Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2016, 08:27

I går morges (torsdag) hørte jeg et længere indslag påDR P1 om en ny (kritisk) bog om jagtens betydning og relevans i det modrene samfund.

Jeg kan ikke huske titlen, men den sluttede på ordet "drab" - (og det var en bevidst "provokation" fra forfatterens side)

Er der nogen der kan hjælpe mig med titlen på bogen?

P.f.t.

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af ReneKJ » 20. dec 2016, 08:30

Jeg gætter bare (sammen med google), men mon ikke det er " Jagt - natur, mennesker, dyr og drab":
http://www.bog-ide.dk/hobby/jagt-fisker ... 8/#!351909

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Holten101 » 20. dec 2016, 08:55

Der står lidt mere her: http://www.veganer.nu/boeger/jagt-natur ... -drab-bog/

Får jeg en præmie for at linke til Veganer.nu;-)?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Wetke » 20. dec 2016, 10:11

vegan.jpg
vegan.jpg (34.84 KiB) Vist 9088 gange
Rigeligt med smør

PSJensen
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30. jul 2014, 10:16
Interesser: Jagt og knive
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 7 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af PSJensen » 20. dec 2016, 10:44

Udsendelsen kan høres her: http://www.dr.dk/p1/natursyn/

Ikke nogen prangende udsendelse, men det kunne være værre.

mvh
Per

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2016, 10:46

ReneKJ skrev:Jeg gætter bare (sammen med google), men mon ikke det er " Jagt - natur, mennesker, dyr og drab":
http://www.bog-ide.dk/hobby/jagt-fisker ... 8/#!351909
Jo, det var præcis den jeg tænke på.

Tak for det! :thumbup:

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2224
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 461 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Kenned » 20. dec 2016, 11:05

Den bog er vist mere et opråb fra et par veganere, end en saglig argumentation.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af ReneKJ » 20. dec 2016, 11:12

Kenneth Jensen skrev:Den bog er vist mere et opråb fra et par veganere, end en saglig argumentation.

/Kenneth
Jeg har ikke læst den, men beskrivelsen lyder såmænd som om det kunne være en udmærket debat.
For mange er jagt noget af det mest naturlige, et menneske kan foretage sig. Jagt er at vende tilbage til urtilstanden. At blive et oprindeligt menneske i tættere kontakt med naturen - både vores egen og den, som vi lever af og med, men sjældent i.

For andre er jagten drab på uskyldige væsener og en tilbagevenden til en unødigt grusom måde at skaffe sig føden på. Jagt er årsag til indædte diskussioner om værdier, dyr og natursyn.

Denne bog forsøger at kaste lys over fænomenet jagt. Hvad skyldes den store interesse for at tage på jagt? Hvilke former for jagt findes der? Hvordan har jagten ændret sig gennem historien? Hvad sker der, når vi dræber dyret? Er der forskel på inuittens hvaldrab og byboerens drab af fasanen? Hvad betyder jagtens ritualer og sprog for forståelsen af den? Hvilken opfattelse af mænd, kvinder, dyr og natur udtrykker jagten? Hvilke værdier er det, som jagten understøtter og udfordrer?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Gråskæg » 20. dec 2016, 11:20

Jeg hørte ogtså udsendelsen, ( er afhængig og hører DR. P1 stort set døgnet rundt ) og synes sådan set, at det var en relevant snak imellem DRs reporter og to af forfatterne, relevant forstået i forhold til den tid og de betingelser, som vi lever under. Typisk så vadede de tre mennesker rundt i en tom Dyrehave på Eremitagesletten. Det var det store højpandede etiske perspektiv, der blev drøftet på jagt og menneskets forhold til naturen, som i DK overvejende er menneskabt. Jeg mener, at vinklen var objektiv og der var ingen følelsesladede udfald mod jagt og jægere. Det med ordet "drab" skal forstås som det optimale højdepunkt på en jagt, altså dyret skal dø, for at jagten kan slutte vellykket.
Bogen er også blevet anmeldt i en stor artikkel i Weekend Avisen, jeg tror ikke, at den kan bringe mit pis i kog.
Måske man skulle bevæge sig ned på biblioteket på et tidspunkt, og se om man kan komme igennem den på 1 måned?

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Holten101 » 20. dec 2016, 11:32

Gråskæg skrev:Jeg hørte ogtså udsendelsen, ( er afhængig og hører DR. P1 stort set døgnet rundt ) og synes sådan set, at det var en relevant snak imellem DRs reporter og to af forfatterne, relevant forstået i forhold til den tid og de betingelser, som vi lever under. Typisk så vadede de tre mennesker rundt i en tom Dyrehave på Eremitagesletten. Det var det store højpandede etiske perspektiv, der blev drøftet på jagt og menneskets forhold til naturen, som i DK overvejende er menneskabt. Jeg mener, at vinklen var objektiv og der var ingen følelsesladede udfald mod jagt og jægere. Det med ordet "drab" skal forstås som det optimale højdepunkt på en jagt, altså dyret skal dø, for at jagten kan slutte vellykket.
Bogen er også blevet anmeldt i en stor artikkel i Weekend Avisen, jeg tror ikke, at den kan bringe mit pis i kog.
Det taler vel også til bogens fordel at formanden for Danmarks Jægerforbund får ordet til frit at beskrive en af sit livs bedste dage i slutningen af bogen (og nej...jeg har ikke læst den, min alarmklokker ringer bare ikke;-).

Ja de bruger ordet "drab" som normalt er et udtryk man bruger om noget der foregår mennesker imellem....men jeg ved sgu ikke om det er så veldefineret i det danske sprog at det ikke kan bruges om jagt/fiskeri på dyr.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Kleth » 20. dec 2016, 11:33

Det er nemt at kritisere jagt, da vi selv slår dyrene ihjel og ikke anvender mellemmand til det, som er tilfældet med kød fra butikkerne.

Fint nok med en diskussion om det er nødvendigt med husdyrhold og om det er nødvendigt at slå dyr ihjel og bruge dem som mad. Men så generelt, sælger det nok ikke bøger da det kritiserer >80% af befolkningen.

Jeg kan nu godt lide kød :eating:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Bobo » 20. dec 2016, 11:53

I har lige givet mig et julegaveemne - Tak :thumbup:

beskrivelsen lyder sympatisk
Bobo ------ Igen uden billeder

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Gråskæg » 20. dec 2016, 12:03

Bobo skrev:I har lige givet mig et julegaveemne - Tak :thumbup:

Altså til dig selv?

beskrivelsen lyder sympatisk

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2224
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 461 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Kenned » 20. dec 2016, 12:08

Prøv at læse denne anmeldelse:

http://magasin.mitjagtblad.dk/en_US/200 ... _drab.html

Et uddrag af anmeldelsen:

"Man skal dog ikke tilbringe mange sekunder ved tastaturet, før det står klart, at den første forfatter på listen - Mickey Gjerris - har markeret sig stærkt i den offentlige debat som veganer og fortaler for bl.a. miljøafgifter på kød. Forfatter nummer to - Sune Borkfelt - er tidligere formand for Dansk Vegetarforening. Forfatter nummer fire - Jes Lynning Harfeld, der forsker i dyreetik ved Center for Anvendt Filosofi på Aalborg Universitet – er bl.a. mand bag udtalelser såsom: ” Vores efterkommere vil se det som forkert, at vi slog ihjel for at få mad. Om 300 år vil de se tilbage på vores forhold til dyr, som vi i dag ser tilbage på tiden med slaveri”. Jeg fornemmer en rød tråd og stopper google-seancen der ….."

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Bobo » 20. dec 2016, 12:09

Nu har jeg købt den, og i skal nok få en update når jeg har læst den :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Bobo » 20. dec 2016, 12:15

Gråskæg skrev:

Altså til dig selv?
Ja og du må gerne låne den når jeg har læst den
Bobo ------ Igen uden billeder

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Gråskæg » 20. dec 2016, 12:19

Kenneth Jensen skrev:Prøv at læse denne anmeldelse:

http://magasin.mitjagtblad.dk/en_US/200 ... _drab.html

Et uddrag af anmeldelsen:

"Man skal dog ikke tilbringe mange sekunder ved tastaturet, før det står klart, at den første forfatter på listen - Mickey Gjerris - har markeret sig stærkt i den offentlige debat som veganer og fortaler for bl.a. miljøafgifter på kød. Forfatter nummer to - Sune Borkfelt - er tidligere formand for Dansk Vegetarforening. Forfatter nummer fire - Jes Lynning Harfeld, der forsker i dyreetik ved Center for Anvendt Filosofi på Aalborg Universitet – er bl.a. mand bag udtalelser såsom: ” Vores efterkommere vil se det som forkert, at vi slog ihjel for at få mad. Om 300 år vil de se tilbage på vores forhold til dyr, som vi i dag ser tilbage på tiden med slaveri”. Jeg fornemmer en rød tråd og stopper google-seancen der ….."

Hilsen Kenneth
Det var så Mickey Gjerris og Jes Harfeld, der var med i radioudsendelsen, og det kan ikke udelukkes at han vil få ret i sin fremtidsprognose,
jeg tager da også afstand til fortidens parforce-kongejagter i Nordsjælland, men det er jo uden betydning nu.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Gråskæg » 20. dec 2016, 12:23

Bobo skrev:
Gråskæg skrev:

Altså til dig selv?
Ja og du må gerne låne den når jeg har læst den
Tak for et fint tilbud, men nu er jeg ikke så tit i Sydjylland,
så mon ikke biblioteket er nemmere og billigere?

Og en God Jægerjul til dig.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Kleth » 20. dec 2016, 13:00

Bobo skrev:Nu har jeg købt den, og i skal nok få en update når jeg har læst den :smile:
Handlingens mand :thumbup:
- ellers er du den eneste jeg kender, som giver sig selv hadegaver :rolf:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af PSindrup » 20. dec 2016, 14:01

Kenneth Jensen skrev:Den bog er vist mere et opråb fra et par veganere, end en saglig argumentation.

/Kenneth
Det er jeg ikke så sikker på at du har ret i, efter at jeg hørte interviewet i radioen.

Det er helt fint med mig at være imod jagt (og det at spise kød i det hele taget) så længe argumenterne er saglige.

Og jeg tror at det kommer et tidspunkt (måske ikke i vores levetid) hvor alle bliver nødt til at gøre op med den måde - og mængde - vi spiser kød på i dag, ud fra et rent resourcemæssigt synspunkt.

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2224
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 461 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Kenned » 20. dec 2016, 14:25

PSindrup skrev:
Kenneth Jensen skrev:Den bog er vist mere et opråb fra et par veganere, end en saglig argumentation.

/Kenneth
Det er jeg ikke så sikker på at du har ret i, efter at jeg hørte interviewet i radioen.

Det er helt fint med mig at være imod jagt (og det at spise kød i det hele taget) så længe argumenterne er saglige.

Og jeg tror at det kommer et tidspunkt (måske ikke i vores levetid) hvor alle bliver nødt til at gøre op med den måde - og mængde - vi spiser kød på i dag, ud fra et rent resourcemæssigt synspunkt.

Peter
Ud fra anmeldelsen af bogen er et af problemerne med den at den er skrevet af personer der er imod jagt/brug af kød, men at de 'glemmer' at oplyse om dette. Det synes jeg er meget væsentligt at vide.

Hvis jeg skal læse en bog om sunde madvarer, så vil jeg også gerne vide det hvis forfatteren er indædt tilhænger af Atkins diæten.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Ny dansk (kritisk) bog om jagt?

Indlæg af Lassescout » 20. dec 2016, 15:00

PSindrup skrev: Og jeg tror at det kommer et tidspunkt (måske ikke i vores levetid) hvor alle bliver nødt til at gøre op med den måde - og mængde - vi spiser kød på i dag, ud fra et rent resourcemæssigt synspunkt.

Peter
Det tror jeg så ikke. Men jeg tror at vi i en ikke så fjern fremtid kommer til at kunne købe møre saftige bøffer som er dyrket i vækstmedium og aldrig har siddet på en ko. Det ser jeg frem til, så bliver der mere plads til at gå på jagt :fun: :fun: :fun:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar