Ultra lidt slør, et problem?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 159
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af NKAK » 25. sep 2022, 21:21

Hej.
Jeg kan konstatere at hvis jeg ryster mit side by side jp sauer fortuna 4 ringet op ned fra side til side med forskæftet monteret så står det fuldstændig stramt! Ingen slør.

Men hvis jeg afmonterer forskæftet og ryster fra side til side så er der et meget lille slør sideværts. Altså gaber løbene mikroskopisk i siden. Der er dog intet hvis jeg ryster geværet op og ned. Kun i siderne.

Når dette slør er så småt, og ikke tilstedeværende så snart forskæftet er monteret. Er det så egentlig slør? Eller er geværet lavet således? Det er et gammelt 4 ringet jp sauer fortuna fra apr 1960. Kal 12/70. Købt for 300kr og istandsat.

Jeg opdagede ikke engang dette mikroskopiske slør ved køb, måske fordi det var så lidt.

Er det et problem?

Tak på forhånd.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af Flugteren » 25. sep 2022, 21:53

NKAK skrev:
25. sep 2022, 21:21
Hej.
Jeg kan konstatere at hvis jeg ryster mit side by side jp sauer fortuna 4 ringet op ned fra side til side med forskæftet monteret så står det fuldstændig stramt! Ingen slør.

Men hvis jeg afmonterer forskæftet og ryster fra side til side så er der et meget lille slør sideværts. Altså gaber løbene mikroskopisk i siden. Der er dog intet hvis jeg ryster geværet op og ned. Kun i siderne.

Når dette slør er så småt, og ikke tilstedeværende så snart forskæftet er monteret. Er det så egentlig slør? Eller er geværet lavet således? Det er et gammelt 4 ringet jp sauer fortuna fra apr 1960. Kal 12/70. Købt for 300kr og istandsat.

Jeg opdagede ikke engang dette mikroskopiske slør ved køb, måske fordi det var så lidt.

Er det et problem?

Tak på forhånd.
Forskæftet skjuler som regel altid slør, især hvis det kun forekommer i lille grad. Slør er jo tegn på slid, og med alderen taget i betragtning er det ikke mærkværdigt, især hvis den har levet et liv som trofast deltager på jagt.

Er en smule slør farligt? Njaeh, der er nok en del jægere, som går på jagt og på skydebanen med gamle haglvåben, hvor der er slør i, men som de ikke har opdaget. Personligt ville jeg ikke være bekymret for at gå på jagt med våbnet, men jeg ville nok afholde mig fra at putte højtrykspatroner i den, men i stedet holde mig til alm. ladet patroner, og jeg ville nok også overveje kraftigt, om det ikke er fornuftigt at spare op til et nyt haglgevær.

Til 300 kr er det ikke værd at begynde at få slør repareret.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af TheDarkSide » 25. sep 2022, 22:03

Intet problem. En bøssemager kan evt. stramme den lidt op ved at justere på lukketøjet uden det koster en formue. Men smider du for kraftige patroner i, så er der slør igen efter 5 skud.
Jeg bruger gerne 24 grams patroner med paphylster til de ældre bøsser. F.eks. laver RC en model med 24 gram og 600 bar. Dog har jeg kun set den i størrelse 6, men det er ok til ænder, fasaner og snepper på moderate hold og ødelægger ikke trangboringen.
Fordelen ved paphylstre er også at de ikke binder så nemt i kammeret - Hvilket kan være et problem på især ældre tyske bøsser, som ofte har dårlige udtrækkere. Det kan resultere i at hylstret smutter bagved udtrækkeren. Så er man midlertidig sat ud af spillet på jagt, indtil man får lirket eller banket hylsteret ud :mad:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af HR » 25. sep 2022, 22:04

Slør er ikke farligt, men det accelererer. Når der først er lidt slup, så slår metaldelene imod hinanden ved hvert skud og det bliver hurtigt værre og værre. Men hvor mange skud skyder den om året? Hvis det bare er lidt bondejagt og ingen ting på skydebanen, så brug en blød patron og ignorer det. Med mindre du vil reparere det. Så skal det gøres nu før det bliver værre.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 159
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af NKAK » 30. sep 2022, 19:30

TheDarkSide skrev:
25. sep 2022, 22:03
Intet problem. En bøssemager kan evt. stramme den lidt op ved at justere på lukketøjet uden det koster en formue. Men smider du for kraftige patroner i, så er der slør igen efter 5 skud.
Jeg bruger gerne 24 grams patroner med paphylster til de ældre bøsser. F.eks. laver RC en model med 24 gram og 600 bar. Dog har jeg kun set den i størrelse 6, men det er ok til ænder, fasaner og snepper på moderate hold og ødelægger ikke trangboringen.
Fordelen ved paphylstre er også at de ikke binder så nemt i kammeret - Hvilket kan være et problem på især ældre tyske bøsser, som ofte har dårlige udtrækkere. Det kan resultere i at hylstret smutter bagved udtrækkeren. Så er man midlertidig sat ud af spillet på jagt, indtil man får lirket eller banket hylsteret ud :mad:

Er det muligt for mig at gøre noget selv? Banke med en dorn på selve bolten eller andet? Og mange tak for svar.

Jeg vil bruge 12/70 24g str 7

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 159
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af NKAK » 30. sep 2022, 19:32

HR skrev:
25. sep 2022, 22:04
Slør er ikke farligt, men det accelererer. Når der først er lidt slup, så slår metaldelene imod hinanden ved hvert skud og det bliver hurtigt værre og værre. Men hvor mange skud skyder den om året? Hvis det bare er lidt bondejagt og ingen ting på skydebanen, så brug en blød patron og ignorer det. Med mindre du vil reparere det. Så skal det gøres nu før det bliver værre.
HR
Jeg vil bruge det til at bestå haglskydeprøven. Og til flugtskydning. Så jeg agter at sparke 1000 skud afsted indenfor næste måned.


Hvis blot jeg kunne reparere det ret billigt ved at stramme op med nogle slag. Det skal blot skydes i smadder.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af HR » 30. sep 2022, 19:45

NKAK skrev:
30. sep 2022, 19:32
HR skrev:
25. sep 2022, 22:04
Slør er ikke farligt, men det accelererer. Når der først er lidt slup, så slår metaldelene imod hinanden ved hvert skud og det bliver hurtigt værre og værre. Men hvor mange skud skyder den om året? Hvis det bare er lidt bondejagt og ingen ting på skydebanen, så brug en blød patron og ignorer det. Med mindre du vil reparere det. Så skal det gøres nu før det bliver værre.
HR
Jeg vil bruge det til at bestå haglskydeprøven. Og til flugtskydning. Så jeg agter at sparke 1000 skud afsted indenfor næste måned.


Hvis blot jeg kunne reparere det ret billigt ved at stramme op med nogle slag. Det skal blot skydes i smadder.
Så skal du bare ignorere det. Man kan maskere slør ved diverse billige tricks, men det reparerer ingen ting.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af Rulab » 30. sep 2022, 20:59

NKAK skrev:
30. sep 2022, 19:30
Er det muligt for mig at gøre noget selv? Banke med en dorn på selve bolten eller andet? Og mange tak for svar.

Jeg vil bruge 12/70 24g str 7
Du kan dreje hovedbolten ½ omgang. Sliddet fordeler sig på løbsdelen og hovedbolten, så ved at dreje hovedbolten, fjerner du noget, men ikke hele sliddet.
Når det kun er en smule slør, er tricket sikkert nok til det ikke længere er mærkbart slør.

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 159
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Ultra lidt slør, et problem?

Indlæg af NKAK » 30. sep 2022, 22:04

Kan være jeg har fundet en forbudt løsning nu. Men jeg bankede på siden af baskylen med en gummi hammer med løbet afmonteret og nu går alt fuldstændig stramt igen. Har jeg mon fundet en magisk løsning så alt strammer op?

Besvar