The Siege of Jadotville

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

The Siege of Jadotville

Indlæg af ACE1 » 26. sep 2016, 20:49

3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af DeVille » 26. sep 2016, 21:30

Uuh en Netflix ting, den skal da helt sikkert ses.
Man må sige at Netflix forstår at levere varen til deres kunder. Nu har jeg endnu ikke set film produceret af Netflix, men deres tv-serier er da gerne af høj kvalitet.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af ACE1 » 8. okt 2016, 17:31

Så er den kommet.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Kleth » 8. okt 2016, 18:43

Er ikke færdig med den og har ikke set den intensivt (jeg sizede og trimmede hylstre) men umiddelbart er den ret god :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Senserazer » 8. okt 2016, 19:11

Sidder og ser den lige nu!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Uldsok » 8. okt 2016, 22:42

Har lige sagt farvel til de sidste gæster hjem og er halvfuld, så den må vente til i morgen :smile:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Rahan » 9. okt 2016, 09:19

God film :numberone:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Uldsok » 9. okt 2016, 22:29

Jeps god film, 4 stjerner herfra :respekt:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af DeVille » 9. okt 2016, 22:32

Mjah, den var da ganske god som tankeløs action-underholdning med alt hvad der dertil hører af mærkelige/latterlige scener.
Der var ikke meget baggrundshistorie - eller meget i form a plot i det hele taget.
Jeg må sige at jeg var skuffet, men som sagt fungerer den ganske fint hvis man bare vil underholdes af noget action.

BSkovgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. mar 2016, 14:11
Interesser: Jagt, hund og soldat
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af BSkovgaard » 11. okt 2016, 13:18

Jeg var godt underholdt :thumbup:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af ReneKJ » 12. okt 2016, 22:01

Udmærket underholdning, men det blev lidt skæmmet af at de absolut skulle have en håndfuld actionfilms-klicheer med som ridsede det elleres realistiske indtryk.

Hvis man sammenholder med wiki så ser det også ud til at det meste af baggrundsdramaet er fri fantasi, selv om de helt overordnede ting er korrekte.

Og så forstår jeg ikke hvorfor Freddy Mercury var i den Irske hær, men det var måske før han blev berømt?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Fast Fumble » 14. okt 2016, 11:12

ReneKJ skrev:Og så forstår jeg ikke hvorfor Freddy Mercury var i den Irske hær, men det var måske før han blev berømt?
Jeps, men det forklarer hvorfor han senere kunne skrive "We are the Champions" :biggrin:

En god film, men med alt for mange klicheer.
Men realistisk? Sådan som de render rundt uden dækning, for at være heroiske - og så bliver kun 2 eller 3 ramt, og ingen dør af det? Mens de angribende lejesoldater falder som fluer? (Og de franske af dem, er jo ikke just uden rutine).
Nej, helt realistisk er det ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af ReneKJ » 14. okt 2016, 11:26

Fast Fumble skrev: Men realistisk? Sådan som de render rundt uden dækning, for at være heroiske - og så bliver kun 2 eller 3 ramt, og ingen dør af det? Mens de angribende lejesoldater falder som fluer? (Og de franske af dem, er jo ikke just uden rutine).
Nej, helt realistisk er det ikke.
Nej der ser lidt dumt ud, men i virkeligheden var der vist meget store tab ved fjenden og meget små ved FN-tropperne.
De har nok været noget bedre gravet ned end man ser i filmen.

Med realistisk så tænker jeg på det indblik i de beskidte kolonikrige som den giver.
Det føles om det er lige ved at være en film med et budskab, men så har de alligevel drejet en tand for meget på action-skruen.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: The Siege of Jadotville

Indlæg af Kalthoff » 14. okt 2016, 14:40

Jeg så den i nat.

Jeg undrede mig også over at de ind imellem kampene slentrer rundt uden dækning, selvom fjenden er ovre i trægrænsen. Kampscenerne er ret ligegyldige. Det er mest sådan nogle tableauer af eksplosioner og skud uden andet formål end at det skal sige bang og der skal flyve ting rundt i luften.

Det virker ikke realistisk at så få irske soldater som man ser i filmen kan holde så mange modstandere væk, med så intermistiske forsvarsværker som der bliver vist i filmen.

I filmen virker det i de fleste kampscener som om de kun er 20-30 irske soldater. Selv da de går i parade før udsendelsen er der højest det dobbelte og de kører til Jadotville på ladet af kun tre små Bedford lastvogne. Læser man op på den virkelige kamp, var der omkring 155 irske soldater og så giver kampens udfald mere mening. Filmselskabet har nok bare ikke haft råd til så mange statister og kostumer.

Den politiske situation blive opridset i starten. Franske interesser i områdets minedrift på den ene side og UN på den anden der modsætter sig Katangas løsrivelse. Det er meget fint at få de afrikanske krige i efterkrigstiden mere frem i lyset. Der var rigtigt meget skummelt og interessant dobbelt- og trippel-spil fra både Europæiske lande, USSR og USA i de krige, foruden masser af kommercielle interesser, der blev stærke nok til nærmest at overtage hele lande elller skabe nye lande ved løsrivelse.

Filmen stiller krav til publikum om at være grundlæggende orienteret om perioden, området og krigen. Filmen giver en hurtig genopfriskning af den politiske situation i starten af filmen, men er det første gang man møder det emne bør man lige bruge en time på at læse op på det før man ser filmen, ellers er der for meget der går tabt.

Personkarakteristikken i filmen er vel ok uden at være i nærheden af Oscar potentiale.

Dag Hammarskjöld som UN generalsekretær virker realistisk i forhold til den historiske person, både i politik, adfærd, udseende og sågar accent.

Både de irske soldater og minevagternes ledende ex. fremmedlegionærer virker rimeligt realistiske i deres roller. Vi ser aldrig fodsoldaterne på minevagtssiden som andet end statister i baggrunden. Ved at filmen fokuserer så meget på de ledende ex. legionærer, får vi et indtryk af at deres folk nok har samme baggrund, men ifølge kilderne var det en blanding af lejesoldater udefra og lokale belgiere og lokale stammefolk. I starten af filmen møder vi en lokal belgisk dame der tydeligt tilkendegiver sin støtte til Katanga løsrivelse og modvilje mod at UN forsøger at forpurre det.

Min favorit er dog den Irske UN politiker - Dr. Djøf i egen slimede, beregnende, kyniske, min-karriere-fremfor-alt-andet person.

Jeg glædede mig over at våbnene, flyene, køretøjerne mv. er realistiske for perioden i Afrika.

UN DC3 og DC4 fly samt en enkelt UN huey
en Fouga Magister på fransk side
LandRover Serie 1 & 2, Bedford lastvogne
FN FAL og SMLE rifler
en enkelt SMLE med kikkertsigte til deres "sniper"
Bren og Vickers Maskingeværer
Der står sågar .303 på ammunitionskasserne de slæber frem til SMLE skytterne

Besvar