SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
lassevb
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. mar 2023, 17:52
Interesser: våben
Geografisk sted: Falster

SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af lassevb » 25. mar 2023, 18:05

Jeg går med overvejelsen at købe en Sauer 101, men den jeg har kigget på og har fået et godt tilbud på, har korn og kærv på løbet.
Er der nogle der ved om dette er til at afmontere? er det skruet fast eller svejst/loddet ?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af Ras.Killing » 25. mar 2023, 20:53

Det må være loddet fast.

Jeg kan ikke forestille mig, at man skære gevind direkte ned i piben :inspect:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

lassevb
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. mar 2023, 17:52
Interesser: våben
Geografisk sted: Falster

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af lassevb » 26. mar 2023, 09:33

Jeg ved der er nogle mærker og modeller der har det monteret med skruer, hvor det kan afmonteres og man så sætter blindpropper i gevindene for et pænere finish. Spørgsmålet er bare om det er tilfældet med en sauer 101.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af BentxBetjent » 26. mar 2023, 09:58

Ud fra billeder på google, så er jeg meget sikker på at både korn og kærv er skruet fast i et V- spor.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af HR » 26. mar 2023, 13:16

lassevb skrev:
26. mar 2023, 09:33
Jeg ved der er nogle mærker og modeller der har det monteret med skruer, hvor det kan afmonteres og man så sætter blindpropper i gevindene for et pænere finish. Spørgsmålet er bare om det er tilfældet med en sauer 101.
Korrekt, det er ikke ualmindeligt at der er boret og skruet ned i piben. Eller skåret en svalehale hvor korn og/eller kærv så er drevet ind i.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af C-X » 26. mar 2023, 13:25

Jeg tilhører nok en minoritet, men jeg synes det er fedt, med både faste sigtemidler og gevind, så man lige kan sætte en frontmonteret lyddæmper på.
Det ser man desværre sjældent ab fabrik. Måske kan det forreste sigte flyttes bagud, i forbindelse med der laves gevind?

Hvis man skal have udført en del bøssemagerarbejde, så kan det måske bedre betale sig, at lede efter et andet og bedre tilbud.

Rifler med bagerste sigtemiddel mere eller mindre intakt og forreste choppet af, det er bare et kæmpe nej tak, når jeg shopper brugte våben, med mindre der er økonomi til en ny pibe. Lige så hvis man har molestreret bagerste sigtemiddel, for at få boltet det størst mulige kakkelovnsrør lavest muligt på. Måske der er andre kræsne individer, så tænkt over evt. gensalgsværdi, hvis du senere hen skulle få en mærkelig lyst til at skifte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af NielsM » 26. mar 2023, 20:25

På Mauser M12 (som er lidt en kollega til 101'eren) sidder det med en lille omløber/møtrik som går ned over en lille pinolskrue der er fæstnet i piben. Det gælder både for og bag. Jeg tænker umiddelbart at det er lavet på samme måde, nu hvor de er lidt i familie.
Pew pew pew.

Wingchester
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 2. okt 2022, 17:58
Interesser: Jagtrifler
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af Wingchester » 2. aug 2023, 23:34

C-X skrev:
26. mar 2023, 13:25
Jeg tilhører nok en minoritet, men jeg synes det er fedt, med både faste sigtemidler og gevind, så man lige kan sætte en frontmonteret lyddæmper på.
Det ser man desværre sjældent ab fabrik. Måske kan det forreste sigte flyttes bagud, i forbindelse med der laves gevind?

Hvis man skal have udført en del bøssemagerarbejde, så kan det måske bedre betale sig, at lede efter et andet og bedre tilbud.

Rifler med bagerste sigtemiddel mere eller mindre intakt og forreste choppet af, det er bare et kæmpe nej tak, når jeg shopper brugte våben, med mindre der er økonomi til en ny pibe. Lige så hvis man har molestreret bagerste sigtemiddel, for at få boltet det størst mulige kakkelovnsrør lavest muligt på. Måske der er andre kræsne individer, så tænkt over evt. gensalgsværdi, hvis du senere hen skulle få en mærkelig lyst til at skifte.
Jeg er også fan af åbne sigtemidler og overvejer netop den løsning! Har overvejet en freyr devik 196 da den er frontmonteret de lidt større freyr devik går lidt længere tilbage og tænker det vil se spøjst ud med korn 10 cm bag gevindet?🤔 Hvilken dæmper har du valgt? Jeg tænkte også på om man kunne få lavet en omløber med kornet monteret, så man stadig kunne gå oldschool steder lyddæmper ikke er tilladt?
Sako L579 Forester .243 Win
Leupold Vari-X II 3-9x40

Sako 85 Hunter .270 Win
Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Winchester M70 XTR .338 Win Mag
Leupold VX-6HD 3-18x50 CDS

Jaget i 12 lande på 4 kontinenter med .243 Win, 6,5x55, 270 Win, 7x64, 308 Win, 30-06 sprg, 300 Win Mag, 338 Win Mag.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af C-X » 2. aug 2023, 23:49

Jeg har kun gevind på et fåtal af mine rifler, og disse er ikke med faste sigtemidler. Dem med faste sigtemidler, har ikke gevind. Heldigvis har jeg lidt forskelligt at vælge imellem.

Har solgt en Sonic 45, pga vægten, og købt en ASE Utra SL5i. 30. Derudover en Hausken MD45 .22 til de små. Begge er frontmonterede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: SAUER 101 afmontering af korn & kærn

Indlæg af Lassescout » 3. aug 2023, 09:03

På Sauer 200 og 202 sidder de faste sigtemidler direkte på piben med en skrue i et lille gevind. Der er ikke dovetail-udfræsning eller noget. Jeg har stadig sigtemidlerne liggende som jeg afmonterede på min første Sauer 200 / CG 4000 i 1990 eller deromkring. Jeg vil tro det er lavet på samme måde på 101.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar