Biker » 24. jun 2007, 19:50

Jeg har en T3`er i 30-06 . Den skyder bare som den skal ! :???: Hvis det ikke er pga. ammo`en skal den bare sendes retur til Tikka ! der skal da ikke fuskes med så ny en riffel !
Er det så her man skal sige noget klogt ? :/

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Mindstorm » 24. jun 2007, 19:53

Det han forsøgte at afskyde i dag var ama patroner, jeg kunne godtnok se at fænghætterne sad lidt dybt i dem, men når vi så så på slagstiftens vandring, så kunne den nemt slå 0.5mm dybere end den gjorde, jeg ved ikke hvilke mærker han har prøvet med.
Anslaget i en klikker ser selvfølgeligt svagere ud end en afskudt, pga at fænghætterne sidder lidt dybt, under skud presser trykket fra krudtet fænghætten ned over slagstiften, så fænghætten bliver helt plan med bunden af hylsteret, men teorien med et for langt kammer kunne jo også lyde sandsynligt, for jeg syntes at en fjeder i et bundstykke burde være så kraftig, at den ikke burde have problemer med at slå selv de sejeste fænghætter an.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Marius » 24. jun 2007, 22:50

Hvis mistanken falder på kammerets længde så få det tjekket med et 'go' og 'no-go' gauge.

Det er vel i princippet farligt, hvis kammeret er for langt: manglende tætning for krudtgasser eller hylstre der mister bunden?

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Glockster » 24. jun 2007, 23:09

Jeg har haft problemer med fænghætterne på AMA. De er meget hårde! Én ud af 50 sagde klik i min Steyr! Hvis du fylder den i kammeret igen og tager aftræk så går den af! Løsningen for mit vedkommende var at få den slagstiftfjeder som Steyr har til militærammunition! Efter den er skiftet har der ikke været probelmer!
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Gunnut » 25. jun 2007, 05:42

Øh hold nu op med at bruge det AMA crap i jagtrifler. Det er fint til militære våben, som det er lavet til, men ikke i jagtrifler (ja, ja og nu svare alle mulige at de aldrig har oplvet problemer med AMA, men det er der så hundredevis andre der har!).

Nu ved jeg ikke om sådan i våben kan sendes retur til Tikka, på garantien, nu da din onkel allerede har accepteret at den lokale våbensmed har "skruet" i det. Kunne forestille mig, at Tikka ville hævde at det derfor ikke længere er deres problem, men det må være forhandleren problem.

Personligt ville jeg straks købe noget Norma Match (eller bare ofre noget Jagt AMM) og så skyde ca. 50 skud, fordelt over en par dage. Hvis den så virker, ville jeg tillægge AMA AMM skylden.

Mht. om det kan være din onkels egen skyld (den med ladegrebet). ØH hvorfor pokker lader i ikke bare en anden skyde x-antal AMA med den? Hvis det også giver problemer, så er det ikke din onkel der er årsagen (ud over han bruger crap AMM ;-) )

Viser det sig, at det reelt er AMA AMM (og det er forhandleren der har solgt ham det crap), så bør din onkel kræves at forhandleren ændre de "konstruktive ændringer", der indtil nu er foretaget.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Trotyl » 25. jun 2007, 14:13

Moderne jagtrifler har gennemgående en kortere slaglængde, og svagere fjeder til slagstiften, end f.eks en Mauser model 98 har. Det kan somme tider give problemer med klikkere, hvis der anvendes ammunition med berdan fænghætter.
Mit råd skal lyde: Køb noget træningsammunition der er beregnet til jagtrifler ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Mindstorm » 25. jun 2007, 22:45

Jeg talte med onkelen i dag og det lader til at det er ama ammo der er problemer med, så jeg tror at vi er ved at have indkredset problemet, jeg tror at der er der den ligger. Han er jo en nærig jyde som nogle af os andre, det andet ammo er jo meget dyrere... >><>>:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Tikka T3 hunter problemer!

Indlæg af Gunnut » 26. jun 2007, 12:05

Mindstorm skrev:Jeg talte med onkelen i dag og det lader til at det er ama ammo der er problemer med, så jeg tror at vi er ved at have indkredset problemet, jeg tror at der er der den ligger. Han er jo en nærig jyde som nogle af os andre, det andet ammo er jo meget dyrere... >><>>:
Tja, men det har så resulteret i, at hans ladegreb er blevet "bøjet" af en våbensmed. Lidt træls!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar