Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 7. aug 2018, 18:48

På ferie i Norge stødte jeg på en artikel omhandlende Sveriges ageren under ww2, blandt andet forsøgte den norske konge at komme i ly i Sverige, men blev helt og særdeles afvist og truet med internering, hvilket udløste at de 2 konger aldrig siden var på talefod. Der var også en del information om Sveriges konge og hans meget politiske ageren, hvor ministre reelt var sat ud af funktion.

Det jeg nu søger er dybdegående litteratur, er der nogen der kan anbefale noget skarpt og seriøst bogværk som man kan tage for gode varer, for jeg er virkeligt blevet nysgerrig.
Senest rettet af Refraktorius 7. aug 2018, 21:48, rettet i alt 1 gang.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Sverige under ww2

Indlæg af Boerge » 7. aug 2018, 19:31

Forsstår godt din interesse -- og jeg tror der ligger rigtig meget "snavs" gemt. Men efter krigen valgte svenskerne at fortie og glemme alt, og intet er skrevet i historiebøgerne. Senere under "palmificeringen" er det heller ikke taget op - Palmes utopi om sverige som humanitær stormagt skulle jo nødig få skrammer.
Måske forstår man, hvorfor nordmændene i de første årtier hadede svenskerne - og måske stadig gør det i en grad!

Kan ikke give nogen henvisninger - eller nogen dokumentation. Det som jeg gennem et langt liv nogle gange har hørt nævnt, er, at uden de svenske malmleverancer havde Hitler ikke haft muligdhed for de sidste to års krigsførelse.
Og myten om den hjertelige modtagelse af jøder: I de første krigsår var den ikke så hjertelig, jøder blev pålagt strenge restriktioner, og først mod slutningen af krigen ændrede det sig, da man jo nok så, hvor det bar hen, og at der jo villle komme en tid efter krigen.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Sverige under ww2

Indlæg af Bemoni1 » 7. aug 2018, 19:57

Jeg har også et lille indslag og hvis det som her bliver beskrevet, er bare en lille smule sandt, så er det slemt!
Det skal dog indskydes, at Julia Ceesar har nogle ret skarpe meninger om dagens Sverige.

https://juliacaesar.blog/2017/12/03/en- ... #more-2074
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sverige under ww2

Indlæg af FrederikF » 7. aug 2018, 19:57

Det drejer sig jo ret beset også om “tyskere forklædt som menesker” (jf en norsk bekendt)

:giggle:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under ww2

Indlæg af Great Dane » 7. aug 2018, 20:14

Bare kast det frem i overfladen, også alt møget, jeg er ikke sart. Min norske ven forklarede mig at nordmændene reelt elskede danskerne, ja nærmest betragtede os som deres sande venner og storebrødre, svenskerne var han ikke glade for, og det var egentlig en national fælles følelse. Jeg var egentligt chokeret, jeg har altid haft den dybeste broderskabsfølelse for begge lande, dog er jeg klar over at Sverige gemmer en del af historien. Svenskerne opgav jo Norge for over 100 år siden, og efter deres ageren i fyrrene, så slog det mig om ikke det var det der i virkeligheden har udløst Norges tætte venskab med os. Nu vil jeg kende historien og sandhederne bag.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sverige under ww2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Refraktorius » 7. aug 2018, 21:52

Nordmændene har selv betegnet unionstiden med Danmark som "400-års natten", så ren elskov er det vist ikke.
Man kan så argumentere for, at det reelt var et begreb der opstod, da nationalisme og selvstændighed blev relevant.


Et åbent men kritisk blik på den svenske ageren under anden verdenskrig skulle nok blive artig læsning, men jeg tror sådan et værk ville blive modarbejdet voldsomt.


Svenskerne var også nogen af dem der var hurtigt fremme med ideer om racehygiejne, og deres atombombeprogram stoppede såmænd først i 1972 (og i 1965 var de klar til at bygge atombomber med kort varsel)
https://ing.dk/artikel/sverige-oprusted ... -ar-128130

Det har de heller ikke ligefrem pralet med.
Spændende artikel: https://www.nyteknik.se/energi/teknikhi ... en-6344105
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 8. aug 2018, 07:38

Jeg tror ikke at selv datidens nordmænd havde det så slemt under det danske styre, det var nok mere en følelse af at vi var i deres land og bare skulle fise hjem igen. Livet for den enkelte nordmænd ville sikkert ikke være anderledes uanset hvem der bestemte.

Jeg er lidt i chok over Sveriges atombombe program, det er helt nyt for mig, og tanken er sindssygt skræmmende. De er langt mere spegede end vi lige går og tror :shock:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
TAR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. jun 2005, 04:26
Geografisk sted: Roskilde.
Been thanked: 2 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af TAR » 8. aug 2018, 09:31

Denne bog: Krigen i Østersøen 1939-1945. af Poul Grooss giver et lidt andet billede af Sverige end det der normalt er gældende. Jeg kan kun anbefale den.
Mvh.
TAR



"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Caspian1911 » 8. aug 2018, 09:50

TAR skrev:
8. aug 2018, 09:31
Denne bog: Krigen i Østersøen 1939-1945. af Poul Grooss giver et lidt andet billede af Sverige end det der normalt er gældende. Jeg kan kun anbefale den.
Jeg fandt en kort anmeldelse af bogen her: https://www.kristeligt-dagblad.dk/histo ... estersoeen
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Mapzter » 8. aug 2018, 10:34

TAR skrev:
8. aug 2018, 09:31
Denne bog: Krigen i Østersøen 1939-1945. af Poul Grooss giver et lidt andet billede af Sverige end det der normalt er gældende. Jeg kan kun anbefale den.
Dette program fra Radio24syv er vist også om den bog: https://www.radio24syv.dk/programmer/hi ... en-1939-45
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Peter » 8. aug 2018, 13:08

En norsk tidligere kollega sagde engang spøgefuldt om den svenske nationalmelodi med henvisning til 2. VK: Du gamla du svia

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2018, 13:18

Caspian1911 skrev:
8. aug 2018, 09:50
TAR skrev:
8. aug 2018, 09:31
Denne bog: Krigen i Østersøen 1939-1945. af Poul Grooss giver et lidt andet billede af Sverige end det der normalt er gældende. Jeg kan kun anbefale den.
Jeg fandt en kort anmeldelse af bogen her: https://www.kristeligt-dagblad.dk/histo ... estersoeen
Det er også tankevækkende at invasionen af Norge måske ville være gået i vasken hvis vi havde forsvaret os et par dage.
Eller måske bare sprængt landingsbanerne.

Der er ikke kun Svenskerne som går let hen over dele af deres historie.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Caspian1911 » 8. aug 2018, 18:53

ReneKJ skrev:
8. aug 2018, 13:18
Caspian1911 skrev:
8. aug 2018, 09:50
TAR skrev:
8. aug 2018, 09:31
Denne bog: Krigen i Østersøen 1939-1945. af Poul Grooss giver et lidt andet billede af Sverige end det der normalt er gældende. Jeg kan kun anbefale den.
Jeg fandt en kort anmeldelse af bogen her: https://www.kristeligt-dagblad.dk/histo ... estersoeen
Det er også tankevækkende at invasionen af Norge måske ville være gået i vasken hvis vi havde forsvaret os et par dage.
Eller måske bare sprængt landingsbanerne.

Der er ikke kun Svenskerne som går let hen over dele af deres historie.
Det er dejlig bekvemt at udelade de politisk ukorrekte/grimme hændelser.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Parfait » 8. aug 2018, 22:04

Caspian1911 skrev:
8. aug 2018, 09:50

Det er også tankevækkende at invasionen af Norge måske ville være gået i vasken hvis vi havde forsvaret os et par dage.
Eller måske bare sprængt landingsbanerne.

Der er ikke kun Svenskerne som går let hen over dele af deres historie.
Ja, det er simpelthen noget svineri, men meget dansk. Vi vil da ikke slås, vi risikerer jo at fjenden ødelægger Danmark. Det var den reelle årsag til at vi ikke gjorde mere modstand.

At man så har haft nogle politikere der har udsultet forsvaret længe forud, det gør det selvfølgelig lidt mere forståeligt. Der var ikke meget at kaste efter wehrmacht.

Mvh Jakob

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Sverige under ww2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Parfait » 8. aug 2018, 22:07

Refraktorius skrev:
7. aug 2018, 21:52
Svenskerne var også nogen af dem der var hurtigt fremme med ideer om racehygiejne, og deres atombombeprogram stoppede såmænd først i 1972 (og i 1965 var de klar til at bygge atombomber med kort varsel)
https://ing.dk/artikel/sverige-oprusted ... -ar-128130

Det har de heller ikke ligefrem pralet med.
Spændende artikel: https://www.nyteknik.se/energi/teknikhi ... en-6344105
Det første er vel entydigt noget svineri.

Det andet er ikke så entydigt negativt, synes jeg. De ville forsvare sig selv, og ikke være afhængige af en blok. Atomvåben virker som et rimeligt troværdigt approach til det.

Uden at være ekspert, så virker det som et meget rimeligt argument at netop atomvåben har sikret verdensfreden i mange år efterhånden. Det er det eneste eksempel på at et bevæbnet samfund er et høfligt samfund. Hvis bevæbningen er altødelæggende, that is!

Mvh Jakob

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Refraktorius » 8. aug 2018, 22:35

Jeg tror ikke jeg har sagt at deres atombombeprogram var mere umoralsk end andres?

Men det er et godt eksempel på at svenskerne på den ene side har været åh så entusiastiske på fred og nedrustning, og på den anden side har haft travlt med at lave masseødelæggelsesvåben og eksportere våben for milliarder til alle der ville betale.
(Mon ikke også der ligger et kemisk/biologisk våbenprogram et sted i deres arkiver?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Parfait » 8. aug 2018, 23:17

Ok, jeg forstår nu. Atomvåbenprogrammet som et eksempel på hykleri fra den humanitære stormagt!

Mvh Jakob

Kommer lige til at tænke på den her (ret sjov, 0:49 er priceless):
https://www.youtube.com/watch?v=dCcjJPz53uQ

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Taxen » 9. aug 2018, 09:56

Læs bogen
Min kære Rigskansler
Sveriges kontakter Med Nazityskland under anden verdenskrig
Staffan Thorsell
forlaget Borgen 2007
isbn 978-87-21-03041-4
Den giver et meget stærkt billed af hvad Sverige s indstilling var til Europas fremtid ind til langt ind i 1944. Også hvorfor den Norske konge aldrig talte til den Svenske mere. Og de vidste udmærket godt til Jøde forfølgelser og Kz lejre nærmest fra dag et. Vores Jøder var nok meget heldige at de ikke skulle deporteres i 1941, så kunne det nemt ha endt med videre billet til Tyskland.
Taxen

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Mapzter » 9. aug 2018, 10:42

Refraktorius skrev:
8. aug 2018, 22:35
Men det er et godt eksempel på at svenskerne på den ene side har været åh så entusiastiske på fred og nedrustning, og på den anden side har haft travlt med at lave masseødelæggelsesvåben og eksportere våben for milliarder til alle der ville betale.
Mange af de forskere som arbejdede på Försvarets forskningsanstalt med udvikling af kernevåben kom efterfølgende til at arbejde med nedrustning (se Thomas Jonter, "Försvarets forskningsanstalt och planerna på svenska kärnvapen"). Mit postulat ville være at nedrustningsentusiasmen mest kom efter afviklingen af det svenske program :blink:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Patrone » 10. aug 2018, 10:06

Ved ikke hvor grundig og fyldestgørende denne bog er, men den berører tydeligvis Sveriges kollektive hukommelse:

Citat: Elisabeth Åsbrinks bog er først og fremmest en skæbnefortælling om en jødisk familie præget af holocaust, men den er også et opgør med Sveriges indsats under krigen, som ikke er så rosenrød, som den kollektive hukommelse gør den til.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultu ... assegraven

Man kunne vel også banke på hos diverse universiteter, og forhøre sig om der er udarbejdet solide opgaver om emnet.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 10. aug 2018, 10:21

Ja det kunne man, men det er helt på amatør basis, så derfor vil min indsats være begrænset til lidt bogværk uden at opsøge nogen. Det er egentligt skræmmende som kollektiv hukommelse og udeladelse af relevant historie foregår. En tysk chef jeg havde i 2014 på 150 års dagen for tabet af Sønderjylland, jeg nævnte overfor ham at hvis han havde været født for over 150 år siden, så havde han været født dansk, han benægtede kraftigt for det havde han immervæk aldrig hørt om. Han var født nord for Hamborg. Den samme tendens ses jo i Sverige med selv deres nyere historie og det skræmmer mig at man ikke mander sig op og er ærlig, det er jo alligevel ikke den nye generations skyld. Jeg ser det som min pligt at opsøge viden og historie, uanset hvor slem og grim den er, så er det jo fortid, og den eneste måde man kan lære på, at erkende og rette fejlene.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Centurion » 10. aug 2018, 11:53

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 10:21
.....Det er egentligt skræmmende som kollektiv hukommelse og udeladelse af relevant historie foregår. ..
Du har ret.
Man skal huske på, at det er sejrherren, der skriver historien.
Jeg vil i den forbindelse minde om, at både USA og UK havde interneringslejre for borgere, hvis loyalitet man kunne være i tvivl om. Ikke at man direkte mishandlede/aflivede de internerede, men luksusophold var der næppe tale om.
De allierede havde selvfølgelig også deciderede fangelejre rundt om i verden.
I efteråret -45 døde rigtig mange tilfangetagne tyske soldater i Europa, simpelthen fordi det var en uoverkommelig opgave for de allierede at indkvartere, bespise og yde lægelig behandling til så mange lige efter krigens afslutning. Lysten til at behandle dem godt var måske heller ikke stor, de forgangne år taget i betragtning, og specielt russerne fik sagt grundigt tak for sidst.
Der er mange andre kendsgerninger, som er blevet dysset ned. Jeg tager ikke stilling til, om tyskerne selv havde gjort sig fortjent til den behandling, de fik, men peger bare på, at få involverede kom ud af WW2 med helt rene hænder.
-Desuden skal mange regeringers handlinger i begyndelsen af krigen også se i lyset af, at Hitler de første par år lignede en sikker vinder, som man helst skulle have et tåleligt forhold til.
Da krigen var slut, kunne alle se, hvilken hest de skulle have holdt på, men da var det jo lidt sent for nogle.
"In case of panic: don't panic"

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af ReneKJ » 10. aug 2018, 12:10

Centurion skrev:
10. aug 2018, 11:53
Du har ret.
Man skal huske på, at det er sejrherren, der skriver historien.
Jeg vil i den forbindelse minde om, at både USA og UK havde interneringslejre for borgere, hvis loyalitet man kunne være i tvivl om. Ikke at man direkte mishandlede/aflivede de internerede, men luksusophold var der næppe tale om.
De allierede havde selvfølgelig også deciderede fangelejre rundt om i verden.
I efteråret -45 døde rigtig mange tilfangetagne tyske soldater i Europa, simpelthen fordi det var en uoverkommelig opgave for de allierede at indkvartere, bespise og yde lægelig behandling til så mange lige efter krigens afslutning. Lysten til at behandle dem godt var måske heller ikke stor, de forgangne år taget i betragtning, og specielt russerne fik sagt grundigt tak for sidst.
Det var nu heller ikke fordi danskerne var specielt næstekærlige
https://da.wikipedia.org/wiki/Flygtning ... _1944-1949

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 10. aug 2018, 14:29

Jeg ser ikke vores lejre som noget problem, for vi har altid erkendt dem, dog er det jo ikke noget vi praler af heller. Samtidigt skal det også bemærkes at mange var oprettet og overfyldt allerede ved befrielsen, og som skrevet kunne vi heller ikke blot returnere dem ved krigens afslutning. Jeg skammer mig absolut ikke over de danske lejre. Svenskerne derimod.....

At det er nødvendigt med en internering i krigstid er absolut forståeligt, da der jo er en reel risiko for at man har lukket en trojansk hest ind. Der var mange japanere i USA ved krigsudbruddet, især i Californien og på Hawaii, de blev samlet i interneringslejre, hvad skulle man ellers gøre?
Mvh Great Dane

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af ReneKJ » 10. aug 2018, 14:46

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 14:29
Jeg ser ikke vores lejre som noget problem, for vi har altid erkendt dem, dog er det jo ikke noget vi praler af heller. Samtidigt skal det også bemærkes at mange var oprettet og overfyldt allerede ved befrielsen, og som skrevet kunne vi heller ikke blot returnere dem ved krigens afslutning. Jeg skammer mig absolut ikke over de danske lejre. Svenskerne derimod.....

At det er nødvendigt med en internering i krigstid er absolut forståeligt, da der jo er en reel risiko for at man har lukket en trojansk hest ind. Der var mange japanere i USA ved krigsudbruddet, især i Californien og på Hawaii, de blev samlet i interneringslejre, hvad skulle man ellers gøre?
En ting er flygtningelejre, noget andet er at børn i tusindevis dør af sult og sygdom.
Det var ikke noget der blev nævnt i min historieundervisning.

Der er indrømmet "et stykke tid" siden at jeg gik i skole, men det indtryk jeg slæbte rundt med var noget i stil med "lille land bliver løbet over ende af stor hær, men modstandsbevægelsen kæmper heroisk imod"
Så skal man selv senere researche sig frem til hvordan forsvaret nærmest blev saboteret. Ingen mobilisering på trods af at invasionen var varslet, personalet på essentielle forter kunne ikke betjene artilleriet, luftvåbnet var opstillet som til parade og lufthavne i Aalborg blev taget uden kamp.
Dernæst var der samarbejdspolitikken hvor vores eget politi jagtede de heroiske modstandsmænd.

Jeg har ikke den store tiltro til at Danmark anno 1939 ikke ville have handlet nøjagtigt som Svenskerne hvis de havde haft muligheden.

Besvar