Ny film: The Eight Hundred

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Ny film: The Eight Hundred

Indlæg af Oscar123 » 27. mar 2021, 14:49

Endnu en kinesisk film kan krydses af på listen. Denne gang er der tale om filmen ”The Eight Hundred”, som efter en noget turbulent tilblivelseshistorie endelig havde premiere i efteråret sidste år.

Filmen er sat i Shanghai i 1937 under den 2. kinesisk-japanske krig og er baseret på en virkelig hændelse. De invaderende japanere havde trængt de kinesiske styrker tilbage fra området omkring Shanghai – bortset fra en enkelt bataljon på omkring 800 mand, der holdt stand omkring et større varehus i den centrale del af byen. Deres situation var naturligvis fuldstændig håbløs, men de nægtede at overgive sig. Udkommet var derfor uundgåeligt…

Filmen var en stor og dyr produktion og skulle have haft premiere i sommeren 2019. Men i sidste øjeblik blev den stoppet af den kinesiske censur da de erkendte, at den ikke rigtig passede ind i den generelle historiefortælling, som det kommunistiske styre havde (har) forsøgt at indoktrinere den kinesiske befolkning med efter de overtog magten i 1949. For de 800 helte fra Shanghai var faktisk nationalistiske Kuomintang styrker, der som bekendt var modstandere af kommunisterne (og stadig er efter at de trak sig ud på Taiwan, hvor de stadig sidder til Kinas store fortrydelse…). Historien er dog trods alt så kendt i Kina, at censuren var nødt til at medgive, at Kuomintang faktisk ydede en heroisk indsat mod den invaderende fælles fjende. Angiveligt skulle filmen efterfølgende være ”klippet lidt om” inden frigivelsen i 2020 så den blev mere spiselig for det kommunistiske styre. Dette synes dog ikke så tydeligt andet end at filmen hylder de 800 helte som kinesere uden at dvæle for meget ved hvilken intern overbevisning de havde. Filmen er dog loyal nok til at vise Kuomintangs symboler (den hvide sol på blå baggrund) på både flag og uniformer.

Der var nogle besynderlige detaljer omkring den virkelige hændelse - og som er fanget udmærket i filmen. Kamppladsen omkring varehuset grænsede op til de vestlige ”koncessionsområder” i Shanghai. Disse områder var et resultat af opiumskrigene sidst i 1800-tallet og var områder, der reelt var afstået til de vestlige magter, der havde fået ”overhøjhed” over områderne med egen lovgivning und alles... Japanerne var i 1937 endnu ikke i krig med Vesten og respekterede derfor disse koncessionsområder. Dette medførte den noget surrealistiske situation, at kamphandlingerne fandt sted klods op af et velstående ”vestligt” område med fuld belysning og reklameskilte samt en lang række vestlige tilskuere…

Filmen kan synes som et noget højtravende nationalt helte-epos om en central episode i krigen mod Japan, hvor ”Kinas ære blev reddet..” (Kinas Alamo..?). Og der benyttes mange symboler og klicheer til at underbygge fortællingen. Men er man i stand til at ”se igennem” dette er det faktisk en ganske OK film med en god historie samt flot produceret. Personligt har jeg derfor ingen problemer med at anbefale den såfremt man skulle falde over den.

Filmen kan findes ”rundt omkring” og kan også lejes på Amazon.

Har nedenfor indsat link til traileren samt et par stemningsbilleder.

:razz:
Oscar123
.

youtu.be/41VkLPcB_Cg
1.jpg
1.jpg (51.26 KiB) Vist 1983 gange
2.jpg
2.jpg (76.85 KiB) Vist 1983 gange
3.jpg
3.jpg (63.25 KiB) Vist 1983 gange
4.jpg
4.jpg (40.82 KiB) Vist 1983 gange
5.jpg
5.jpg (44.03 KiB) Vist 1983 gange
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny film: The Eight Hundred

Indlæg af ReneKJ » 27. mar 2021, 15:06

Oscar123 skrev:
27. mar 2021, 14:49

Filmen kan synes som et noget højtravende nationalt helte-epos om en central episode i krigen mod Japan, hvor ”Kinas ære blev reddet..” (Kinas Alamo..?). Og der benyttes mange symboler og klicheer til at underbygge fortællingen. Men er man i stand til at ”se igennem” dette er det faktisk en ganske OK film med en god historie samt flot produceret. Personligt har jeg derfor ingen problemer med at anbefale den såfremt man skulle falde over den.
Det kan godt virke meget påtrængende med overdreven patriotisme i tv/film. Personligt er det det tit amerikanske tv/serier der får mig til at :wall:
Meen det omvendte kan også være træls, jeg sidder efterhånden med indrykket at "visse lande" ikke kan lave film om deres historie uden samtidigt at fortælle befolkningen at de burde skamme sig over enten nuværende eller fortidige begivenheder.
Jeg er nok lidt forudfattet da bare omtalen som regel er nok til at jeg ikke gider se de film, men pointen er at det ikke skader med lidt klassiske helte-fortællinger en gang i mellem :smile:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Ny film: The Eight Hundred

Indlæg af Oscar123 » 27. mar 2021, 16:08

ReneKJ skrev:
27. mar 2021, 15:06
...
Jeg er nok lidt forudfattet da bare omtalen som regel er nok til at jeg ikke gider se de film, men pointen er at det ikke skader med lidt klassiske helte-fortællinger en gang i mellem :smile:
I så fald kan du roligt se denne film.. :blink:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar