The Book of Eli

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

The Book of Eli

Indlæg af Oscar123 » 25. sep 2010, 22:37

Tilbragte (igen) en ”lazy” eftermiddag i selskab med en skive i BlueRay’en. Denne gang ”The Book of Eli” med Denzel Washington i hovedrollen.

Filmen er egentlig ganske svær at karakterisere. Settingen er et øde dommedags scenarie i det vestlige USA efter en ikke nærmere defineret altødelæggende krig mange år tidligere. Scenariet er således ikke meget forskellig fra ”The Road” med Viggo Mortensen. For begge film er budskabet håbet for fremtiden – men med meget forskellige midler for at nå dette mål.

Udover ”The Road” har ”The Book of Eli” tydeligvis hentet inspiration fra ”Mad Max” filmene samt ”Road Warrior”. Den forsøger derudover at være “dyb” med et tydeligt budskab om at tro er den eneste vej til frelse. Midlerne til at rydde forhindringer af vejen for denne frelse er ganske kontante og utvetydige – og bibelcitater blandes med en god del ”retfærdig” vold. Amerikanske kristne fundamentalister må være begejstrede.

Selv ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal mene om filmen. Der er udmærket skuespil samt flere rigtigt gode action scener i filmen – og den bringer et gensyn med Jennifer Beals (der stadig er dejlig efter 27 år siden Flashdance..). Men filmen fremstår samtidig nogen selvfed og selvovervurderende og den bliver aldrig rigtig god. :impatient:

Hvis man er typen, der er til film med ensomme, målbeviste og fåmælte ”man-with-a-mission” karakterer kan filmen klart anbefales. Ellers ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal sige…. :roll:
:hunter:
Oscar123
On scene - but unseen

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Re: The Book of Eli

Indlæg af Murdoch » 26. sep 2010, 21:43

Stilmæssigt synes jeg den er cool nok, men der er lige en tand for meget religiøst bullshit i den til min smag.

The Road er anerledes realistisk, og betragtelig mere dyster. Og sidst men ikke mindst bedre - IMØ :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: The Book of Eli

Indlæg af Raptor357 » 9. okt 2010, 20:15

Filmen er ganske ok. Jeg syntes ikke den er religiøs. Men at den alligevel handler om religion fordi at religion er MAGT.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: The Book of Eli

Indlæg af Gunnut » 10. okt 2010, 19:36

Alle film, der omhandler en jord, hvor vi igen, skal kæmpe for alt, er god underholdning. :blink:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar