Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Morten87 » 10. sep 2015, 08:42

Tror det er en god film der viser lidt om efterkrigstiden i Danmark fremfor selve besættelsen :smile:
https://www.youtube.com/watch?v=FKKY7r1jsng
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af ReneKJ » 10. sep 2015, 09:53

Morten87 skrev:Tror det er en god film der viser lidt om efterkrigstiden i Danmark fremfor selve besættelsen :smile:
https://www.youtube.com/watch?v=FKKY7r1jsng
Så vidt jeg kan se, så blev rydningen udført af de tyske pionertropper der var stationeret i Danmark.
Er det så ikke nøjagtigt de samme som lagde minefelterne i første omgang?

http://www.1sted.dk/2verdenskrig/danmar ... dater.aspx

Omvendt ser jeg en anmeldelse af filmen der fortæller en noget anden historie:
Det er historien om nogle unge tyske drenge, som ofres i de “voksnes” beskidte krigsspil. Om hvordan de bliver gjort til skurke i en hel nations øjne og må bøde for alle krigens ugerninger, trods det at de blot var børn og teenagere, da krigen brød ud.

Filmen foregår i dagene efter 2. Verdenskrigs afslutning. Tyskland har kapituleret, fem års tysk besættelse er ovre og regnskabets time er netop indledt. En engelsk konvoj bevæger sig over den dansk-tyske grænse og ombord på flere af køretøjerne sidder unge tyske krigsfanger. De skal udleveres til de danske myndigheder i Sønderjylland. De har nu tre dage til at lære at desarmere landminer, inden de bliver sendt ud til Vestkysten, hvor de med deres bare næver skal fjerne to millioner tyske miner under ledelse af den danske sergent Carl Leopold Rasmussen.
Så hvad skete der rent faktisk dengang, var det unge uerfarne værnepligtige der bliver tilfældigt udvalgt, eller pionertropper der ryddede op efter sig selv?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Refraktorius » 10. sep 2015, 10:21

Det har været stærkt diskuteret både hvor veluddannede og hvor "frivillige" de reelt var.

Der kom en bog om emnet for et par år siden:
http://www.kulturkapellet.dk/sagprosaan ... php?id=395

I den argumenterer forfatteren for, at frivillighed og uddannelsesniveau var tvivlsomt i mange tilfælde.


Edit:
Andre har ikke været enige med ham:
Til trods for at denne første minerydning historisk set er et relativt ubeskrevet blad i danmarkshistorien, har den fremkaldt et betændt spørgsmål: Gjorde Danmark sig skyldigt i en krigsforbrydelse ved at anvende tyske krigsfanger under denne første minerydning? Det mener eksempelvis forfatteren Helge Hagemann, der i bogen Under tvang fra 1998 skrev, at Danmark ved benyttelsen af tyske krigsfanger har føjet et sort kapitel til besættelseshistorien. Han er dog gennem tiden blevet modsvaret af andre eksperter, der har henholdt sig til, at det tyske minerydningshold dels bestod af tyske soldater, der valgte at blive i Danmark efter kapitulationen, dels af frivillige fra Tyskland, som foretrak minerydning i Danmark frem for forholdene i hjemlandet. Spørgsmålet er aldrig blevet besvaret tilbundsgående.
Fra artikel om rydningen af Skallingen: http://www.kristeligt-dagblad.dk/histor ... -vejs-ende


Edit: Kan se at Morten87 var hurtigere end min edit.
:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Morten87 » 10. sep 2015, 10:22

Kristeligt dagblad skriver lidt om det her. Hvor de også nævner at det "kun" var knap 150 der omkom hvor de i traileren siger det var 1000 i den første rydning der endte i 1947.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/histor ... -vejs-ende
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Refraktorius » 10. sep 2015, 10:32

Man finder forøvrigt meget godt ved en søgning på
Minenkommando Dänemark

http://www.missing-lynx.com/library/ger ... enmine.htm

http://www.feldgrau.com/minenk.html anslår et tal på 500, med en tredjedel døde, en tredjedel hårdt- og en tredjedel let sårede.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af ReneKJ » 10. sep 2015, 11:09

Morten87 skrev:Kristeligt dagblad skriver lidt om det her. Hvor de også nævner at det "kun" var knap 150 der omkom hvor de i traileren siger det var 1000 i den første rydning der endte i 1947.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/histor ... -vejs-ende
Nu er han så glat at han siger "trådte på en mine" i stedet for omkom, men jeg kan se ud fra jeres links at de reelle tal for alle skader stadigt er 500/2600, og ikke 1000/2000.
Man undrer sig jo over at man kan bruge millioner på en film uden at have styr på fakta der kan findes i løbet af en eftermiddag med Google.

Men 50% tab blandt udskrevne teenagere sælger måske bedre end 20% skader blandt ingeniørtropper.

Jeg må indrømme at der ikke er så meget ved historien der chokere mig. Det var helt klart et grimt foretagende, men ville det have været mere rimeligt at sætte danske eller allierede værnepligtige til det? Eller måske lade vestkysten være permanent mineret?
Det lyder også brutalt at lade dem marchere over de ryddede områder, men de næste der kom forbi kunne meget vel være børnefamilier på ferie.
Ved man forresten om der var nogen der blev dræbt ved de "kontrol-marcher"?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Refraktorius » 10. sep 2015, 16:44

Man lavede også kontrolkørsel af PM-felter. Og der døde nogle stykker.


I andre lande med lignende ordninger (Frankrig), går der vedholdende historier om, at man ikke altid lod dem rydde helt færdigt før kontrolmarchen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Kleth » 10. sep 2015, 20:00

Refraktorius skrev:I andre lande med lignende ordninger (Frankrig), går der vedholdende historier om, at man ikke altid lod dem rydde helt færdigt før kontrolmarchen.
Herbert A. Werner beskriver i hans bog Iron Coffins om fangeskab under Fransk overherredømme, hvad der i.flg. ham ikke var bar fest og farver indtil han var presset til at blive optaget i fremmedlegionen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Mr-Anderson » 13. sep 2015, 20:25

Skal helt sikkert ind og se den :popkorn:
Hvilke minetyper blev egentlig primært brugt på vestkysten?
Stok- og tellerminer?

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af DeVille » 13. sep 2015, 21:58

Mr-Anderson skrev:Skal helt sikkert ind og se den :popkorn:
Hvilke minetyper blev egentlig primært brugt på vestkysten?
Stok- og tellerminer?
Var der ikke noget med en "Holzmine Dänemark"? Det er der nok nogen der kan huske bedre end mig.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Lycon » 14. sep 2015, 00:34

Mr-Anderson skrev: Hvilke minetyper blev egentlig primært brugt på vestkysten?
Stok- og tellerminer?
Jeg skrev engang en artikel om Stockmine M43, her et uddrag fra artiklen.
Records show that 72.000 mines were laid in between 1943 to 1944 of which a total of 23.905 were Stock mines. After the war German war prisoners were forced to demine the beaches and 66.000 mines were cleared but to this day 6.000 are still unaccounted for.

A quick research revealed that the most commonly used mines were the anti-panzer T-mine M 35, M 42, M 43 and the anti-personnel S-mine M 35, M 44, the Glass mine M 43, the Schützenmine M 42, and finally the Stock mine M 43. The T-mines were typically laid on the beaches and the anti personnel mines were a little further from the beach typically placed in the dunes, trails and small roads leading from the beaches. The most interesting mine in my view is the Stock mine developed in early 1943. The design of the mine is brilliant in its simplicity and the fact that a simple production facility can be set up anywhere in the occupied country is brilliant. In Denmark the mines were produced in a town named Vejle.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Niisa » 14. sep 2015, 17:59

Jeg har set den, & den er apsolut værd at se :thumbup:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Refraktorius » 14. sep 2015, 21:58

Jeg har læst artiklen, den er god.

De 72.000 miner der refereres til, er på Skallingen. På hele Vestkysten blev der udlagt i omegnen af halvanden million miner.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 12. apr 2014, 17:06
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Morten87 » 5. dec 2015, 22:12

Har også været inde og se den :numberone: Kan kun anbefale at se den, den er godt nok noget barsk men på en måde ender den lykkeligt for nogle stykker af dem :razz:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Mr-Anderson » 6. dec 2015, 21:50

Kan også anbefale den! :razz:
+Jeg var underholdt hele vejen gennem filmen.
+Godt skuespil. Ikke mindst fra drengene.
+Formåede at røre mig uden at blive patetisk.
+Flotte scener, trods den beskedne scenografi.
+Og så er jeg bare en sucker efter eksplosioner :rock: (Hvilket der er flere af, uden at røbe for meget) :giggle:

-Eneste minus er for mig slutningen. Synes den bliver afrundet meget hurtigt. Havde gerne set den 20 min længere.

5 ud af 6 stjerner

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af 37Webbing » 10. dec 2015, 23:35

Det er bare synd, at den ikke er mere korrekt end den er.
Jeg har læst Helge Hagemanns udlægning, og er ikke fuldstændig tilfreds.
Manuskript forfatter og instruktør Zandvliet er også mig en torn i øjet - han politiserer noget så grusomt over historien med sin film.
Desuden har han en lemfældig omgang med kilderne til sin film. Han har "snakket" med børn af tyske minører og læs Helge Hagemanns bog, men ikke gidet sætte sig ind i, de andre aspekter af sagen, og giver en meget ensidet skildring af sagen.

Men det er en flot film, bevares. Virkeligt godt lavet. Det må jeg medgive.
Jeg kan godt forstå folk bliver betaget af den, men dens historiske formidling er en tynd kop the.

--------------------------------------------------------
Den 9 maj, 1945 mødtes: den tyske øverstkommanderende i Danmark Georg Lindemann, major Stanley Holland - repræsentant for de britiske styrker, og flere Danske officerer til et møde på Silkeborg Bad.
Her gennemgik man i god ro og orden en handleplan for den tyske evakuering af Danmark og hvad der skulle ske med minerne. Der blev udfærdigt en aftale om, at man først ville rydde Jylland så Sjælland og øerne. Tyskerne skulle selv stå for at rydde minerne, under egen kommando. Tyske officerer og underofficerer fik lov at beholde deres sidevåben, og det var "business as usual" i de små enheder.

Buddet om at blive i Danmark, blev først og fremmest sendt ud til de tyske soldater som havde erfaring med dette. På papiret. Altså pionertropper af forskellig kvalitet og kvantitet.
Til kontrol stillede Den Danske Brigade i Sverige sin pionerkommando til rådighed.

De danske brigaderer, som havde trænet siden 1943 i Sverige for at deltage i "befrielsen", skulle i samråd med de tyske officerer og underofficerer kontrollere optagning af miner. Desuden skulle de kontrollere der ikke skete personskader, materiel skade og, med et morderne ord, fungere som "sikkerhedsansvarlig".

Jeg har snakket med et par stykker af dem, og læst nogle interview med andre. De er næsten alle enige om, at det gik for stærk. Pga. engelsk pres, ryddede man felterne alt for hurtigt, og skynder man sig sker der fejl, og pga. af engelsk pres sad nerverne lidt uden på tøjet. Heldigvis var vi i Danmark så heldige at have gode minekort - det redede mange unge tyskeres liv.

Kontrolleringen af felterne foregik efter forskrift af SHAEF (Supreme Headquaters of the Allied Expeditionary Force), ved at man marcherede gennem felterne ved fodfolksminer - eller kørte gennem felterne ved panserminer. Det var ved sådan en kontrolkørsel af et halvbæltekøretøj kørte på en mine, og dræbte en hel del tyskere der sad på ladet.

Ved mindst et tilfælde, blev en af brigadererne der var kontrollant, så "glad" for sine tyskere, at han marcherede med dem i kontrolmarcherne.

Diskussionen om, hvorvidt det var et brud på folkeretten kommer sig af, at Geneve konventionen (udgaven fra 1929), siger at militære krigsfanger ikke må sættes til arbejde som er til fare for liv og levned hos den enkelte fange. Men det kræver de er krigsfanger. Gør de det frivilligt, eller hvis de er under deres eget lands kommando, eller hvis de "kun" er DP (Displaced Persons), så var de dengang ikke omfattet af denne paragraf, og kunne derfor godt bruges til at rydde miner.

Det er noget (forbandet) juristeri - men kan jo spørge sig selv om, hvem der ellers skulle have ryddet minerne. De 150 mand i Brigadens pionerkommando? Jeg ved ikke selv, hvad det rigtige ville være. Men man skal jo forsøge at sætte sig i deres sted, og glemme hvad man nu synes er rigtigt og forkert.

---------------------------------

Der er dog også nogle helt lavpraktiske problemer med uniformer og udstyr i filmen, som er ret så grelle.
De danske kontrollanter var soldater i den Danske Brigade, og var udstyret derefter: Svenske våben, svensk lædergrej og korte battledress uniformer syet af det svenske grå uldklæde, samt svensk M/37 hjelme. I filmen er de iklædt britiske uniform, eller danske M/44 uniformer med svenske M/26 hjelme... Det hele er en smule vagt, hvad de skal forestille. Det er lavet virkeligt dårligt på den led.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Sierra13 » 19. dec 2015, 01:00

Lycon skrev:
Mr-Anderson skrev: Hvilke minetyper blev egentlig primært brugt på vestkysten?
Stok- og tellerminer?
Jeg skrev engang en artikel om Stockmine M43, her et uddrag fra artiklen.
Records show that 72.000 mines were laid in between 1943 to 1944 of which a total of 23.905 were Stock mines. After the war German war prisoners were forced to demine the beaches and 66.000 mines were cleared but to this day 6.000 are still unaccounted for.

A quick research revealed that the most commonly used mines were the anti-panzer T-mine M 35, M 42, M 43 and the anti-personnel S-mine M 35, M 44, the Glass mine M 43, the Schützenmine M 42, and finally the Stock mine M 43. The T-mines were typically laid on the beaches and the anti personnel mines were a little further from the beach typically placed in the dunes, trails and small roads leading from the beaches. The most interesting mine in my view is the Stock mine developed in early 1943. The design of the mine is brilliant in its simplicity and the fact that a simple production facility can be set up anywhere in the occupied country is genial. In Denmark the mines were produced in a town named Vejle.
Kan du smide et link til den fulde artikel? :smile:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Lycon » 19. dec 2015, 01:12

Morten273 skrev:Kan du smide et link til den fulde artikel? :smile:
Nej desværre ikke, men du kan finde den i disse to magasiner hvis du har adgang til dem:
The Armourer Militaria Magazine (UK), No. 92 ­ March/April 2009. (The Stock Mine M/43) (det ser ikke ud til at deres back issues går så langt tilbage). :cry:
eller
Small Arms Review (U.S.A.), Vol. 13 No. 1 ­ October 2009. (The German Stock Mine M/43) (back issues kun $10.00 for hele magasinet!) :DancingBanana:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Sierra13 » 19. dec 2015, 01:27

Lycon skrev:
Morten273 skrev:Kan du smide et link til den fulde artikel? :smile:
Nej desværre ikke, men du kan finde den i disse to magasiner hvis du har adgang til dem:
The Armourer Militaria Magazine (UK), No. 92 ­ March/April 2009. (The Stock Mine M/43) (det ser ikke ud til at deres back issues går så langt tilbage). :cry:

eller
Small Arms Review (U.S.A.), Vol. 13 No. 1 ­ October 2009. (The German Stock Mine M/43) (back issues kun $10.00 for hele magasinet!) :DancingBanana:
Jeg takker :thumbup:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Lycon » 19. dec 2015, 01:46

Morten273 skrev:
Lycon skrev:
Morten273 skrev:Kan du smide et link til den fulde artikel? :smile:
Nej desværre ikke, men du kan finde den i disse to magasiner hvis du har adgang til dem:
The Armourer Militaria Magazine (UK), No. 92 ­ March/April 2009. (The Stock Mine M/43) (det ser ikke ud til at deres back issues går så langt tilbage). :cry:

eller
Small Arms Review (U.S.A.), Vol. 13 No. 1 ­ October 2009. (The German Stock Mine M/43) (back issues kun $10.00 for hele magasinet!) :DancingBanana:
Jeg takker :thumbup:
Det lykkedes mig faktisk at finde SAR's back issues her til kun $10.00: SAR - Volume V13N1
Small Arms Review - Volume V13N1 skrev:Small Arms Review is an 84 to 148 page Bi-Monthly publication that started with the premier issue, Volume 1 Number 1, October, 1997. Our purpose is to provide a forum for all aspects of the Class 3 interests, as well as any aspect of the military small arms industry. Our target readership is composed of five basic groups, many of whose interests overlap; NFA Collectors and historians, NFA leisure and Competition shooters, Military Users, Law Enforcement personnel, and industry people. It is the target of the contributing writers to try and satisfy the interests of at least one of these groups in each article, and to overlap interests where possible.

Articles included in this issue:
+ Industry News
+ New Products
+ NFATCA Report
+ What in the World is ITAR?
+ Our World
+ From Saigon to Small Arms Review
+ The Interview - Don Walsh
+ The Stock Mine
+ White Eagle Military Museum in Poland
+ IWA 2009
+ Gemini Target System
+ MG Memorabilia
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Unknown » 22. dec 2015, 07:00

Morten87 skrev:Kristeligt dagblad skriver lidt om det her. Hvor de også nævner at det "kun" var knap 150 der omkom hvor de i traileren siger det var 1000 i den første rydning der endte i 1947.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/histor ... -vejs-ende
Så filmen i går. De skriver at 2000 tysker deltog i rydningen og næsten 1000 døde eller blev lemlæstede.
Belært af tidligere fejltagelser herinde så vil jeg blot sige at jeg havde lyst til at
0[1].jpg
0[1].jpg (35.99 KiB) Vist 16402 gange
Den er meget barsk når man selv har to sønner på 13 og 15år.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Lycon » 30. dec 2015, 23:13

Er der nogen der kan bekræfte om der bliver lagt energi i at forklare om de mange forskellige mine modeller, f.eks. en stokmine M43, eller de berygtede S-miner og deres virkemåde?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af HVK » 31. dec 2015, 01:29

Lycon skrev:Er der nogen der kan bekræfte om der bliver lagt energi i at forklare om de mange forskellige mine modeller, f.eks. en stokmine M43, eller de berygtede S-miner og deres virkemåde?
Det skal jeg fortælle dig efter den 5/1 :razz:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Unknown » 31. dec 2015, 07:22

De siger BOOM. Så teknisk er filmen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Under sandet (Dansk film om efterkrigens minerydning)

Indlæg af Mr-Anderson » 6. jan 2016, 22:11

Unknown skrev:De siger BOOM. Så teknisk er filmen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jamen det stemmer jo meget overens med virkeligheden :blink:

Det er ikke nogen dokumentar.. Men man ser nærbilleder af dem desarmere tellerminer. Og man ser stokminer, schuminer og holzminer. (Kan ikke huske om man ser s-miner). Men mere dybdegående data hører vi ikke. Det vil også kun interessere nørder som os :fun:

Jeg så for 2 uger siden en dokumentar på DR2, "Det sidste minefelt i Danmark". Den kan muligvis genses hvis man har TDC-arkiv.

Besvar