Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg nu?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg nu?

Indlæg af Chopper3 » 8. jan 2023, 12:01

Hej alle.
Jeg har denne Jerico pistol og syntes at der skulle nye greb på, så dem fik jeg købt.
Nu viser det sig så at grebet i venstre side ikke passer med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt.
Som i kan se på billederne så er der ikke meget at skære nyt gevind i, så hvad gør jeg nu?
Kan det reddes?
Vedhæftede filer
20230108_115441.jpg
20230108_115449.jpg
20230108_115506.jpg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Bofhenator » 8. jan 2023, 12:20

Der er folk herinde der er piv dygtige til den slags, så det kan sagtens være mit råd er helt i skoven og du hellere skal lytte til dem der rent faktisk ved hvad de laver.

Men du har ret, der er ikke meget gods tilbage! Hvad er rammen lavet af? Stål? Jeg tror jeg ville krybe til korset og få en våbensmed til at tigge nyt materiale på og skære et nyt gevind. Jeg ville ikke forsøge mig selv af frygt for at få lavet noget rod ift over/under-hærdning pga varmen fra svejseapperatet. Måske det ikke er kritisk på det sted eller man kan lave nogle tricks så man ikke kommer galt afsted, men jeg ville spørge en voksen om hjælp.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Chopper3 » 8. jan 2023, 12:23

Min første tanke var også en bøssemager, men tænkte lige om der var en herinde som havde nogle tricks.
Ja, det er lavet i stål, og jeg skal ikke selv til at forsøge noget som helst selv, med fare for at det går endnu mere galt :oops:

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 469 times
Been thanked: 217 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af The Mad Viking » 8. jan 2023, 13:08

Ja, det er færdigt.
Det burde kunne laves med en gevindindsats, enten af Helicoil-typen, en fast gevindindsats, eller en hjemmelavet. :smile:

Men ja, du skal have en "voksen" til det, så det ikke bliver værre endnu.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2777
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Krung » 8. jan 2023, 13:09

Hvilke gevind er i spil? Kan man ikke med noget epoxy, sætte et gevindreperations-gevind i?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 906 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Raptor357 » 8. jan 2023, 14:02

Jeg er på holdet med at der er behov for voksenhjælp.
Men det er ikke bøssemager arbejde.
Jeg ville først afsøge mine bekendtskaber, for om der er en kompetent tig svejser, hvis der ikke er held der, så ville jeg finde et lokalt firma, hvor du kan stå ved siden af mens det bliver lavet. Dimsen er tilladelses pligtig, så du må ikke overlade den. Rammen skal tømmes for indmad, så værktøjsmageren/klejnsmed/svejser har noget at arbejde med og mindst muligt at ødelægge.


Når alt det er sagt, så havde jeg måske prøvet mig med en slag-møtrik fra bagsiden af, de kan trækkes i og er stærke, noget en gevind indsats i tyndt metal ikke er.
Virker det ikke, så havde jeg nok prøvet at lime grebet fast, det er ikke en billig reparation og risikoen for følgeskader er betydelig, men den er omvend proportionel med metalarbejderens færdighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af C-X » 8. jan 2023, 14:04

Er den lavet i noget die cast pot metal?

Tvivler lidt på, at det er særligt stærkt, så ja, voksenhjælp.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Tig » 8. jan 2023, 14:31

jeg vil også sige at helicoil er vejen videre fra det fuckup ,eller klamphugger metoden med noget epoxy lim eller metalspartel i hullet, og så sætte skruen i mens det er blødt

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Hjælp, jeg har dummet mig... Jerico 941

Indlæg af Dansken » 8. jan 2023, 15:38

Hvor stort er hullet? Jeg får fornemmelsen ud fra billedet at vi snakker noget i nærheden af M5 gevind. Er det et rigtigt gæt?

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Chopper3 » 8. jan 2023, 15:52

Skruen måler 3,4 mm i gevindet, så hullet er ikke særlig stort

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Dansken » 8. jan 2023, 16:30

Så hullet er altså ca 3,4 mm diameter nu efter gevindet er ødelagt?

Sådan her gjorde jeg en gang: Vi stod med en bolt action rifle hvor gevinderne til basernes skruer var trukket itu i låsen.
De sidder almindeligvis med 6-48 skruer (#6 tråd med 48 gevind på en tomme) den borer man normalt ca. 3 mm når man skal skære gevind. Skruen måler ca 3,5 mm udvendigt. Så stort var hullet nu i låsen efter gevindet var ødelagt.

Da kunne jeg altså: TIG svejse hullerne, eventuelt løbe metallet ud, og borre og skære nyt gevind- med risiko for hvad der kan ske.
Eller skære et større givind MEN fjerne så lidt gods som muligt
Hvilket gevind borrer man 3,5 millimeter hul for at skære nyt gevind uden at fjerne materiale i "onödan" som vi siger i Sverige? For eksempel M4X0,5

Hvor finder man M4 skruer med 0,5 mm stigning (her har man 50,4 gevind på en tomme mod originalskruens 48- altså meget tæt på)???
Jo for eksempel i Stålholdere til SECO drejestål som holder skæret- eller til kornfod og sigtesfod på løbene på Sako's rifler

Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget. Måske noget at tænke videre med
Det var bare min ide' at sætte en større skrue i- det der bliver ikke let at svejse ved kanten, og lave et nyt originalgevind. Det kan føre mere bøvl med sig når man begynder at svejse og det bliver varmt og slår sig

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Chopper3 » 8. jan 2023, 16:35

Tak for en fin beskrivelse :smile:
Men har slet ikke forstand på metalarbejde, så jeg skal have fat i en livline som kan lave det for mig.
Har også tænkt tanken med at sætte en skrue i, som er en lille smule større en hullet, men tør sgu ikke.
Som flere skriver skal jeg vist have fat i en "voksen" til dette :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af C-X » 8. jan 2023, 16:52


youtu.be/jknMrFOGMOQ

Måske her er lidt inspiration?

Jeg ville prøve med en ny skrue, et kemisk produkt og en snittap. Det skal jo bare holde en skrue på plads. Går det galt, så send den til en voksen, det kan gøres om.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2023, 18:35

Jeg er ikke sikker på at der er plads til en helicoil. Du skal et nummer op i gevindet, og der er ikke meget gods at give af i rammen.

Den lækre løsning er at få svejset hullet til og så lave et nyt hul og gevind i rammen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Chopper3
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 26. sep 2020, 09:43
Interesser: Pistol
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 9 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Chopper3 » 8. jan 2023, 18:47

Ras.Killing skrev:
8. jan 2023, 18:35
Jeg er ikke sikker på at der er plads til en helicoil. Du skal et nummer op i gevindet, og der er ikke meget gods at give af i rammen.

Den lækre løsning er at få svejset hullet til og så lave et nyt hul og gevind i rammen.
Jeg tror lige jeg tager fat i en af mine bekendte der er smed, og hører ham om det er noget han kan fikse, for det lyder som en god ide :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2023, 18:57

Chopper3 skrev:
8. jan 2023, 18:47
Ras.Killing skrev:
8. jan 2023, 18:35
Jeg er ikke sikker på at der er plads til en helicoil. Du skal et nummer op i gevindet, og der er ikke meget gods at give af i rammen.

Den lækre løsning er at få svejset hullet til og så lave et nyt hul og gevind i rammen.
Jeg tror lige jeg tager fat i en af mine bekendte der er smed, og hører ham om det er noget han kan fikse, for det lyder som en god ide :smile:
Jeg vil ikke være nervøs for varmen i det område der, men når han sætter stelforbindelsen, så sørg lige for at han ikke sætter den direkte på rammens rails. Det samme hvis han svejser på et bord med stelforbindelse.

Det kan godt give en lille grat der hvor den trækker forbindelsen - så det ville være træls hvis det var nogen af anlægsfladerne.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Jerico 941. Nye greb. Venstre side passer ikke med skruehullet og nu er gevind + skrue helt ødelagt. Så hvad gør jeg

Indlæg af BentxBetjent » 8. jan 2023, 19:37

Ras.Killing skrev:
8. jan 2023, 18:57
Chopper3 skrev:
8. jan 2023, 18:47
Ras.Killing skrev:
8. jan 2023, 18:35
Jeg er ikke sikker på at der er plads til en helicoil. Du skal et nummer op i gevindet, og der er ikke meget gods at give af i rammen.

Den lækre løsning er at få svejset hullet til og så lave et nyt hul og gevind i rammen.
Jeg tror lige jeg tager fat i en af mine bekendte der er smed, og hører ham om det er noget han kan fikse, for det lyder som en god ide :smile:
Jeg vil ikke være nervøs for varmen i det område der, men når han sætter stelforbindelsen, så sørg lige for at han ikke sætter den direkte på rammens rails. Det samme hvis han svejser på et bord med stelforbindelse.

Det kan godt give en lille grat der hvor den trækker forbindelsen - så det ville være træls hvis det var nogen af anlægsfladerne.
Og har en stump kobberplade på bagsiden af svejsestedet.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar