Ny film: Lone Survivor

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af Grendel » 3. aug 2014, 08:30

Det var ikke lige min kop te .. Jeg kunne ikke mere efter anden hop ned af Bakken og adskillige radbrækninger (oveni de første :popkorn: ) så trist slutning eller ej så endte filmen for mig der :getout:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af Oscar123 » 3. aug 2014, 14:19

Jeg synes, at det generelt var en udmærket film ”bygget på virkelige hændelser” – men uden at være dokumentarisk…

Men, jeg må indrømme, at jeg også havde lidt problemer med de spring. Det synes temmelig urealistisk, at folkene var nogenlunde funktionsduelige bagefter, ligesom våbnene og disses sigtemidler heller ikke syntes at have taget skade. Strange… :hmm:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af Parfait » 24. feb 2019, 00:15

Så lige filmen igen da den blev sendt på TV. Største anke er at det ikke ligner Afghanistan. Det er klart i nordamerika. Og totalt urealistiske tæsk de modstår.

Nå, men mht. handlingen og operationens forløb -

Hvorfor er det lige at patruljen ikke 1) Binder de to afghanere da de bliver kompromiteret, 2) Smutter tilbage hvor der er radiosendeforhold, og 3) Beder om exfil der?

Nej, man frigiver da folk der har observeret en, og svanser så rundt i området efterfølgende uden mål og med...

Der blev nævnt noget totalt bullshit om 'ulve', der så ville have spist afghanerne, det er jo helt i skoven, og kan ikke have været en betragtning i den reelle operation.

Hvis de to afghanere var væk - den ene havde endda en radio da de fandt dem - så må man nok forvente at de ville blive søgt af deres landsmænd hvis de var væk i flere døgn - inden at sult eller 'ulve' kunne have taget dem, og så kunne den kompromiterede patrulje have været ude inden. Ingen tab, hverken militære eller civile.

Mvh Jakob

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af CQB » 24. feb 2019, 05:42

Parfait skrev:
24. feb 2019, 00:15
Så lige filmen igen da den blev sendt på TV. Største anke er at det ikke ligner Afghanistan. Det er klart i nordamerika. Og totalt urealistiske tæsk de modstår.

Nå, men mht. handlingen og operationens forløb -

Hvorfor er det lige at patruljen ikke 1) Binder de to afghanere da de bliver kompromiteret, 2) Smutter tilbage hvor der er radiosendeforhold, og 3) Beder om exfil der?

Nej, man frigiver da folk der har observeret en, og svanser så rundt i området efterfølgende uden mål og med...

Der blev nævnt noget totalt bullshit om 'ulve', der så ville have spist afghanerne, det er jo helt i skoven, og kan ikke have været en betragtning i den reelle operation.

Hvis de to afghanere var væk - den ene havde endda en radio da de fandt dem - så må man nok forvente at de ville blive søgt af deres landsmænd hvis de var væk i flere døgn - inden at sult eller 'ulve' kunne have taget dem, og så kunne den kompromiterede patrulje have været ude inden. Ingen tab, hverken militære eller civile.

Mvh Jakob
Jeg havde også bundet dem, og så prøve få ram på ham de kom efter at ramme ,de havde ham jo faktisk i kikkerten. og så hurtigt væk med helikopter

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af Parfait » 25. feb 2019, 18:03

CQB skrev:
24. feb 2019, 05:42
Jeg havde også bundet dem, og så prøve få ram på ham de kom efter at ramme ,de havde ham jo faktisk i kikkerten. og så hurtigt væk med helikopter
Vi burde sådan set bare have styret den operation ... :blink:

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af CQB » 25. feb 2019, 18:11

Parfait skrev:
25. feb 2019, 18:03
CQB skrev:
24. feb 2019, 05:42
Jeg havde også bundet dem, og så prøve få ram på ham de kom efter at ramme ,de havde ham jo faktisk i kikkerten. og så hurtigt væk med helikopter
Vi burde sådan set bare have styret den operation ... :blink:
:numberone: ja uden problemmer vi havde delt røvfuld ud til hele taliban inden kaffe pausen . jeg har øvet mig meget på min ps 4 :rock:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Ny film: Lone Survivor

Indlæg af 100Radsbar » 27. feb 2019, 08:45

Det er noget tid siden jeg har set filmen, men syntes også at kunne huske at de våben, og folkene kunne tåle noget tæsk :smile:

Det med om hvad de skal gøre med de 2 Afghanere de har fanget, mindede mig om da jeg læste Bravo Two Zero, de står i samme situation, med både knægten (en fårehyrde) og en ældre gut (også fårehyrde), men som han skriver i bogen, så er de SAS, ikke SS.

Jeg læste lige lidt op på de kontroverser som bogen frembragte, og diskussionen om de skulle skyde dem, eller lade dem gå.
Reglerne siger jo at civile ikke må skades, men jeg vil nok tro at da de stod i situationen så var det en snak de blev nødt til at tage. De stod jo ikke lige i den lokale park, med et par uvorne knægte som havde nuppet deres øl. Det var en liv eller død situation i fjendeland.
De tog jo nok den rigtige beslutning, og om de havde tid til at binde dem skal jeg ikke kunne sige, men *Taliban var jo mere eller mindre lige om hjørnet.

Som actionfilm er den da ok, men forstår ikke helt de beslutninger de tager, det er selvfølgelig nemt at sidde foran skærmen og tænke sit, men når man står i lort til halsen tænker man anderledes. :smile:

Når man tænker på hvordan de håndterer det i Bravo Two Zero, så virker SAS folkene bedre rustet til sådan en situation, om det er fordi et SAS team er mere sammentømret end et SEAL team skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror der er en stor kulturel forskel på USA og UK/Europa i hvordan de arbejder sammen, hvor USA er lidt mere "machopræget" end hos os.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar