Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af RandX » 29. dec 2022, 20:33

Hej alle. Håber alle har haft en god jul med rigelige mængder selvskudt vildt på bordet :-)

Har nogen prøvet kombinationen beskrevet i titlen? Hvis ja, hvad er konklusionen på det? Hvis det ikke funker, hvad er så bedst? Super VP90 med et par store silica poser i bunden af skabet eller våben i gunsocks med et par silica poser? Jeg tænker at gunsocks måske også kan blive et problem, hvis der kommer fugt ind til en riffel i en gunsock, der så ikke - eller kun meget langsomt - slipper ud igen, fordi sokkerne jo er silikonebehandlede.

Og så lige lidt til min kemiske grundviden: Hvis våbene står i et gammelt træsommehus i uåbnet skab (ikke placeret op af en ydervæg) 4-5 måneder af gangen med kraftig svingende indetemperatur, grundet skiftende sæsoner og nul menneskelig tilstedeværelse i perioden er der så nødvendigvis risiko for en katastrofe, hvis våbnenes temperatur ændrer sig i nogenlunde harmoni med skabets egentemperatur? Så vidt jeg forstår fænomenet, så optræder kondensen kun hvis kolde våben pludselig befinder sig i et markant varmere miljø, eller? Lige nu har jeg bare sat et par småbakker med kattegrus i bunden af skabet og yderside-olieret våbnene samt løbene indeni. Skabet er i størrelsen "6 våben".

Tak for alle gode svar, der måtte komme.

Mvh.

R.

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af Chopper3 » 6. jan 2023, 15:14

Har købt en varmemåtte som bruges i bunden af terrarier til krybdyr, klisteret den op på bagvæggen i skabet, ledningen ud at et af fastgørelseshullerne og i stikkontakten, og vupti har jeg en temperatur på 18 grader i mit våbenskab.
Synes at have læst at fugtposer kan skabe en uønsket effekt i skabet, men rust på våbnene og så er man jo lige langt.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af Krung » 6. jan 2023, 15:49

RandX skrev:
29. dec 2022, 20:33
Så vidt jeg forstår fænomenet, så optræder kondensen kun hvis kolde våben pludselig befinder sig i et markant varmere miljø.
Ja, kondens opstår når en kold flade køler luften ned, så luften lokalt når over 100% relativ luftfugtighed. Det kræver en temperaturforskel mellem luft og våben, men det kan sagtens opstå, da våben vil være langsommere til at varme op.

Ideen med at udtørre luften er at man tager et materiale med meget lav relativ fugtighed, som man så håber kan udtørre luften, så den aldrig når op på 100% relativ luftfugtighed. Om det lykkes, afhænger af hvor store temperaturforskelle der er og om materialet på et tidspunkt bliver så mættet at det ikke længere kan holde trit.

Den nemmeste og sikreste løsning er at sørge for at skabet er varmt nok. Man kan købe nogle fx 20w dimser, som passer i et computer rack, så de ikke ruster. Men det koster jo strøm.

Jeg ville selv købe en håndfuld af de der 'af-em-nings-poser' til biler i Jem&Fix, som kan kan smides i mikroovnen for at drive fugten ud af dem, og så lægge dem i skabet. Om det virker afhænger af hvor ofte man kan tørre dem og om skabet er lufttæt. Måske en tætningsliste af skum kan lukke det. Men så har man virkeligt problemet, hvis der er oversvømmelse og skabet suger vand ind. Jeg er kommet hjem til et sprængt vandrør og 2 cm vand i skabet.

Jeg er gået over til Biltemas bådvoks, som laver en ret hård hinde til beskyttelse af mod rust. Den er noget nemmere at arbejde med, end et gevær dyppet i olie.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af HR » 6. jan 2023, 16:04

Et koldt våben i varm og fugtig luft er én måde at få kondens på, men det er ikke den eneste! Du kan også få det ved at luften inde i dit våbenskab kommer under dugpunktet. Dette er langt mindre synligt, men næsten lige så slemt. Det sker når temperaturene svinger op og ned uden at luften skiftes ud. Og præcis det vil ske i det tænkte eksempel. Bemærk at en gunsock ikke hjælper imod kondensation da sokken er gennemtrængelig for vanddamp uanset hvor meget silikone den bliver imprægneret med. Løsningen er i stedet altid at holde temperaturen inde i skabet en lille smule over temperaturen udenfor skabet. Det gøres med en eller anden form for varmelegeme. Jeg har fået en varmeslange af en kammerat der er skræddersyet til formålet. Den består af et par meter af den type varmeslange man bruger til at frostsikre vandrør med. Effekten er ganske lille og der er ikke nogen styring på. Simpelt, effektivt og billigt. Også i drift.
/HR

Edit: Vaseline er eminent som en ugiftig rustbeskyttelse og det forsvinder når man tørrer våbnet af med oliekluden. Det virker både i våbenskabet, i regnvejr, på strandengene, og i prammene.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af The Mad Viking » 6. jan 2023, 17:05

Jeg bruger også selv varmelegeme i skabet. :thumbup:

Min er en “Lockdown” (Goldenrod-kopi).

Jeg mener den svinger sig op på 18W, idet jeg valgte den store model.

Det er beskedne penge, som er godt givet ud, og nu har jeg ingen bekymringer angående det længere.

Jeg kan varmt anbefale det (Pun intended) :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af C-X » 6. jan 2023, 23:17

Føler mig lige ramt af tvivl... Må våbene stå, i et "forladt" sommerhus, selv om de er i skab?

Jeg tror ikke der er nogle forsikringsselskaber, der vil sige OK til det.

Hvis der er tale om, at man bor i sommerhuset, periodisk, skal man også melde "flytning af børnene", hos PAC, vil jeg mene.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Brug af Super PV90 sammen med gunsocks i våbenskab og lidt om fugtkemi

Indlæg af FBN » 7. jan 2023, 02:47

Hvis det er meldt til PAC at skabet står i sommerhus.
Er det jo lovligt.

Så må man afklare med forsikring om de dækker ved
tyveri eller man kan leve med at man selv må dække
indkøb af andet :???:

Forsikring bestemmer jo kun om de vil dække div indbo m.m.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar