Hvilke bøger mangler jeg?

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Hvilke bøger mangler jeg?

Indlæg af Kode1303 » 14. feb 2011, 14:23

Så bliver man snart ældre igen, og der skal skrivs ønskeliste. Jeg interesserer mig for ammunition og skydevåben med vægt mod det ikke helt almindelige, som f.eks. 'wildcats' og gamle rifler som f.eks. 'rook' rifler mv.
Nå, men jeg vil ønske mig nye bøger i år og spekulerer på, hvad jeg mangler. Måske nogle af jer har forslag til god faglitteratur (Jægerhistorier er ikke lige mig).

Hvis I ser, hvad jeg i forvejen har, kan det være, at nogen kommer på noget, der kunne interessere mig.

Mit sparsomme bibliotek rummer følgende bøger:
(se billede af bøgerne her:http://dl.dropbox.com/u/6297142/GunBooks.jpg)

1) Corbins håndbog i 'bullet swaging' med tilhørende vejledningshæfte. Det fascinerer mig, at man ret nemt kan presse projektiler i den form og vægt, man ønsker. Måske nogle stykker kunne gå sammen om udstyret en gang?
2) Våbejournalens Ladebok. Fin bog med god nede-på-jorden lærdom.
3) Jens Pertos 'Håndbog i Håndladning'. Det var denne bog, der 'tændte' min interesse for ammunition!
4) The Rifle Book af Jack O'Connor. Klassiker med mange oplysninger om riffelskydning og ammunition før i tiden.
5) Wildcats. En omfattende artikelsamling om wildcat-ammunition - en af mine yndlingsbøger (og mest slidte!).
6) Cartridges of The World af Barnes. Lækker bog med rigelige oplysninger om snart sagt alle patroner inkl. wildcats.
7) Varmint and Small Game Rifles and Cartridges. Endnu en artikelsamling om udvikling og genladning af 'varmint'-ammunition.
8) Ammo and Ballistics. En liste med rigtig mange fabrikspatroners data mht. udgangshastighed og kuglebane mv.
9) Handguns of The Worls. En meget dybdegående bog med beskrivelse (inkl. 'exploded views') af alle næsten alle håndvåben, der er lavet. Der er også beskrivelser af nogle meget tidlige forsøg på selvladende pistoler og andre sjældne produktioner.

Jeg håber, at nogen har forslag til, hvad jeg skal ønske mig!
Tak,
Jesper.
Make mine a carbine.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilke bøger mangler jeg?

Indlæg af Slettes3 » 15. feb 2011, 10:52

Du mangler alle dem Elmer keith har skrevet..også lige Bill Flemings bøger om engelske våben...W.B. Dixons om europæske patroner....du mangler osse George Hoyem bøger om patroner...du mangler alle dem Jon Speed har skrevet om Mauser...du mangler alle dem WW. Greener har skrevet.....du mangler George Madis Winchester bog...Du mangler Wilsons bøger...Colin Greenwoods bog om Rookrifles.... Austyen om klassiske våben...Sutherlands Coltbog..Roger Rules Winchester bog.. James E Serven coltbog..Landis bog om kal .22....Paul A Matthews bøger...Carmichaels shooting yearbooks.. Mike Ventorinos bøger..John Taffins bøger om revolvere... Wal Winfer's British Single Shot Rifles alle 5... James Grant compendium om enkeltskuds rifler(3)... Alle Gun Digests 1943-2011..alle handloaders Digest. Der er skrevet et utal af bøger om London våben a la H&H , Purdey mv. Du skal have bogen om Eley & Kynochs.
Alle de bøger nævnt er bare et lille udpluk fra min samling. Når du har dem, laver jeg en ny liste til dig.


øøøh..Hvad var det du sagde du havde...fik ikke helt fat idet første gang :fun:...Bare kom igang :blink:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Hvilke bøger mangler jeg?

Indlæg af Kode1303 » 16. feb 2011, 13:51

Ja, jeg kan se, jeg mangler nogle bøger ... vi har jo alle vores niveau, og mit er jo nok i den beskedne ende.
Nå, men jeg har fået masser af inspiration og har kigget efter en del af titlerne/forfatterne på amazon.co.uk, og der er afgjort nogle, jeg er interesseret i! :snu:
Make mine a carbine.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilke bøger mangler jeg?

Indlæg af Slettes3 » 16. feb 2011, 14:24

Du skal bare sige til, hvis der er noget helt specifikt du går efter. Så vil jeg gerne være yderligere behjælplig. For mig idag kan en god jagt/våben bog give lige så stor en glæde som en riffel.. :blink:
Det med at samle på bøger der handler om ens hobby, er jo en hobby i hobbien, lige som genladning mv. Pudsigt nok er der faktisk ikke ret mange der har interessere sig for denne del.

Nåja..Køb osse Bruce jennings bog " Newton, The father of high velocity". Der er kun lave ca 1000 af dem, og er idag meget sjælden. Jeg har den, men køb den hvis du støder ind på den. Det er en bog om datidens eksperimenter/wildcats mm. fra før WW1. Helt klart den bedste periode vedr. patroner og våbenudvikling.

Besvar