Ny DVD: ”Unsere Mütter, Unsere Väter”

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Ny DVD: ”Unsere Mütter, Unsere Väter”

Indlæg af Oscar123 » 4. dec 2022, 15:35

Har netop fået fingrene i et DVD-sæt med en tysk mini-serie fra 2013 på tre afsnit med den tyske titel ”Unsere Mütter, Unsere Väter” – på engelsk kaldet ”Generation War”. Mit eksemplar var (naturligvis) den tyske version (med danske tekster..). Jeg kan se, at serien tidligere har været sporadisk omtalt her på NVF tilbage i 2014, men ikke en egentlig anmeldelse - så derfor dette skrift... :neutral:

Serien omhandler fem unge tyskere (3 mænd og 2 kvinder), der på forskellig vis bliver suget ind i 2. Verdenskrig. De er ikke nazister men har en udpræget nationalistisk holdning og troen på at nationen gør det rigtige. Denne opfattelse ændres dog markant efterhånden som handlingen skrider frem, idet nogle af dem havner på Østfronten med alt hvad dertil hører...

Serien er flot skruet sammen med en god, stærk og sammenhængende historie - både ”hjemme” i Berlin og ude ved fronten. Skildringerne ved fronten er godt sat sammen med et antal vel udførte og realistiske kampscener samt scener af de ganske brutale (og grumme) situationer bag frontlinjen... :shock:

Det er tydeligt, at der ved produktionen af serien har været fokus på, at de tidsmæssige detaljer skulle være så korrekte som muligt. Det anvendte udstyr, uniformer, tøj, våben m.v. er således generelt tidsmæssigt korrekt.

Personskildringerne er gode og der er gode skuespilpræstationer over hele linjen. De, der har set serien Babylon Berlin (som også kan anbefales), vil kunne genkende skuespilleren Volker Bruch i en bærende rolle (han spillede kommissar Gereon Rath i Babylon Berlin). Der er i øvrigt en lille finurlighed her, idet ”Unsere Mütter, Unsere Väter” er indspillet i 2013 - dvs. før Babylon Berlin i 2017-22. Og i en af åbningsscenerne i "Unsere Mütter, Unsere Väter” står personerne foran en bar i Berlin ved navn ”Babylon”. Det er lidt for tilfældigt til at være tilfældigt, så der må være en eller anden kobling mellem de to serier. Kunne være morsomt at grave lidt i... :giggle:

Anmeldelserne i sin tid af serien ”Unsere Mütter, Unsere Väter” dækkede hele spektret, fra stor ros som en tysk ”Band of Brothers” til ret voldsom kritik for at være noget ”selektiv” med det historiske og naivt at gøre alle tyskere til ofre for nazismen uden egentlig at tage ansvar. Desuagtet er det i hvert fald bemærkelsesværdigt, at en tysk film er så eksplicit med hvad tyskerne egentlig foretog sig på Østfronten. Og så er de rigtig grumme sager endda ikke taget med... :shock:

Serien kan absolut anbefales.. :thumbup:

:razz:
Oscar123

Unsere Mütter, Unsere Väter.jpg
Unsere Mütter, Unsere Väter.jpg (83.64 KiB) Vist 1033 gange
Senest rettet af Oscar123 5. dec 2022, 11:29, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ny DVD: ”Unsere Mütter, Unsere Väter”

Indlæg af Fast Fumble » 4. dec 2022, 15:57

100% enig.

Den er en af mine all-time favorites. Helt i samme klasse som Band of Brothers (som jeg lige har genbesøgt over de sidste par uger).
Man har tidligere kunnet streame Unsere... på TV2, mon man stadig kan det? Så tror jeg faktisk jeg vil prøve om jeg kan se den med mine børn.

Og så synes jeg ikke den er SÅ skævt på historien. Ja, de bliver alle ofre, på hver sin ret forskellige måde, men jeg forestiller mig heller ikke krig gør ret meget godt for nogen som helst. Og der er også lidt historie om medløbere og "at lukke øjnene for noget".

Og så ER det altså bare sådan, at hvis Volker Bruch er med, så bliver det aldrig skidt!
(Han kan også følges i et andet historisk drama: Babylon Berlin, om tiden mellem de to verdenskrige. Han er bare verdensklasse. Helt på højde med Tom Hanks.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Ny DVD: ”Unsere Mütter, Unsere Väter”

Indlæg af F U B A R » 4. dec 2022, 17:51

Faktisk en noget ældre sag hvis man har netflix
Men super serie
De tyskere ikke bange for at udstille dem selv ang den tidsperiode
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Ny DVD: ”Unsere Mütter, Unsere Väter”

Indlæg af Øboen » 5. dec 2022, 20:56

Tak Oscar123 for din anmeldelse af serien. Jeg ledte efter den på streaming tjenesterne, og fandt den til sidst til leje på SF Anytime til 39 kr.

Den er absolut anbefalelsesværdig :smile:

Besvar