The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Morten Jepsen » 26. aug 2007, 20:02

Der er sikkert nogen som har fået mistanke om at jeg har gået og pønset på noget, når de har set mine indlæg om databaser og billeder etc.

Og de har naturligvis helt ret. Planen har været en gennemgribende renovering af det virtuelle museum; ” The Virtual Museum of Danish Arms and Armour”.

Og nu er vi endelig kommet så langt at vi kan vise den frem i fuld offentlighed. Men først et par kommentarer med på vejen.

” The Virtual Museum of Danish Arms and Armour” startede med hjemmesider i 1994 og fra 1997 har den haft dette navn. Det er ikke meget som har været offentligt, det allermeste har gemt sig bag passwords etc. for en meget lille kreds. Det har der været flere grunde til som jeg ikke behøver at komme ind på her. Men hu har vi vendt det hele på hovedet. Vi har besluttet at alt skal være offentlig tilgængelig undtaget et lille område som vi fortrinsvis bruger til udvikling.

Våbensamling er i allerhøjeste en legitim beskæftigelse på linie med møntsamling og frimærkesamling, Ved at vise en seriøs site på nettet medvirker vi til at gøre vores interesse kendt og nedbryde de fordomme som overdrevent hemmelighedskræmmeri i mange år bare har bidraget til.

Ved at åbne et seriøs netsted med en masse information gør vi det også muligt for især nye våbensamlere og personer interesseret i våbenhistorie, at tilegne sig grundlæggende information som vi andre havde store problemer med at få. Selv indenfor det etablerede våbenhistoriske miljø, har det været en tendens til at ”sidde på” sin information. Kundskab er magt, synes mottoet at være. Og skal information endelig ud skal det være med prompt og pragt ”Med mit navn i guld” og trompetfanfarer. Det må være et afsluttet kapitel.

Ved at lave et åbent netsted med al den information vi kan presse ud af erfarne og garvede våbenhistorikere støtter vi den generation af samlere som skal komme efter os. Og ved at støtte dem medvirker vi til at lave en bedre fundament for vores interesse, og legitimere våbenhistorie overfor omgivelserne.

Det morsomme er, at ingen af de erfarne og garvede våbenhistorikere ved det hele. Og alle vi som har deltaget i projektet indtil nu, har lært en hel masse nyt om vor interesse i løbet af arbejdet. Det er en af de store fordele ved at flere arbejder sammen og deler. I øvrigt lidt af den samme filosofi som ligger bag NORDISK VÅBENFORUM.

Projektet overgik mine egne kræfter og det var derfor jeg søgte hjælp. Først hos Våbenhistorisk Selskab i juni 2006. Dog uden den helt store respons. Der var dog en som meldte sig under fanerne, Henrik Richardsen, som hjalp mig med at etablere de våbenhistoriske databaser (Tidsskriftet og årbøgerne). Uden Henrik havde dette i bedste fald taget meget længere tid. Henrik kan desværre ikke længere deltage aktivt i projektet, men han lever i bedste velgående i det vestjyske, hvor han gør sit bedste for at ”forpeste” luften med kordit.

Gennem mine indlæg på NVF lykkedes det mig at komme i kontakt med nogen meget kundskabsrige og erfarne våbenhistorikere, og vi har dannet en lille gruppe som nu arbejder med, og udvikler de forskellige emner i det virtuelle museum.

Torben Ohms administrerer indholdet i databasen for tyske fremstillerstempler. I tillæg er Torben vores ekspert på ammunition, og det er Torbens datablade som ligger i vores ammunitionsudstilling.

Peter Rasmussen har været medlem i Dansk Våbenhistorisk Selskab i mange år og er en kendt skikkelse der. Han har også skrevet mange artikler i tidsskriftet. Peter er et omvandrende våbenleksikon, og hvad han ikke har i hovedet, har han i sine arkivskabe og på sine 300m lange boghylder. Peter er vores ekspert på håndskydevåben, og han hjælper mig med at udarbejde vores datablade på de forskellige håndvåben.

Per Holmbäck er mangeårig samler af bajonetter. Hvad han ikke ved om skandinaviske bajonetter (herunder de danske) er der heller ingen andre som ved. Via sin forskning af bajonetter er han også kommet i kraftig berøring med de andre danske blankvåben. Per er den som hjælper os med blankvåben.

I tillæg til deres egne kundskaber, har teamet også et stort kontaktnet i ind- og udland. Via dette kontaktnet har vi kunnet få mange flere oplysninger en de vi selv sidder på.

Det vi har forsøgt at etablere er noget som særdeles vanskeligt at finde; nemlig tidslinier for de forskellige våbentyper. Altså en kronologisk liste over f.eks. alle bajonetter eller pistoler fra omkring 1600 til i dag. Og tillige yderligere information om hvert våben i form af billeder, beskrivelser eller referencer til f.eks. netsteder. Dette kan du ikke finde på tøjhusmuseet, de har nemlig ikke etableret en dansk tidslinie, og vi tror heller ikke at de kommer til at gøre det.

Når du nu om et øjeblik, forhåbentligvis, klikker dig ind på det virtuelle museum vil du finde:

- Tidslinie for pistoler
- Tidslinie for geværer
- Tidslinie for maskingeværer og maskinpistoler
- Tidslinie for ammunition
- Tidslinie for håndgranater og geværgranater
- Tidslinie for blankvåben

For disse tidslinier laver vi fortløbende datablade, billeder etc. for hvert enkelt våben.

I tillæg vil du finde links og ikke mindst biblioteket.

Biblioteket indeholder de våbenhistoriske databaser (de danske tidsskrifter, årbøger, tyske stempler og om kort tid, også de norske ”meddelelser til medlemmerne”). Og så har vi artiklerne, som er nedlastbare artikler om våbenhistoriske emner. En del af artiklerne er skrevet direkte for os og en del er lånt fra andet sted (mere herom senere). Du vil sandsynligvis kunne finde noget af interesse her, og hvis du leder efter litteraturhenvisninger er biblioteket et godt sted.

Hvis du forventer at finde en komplet og fejlfri tidslinie med datablade for hvert eneste våben, bliver du grundig skuffet. Vores tidslinier indeholder garanteret en række fejl og udeladelser. Derfor vil vi kontinuert arbejde med forbedringer, og det vil være farligt at bruge vores tidslinier som om de er den endegyldige sandhed fra oraklet på internet. Og det er bare en brøkdel af tidsliniernes våben vi har udarbejdet datablade for. Men vi arbejder også med det, og du vil sandsynligvis finde noget nyt hver gang du kommer ind på siden.

Og vi håber naturligvis at du kommer til at hjælpe os med information og billeder, hvor vi er ”tynde i limningen”.

Det var en nærliggende tanke at lave vores eget forum for kontakt med interesserede. Men en sådant forum ville sandsynligvis henvende sig til de samme som bruger NVF eller andre tilsvarende portaler. Derved vil de samme mennesker skulle dele sin opmærksomhed om flere forskellige forums. Dette ville næppe medføre øget kvalitet hverken her eller der, og efter grundig overvejelse er vi nået til den konklusion at NORDISK VÅBENFORUM er vores forum. Det vil sige at, i den udstrækning der skal være dialog mellem os og brugerne, vi vil bruge NVF til dette. Det er noget vi håber begge parter kommer til at profitere på.

I denne sammenhæng har vi haft en livlig og konstruktiv dialog med Lycon og vi er da også blevet enige om at samarbejde. NVF har således givet tilladelse at vi bruger artikler fra trådene på NVF under forudsætning af at NVF krediteres og at forfatteren giver sin tilladelse. Allerede nu, vil du finde nogen sådanne artikler i biblioteket, og flere vil komme til. I hvert enkelt tilfælde vil forfatteren blive kontaktet på forhånd. Og vi vil også fremover lede efter områder, hvor vi kan hjælpe hinanden.

NVF har også hjulpet os på anden måde. Lycon, Marius, FOX, Glockster, Refraktorius
og Vmax har hjulpet os med at teste sider, komme med forslag og læse korrektur på mit elendige skriftsprog og grammatik. Dette har vi været meget taknemmelige for og det har yderligere medvirket til at øge netstedets kvalitet.

Nu har du snart mistet tålmodigheden og er begyndt at lede efter linken. Lad mig derfor afslutte med at sige, at vi har lagt et stort arbejde ned i dette og at vi er forfærdelig stolte af resultatet. Vi håber at resultatet har en nytteværdi og vil blive flittigt brugt. For der mangler meget mere arbejde end det vi allerede har lavet. Og vi har ingen udsigt til at arbejdet nogensinde bliver færdigt (forhåbentlig vis ikke, for så kan vi jo ikke lære mere).

Hvis du har kommentarer eller forslag er du velkommen til at svare i denne tråd eller en anden. Og hvis du ønsker at diskutere et særligt våben, så start en ny tråd i det korrekte forum.

God fornøjelse på:

http://www.arma-dania.dk" target="_blank" target="_blank

Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Rytteren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. nov 2005, 11:17
Geografisk sted: Sydjylland

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Rytteren » 26. aug 2007, 20:19

Jeg har kun en kommentar

FANTASTISK ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;<

Tak fordi I har lavet offentlig adgang.

Hilsen Rytteren
Hvis det mislykkes, så prøv igen, og igen og hold så op.
Folk skulle jo nødig tro at du er helt idiot

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Trotyl » 26. aug 2007, 20:42

Rytteren skrev:Jeg har kun en kommentar

FANTASTISK ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< ;.;<

Tak fordi I har lavet offentlig adgang.

Hilsen Rytteren
Må jeg tilslutte mig :D
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Rex93 » 26. aug 2007, 20:48

Morten Jepsen skrev:Der er sikkert nogen som har fået mistanke om at jeg har gået og pønset på noget, når de har set mine indlæg om databaser og billeder etc.
aaaarh hva :twisted:

Meget meget imponerende!!!!

/Rex93 :razz:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 820
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af 7TCU » 26. aug 2007, 20:53

Jeg kan kun tilslutte mig rytterens kommentar ;.;< ;.;< ;.;< ;.;< <;>
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Hønsetyv » 26. aug 2007, 21:09

Der kommer jeg til at bruge mange timer i fremtiden!
;.;< |yr| |10|

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Morten Jepsen » 26. aug 2007, 23:13

Vi takker for hyggelige tilbagemeldinger.

Jeg skal lige nævne at linkene til de billedserier jeg tidligere har lagt ud her nu ikke virker længere. Billedserierne finnes nu på databladene for de aktuelle våben.

Med venlig håndslag
Morten B Jepsen
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Yamamoto » 26. aug 2007, 23:44

I sandhed imponerende stykke arbejde der. Link fluks tilføjet til mine favoritter for senere fordybelse :razz:

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af mafotha » 27. aug 2007, 18:15

Respekt ;.;<

Meget, meget flot!!!
Mafotha

Brugeravatar
HenrikSMøller
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 44
Tilmeldt: 14. jul 2007, 21:55
Geografisk sted: Lemming

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af HenrikSMøller » 27. aug 2007, 19:13

Flot, flot, flot arbejde - endnu et sted man kan surfe rundt - og bruge mange timer - på :D

vh/Henrik
_________________________________
Mr.Burns: Quick Smithers. Bring the mind eraser device!
Smithers: You mean the revolver, sir?
Mr.Burns: Precisely.

Brugeravatar
Morten Jepsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 27. jun 2006, 23:43
Geografisk sted: Norge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times
Kontakt:

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af Morten Jepsen » 28. aug 2007, 10:51

Vi takker alle for hyggelige tilbagemeldinger. Skulerklap er altid godt at få.

Jeg kan i øvrig oplyse at opdateringer vil ske 1 gang i ugen. Vi har planlagt at lave opdateringer på vores testserver fortløbende og så lægger vi alle opdateringerne ud samlet om søndagen.

Dermed skulle det være muligt at få nye artikler, nye patron og våbendatablade etc 1 gang hver uge.

Hilsen
Morten
Med venlig hilsen
Morten Bjerregaard Jepsen

the Virtual Museum of Danish Arms and Armour
http://www.arma-dania.dk

Brugeravatar
.1ton
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 13. feb 2004, 19:04
Geografisk sted: Midtjylland

Re: The Virtual Museum of Danish Arms and Armour – i ny udgave

Indlæg af .1ton » 1. sep 2007, 21:59

Dette bevægede 100 kg's manden til at udtrykke:
Keep up the good work!
.1ton
.1ton

Alt kommer til den der kan vente!

Besvar