Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af NKAK » 24. dec 2022, 00:00

Rigsby skrev:
23. dec 2022, 15:44
Hvorfor ser du ikke bare at komme på skydebanen og få brugt dem?

Det er sjovt og bagefter (hvis du overlever) kan du jo fortælle os om dine erfaringer.

Alt det der med at rense af for måske at gemme dem til an anden god dag er ikke en reel mulighed, hylstrene er forzinkede for at beskytte stålet og den forzinkning er svært angrebet af fugt.

Det ligner de 308ere som var til salg i Hedehusene og jeg tænker at der også var nogle 30-06ere i samme forretning, så endnu engang: "ståluld inden afskydning" det er vejen frem!
Det er det lige præcis. Kan desværre konstatere nogle af dem er irret indvendigt også. Se herunder
Vedhæftede filer
IMG_20221223_230325.jpg

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 485
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af LHL » 24. dec 2022, 09:17

Det er et fosforteret stål hylster.tjek om krudtet virker klistret.tror ikke det er et problem.hvor meget købte du af det skidt?

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Rigsby » 24. dec 2022, 09:47

Du spørger om det er sikkert at skyde dem af, og til det svarer stort det alle at det er sikkert.

Jeg fornemmer at du helst vil høre at det ikke er sikkert.

Nu er det engang sådan at hvis man køber en billig cykel, så er der stor chance for at man får præcist hvad man betaler for, nemlig en billig cykel og det samme gør sig gældende med dine billige patroner, de blev solgt billigt fordi de var irrede og sådan er det bare.

Jeg synes faktisk at kunne huske at de også blev annonceret som "anløbne" så de er grimme, anløbne, med stålhylstre og alle de andre dårligdomme som kommer med billige cykler (her skulle der stå patroner) men sikre det er de.

Glædelig jul🎄
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af NKAK » 24. dec 2022, 11:20

Rigsby skrev:
24. dec 2022, 09:47
Du spørger om det er sikkert at skyde dem af, og til det svarer stort det alle at det er sikkert.

Jeg fornemmer at du helst vil høre at det ikke er sikkert.

Nu er det engang sådan at hvis man køber en billig cykel, så er der stor chance for at man får præcist hvad man betaler for, nemlig en billig cykel og det samme gør sig gældende med dine billige patroner, de blev solgt billigt fordi de var irrede og sådan er det bare.

Jeg synes faktisk at kunne huske at de også blev annonceret som "anløbne" så de er grimme, anløbne, med stålhylstre og alle de andre dårligdomme som kommer med billige cykler (her skulle der stå patroner) men sikre det er de.

Glædelig jul🎄
Mange tak for svar og glædelig jul. Det bliver mine primære trænings patroner. Til jer andre har jeg købt 12 æsker. 😊

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Luluselsker » 28. dec 2022, 00:13

havde flået dem i tumbler en time el 3 og skudt dem af uden bekymringer
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af FrederikF » 28. dec 2022, 20:50

En kammerat har købt 200 hos guldsmeden i 30-06.
De har nu været over 6 timer ii tumbler med valnøddegranulat.
Og de ligner stadig l..t.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af C-X » 28. dec 2022, 20:55

Hvorfor køber man sådan noget crusty ammunition, og hvorfor vil man risikere sig selv og sine medskytters sikkerhed med det? :???:

Lå jeg ved siden af ham, der medbragte det lort på banen, ville jeg bede ham lade være med at bruge det, eller skride hjem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Rigsby » 28. dec 2022, 21:20

C-X skrev:
28. dec 2022, 20:55
Hvorfor køber man sådan noget crusty ammunition, og hvorfor vil man risikere sig selv og sine medskytters sikkerhed med det? :???:

Lå jeg ved siden af ham, der medbragte det lort på banen, ville jeg bede ham lade være med at bruge det, eller skride hjem.
For det første så er det jo ikke usikkert at bruge, det ligner bare bæ, for det andet så er det vel ikke forkert at bruge skydeudstyr som er grimt, det samme gælder for rifler, pistoler, biler, koner og ammunition og hvis ikke du føler dig sikker på at det er okay så er det vel ret beset dig som skal flytte dig.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Refraktorius » 28. dec 2022, 21:33

I alle andre sammenhænge ville ammunition med det udseende blive anset for at være “suspekt” og blive destrueret.

Der sker nok ikke noget ved at skyde det af, men personligt er jeg både for gammel og for velhavende til at gide suspekt ammunition.



Når man vil til at gøre noget man er tvivlende overfor, så kan man overveje, hvor man befinder sig i risikomatrixen.

Er du ikke i grøn eller gul, så er det ikke det værd under normale forhold.
Vedhæftede filer
542B602C-B6DB-48E7-8E1E-7774D23CF129.png
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af C-X » 28. dec 2022, 21:33

Det er jeg også villig til, som du også citerer mig for.

Helt ærligt, så gider jeg ikke stå, med en eller anden nærig type, der vil spilde alle andres tid, med noget ammunition, der sidder fast i kammeret og hverken vil det ene eller andet. Det er prøvet, og det er træls for alle andre. Min fritid er for meget værd, når jeg allerede er ankommet på skydebanen.

Og for hvad, et par kroner sparet? :???:

Det er ikke engang noget eksotisk ammunition, til en gammel skyder, der ellers aldrig kommer i brug.

Hvad man så kører i, af grimme biler, koner og har hjemme i skabet, er sagen uvedkommende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KarstenKnold
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jan 2022, 12:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 22 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af KarstenKnold » 29. dec 2022, 14:01

At stoppe hylstre, med det mindste “ pitting” som jeg vil vove at påstå vi kan se på hylsrene, ville jeg aldrig gøre - hvad nu hvis der bliver “ blæst hul” og der vil ske en “brænding” i kammeret.
Et kammer skal være glat :oops:
Noget helt andet (som det undrer mig ingen har nævnt) er rillen på hylsteret. Det er jo en konstruktion der gør at ved en evt. fejl/overtryk/????? Vil hylsteret dele sig der - dæleme en dårlig konstruktion.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af T-REX » 29. dec 2022, 14:31

Zinkoxid har en hårdhed på 4,5 MOHS, så det er ret blødt, og nok blødere, en kammeret på riflen.

Enten, så ville jeg afskyde dem, som de er, eller returnere dem.
Evt lige tørre det værste af, med en klud, inden afskydning.
Zinkoxid får IKKE stål til at ruste.

Patronerne er som OP skriver 30-06, da de ikke har rand, som 7,62x54R, ligesom de har en "fordybning" der er lavet, så hylsteret kan "strække sig" under affyringen.
Barnouls 308'ere har ikke denne fordybning.
De Barnoul jeg har brugt, har været lakerede.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af T-REX » 29. dec 2022, 14:41

KarstenKnold skrev:
29. dec 2022, 14:01
Noget helt andet (som det undrer mig ingen har nævnt) er rillen på hylsteret. Det er jo en konstruktion der gør at ved en evt. fejl/overtryk/????? Vil hylsteret dele sig der - dæleme en dårlig konstruktion.
Rillen på hylsteret er nødvendig, da stål ikke strækker sig, på samme måde, som Messing.
Stål har også en væsentligt højere brudstyrke, så med samme materialetykkelse, der klarer stålet, et noget højere tryk.

Rillen findes kun på deres 30-06, da 308 og 7,62x54R ikke er så lange, at det er et problem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af NKAK » 9. jan 2023, 18:21

Når man sliber lidt på dem med korn 800 finder man ud af zink oxidationen er fuldstændig overfladisk og der ikke er tegn på oxidationen af selve hylsteret.

De skyder i øvrigt upåklageligt med 0 klikkere ud af 40 patroner.

2. 5kr for en jagtpatron. Det fås ikke billigere.


Men tak for svar da jeg stadig var i tvivl. Se billeder
Vedhæftede filer
IMG_20221223_223138.jpg
IMG_20221223_223305.jpg
IMG_20221223_220530.jpg

NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 8. dec 2021, 23:20
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 76 times
Been thanked: 18 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af NKAK » 9. jan 2023, 18:25

C-X skrev:
28. dec 2022, 20:55
Hvorfor køber man sådan noget crusty ammunition, og hvorfor vil man risikere sig selv og sine medskytters sikkerhed med det? :???:

Lå jeg ved siden af ham, der medbragte det lort på banen, ville jeg bede ham lade være med at bruge det, eller skride hjem.
Se seneste billeder jeg har vedhæftet.
Efter grundig undersøgelse kan det konstateres at oxidationen blot er superficiel og forsvinder med få sekunders polering med korn 800. Så står patronen som helt ny.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af C-X » 10. jan 2023, 16:08

Den er blevet flot!

Min holdning er dog uændret. Udgangspunktet var en patron, hvor man er retteligt i tvivl. Nogle gange matcher det ydre også det indre. Så vil jeg helst ikke være i tvivl, når det gælder egen og andres sikkerhed. Heller ikke selvom køber og sælger hver især sparer et par kroner, på noget der burde have været kasseret.

Opstår der en katastrofal fejl, så er der ingen der kan sige fri fra ansvaret, da der var tydelige advarsler i form at tilstanden, som følge af forkert opbevaring.
Forhandler burde ikke sælge disse, da ansvaret falder tilbage på ham, og køberen burde have returneret dem, ved inspektion.

Jeg bryder mig heller ikke om, at sidemanden bruger ammunition ladet til noget farligt, eller våben der ser tvivlsomme ud, eller er kendt for fejlkonstruktion. Hvad folk roder med, i deres private rum, skal jeg ikke blande mig i, men jeg bifalder ikke dette forsøg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Krung » 11. jan 2023, 08:22

NKAK skrev:
21. dec 2022, 21:29
Det er en meget fin schultz Larsen Victory jeg har i næsten ny stand.
Hvem køber en Audi TDI, for så at hælde Burger Kings fedt fra deres grease trap i tanken? Jeg er nærig, men det her er lidt penny wise, pound foolish.

Nå, men du kan komme forbi det sydlige KBH, så kan jeg give dem et par timer i vibratortumbleren med lidt efterfølgende voks, eller hvis du har hylstre, kan jeg lade dig nogle patroner, der er blankere end dem fra fabrikken - til komponentpris, da jeg ikke er erhverslader.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af RasKrog » 11. jan 2023, 08:46

Krung skrev:
11. jan 2023, 08:22
NKAK skrev:
21. dec 2022, 21:29
Det er en meget fin schultz Larsen Victory jeg har i næsten ny stand.
Hvem køber en Audi TDI, for så at hælde Burger Kings fedt fra deres grease trap i tanken? Jeg er nærig, men det her er lidt penny wise, pound foolish.

Nå, men du kan komme forbi det sydlige KBH, så kan jeg give dem et par timer i vibratortumbleren med lidt efterfølgende voks, eller hvis du har hylstre, kan jeg lade dig nogle patroner, der er blankere end dem fra fabrikken - til komponentpris, da jeg ikke er erhverslader.
Det er da et generøst tilbud. :goodpost: :NVFrules:
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af FrederikF » 11. jan 2023, 21:48

Krung skrev:
11. jan 2023, 08:22
NKAK skrev:
21. dec 2022, 21:29
Det er en meget fin schultz Larsen Victory jeg har i næsten ny stand.
Hvem køber en Audi TDI, for så at hælde Burger Kings fedt fra deres grease trap i tanken? Jeg er nærig, men det her er lidt penny wise, pound foolish.

Nå, men du kan komme forbi det sydlige KBH, så kan jeg give dem et par timer i vibratortumbleren med lidt efterfølgende voks, eller hvis du har hylstre, kan jeg lade dig nogle patroner, der er blankere end dem fra fabrikken - til komponentpris, da jeg ikke er erhverslader.
Har haft en kammerats helt magen til i valnøddegranulat i en hornady tumbler i 6 timer. De blev vildt blanke mellem belægningerne, men belægningerne blev hvor de hele tiden havde været OG de kunne fortsat mærkes tydeligt med fingrene - det kom meget bag på mig.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Krung » 12. jan 2023, 08:24

FrederikF skrev:
11. jan 2023, 21:48
Har haft en kammerats helt magen til i valnøddegranulat i en hornady tumbler i 6 timer. De blev vildt blanke mellem belægningerne, men belægningerne blev hvor de hele tiden havde været OG de kunne fortsat mærkes tydeligt med fingrene - det kom meget bag på mig.
Så må vi prøve med stålpinde i tumbleren (uden vand). Sidste chance bliver keramisk medie i vibratoren.

Min medejertilladelse til 30-06 gælder vist året ud, så jeg kan give dem et par uger i hvad der nu virker.

Der er masser af manuelle metoder, der nok skal virke (søjleboremaskine + ståluld), men jeg skulle tro at rette medie plus concussive maintenance er nok.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af FrederikF » 12. jan 2023, 17:32

Krung skrev:
12. jan 2023, 08:24
FrederikF skrev:
11. jan 2023, 21:48
Har haft en kammerats helt magen til i valnøddegranulat i en hornady tumbler i 6 timer. De blev vildt blanke mellem belægningerne, men belægningerne blev hvor de hele tiden havde været OG de kunne fortsat mærkes tydeligt med fingrene - det kom meget bag på mig.
Så må vi prøve med stålpinde i tumbleren (uden vand). Sidste chance bliver keramisk medie i vibratoren.

Min medejertilladelse til 30-06 gælder vist året ud, så jeg kan give dem et par uger i hvad der nu virker.

Der er masser af manuelle metoder, der nok skal virke (søjleboremaskine + ståluld), men jeg skulle tro at rette medie plus concussive maintenance er nok.
Enig. Ville bare melde ind at det ikke er helt så nemt som umiddelbart forventet. Tror jeg prøver med lidt syreholdigt - eller endnu bedre, leverer dem tilbage til kammeraten - jeg fatter stadig ikke hvad han vil med dem (jeg lader til ham til komponentpris, så det er ikke meget han sparer ved at købe disse her)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af FrederikF » 12. jan 2023, 17:36

NKAK skrev:
9. jan 2023, 18:25
C-X skrev:
28. dec 2022, 20:55
Hvorfor køber man sådan noget crusty ammunition, og hvorfor vil man risikere sig selv og sine medskytters sikkerhed med det? :???:

Lå jeg ved siden af ham, der medbragte det lort på banen, ville jeg bede ham lade være med at bruge det, eller skride hjem.
Se seneste billeder jeg har vedhæftet.
Efter grundig undersøgelse kan det konstateres at oxidationen blot er superficiel og forsvinder med få sekunders polering med korn 800. Så står patronen som helt ny.
Hmmm, den står vel nærmere som “ufærdig”, den er nu uden zinck overflade. Og man har stål mod stål i kammeret. Er det bedre end at have oxideret zink i kammeret? (Jeg spørger fordi jeg ikke ved det)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Krung » 12. jan 2023, 17:45

FrederikF skrev:
12. jan 2023, 17:36
NKAK skrev:
9. jan 2023, 18:25
C-X skrev:
28. dec 2022, 20:55
Hvorfor køber man sådan noget crusty ammunition, og hvorfor vil man risikere sig selv og sine medskytters sikkerhed med det? :???:

Lå jeg ved siden af ham, der medbragte det lort på banen, ville jeg bede ham lade være med at bruge det, eller skride hjem.
Se seneste billeder jeg har vedhæftet.
Efter grundig undersøgelse kan det konstateres at oxidationen blot er superficiel og forsvinder med få sekunders polering med korn 800. Så står patronen som helt ny.
Hmmm, den står vel nærmere som “ufærdig”, den er nu uden zinck overflade. Og man har stål mod stål i kammeret. Er det bedre end at have oxideret zink i kammeret? (Jeg spørger fordi jeg ikke ved det)
Metaloxider kan være ret hårde ... Som du har bemærket. Det er ikke noget, jeg ville have i et kammer.

Stål mod stål er heller ikke fedt. Som nævnt ovenover, så er en voks eller lak nok bedre. Stål trækker sig ikke så meget tilbage, som messing, så stålhylstre kan bare sidde fast. Oxider som mellemlæg lyder i mine ører, som når et tog katastrofeopbremser med sand (siliciumoxid) på skinnerne.

Blank stål plus voks, ellers havde bedre steder at smide penge ud af vinduet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Montøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 91
Tilmeldt: 6. sep 2005, 12:22
Geografisk sted: Lystrup
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Er det sikkert at skyde med stål patroner med en hinde af hvid oxideret zink?

Indlæg af Montøren » 10. feb 2023, 15:12

Min erfaring er at det er pisse fucking irriterende når hals og skulder af hylsteret bliver siddende i kammeret. Så får man sgu ikke skudt mere den dag 😥😥
Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted

Besvar